Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är flera i tråden som skriver att man inte behöver telefon eller app för att släcka lampan.

Det är inte det TS undrar. Utan det är om Plejd går i konkurs, internetuppkoppling försvinner eller tekniken slutar fungera, fungerar det då fortfarande?

TS undrar inte om vilka funktioner Plejd har utan hur Plejd "fungerar" när pucken är trasig eller inte har de förutsättningar den är byggd för....🤔
Har läst minst fyra inlägg som besvarar det här.

Om Plejd går i konkurs så kanske appen slutar uppdateras och då inte fungerar. De smarta funktionerna kan ju då sluta funka. Men strömbrytaren på väggen kommer funka oavsett.

Wifi eller inte spelar ingen roll. Om du inte dessutom skaffar en gateway från Plejd. Default är blåtand.

Sen hade jag nog inte valt Plejd om jag fått göra om och hade kunskapen jag har idag. Inte för att det är dåligt utan för att det är dyrt. Vill man kunna styra lampor via app finns billigare alternativ. Bättre vet jag inte.

S
Alfredo Alfredo skrev:
Därför att viss funktionalitet i ett plejdsystem är beroende av att datorer som Plejd kontrollerar fungerar.
Oj, det visste jag inte. Förklara gärna för mig hur det skulle kunna gå till att mitt Plejdsystem skulle få reda på en konkurs och varför det skulle sluta fungera. Jag är verkligen nyfiken!

M Mutther skrev:
Men strömbrytaren på väggen kommer funka oavsett.
Tills den dag du exempelvis behöver byta typ av ljuskälla eller ändra annan konfiguration. Exakt vad som är beroende av Plejds datorer vet jag inte.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
S STB skrev:
att mitt Plejdsystem skulle få reda på en konkurs och varför det skulle sluta fungera. Jag är verkligen nyfiken!
Därför att (viss typ av) konfiguration/inställning kräver kontakt med Plejds datorer. Jag vet inte exakt vad som kräver det men tror exempelvis inte att du kan ändra typ av ljuskälla om Plejds system inte svarar. Vet inte om man kan ändra tider i "tidur".

Det finns garanterat de här som kan detaljerna bättre om de vill förklara mer detaljerat.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
B
J joje20 skrev:
Problemet är att du utgår från alla prioriterar som du. Jag själv är både tekniskt kunnig och väl insatt i olika lösningar. Men jag prioriterar enkelheten och behöver inte alla funktioner för allt i lägen. Och för belysning funkar plejd utmärkt och är stabilt.
Nej, jag har full förståelse för att folk väljer enkla system, vilket jag även skrev "För mig är i alla fall..."

Men risken vid en konkurs är olika för olika system, det kommer man inte ifrån.

Det finns även exempel på låsta system som efter åren går inför avgifter med mera, t.ex. telldus, om bolaget börjar gå knackigt.

Vill minnas att plejd är beroende av molnet i samband med första installationen/konfigurationen, som inte går inte att göra i appen lokalt.

Man ska ju i alla fall vara medveten om riskerna med att välja ett system som är låst, även om jag inte ser några större risker med installerade plejd-system.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S
Alfredo Alfredo skrev:
Därför att (viss typ av) konfiguration/inställning kräver kontakt med Plejds datorer. Jag vet inte exakt vad som kräver det men tror exempelvis inte att du kan ändra typ av ljuskälla om Plejds system inte svarar. Vet inte om man kan ändra tider i "tidur".

Det finns garanterat de här som kan detaljerna bättre om de är vill förklara mer detaljerat.
Det låter som att du inte har en aning. Kanske skall du vara försiktig med att uttala dig om du inte vet.

J joje20 skrev:
Det där är tramsargument..
Det var du som började tramsa om tekniskt kunnig.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det var du som började tramsa om tekniskt kunnig.
Svårt med argument eller?

Alfredo Alfredo skrev:
Tills den dag du exempelvis behöver byta typ av ljuskälla eller ändra annan konfiguration. Exakt vad som är beroende av Plejds datorer vet jag inte.
Byta ljuskälla? Du menar byta själva lampan? Det är bara att byta ut den. Köp en ny, skruva ut den gamla och ersätt.

S STB skrev:
Det låter som att du inte har en aning.
Som jag tydligt skriver vet jag inte i detalj vilka funktioner som inte längre fungerar om Plejds system slutar fungera. Vet du, eller någon annan, detta mer detaljerat är jag och säkert även andra intresserade av det.

Den typen av gnäll som du framför är dock inte till nytta för någon.

S STB skrev:
Det låter som att du inte har en aning. Kanske skall du vara försiktig med att uttala dig om du inte vet.
Kan man eller kan man inte konfigurera en Plejd produkt ( låt oss säga ctr-01 eller dim-01) utan Internetuppkoppling till plejds servrar?

J joje20 skrev:
Svårt med argument eller?
Nejdå. Vem vill ha ett nytt Sonos för hemautomationen?

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
M Mutther skrev:
Byta ljuskälla? Du menar byta själva lampan? Det är bara att byta ut den. Köp en ny, skruva ut den gamla och ersätt.
Nej jag menar att om du byter typ av ljuskälla kan du behöva ändra inställningarna i Plejd för att behålla god funktion.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej jag menar att om du byter typ av ljuskälla kan du behöva ändra inställningarna i Plejd för att behålla god funktion.
Du pratar osammanhängande. God natt.

• Wow
Dilato
  • Laddar…
Fem oanvända Plejd-pluggar i en låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har också Plejd. Vi drogs med i hysterin för några år sedan. Kommer inte längre ihåg varför. Tror att vi behövde göra en koppling i köket som inte var så enkel att göra utan Plejd och att vi använder astrouret och kan tända och släcka några lampor med hjälp av scenarion eller via appen.

Plejd-appens gränssnitt visar köksbelysning och kaffekokare med avstängda skjutreglage och på/av-knappar.
Skapa konto

Men eftersom ingen i hushållet vill använda appen och eftersom den bara funkar för vissa lampor så haltar systemet, åtminstone för oss.

Vi köpte till och med aktier i Plejd (som vi nu har sålt, med förlust) och min bättre hälft köpte 5 pluggar som bara ligger och skräpar i en låda.

Mobilapp för hemautomation från Plejd som visar inställningar för pool, kök, vardagsrum, entré och sovrum. Lampor kan tändas/släckas.
Skapa konto

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.