53 492 läst · 218 svar
53k läst
218 svar
Tänt var det här!
Ni kan nog vara väldigt lugna att detta kommer tas på största allvar och utredas grundligt. Jag tror att Ts tyvärr saknar en del information om vad som pågår just nu. Om jag fattat Ts inlägg rätt så pågår någon form av utredning ifall man ska kunna återuppta sprängningen eller ej.
Hur polisen fungerar och agerar idag verkar vara väldigt olika. Men att Arbetsmiljöverket skulle släppa detta om det kommit till deras kännedom är helt otänkbart. Detta är självfallet en allvarlig händelse. Här har sten flugit utanför säkerhetszonen och allmänheten har utsatts för allvarlig fara.
Att olyckor händer är en självklarhet. Men att Arbetsmiljöverket se lätt på denna typ av olycka tror jag inte en sekund på. Det här lär bli en kostsam historia för inblandade företag.
Hur polisen fungerar och agerar idag verkar vara väldigt olika. Men att Arbetsmiljöverket skulle släppa detta om det kommit till deras kännedom är helt otänkbart. Detta är självfallet en allvarlig händelse. Här har sten flugit utanför säkerhetszonen och allmänheten har utsatts för allvarlig fara.
Att olyckor händer är en självklarhet. Men att Arbetsmiljöverket se lätt på denna typ av olycka tror jag inte en sekund på. Det här lär bli en kostsam historia för inblandade företag.
Så nu är TS utbildad sprängare eftersom TS vet att de laddat för mycket och slarvat med mattorna?T Trotomduvill skrev:
I så fall vet TS även hur de skall hantera detta missödet och hade inte behövt skriva här.
Gå in på din kommuns hemsida och sök efter ordningsföreskrifter eller motsvarande. I min kommun står det bl. a. att sprängning stenkrossning kräver polistillstånd. I övrigt kan konstateras att utifrån vad du redovisat synes det vara ett klart fall av allmänfarlig vårdslöshet. Det finns exempel från ett bygge i en Stockholmsförort där en sprängning gick fel. Gör en polisanmälan så att händelsen är officiellt dokumenterad. Lycka tillPelleplutt78 skrev:
Hej!
De spränger ovanför vårt hus (stort radhus-bygge).
Dessa regnade ner över oss nu på förmiddagen... den stora stenen på marken en bra bit över huset ner mot en väg.
Vi har altanen mot bygget, kul kul. Som tur var inget av barnen ute!
Ringde polisen, som inte var ett dugg intresserade...
Kom förbi en förvirrad grundkille (norsk) och bad om ursäkt.
Väntar på samtal från byggledaren.
Hur går vi vidare om polisen inte vill stoppa bygget? Hur kan vi säkerställa att det inte händer igen, de spränger 5-10 ggr/dag?!
Ja nu var det ju inte jag som sa att de laddat för mycket och inte var noga med mattorna, utan arbetsledaren. Har ingen som helst anledning att tvivla på detta. Har du???N nissenhj skrev:
Du ska prata med kommunen, då det är där bygget blivit beviljat. Exakt samma hände när vi byggde vårt hus, även om det var spräckning och inte sprängning och laddningen var inte stor, mattorna låg bara jäkligt illa till. Men de som kom ut och tittade hos oss var från kommunen dit en anmälan hade kommit in. Sen kanske det inte händer så mycket mer ändå, då dom antagligen inte spränger de värsta när kommunen tittar, men det är fortfarande där det skulle kunna stoppas…
Pelleplutt78 skrev:
Uppdatering:
Ringt arbetsmiljöverket, lika intresserade som polisen. Ring företaget eller polisen var deras svar.
Den norska killen var här igen (vet inte om han är arbetsledare), tydligen har sprängaren laddat på för mycket och slarvat med mattorna.
Frågade om de ska spränga mer idag; jodå det ska flyta på som vanligt.
Frågade även hur de ska säkerställa att det inte händer igen, men fick inget bra svar, mest mummel på norska.
Kul kul, ingen hjälp av myndigheter. Känns riktigt bra att betala skatt faktiskt...
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 302 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 302 inlägg
Vi hade en sprängningsolycka på jobbet för 2 år sedan.
Dock är det i Norge.
Vi hade en ue som skötte sprängningen.
Flög Sten på ett garage och hus.
Direkt när vi såg vad som skedde.
Stoppa vi allt arbete.
Anmälde till arbetstillsynet i Norge,
Dsb och polisen.
Vart full utredning.
var viktigt att polisen kom fort för foto, de som ägde huset fick inte gå in innan allt var fotat.
sen tog vi dit en byggfirma som återställde allt på våran kostnad, så tog vi det med försäkring senare då de som hade huset inte ska drabbas.
Sprängaren fick lägga fram laddplaner, och borrplaner inför utredningen.
Tror bygget stod still i 4-5 dagar innan vi satte igång igen.
Med extra vakter.
Mer mattor och mindre salvor.
Dock är det i Norge.
Vi hade en ue som skötte sprängningen.
Flög Sten på ett garage och hus.
Direkt när vi såg vad som skedde.
Stoppa vi allt arbete.
Anmälde till arbetstillsynet i Norge,
Dsb och polisen.
Vart full utredning.
var viktigt att polisen kom fort för foto, de som ägde huset fick inte gå in innan allt var fotat.
sen tog vi dit en byggfirma som återställde allt på våran kostnad, så tog vi det med försäkring senare då de som hade huset inte ska drabbas.
Sprängaren fick lägga fram laddplaner, och borrplaner inför utredningen.
Tror bygget stod still i 4-5 dagar innan vi satte igång igen.
Med extra vakter.
Mer mattor och mindre salvor.
Vem är byggherre för bygget?
Alltså Beställare av hela rasket? Typ Riksbyggen eller nåt sånt?
Ta kontakt med dem och berätta vad som hänt. Om det är ett etablerat fastighetsbolag så lär de ha ett ombud som inte tar lätt på det inträffade.
Annars verkar MSB vara tillsynsmyndighet för explosiv vara. https://www.msb.se/sv/amnesomraden/...randfarligt-och-explosivt/tillsyn-enligt-lbe/
Om sprängaren inte sköter sig kan han bli av med sitt tillstånd.
Alltså Beställare av hela rasket? Typ Riksbyggen eller nåt sånt?
Ta kontakt med dem och berätta vad som hänt. Om det är ett etablerat fastighetsbolag så lär de ha ett ombud som inte tar lätt på det inträffade.
Annars verkar MSB vara tillsynsmyndighet för explosiv vara. https://www.msb.se/sv/amnesomraden/...randfarligt-och-explosivt/tillsyn-enligt-lbe/
Om sprängaren inte sköter sig kan han bli av med sitt tillstånd.
Du har kollat att de hsr polistillstånd för sprängningen va?Pelleplutt78 skrev:
Du får ursäkta mig.Pelleplutt78 skrev:
Att en arbetsledare skulle springa omkring och slänga ur sig egna teorier eller vad dom nu kommer ifrån känns minst sagt ganska oprofessionellt i mina öron. Någon har säkert kläckt dessa ord till dig men hen var högst troligt ej någon ansvarig arbetsledare.
Det här är en allvarlig incident. Är det bara du som fått stenar i trädgården och på taket?
Du får gärna uppdatera tråden om vad som händer. Det lär nog ta en stund innan du får reda på vad som verkligen händer bakom kulisserna.
Polisen och Arbetsmiljöverket kommer att reda ut detta så långt det Är möjligt. Var så säker.
Jag blir faktiskt lite förvånad att du tar så lätt på det.D Daniel 109 skrev:
Det finns många olika saker som är farliga o det finns många människor som inte skall göra vissa saker.
O visst, även den bästa kan göra fel. Men vissa saker får inte gå fel, så enkelt är det.
O går det mot all förmodan ändå fel, då blir det en åtgärd för att det inte skall hända igen. Ofta är den åtgärden någon sorts repressalie för att visa andra att så här fel gör man inte för då kostar det. Det kan vara allt från böter till att man förlorar tillståndet till att man blir av med jobbet o till o med fängelse.
Det är en repressiv åtgärd som signalerar till andra att sköta sig.
Men var drar man gränsen?
Tycker du samma om denna händelsen nedan?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.svd.se/polisen-skot-vilt-i-bostadsomrade
Att det blev en överreaktion?
Allt gick ju ändå bra.
Skulle det inte bli en anmälan här?
De, om några, är specialutbildade. Betydligt mycket mer än en som spränger sten.
O avståndet som kulorna slog i taket är inte mycket längre bort än stenarna som föll från himlen efter sprängningen.
O då skall man ta i beaktande att en stor sten sannolikt är minst lika farlig om den träffar på fel (eller rätt?) ställe.
Eller här?
Inte specialutbildad, men dock adekvat vapenträning med årligt skjutprov.

Logga in
Skapa konto
https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/polisen-falls-for-skott-in-i-gym
Det hände ju inget. Det gick bra den gången. Med.
Men är det ok att det händer?
Får det hända?
Nej.
Vissa saker skall bara inte gå fel.
Så enkelt är det.
Ibland går det bra fast det blir jättefel, precis som ovan, men ibland går det åt helvete.
Som här.

Logga in
Skapa konto
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/rymde-med-leksakspistolen-skots-ihjal-av-polisen
O då har poliserna ändå blivit friade.
Men de blev anmälda o rannsakade.
Exemplen ovan skiljer sig i sak inte jättemycket från det TS varit med om.
Någon har utfört en farlig, men laglig, åtgärd, men misslyckats.
Att då bara rycka på axlarna o säga att
”shit happens, bättre lycka nästa gång” är knappast rätt väg att gå anser jag.
Om man spränger o något fel inträffar, som i TS fall, skall det utredas o åtgärder skall tas för att förhindra att det sker igen.
Inget snack om det. Annars kommer det kanske fortsätta att ramla ned sten från skyn ända tills någon dör eller skadas.
Se det inte som ett påhopp på dig.
Men som jag skrev så är jag lite nyfiken på ditt resonemang.
Redigerat:
De där fallen går per automatik till utredning utan att någon ringer larmsamtal när det är över ett anmäler till alla myndigheter man kan komma på. Jag förutsätter att även sprängare har rutiner för att hantera incidenter. Är det inte bättre att prata med dem än att försöka få polisen och diverse myndigheter att starta separata utredningar.
Det är klart att man ska titta på vad som gick fel och om någon gjort fel, och förlängningen om det är straffbart. Men hysterin i den här tråden är inte rimlig.
Det är klart att man ska titta på vad som gick fel och om någon gjort fel, och förlängningen om det är straffbart. Men hysterin i den här tråden är inte rimlig.
Nu var ju grundfrågan inte en önskan om en långdragen utredning varken från polisen, arbetsmiljöverket eller säpo! Jag ville ha vägledning hur jag direkt kan undanröja hotet om en ny sprängning. Dina svar i tråden har hjälp mig exakt noll och intet!!! Var vänlig och svara ej mer i tråden. Dina svar dryper av sarkasm och du är nedlåtande mot alla som svarar!!!D Daniel 109 skrev:De där fallen går per automatik till utredning utan att någon ringer larmsamtal när det är över ett anmäler till alla myndigheter man kan komma på. Jag förutsätter att även sprängare har rutiner för att hantera incidenter. Är det inte bättre att prata med dem än att försöka få polisen och diverse myndigheter att starta separata utredningar.
Populärt i forumet
-
Vad har ni gjort med era hus idag?
Övrigt husrelaterat -
Funkisvilla 1933 - toalett
Övrigt husrelaterat -
Typ av material i 1930-tals villas hall
Övrigt husrelaterat -
Köp av fastighet med befintligt hyreshus på.
Övrigt husrelaterat -
70-tals hus, platta på mark, syllar bytt -00 men nu hög fuktkvot igen?
Övrigt husrelaterat