Jag tänker att konfigurationen är ändra schema och ändra scenarios. Det går med enbart BT.useless skrev:
Men om du menar att ändra konfigurationen är ändra antalet plejd-enheter, så blir det säkert svårt eller omöjligt om bolaget går omkull och släcker sina servrar.
Appen kommer ju på sikt sluta funka om ingen uppdaterar den för nya androidversioner.
Varför köpte du en gateway för att få in det i HA när din HA har bluetooth, precis som Plejd har? Jag kör Plejd via BT i HA och det fungerar perfekt. Och får dessutom även med scenario och knapptryckningar, vilket man inte får via gatewayen.R raderarn skrev:Jag har också varit emot Plejd på grund av att det inte är öppet, men behövde några krondimmers. Jämfört med alternativen var Plejd ett vettigt alternativ.
Självklart är det via återfjädrande strömbrytare som allt styrs. Detta för att alla ska kunna tända och släcka och dimra. Men för att kunna tända och släcka vid speciella tider köpte jag även en gateway så att jag får in det i Home Assistant. Där finns även Shelly, Tuya, Zigbee och blåtand. Men alla enheter har som krav att dom ska kunna styras med vanliga knappar.
Så, Plejd är väldigt bra om du t.ex som jag vill ha dimmer, du behöver inte koppla upp något som helst, allt funkar med vanliga brytare.
TS kan tänka så här: varför gillar elektriker plejd? Jo för att kunderna inte ringer och behöver hjälp. Det bara funkar.
Om servrarna och appen slutar funka kommer det ändå att funka. Men ja, vill du ändra en timer så går det inte då. Men det är inget som den vanliga användaren gör, och den som gör det, klarar att reda ut situationen ändå.
Jag vågar påstå att Plejd är det hemautomationssystem som är mest robust. Just för att kunderna (primärt elektrikerna) inte vill att deras kunder ska ringa och behöva hjälp.
Nu är omsättningen och aktiekursen så pass god i bolaget att det kommer finnas kvar i minst tio år i någon form. Skulle det gå dåligt finns det ett värde för någon att köpa bolaget.
Om servrarna och appen slutar funka kommer det ändå att funka. Men ja, vill du ändra en timer så går det inte då. Men det är inget som den vanliga användaren gör, och den som gör det, klarar att reda ut situationen ändå.
Jag vågar påstå att Plejd är det hemautomationssystem som är mest robust. Just för att kunderna (primärt elektrikerna) inte vill att deras kunder ska ringa och behöva hjälp.
Nu är omsättningen och aktiekursen så pass god i bolaget att det kommer finnas kvar i minst tio år i någon form. Skulle det gå dåligt finns det ett värde för någon att köpa bolaget.
Jag var också emot Plejd tidigare och hade Shelly i hela huset. Var dock inte helt nöjd med Shellys dimmrar då vissa lampor blinkade till då och då, samt att jag tröttnade på delayen när man trycker på strömbrytaren tills lampan faktiskt tänds. Hjälpte en vän att installera Plejd och blev väldigt förtjust i hur mycket bättre deras dimmrar var och hur jävla bra appen var jämfört med Shellys usla app.Farstatjej90 skrev:För övrigt har ju Plejd blivit svenskarnas nya Verisure.... Alla som har noll kunskap i ämnet vill ha det .... Fattar inte hur de lyckats sälja in sin skit till svenskarna....
Kör själv en del Shelly som jag tycker fungerar bra. Jag tyckte Plejd lät sämst. Även om jag inte är särskilt teknisk (under upplärning, av mig själv....)
Det slutade med att jag ersatte alla 22 Shelly puckar med 19st Plejd (blev färre Plejd eftersom de har krondimmers).
Jag är automationsnörd och har alla mina prylar ihopkopplat i Home Assistant. Plejd funkar väldigt bra med HA.
Jag är jättenöjd med Plejd och är inte alls begränsad av Plejds ”låsta” system.
Så du tror att Plejd bara säljs i Sverige?Farstatjej90 skrev:För övrigt har ju Plejd blivit svenskarnas nya Verisure.... Alla som har noll kunskap i ämnet vill ha det .... Fattar inte hur de lyckats sälja in sin skit till svenskarna....
Kör själv en del Shelly som jag tycker fungerar bra. Jag tyckte Plejd lät sämst. Även om jag inte är särskilt teknisk (under upplärning, av mig själv....)
Den fördröjningen kan man väl konfigurera bort? Dels är det en fördröjning för att man ska kunna göra dubbelklick och dels blir det en fördröjning för att lampan dimmas upp istället för att tändas direkt. Men det går som sagt var att srkuva på så det går mycket snabbare.C clamitas skrev:
Det är klart du inte är begränsad så länge det fungerar, hur tänker du där? Jag har ingen fördröjning och tycker Shellys app är bra....C clamitas skrev:Jag var också emot Plejd tidigare och hade Shelly i hela huset. Var dock inte helt nöjd med Shellys dimmrar då vissa lampor blinkade till då och då, samt att jag tröttnade på delayen när man trycker på strömbrytaren tills lampan faktiskt tänds. Hjälpte en vän att installera Plejd och blev väldigt förtjust i hur mycket bättre deras dimmrar var och hur jävla bra appen var jämfört med Shellys usla app.
Det slutade med att jag ersatte alla 22 Shelly puckar med 19st Plejd (blev färre Plejd eftersom de har krondimmers).
Jag är automationsnörd och har alla mina prylar ihopkopplat i Home Assistant. Plejd funkar väldigt bra med HA.
Jag var också emot Plejd tidigare och hade Shelly i hela huset. Var dock inte helt nöjd med Shellys dimmrar då vissa lampor blinkade till då och då, samt att jag tröttnade på delayen när man trycker på strömbrytaren tills lampan faktiskt tänds. Hjälpte en vän att installera Plejd och blev väldigt förtjust i hur mycket bättre deras dimmrar var och hur jävla bra appen var jämfört med Shellys usla app.Farstatjej90 skrev:För övrigt har ju Plejd blivit svenskarnas nya Verisure.... Alla som har noll kunskap i ämnet vill ha det .... Fattar inte hur de lyckats sälja in sin skit till svenskarna....
Ja, det går att justera men inte ta bort helt. Men funktionen för dubbelklick vill man ju ändå ha. Plejd har dubbelklick men utan någon som helst fördröjning. Men nu var detta bara en av flera saker jag inte gillade 🙂useless skrev:
Du missar poängen. Ja, ditt befintliga system kommer fortsätta fungera som det är. Det är ingen som ifrågasätter. Det flera sagt är något helt annat, och det är att när företaget gått i konkurs kan du inte ersätta trasiga enheter, du kan inte heller köpa fler enheter för att utöka ditt system. Du blir alltså inlåst i dött system. Om det däremot är baserats på öppna standarder med kompatibilitet mellan olika tillverkare så kan du inte hamna i den situationen eftersom du då kan köpa produkter ifrån någon annan. Är det öppna systemet dessutom open-source med tillgång till protokollspecifikationer, osv, så kan entusiaster hålla liv i ekosystemet långt efter att de kommersiella företagen gett upp. Titta bara på SqueezeBox som var en föregångare till Sonos. Det var många år sen de försvann, men det fortfarande att använda systemet och till och med att tillverka egna enheter med billig hårdvara.M Masthugg skrev:
Du svarar med att klippa in ditt förra inlägg som svar på mitt nya inlägg, som en politiker som läser sina talepunkter. .C clamitas skrev:Jag var också emot Plejd tidigare och hade Shelly i hela huset. Var dock inte helt nöjd med Shellys dimmrar då vissa lampor blinkade till då och då, samt att jag tröttnade på delayen när man trycker på strömbrytaren tills lampan faktiskt tänds. Hjälpte en vän att installera Plejd och blev väldigt förtjust i hur mycket bättre deras dimmrar var och hur jävla bra appen var jämfört med Shellys usla app.
Ja, det går att justera men inte ta bort helt. Men funktionen för dubbelklick vill man ju ändå ha. Plejd har dubbelklick men utan någon som helst fördröjning. Men nu var detta bara en av flera saker jag inte gillade 🙂
Eller en säljare. ☺️
Jo, du har en fördröjning men märker kanske inte av den? Det är en medveten fördröjning Shelly lagt in för att den väntar på ett eventuellt dubbelklick för att dimma upp till 100%.Farstatjej90 skrev:
Om man vill att knapp på Shelly A ska tända lampan på Shelly B så är det bökigt att hålla med med DDD-kommandon. I Plejd är det bara att klicka. Synkningen mellan Plejd-enheterna är helt suverän och är heller inte beroende av wifi-trafiken.
Jag menar dock inte att Shelly är dåligt. Jag tycker bara att Plejd är bättre, och jag har kvar exakt all funktionalitet jag hade med Shelly.