T
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det här jag inte heller påstått. Så stilla sig.
Tutandet används för att även varna civilbefolkningen så att de som befinner sig i närheten kan ta skydd ifall något skulle gå fel. Som en extra säkerhetsåtgärd, med andra ord. Detta kände jag och mina kompisar till innan vi börjat skolan. Dock hade det motsatt effekt på oss, då vi cyklade allt vi kunde för att komma så nära som möjligt för att titta.

Staffans
Du som kan allt...hur stort område gäller det...1, 2, 3 km...eller vad? Du talar emot dig själv, du kan inte rädda upp dina felaktigheter längre.
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag har inte sagt att man spänne nåt runt innan man spränger..
Inte jag heller utan jag svarade dig på ditt påstående nedan där du påstår att "den kassa sprängaren inte orkar spänna sina wirar i sina slitna mattor"

F fsn skrev:
Fast vad har det att göra med att en kass sprängare inte orkar spänna wirarna i sina slitna sprängmattor ......
Jag har heller inte påstått att det är ok att det regnar stenar men det är något som kan och ibland händer pga att berget oftast inte är homogent utan har en massa sprickor som ibland inte går/beter sig som beräknat. Detta är inget som någon entreprenör och/eller sprängare önskar men det inträffar ibland.

Och du vet säkert precis som jag hur en sprängmatta är uppbyggd och för den som inte vet går det alldeles utmärkt att söka på nätet om dess uppbyggnad så det behövs ingen förklaring.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
T
R roli skrev:
Inte jag heller utan jag svarade dig på ditt påstående nedan där du påstår att "den kassa sprängaren inte orkar spänna sina wirar i sina slitna mattor"



Jag har heller inte påstått att det är ok att det regnar stenar men det är något som kan och ibland händer pga att berget oftast inte är homogent utan har en massa sprickor som ibland inte går/beter sig som beräknat. Detta är inget som någon entreprenör och/eller sprängare önskar men det inträffar ibland.

Och du vet säkert precis som jag hur en sprängmatta är uppbyggd och för den som inte vet går det alldeles utmärkt att söka på nätet om dess uppbyggnad så det behövs ingen förklaring.
Men i det här fallet skriver ju TS att de laddat förmycket och slavat med mattorna...så det är ovidkommande det du skriver.
 
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
T Trotomduvill skrev:
Du som kan allt...hur stort område gäller det...1, 2, 3 km...eller vad? Du talar emot dig själv, du kan inte rädda upp dina felaktigheter längre.
Är det ens möjligt att en sten flyger 1,2,3 km?
I sådana här fall handlar det troligtvis om xx antal metrar. Nu sprängde de ju ovanför bredvid huset.

Om de skulle spränga och man behöver utrymma 1 km så är det rätt många hushåll som får lämna.

Dock konstigt att arbetsmiljöverket inte bryr sig (Eller inte) de borde ju vara intresserade av arbetarna.
Tur man har rätt vettiga skyddsombud som stoppar farligt arbete tills de snabbt utrett problemet =)
 
W witten skrev:
Som sagt inte ett ärende för polisen som många fortsätter hävda, det är arbetsmiljöverket som jag tidigare skrev.

Anmäl arbetsskada, dödsfall och allvarliga tillbud till Arbetsmiljöverket - Arbetsmiljöverket (av.se)
Jo, en arbetsplatsolycka är visst ett ärende för polisen.
De sköter sin utredning.
Arbetsmiljöverket sköter sin utredning.
Polisen utreder OM ett brott begåtts samt vem som isåfall kan hållas ansvarig.
Arbetsmiljöverket utreder väl hur det kunde uppstå samt hur man skall göra för att det inte skall hända igen. Tror jag.

I detta fallet har ingen blivit skadad. Så då är det ett tillbud. (Om man inte räknar takpannan så finns det heller ingen sakskada.)
Hur allvarligt tillbudet var är ju svårt att bedöma, men jag personligen kan ju tycka att det var ganska allvarligt med tanke på effekten OM någon blivit träffad av en nedfallande sten.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Det blir inte myndighetsutredningar av alla incidenter.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Pelleplutt78
R Rkarlsson skrev:
Är det ens möjligt att en sten flyger 1,2,3 km?
I sådana här fall handlar det troligtvis om xx antal metrar. Nu sprängde de ju ovanför bredvid huset.

Om de skulle spränga och man behöver utrymma 1 km så är det rätt många hushåll som får lämna.

Dock konstigt att arbetsmiljöverket inte bryr sig (Eller inte) de borde ju vara intresserade av arbetarna.
Tur man har rätt vettiga skyddsombud som stoppar farligt arbete tills de snabbt utrett problemet =)
Huset ligger ca 100 meter från sprängningen...
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Pelleplutt78 Pelleplutt78 skrev:
Huset ligger ca 100 meter från sprängningen...
Stämmer det är det ju riktigt illa!
Hur mycket Sten har fallit ned på andra ställen? Hur blev effekten tio meter från sprängplatsen?
Jag säger fortfarande: ANMÄL!!
 
  • Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
T Trotomduvill skrev:
Varför hävdade du då att det var föräldrarnas ansvar att känna till det om barnen är vid huset? För stenen slog ju i huset och runt huset och de var ju inte där sprängningen sker.
Jag citerar en mycket vis men framförallt ödmjuk man.

Tutandet används för att även varna civilbefolkningen så att de som befinner sig i närheten kan ta skydd ifall något skulle gå fel.

Staffans
 
  • Haha
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
T
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jag citerar en mycket vis men framförallt ödmjuk man.

Tutandet används för att även varna civilbefolkningen så att de som befinner sig i närheten kan ta skydd ifall något skulle gå fel.

Staffans
Vad säger det mig? Om det tex går förbi en gammal dam med rullator, hur ska hon hinna ta skydd när det tutar i några sekunder? Hur vis är man om man tänker så? Låter ju helt absurt...finns inte något som varnar för detta i området.
R Rkarlsson skrev:
Är det ens möjligt att en sten flyger 1,2,3 km?
I sådana här fall handlar det troligtvis om xx antal metrar. Nu sprängde de ju ovanför bredvid huset.

Om de skulle spränga och man behöver utrymma 1 km så är det rätt många hushåll som får lämna.

Dock konstigt att arbetsmiljöverket inte bryr sig (Eller inte) de borde ju vara intresserade av arbetarna.
Tur man har rätt vettiga skyddsombud som stoppar farligt arbete tills de snabbt utrett problemet =)
Jag
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
T
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jag citerar en mycket vis men framförallt ödmjuk man.

Tutandet används för att även varna civilbefolkningen så att de som befinner sig i närheten kan ta skydd ifall något skulle gå fel.

Staffans
Vem är denna man citerar??? Inte speciellt smart!
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Staffans2000
T Trotomduvill skrev:
Vem är denna man citerar??? Inte speciellt smart!
Jodå. Smart och ödmjuk, men även snygg.

Här har han luskat fram vad som gäller.
Korta signaler i ca tre minuter före sprängning. Är det bara några sekunder som du påstår, är det fel av sprängarna. Själv har jag aldrig hört en så kort varningssignaleringstid.

I samband med sprängning så signaleras det korta signaler cirka tre minuter för sprängning och sedan en lång signal i cirka 30 sekunder när sprängningen är över.

Staffans
 
  • Haha
Trotomduvill
  • Laddar…
Pelleplutt78
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jodå. Smart och ödmjuk, men även snygg.

Här har han luskat fram vad som gäller.
Korta signaler i ca tre minuter före sprängning. Är det bara några sekunder som du påstår, är det fel av sprängarna. Själv har jag aldrig hört en så kort varningssignaleringstid.

I samband med sprängning så signaleras det korta signaler cirka tre minuter för sprängning och sedan en lång signal i cirka 30 sekunder när sprängningen är över.

Staffans
Ja i det här fallet är det inga tre minuter, då skulle det i stort sett tjuta hela tiden så mycket de spränger...och ja sprängaren tycks ju helt uppenbart göra en hel del fel!!!
 
  • Gilla
Polyester och 2 till
  • Laddar…
T
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jodå. Smart och ödmjuk, men även snygg.

Här har han luskat fram vad som gäller.
Korta signaler i ca tre minuter före sprängning. Är det bara några sekunder som du påstår, är det fel av sprängarna. Själv har jag aldrig hört en så kort varningssignaleringstid.

I samband med sprängning så signaleras det korta signaler cirka tre minuter för sprängning och sedan en lång signal i cirka 30 sekunder när sprängningen är över.

Staffans
Du Staffan har inte många rätt. Att du kan försvara att dett flyger sprängsren över ett villaområde är skrämmande. Du har fastnat i den egen karusell. Ge dig bara, byggarna har ju enligt ts erkänt att de gjort fel. Och man ska väl för fqn kunna vara ute i sin egen trädgård uran att få huvudet perforerat av en stenbumling.
 
  • Gilla
  • Haha
Fartland och 7 till
  • Laddar…
Staffans2000
T Trotomduvill skrev:
Du Staffan har inte många rätt. Att du kan försvara att dett flyger sprängsren över ett villaområde är skrämmande. Du har fastnat i den egen karusell. Ge dig bara, byggarna har ju enligt ts erkänt att de gjort fel. Och man ska väl för fqn kunna vara ute i sin egen trädgård uran att få huvudet perforerat av en stenbumling.
Ge mig ett exempel på fel.
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.