43 966 läst · 368 svar
44k läst
368 svar
Ta bort Plejd
Nu kan jag ju va lika autistisk då och säga att om plejds datorer slutar funka så kan du fortfarande ändra en timer. Det räcker med appen som går över blåtand. Men eftersom jag kan tolka innebörden av du menar så menar du väl om plejd lägger ner.Alfredo skrev:Så om Plejds datorer slutar fungera kan man inte justera tiderna i en "timer". Är det rätt uppfattat?
Menar du att en vanlig användare inte kan vilja justera ett klockslag när något tänds eller släcks?
Hur då? Går det, eller går det inte, att justera klockslaget i en "timer" om Plejds datorer inte fungerar?
När plejd nu har sådan värdering och omsättning som det har ligger det minst tio år bort och den dag det sker så sker det såklart mjukt, dvs du kan ta bort timrarna och köpa vanliga på clas ohlson i god tid.
Jag har även hue och noname zigbee-grejer och om jag tittade på ett hus skulle plejd vara det system som minst oroade mig. Ja, jag återkopplar till TS fråga, där är jag lite ovanlig.
Jag tycker också att de eventuella problemen med Plejd är ganska överdrivna och till viss del lite konstruerade för att skapa problem som inte finns... Visst ska man vara medveten om riskerna och begränsningarna om man är lite mer intresserad av hemautomation. Men de alla flesta människor är nog nöjda med den rudimentära funktion man får och byr sig väldigt lite i huruvida Plejd AB går med vinst eller inte.
Sen förstår jag inte riktigt trådens ursprungsfråga att det skulle vara någon sorts risk med att köpa ett hus utrustat med Plejd? Men jag utgår ifrån att frågan är ställd med en viss ironi för att återigen blåsa på Plejd-debatten. Och det verkar ju ha lyckats...
Sen förstår jag inte riktigt trådens ursprungsfråga att det skulle vara någon sorts risk med att köpa ett hus utrustat med Plejd? Men jag utgår ifrån att frågan är ställd med en viss ironi för att återigen blåsa på Plejd-debatten. Och det verkar ju ha lyckats...
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 972 inlägg
Beställde dimmer från Schneider Electric i serien Renova till nya badrummet och elektrikern satte en plejddimmer för att den fjädrade bättre. Vi använder knappen ändå men alltid kul att spöka med fru och barn när de duschar för länge 😂
På vilket sätt "fjädrar" en plejddimmer bättre?S Småbrukaren skrev:
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 972 inlägg
Jag tror han menade att kontakten med dimmern upplevs mer smooth än med Schneiders egna dimmer.
Klurigt det där...D Den ofrivillige klåparen skrev:
Det bör räcka att klippa anslutningen efter mätartavlan så är du bortkopplad.
Är det så att du fortsatt vill nyttja el så bör du kolla upp att nuvarande anslutning följer någon sorts etablerad och öppen standard, t.ex. tre faser med 230V mellan noll och fas.
Om så är fallet bör det finnas möjligheter för en ny nätleverantör att försörja dig med el via befintlig anslutning.
(Ja, jag tycker ditt försök att dra en parallell haltar betänkligt.)
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 972 inlägg
Det är en brytare med två knappar varav en är dimmer. Kanske blev Plejd av utrymmesskäl också.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 972 inlägg
Vi har en återfjädrande vipptryckknapp i alla fall. Den med ratt har vi i vardagsrummet.
Det hade jag missat helt... tur jag inte köpt en ny Homey Pro utan fortsatt med "bollen" från första generationen. Det blir nog migration till HA nästa gång.J Jocke Best skrev:
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 972 inlägg
Han föredrog kanske Plejd före Schneiders egna dosdimmer.
Nej inte jag heller... Hade jag köpt ett hus och det fanns fungerande Plejd hade jag såklart använt det.M Masthugg skrev:
Men hade jag köpt nytt eller fått välja (man väljer inte bort ett hus för detta) så hade jag inte valt Plejd...
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 972 inlägg
Helt rätt. Han kanske bara ville förklara så jag ”förstod”.