Status
Inte öppen för fler kommentarer.
L L A Axelsson skrev:
Utveckla gärna.
Helst inte, vi verkar ha helt olika uppfattning av världen!

• Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Norge sticker ut där en demokratisk stat har kontroll över oljan.
Vad tycker du om EU's största oljeland Danmark, har dom kontroll över oljan?

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Misstänka?
Har du ingen aning om vad Turkiet håller på med för att vilja släppa in Sverige?

Varför tror du att USA behöver hålla på med utpressning och intriger för att ett viktigt litauiskt företag inte ska komma i ryska händer?
Det överensstämmer ju med deras egna önskemål.

Trädstarten gör väl det i och för sig rätt tydligt att det handlar om dagens situation. Eventuellt att det går att tolka det som att du tillhör den grupp som heimlaga varnar för. Men det är ju bara att fråga @heimlaga .
Turkiet och jag hamnade av någon underlig anledning på ungefär samma sida i Natofrågan.
Argumentet att Litauen behövde skänka bort sin andel i ett oljebolag för att det inte skall falla i ryssarnas händer, håller inte.

D Dilato skrev:
Vet inte. Berätta gärna för mig.

L L A Axelsson skrev:
Jag redogjorde för vad som hände för Finlands del under andra världskriget,
Nejdå, du redogjorde din egen (ngt udda) tolkning av vad som ska ha hänt.
Och förefaller också tro att du äger tolkningsföreträde för vad som skedde för Finlands del och varför..

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nu vet jag inte när Danmark blev större än Norge.
Men båda är "småländer" i det stora och "Makten om oljan".
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_proven_oil_reserves
Tabell med länder, oljereserver, produktion, jämförelsedata från olika källor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
Minnie Mesola
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Haha, inte så troligt!
Jaså. Varför inte det? Eller har du hemliga förstahandsuppgifter på hur snacket gick när Norge planerade oljeutvinningen:cool:?
Så, om inte. Kan du beskriva än mer i detalj hur du kom fram till din slutsats?

Minnie

P paralun skrev:
Nu vet jag inte när Danmark blev större än Norge.
Du missade den lilla detaljen "EU's största", Norge är inte med i EU ;)
EDIT: Och ja, dom har kontroll över oljan, så till den grad att dom stoppar utvinningen helt.

Danmark kommer inte att leta efter mer fossila bränslen i Nordsjön. .I stället ska all utvinning ha upphört senast 2050

• Gilla
paralun
  • Laddar…
RACS RACS skrev:
Nejdå, du redogjorde din egen (ngt udda) tolkning av vad som ska ha hänt.
Och förefaller också tro att du äger tolkningsföreträde för vad som skedde för Finlands del och varför..
Känns som du har läst tråden dåligt, men är det 500 inlägg är det inte konstigt, så jag förlåter dig.

• Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du missade den lilla detaljen "EU's största", Norge är inte med i EU ;)
Ok...;)

Och jag tror det är viktigt att vi måste höja perspektivet för att se allting som nu pågår i världen.
Det blir så förenklat med en ond Putin och Ukraina.

• Gilla
Minnie Mesola och 2 till
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Jaså. Varför inte det? Eller har du hemliga förstahandsuppgifter på hur snacket gick när Norge planerade oljeutvinningen:cool:?
Så, om inte. Kan du beskriva än mer i detalj hur du kom fram till din slutsats?

Minnie
Menar du att jag ska beskriva varför Norge inte skulle ha släppt oljan till tex USA eller annat land?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Minnie Mesola
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Menar du att jag ska beskriva varför Norge inte skulle ha släppt oljan till tex USA eller annat land?
Ja. För det är det många länder som gjort.

Minnie

Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Ja. För det är det många länder som gjort.
Minnie
Det vet jag inget om, fråga Norge om du vill veta, om dom ens vet själva...

L L A Axelsson skrev:
Känns som du har läst tråden dåligt, men är det 500 inlägg är det inte konstigt, så jag förlåter dig.
Ajdå, på så vis.. så då blev det upprört då.. som om en ursäkt kunde ha krävts för den kommentaren.. ;)

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L L A Axelsson skrev:
Turkiet och jag hamnade av någon underlig anledning på ungefär samma sida i Natofrågan.
Så du vill att Sverige ska gå med i NATO, för det är ju vad Turkiet vill, Erdogan vill bara vinna en del fördelar på vägen, särskilt inrikespolitiskt.
L L A Axelsson skrev:
Argumentet att Litauen behövde skänka bort sin andel i ett oljebolag för att det inte skall falla i ryssarnas händer, håller inte.
Därför att?
Enligt samma källa som du tog upp om Litauen så var det ju alternativet. Här finns den fullständiga TT-artikeln: https://www.svd.se/a/eecfddab-48b2-32ff-9724-fbbc3c7ed897/usa-pressade-litauen-ge-bort-storforetag
Noterar att 2004 så ägde inte Williams Mazeikiu Nafta längre utan ryska Yukos. Så det verkar inte vara sant att amerikanskt ägande av Mazeikiu Nafta var ett krav för Nato-medlemskapet.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.