J joje20 skrev:
eller dom går i konkurs?
Absolut inga av mina dimmer/brytare påverkas ett smack av om tillverkaren av dem går i konkurs, utan de behåller helt och fullt all funktionalitet.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
J joje20 skrev:
Och vilket system är det med samma funktion och enkelhet? Nu frågar jag för att jag inte vet..
Jag landade i Shelly och det funkar bra. Billigt.

• Gilla
krambriw
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Märken som kör med öppna protokoll/standarder/ej molnkopplade händer just inget med om de går i konkurs. Prylarna funkar tills hårdvaran går sönder. Och går en enhet i systemet sönder, så kan man ju plocka in en ny, från en annan tillverkare. Det är ju det som är charmen med öppna system.

Kan man inte deaktivera automatiskt firmware uppdatering är ju risken att tillverkaren gör som sonos t.ex.

Så risken är helt klart olika stor beroende på vilken väg tillverkaren valt. För mig är i alla fall öppna system en förutsättning för att jag ska välja dem.
Problemet är att du utgår från alla prioriterar som du. Jag själv är både tekniskt kunnig och väl insatt i olika lösningar. Men jag prioriterar enkelheten och behöver inte alla funktioner för allt i lägen. Och för belysning funkar plejd utmärkt och är stabilt.

• Gilla
beqen
  • Laddar…
R rolda22 skrev:
Plejd fungerar även "offline" dvs utan någon Internetanslutning, och du släcker och tänder med återfjädrande strömbrytare. Du kan, men behöver inte använda telefonen för att släck/tända. Puckarna kommunicerar med WIFI mellan sig och programmeras med en APP i telefonen via WIFI. En gateway mot Internet behövs om du vill styra huset via telefonen utanför hemmet, eller kommunicera med HomeAssisnat. Pljed går utmärkt att kombinera med HomeAssistant eller andra automationssystem, men som du är inne på är Pljed inte OpenSource utan man är i händerna på ett företag och dess utveckling, standard och support.
Att bygga tillbaka till vanliga strömbrytare är inte så svårt, om det är ELKO eller Schneider brytare så är det bara att pilla bort en fjäder i brytaren så blir en "icke fjädrande". Tändtråd finns från pucken (gömd i en apparat eller kopplingsdosa) och ut till lamparmatur, samt från brytaren till pucken. MEN tändtråd kan saknas mellan kopplingsdosor då puckarna kommunicerar sinsemellan med WIFI. Detta gör att även belysning i garage, utebelysning och flera fönsterlampor kan ha en programmering för att styras av en viss strömbrytare, ljusrelä, rörelsesensor eller ett astrour trots att de inte kan en tändtråd mellan sig. (kan även vara anslutna till olika faser i olika centraler).
Det är inte wifi, bluetooth.

J joje20 skrev:
Problemet är att du utgår från alla prioriterar som du. Jag själv är både tekniskt kunnig och väl insatt i olika lösningar. Men jag prioriterar enkelheten och behöver inte alla funktioner för allt i lägen. Och för belysning funkar plejd utmärkt och är stabilt.
Nåja, om du är teknisk kunnig väljer du inte Plejd.

J joje20 skrev:
Enkelheten gör att du riskerar att inte kunna styra ditt Plejd system en dag.

Det har inte varit tal om enkelhet eller stabilitet, utan låsta system.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
S
När jag installerade Plejd så var det det enda systemet med vridknappar för dimrarna. Jag ogillar att behöva hålla in knappar för att dimma eftersom de ALLTID börjar dimma åt fel håll och så hamnar man aldrig på den nivå som man tänkt sig. Vridknapp är överlägset.

Vill man inte göra speciella konstiga saker utan prioriterar att allt bara fungerar så är Plejd rätt val. Jag har faktiskt ännu inte saknat någon funktion i Plejd. Kanske för att jag har andra intressen än att pilla med hemautomation.

Varför tror folk att ett hemautomationssystem skulle sluta fungera om Plejd mot förmodan skulle kursa? Är det samma människor som tror att deras strömbrytare slutar fungera om Schneider går i konkurs?

• Gilla
N.B
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nåja, om du är teknisk kunnig väljer du inte Plejd.
Det där är tramsargument..

FredrikR FredrikR skrev:
Det har inte varit tal om enkelhet eller stabilitet, utan låsta system
Och kanske framförallt system som för full funktion är beroende av teknik bortom ägarens kontroll.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
S STB skrev:
När jag installerade Plejd så var det det enda systemet med vridknappar för dimrarna. Jag ogillar att behöva hålla in knappar för att dimma eftersom de ALLTID börjar dimma åt fel håll och så hamnar man aldrig på den nivå som man tänkt sig. Vridknapp är överlägset.

Vill man inte göra speciella konstiga saker utan prioriterar att allt bara fungerar så är Plejd rätt val. Jag har faktiskt ännu inte saknat någon funktion i Plejd. Kanske för att jag har andra intressen än att pilla med hemautomation.

Varför tror folk att ett hemautomationssystem skulle sluta fungera om Plejd mot förmodan skulle kursa? Är det samma människor som tror att deras strömbrytare slutar fungera om Schneider går i konkurs?
Varför tror du att ditt Plejd skulle fortsätta funka om bolaget konkar?

J joje20 skrev:
Det där är tramsargument..
Men inte när du lyfter fram att du är tekniskt kunnig?

• Gilla
Puffen Ingarö och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Enkelheten gör att du riskerar att inte kunna styra ditt Plejd system en dag.

Det har inte varit tal om enkelhet eller stabilitet, utan låsta system.
Nja... Det har varit både det ena och andra i tråden. Men det började med en del felaktigheter och märkliga påstående..

Vad det gäller enkelheten så har det sitt pris såklart. Men det gör det inte sämre, bara en annan målgrupp..

S STB skrev:
Varför tror folk att ett hemautomationssystem skulle sluta fungera om Plejd mot förmodan skulle kursa?
Därför att viss funktionalitet i ett plejdsystem är beroende av att datorer som Plejd kontrollerar fungerar.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
S STB skrev:

Nej eftersom Schneider redan har sålt alla sina aktier som var 13.75% av Plejd.

• Älska
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Men inte när du lyfter fram att du är tekniskt kunnig?
Bara för att man kan göra saker eller förstår dom så innebär det det att man vill lägga tid på det. Jag väljer helt enkelt något annat än du. Men vanligen brukar personer som argumenterar som du ha en övertro på sin förmåga och måste hävda att det är på ett visst sätt. Jag har helt enkelt inget intresse att bygga ett nördsystem som kräver massa programmering, konfigurationer och som sen ingen annan jävel bryr sig om. Jag har valt vägen där det är enkelt och smidigt och kunna koppla in saker via homekit för det passar mig. Jämfört med andra system så är det enkelt för mig. Men det innebär inte alla det är en sanning för alla. För andra kan en annan väg vara bättre. Att påstå att kunskap är samma sak som behov är bara trångsynt.

• Gilla
beqen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.