44 845 lĂ€st · 368 svar
45k lÀst
368 svar
Ta bort Plejd
Det Àr flera i trÄden som skriver att man inte behöver telefon eller app för att slÀcka lampan.
Det Àr inte det TS undrar. Utan det Àr om Plejd gÄr i konkurs, internetuppkoppling försvinner eller tekniken slutar fungera, fungerar det dÄ fortfarande?
TS undrar inte om vilka funktioner Plejd har utan hur Plejd "fungerar" nĂ€r pucken Ă€r trasig eller inte har de förutsĂ€ttningar den Ă€r byggd för....đ€
Det Àr inte det TS undrar. Utan det Àr om Plejd gÄr i konkurs, internetuppkoppling försvinner eller tekniken slutar fungera, fungerar det dÄ fortfarande?
TS undrar inte om vilka funktioner Plejd har utan hur Plejd "fungerar" nĂ€r pucken Ă€r trasig eller inte har de förutsĂ€ttningar den Ă€r byggd för....đ€
Nu Ă€r inte jag nĂ„gon expert pĂ„ plejd, men har en komplett installation hemma. Och jag har ganska mycket erfarenhet av olika lösningar för hemautomation. Jag blir lite rĂ€dd nĂ€r man lĂ€ser vissa svar och pĂ„stĂ„ende om plejd. Saker som att det skulle saknas tĂ€ndtrĂ„dar, krĂ€va appar för för att slĂ€cka och annat konstigt. Plejd Ă€r ju i grunden bara dimmraroxh relĂ€n som gĂ„r att styra pĂ„ ett smart sĂ€tt. Vill du inte göra det sĂ„ gör inte det utan anvĂ€nd knappen. Vad det gĂ€ller anvĂ€ndarvĂ€nligheten Ă€r den överlĂ€gset pĂ„ plejd jĂ€mfört med andra system, dessutom Ă€r det dĂ€r med open source lite fĂ„nigt eftersom det inte finns helt öppna system som vanliga mĂ€nniskor kan anvĂ€nda enkelt Ă€ven om man Ă€r tekniskt kunnig. Vilka andra system dĂ€r du har samma funktion och enkelt menar ni finns som Ă€r öppnađ€·ââïž
Jag sÀllar vÀl mig till dom, eftersom jag inte skrivit om Plejd tidigare.useless skrev:
Men tycker vÀl att det Àr robust och samtidigt finesslöst enligt min mening.
Jag plockade bort det för att jag ville ha mer ut av ett smart hem.
Men skulle aldrig se det som en "vattendelare" för ett husköp.
Riv ut skiten om du inte vill ha det, ingen stor grej tÀnker jag, tog en dag ungefÀr, i rent fysiskt arbete, men som vanligt lÀgger jag 5 dagar pÄ att fungera, och tÀnka.
För övrigt har ju Plejd blivit svenskarnas nya Verisure.... Alla som har noll kunskap i Àmnet vill ha det .... Fattar inte hur de lyckats sÀlja in sin skit till svenskarna....
Kör sjĂ€lv en del Shelly som jag tycker fungerar bra. Jag tyckte Plejd lĂ€t sĂ€mst. Ăven om jag inte Ă€r sĂ€rskilt teknisk (under upplĂ€rning, av mig sjĂ€lv....)
Kör sjĂ€lv en del Shelly som jag tycker fungerar bra. Jag tyckte Plejd lĂ€t sĂ€mst. Ăven om jag inte Ă€r sĂ€rskilt teknisk (under upplĂ€rning, av mig sjĂ€lv....)
Och glöm för allt i vÀrlden inte att noggrannt undersöka en eventuell vÀrmepump.O Oldfart skrev:Du kommer inte hitta nÄgra spÄr av Plejd i elcentralen. Plejd Àr leksaker som monteras ute i apparatdosorna bakom strömbrytare och vÀgguttag. KÀrnan i deras system Àr dessa smÄ puckar som likt smÄ parasiter monteras pÄ ett i övrigt friskt elsystem.
Utöver puckarna erbjuder de fjÀrrkontroller i form av brytare eller rörelsesensorer som du kan tejpa upp pÄ vÀggarna och pÄ sÄ sÀtt fÄ en fysisk lampknapp vart som helst utan att behöva dra nÄgra ledningar. Nyligen har de försökt expandera sitt ekosystem genom att sÀlja inbyggnadsspotlights med inbyggd fjÀrrstyrning. De har Àven en liten gateway som exponerar dina puckar mot internet och gör det möjligt att t.ex. fjÀrrstyra och schemalÀgga.
Om det rör sig om ett Àldra hus som blivit infesterat av plejdpuckar Àr det troligtvis inte svÄrare Àn att öppna drabbade dosor och plocka bort elÀndet. Eftersom puckarna i de flesta fall inte ersÀtter en gammal hederlig brytare utan bara kompletterar den med fjÀrrstyrning sÄ brukar det inte vara frÄgan om nÄgra större ingrepp för att fÄ tillbaks en frisk anlÀggning.
Det förekommer sÀllsamma historier dÀr de smÄ puckarna pÄ outgrundligt vis har fÄtt kontroll över husets bergvÀrmepump...
Ja det kan vara sÄ. Om man t.ex. inte gillar sina pengar. DÄ Àr Plejd och Verisure smart val.H hebol skrev:
FörlÄt men fattar inte din rÀdsla. Du har ju ingen aning om omfattningen pÄ systemet.. eftersom du inte verkar ha koll pÄ vad plejd Àr eller hur det fungerar sÄ kanske du ska lÀsa pÄ lite. Det kan handa om nÄgot sÄ simpelt som nÄgra utelampor som styrs via astrour med pled. Och min erfarenhet med de klassiska astrouren pÄ din-skena som satt i centralen jÀmfört med plejds Àr att plejd Är FAAN sÄ mycket enklare att programmera.Pen skrev:Vi har varit och tittat pÄ ett nytt hus. I elcentralen lÄg en lös blÄ lapp med texten "Din elektriker har installerat Plejd". Jag har valt att gÄ andra vÀgar för min automatisering (gillar inte inlÄsning), sÄ Plejd Àr inte mitt val. Jag har dock inga förvÀntningar alls pÄ att ett nytt hus ska ha nÄgot automation. DÀremot vill jag att det ska fungera utan automation.
Min frÄga Àr om Plejd-installationen (i den mÄn det verkligen Àr en sÄdan) innebÀr en risk att huset inte alls kan manövreras utan att Plejd fungerar? AlltsÄ att vÀggströmbrytare och vÀggutag mm Àr beroende av ett fungerande Plejdsystem? Jag tycker att strömbrytare och vÀgguttag ser ut exakt som vanliga Elko RS, men tyvÀrr provade jag inte om brytarna var ÄterfjÀdrande eller sÄ. I skrÀckscenariot skulle det ju kunna vara sÄ att inga tÀndtrÄdar mm Àr dragna i huset.
PÄ elcentralen i övrigt syns inga spÄr av nÄgot Plejd. Det finns nÄgra fÄ tÀckplattor i normraderna varunder det möjligen skulle kunna sitta nÄgot okÀnt.
Pen
Det Àr en ganska saftig summa att installera plejd i en hel villa sÄ tror inte HELA huset har det fantastiska och enkla systemet plejd.
HĂ€lsningar Elektriker
Vad hÀnder nÀr andra mÀrken gÄr sönder eller dom gÄr i konkurs? Det Àr ju en risk med alla saker, speciellt sÄdant som Àr uppkopplat..Farstatjej90 skrev:Det Àr flera i trÄden som skriver att man inte behöver telefon eller app för att slÀcka lampan.
MÀrken som kör med öppna protokoll/standarder/ej molnkopplade hÀnder just inget med om de gÄr i konkurs. Prylarna funkar tills hÄrdvaran gÄr sönder. Och gÄr en enhet i systemet sönder, sÄ kan man ju plocka in en ny, frÄn en annan tillverkare. Det Àr ju det som Àr charmen med öppna system.J joje20 skrev:
Kan man inte deaktivera automatiskt firmware uppdatering Àr ju risken att tillverkaren gör som sonos t.ex.
SÄ risken Àr helt klart olika stor beroende pÄ vilken vÀg tillverkaren valt. För mig Àr i alla fall öppna system en förutsÀttning för att jag ska vÀlja dem.