S sjoelund skrev:
r det så att det är ett problem om Plejd går i konkurs, men det skulle inte hindra mig från att köpa ett hus med Plejd kopplat.
Jag lade in Plejd i Home Assistant. Följde denna guiden: https://hemmastyrning.se/guide-styr-plejd-via-home-assistant/

Utöver kan du använda strömbrytarna och uttagen som vanligt som om de inte existerade. Frugan min tycker inte om Plejd t. ex och vill kunna tända och släcka och använda huset som vanligt.

edit: sorry, råkade citera dig.

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Det handlar inte om risken för att Plejd går under. Det handlar om huruvida man vill vara beroende av en extern part för att nyttja sin egendom fullt ut. Kan jag undvika det så gör jag det.
Då har du mycket att brottas med, nästan allting är beroende av extern part, allt ifrån bilar och programvaror, till och med vitvaror lever egna liv över internet…

Det blir lite som att slåss mot väderkvarnar för din del…

När det gäller Plejd så fungerar nästan allt utan att involvera extern part. Det är först när man skall ändra konfigurationen som det behövs. Som att ändra timrar eller virtuellt ändra något.

Mitt Plejdsystem tickar och går och det är sällan jag ändrar någon konfiguration. Dock är det helt beroende av elförsörjningen. Så det fungerar inte utan elnät och elleverantörerna.

Redigerat:
  • Gilla
Skymag och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
nästan allting är beroende av extern part, allt ifrån bilar och programvaror, till och med vitvaror lever egna liv över internet…
Det stämmer verkligen inte att "nästan allting är beroende av extern part". Att bilar i allt större utsträckning är det har du helt rätt i och problemen med dessa beroenden blir även allt tydligare. När det gäller vitvaror har jag enbart en med sådana kopplingar, en diskmaskin. Om den skulle tappa sin uppkoppling blir påverkan för mig helt försumbar.

Bortsett från saker som i sin natur är tillverkade för att kommunicera, som telefoner, plattor, datorer och liknande, kan jag inte komma på en enda pryl i övrigt som jag äger som har ett beroende till tillverkarens datorer för att fungera fullt ut. Jag kan säkert ha missat någon men med de undantag jag ger, skulle jag påstå att ingen av de saker jag äger har den typ av beroenden till extern part som Plejd har. Så väderkvarnarna får leva i frid för min del. 😀

Nissens Nissens skrev:
Det är först när man skall ändra konfigurationen som det behövs. Som att ändra timrar eller virtuellt ändra något.
Och det är för mig en stor nackdel. Kan vi inte bara enas om att vi verkar ha samsyn om hur det fungerar rent tekniskt, men har helt olika syn på nackdelarna med lösningen?

• Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
pdov
S sjoelund skrev:
Thread puckar.
Har du exempel på "Thread puckar"?

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Det stämmer verkligen inte att "nästan allting är beroende av extern part". Att bilar i allt större utsträckning är det har du helt rätt i och problemen med dessa beroenden blir även allt tydligare.
Min bil har många funktioner som är beroende av uppkoppling till internet. Det fungerar riktigt bra.
Alfredo Alfredo skrev:
När det gäller vitvaror har jag enbart en med sådana kopplingar, en diskmaskin. Om den skulle tappa sin uppkoppling blir påverkan för mig helt försumbar.
Ungefär som med Plejd för mig och många andra. Min diskmaskin uppdaterade sig själv med ny programvara häromdagen. Kanske räddade den uppdateringen mig från framtida problem - jag vet ju inte det, men det känns bra att den är uppdaterad. 😊
Alfredo Alfredo skrev:
Bortsett från saker som i sin natur är tillverkade för att kommunicera, som telefoner, plattor, datorer och liknande, kan jag inte komma på en enda pryl i övrigt som jag äger som har ett beroende till tillverkarens datorer för att fungera fullt ut.
Du har väl gamla prylar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kan säkert ha missat någon men med de undantag jag ger, skulle jag påstå att ingen av de saker jag äger har den typ av beroenden till extern part som Plejd har. Så väderkvarnarna får leva i frid för min del. 😀
Så du har inga elektriska prylar hemma? Eller du har eget elverk?
Alfredo Alfredo skrev:
Och det är för mig en stor nackdel. Kan vi inte bara enas om att vi verkar ha samsyn om hur det fungerar rent tekniskt, men har helt olika syn på nackdelarna med lösningen?
Visst, kan bara konstatera att mitt Plejdsystem är konfigurerat och behöver sällan ändras. En sak som tog bort det behovet jag hade att ändra konfigurationen var inkopplingen av en ljussensor. Efter att den blev inkopplad försvann nästan allt behov av att pilla med timrar tex.

Du använder det tydligen på ett annat sätt.

Nissens Nissens skrev:
Min bil har många funktioner som är beroende av uppkoppling till internet. Det fungerar riktigt bra.
Så länge det funkar ja... Sårbarheterna ökar dock. Se bara på alla med relativt nya bilar som drabbas när gamla mobilnät läggs ned. Jag vet exempelvis inte hur länge jag kommer att kunna starta bränslevärmaren i nuvarande bil "med appen".

Nissens Nissens skrev:
Kanske räddade den uppdateringen mig från framtida problem - jag vet ju inte det, men det känns bra att den är uppdaterad.
Kanske det. Men dessa uppdateringar går enligt "min vitvarutekniker" att göra utan uppkoppling på min Siemens. Fråga mig inte hur för det har jag ingen aning om.

Nissens Nissens skrev:
Du har väl gamla prylar…
Allt är relativt. Men vad har du som är uppkopplat då bortsett från bilar och "moderna vitvaror"? Genuint nyfiken för att fler och fler saker verkar "behöva" uppkoppling är vi nog ense om men ännu kan jag inte komma på att jag drabbats. Bortsett från diskmaskinen kan jag inte se att några av mina hushållsmaskiner, elverktyg, trädgårdsmaskiner, övriga vitvaror eller andra "elprylar" skulle ha någon form av "uppkoppling".

Jag gick faktiskt precis nu igenom min dhcp-konfig och utav närmare 60 definierade "hostar" hittar jag enbart diskmaskinen som inte är en telefon/platta/dator/nätverksutrustning/mediespelare/liknande.

Nissens Nissens skrev:
Så du har inga elektriska prylar hemma? Eller du har eget elverk?
Nu tramsar du...

Nissens Nissens skrev:
Du använder det tydligen på ett annat sätt.
Det är inte säkert. Det handlar nog mer om hur jag värderar riskerna med beroenden och fördelarna med att vara oberoende.

• Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Fast vi diskuterar ju vad som händer när det inte går bra! Plejd funkar ju också jättebra nu, men kanske inte lika bra om några år på grund av att deras servrar inte längre finns/har slutat supportera nuvarande prylar/har börjat sälja tjänsten som är gratis nu/etc, etc...

Att säga att saker funkar bra när allt funkar som det ska tillför inget till diskussionen

• Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
C clamitas skrev:
Varför köpte du en gateway för att få in det i HA när din HA har bluetooth, precis som Plejd har? Jag kör Plejd via BT i HA och det fungerar perfekt. Och får dessutom även med scenario och knapptryckningar, vilket man inte får via gatewayen.
Nu är det ett tag sen jag kollade på HA's Plejdintegration, men förr var det väl så att man måste plocka ut nån API-nyckel för att kunna dekryptera BT-trafiken? Kan det innebära problem om man vill stoppa in fler Plejd-grejer och inte har internetaccess? Om den nya prylen inte läggs till i Plejd-meshen (vilket kräver app och internet?) så kan man inte prata med den?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Fast vi diskuterar ju vad som händer när det inte går bra! Plejd funkar ju också jättebra nu, men kanske inte lika bra om några år på grund av att deras servrar inte längre finns/har slutat supportera nuvarande prylar/har börjat sälja tjänsten som är gratis nu/etc, etc...

Att säga att saker funkar bra när allt funkar som det ska tillför inget till diskussionen
Det handlar om hur man värderar risker. Jag tror risken är stort sett obefintlig att Plejds servrar ”försvinner” om företaget Plejd försvinner lär det finnas företag i kö för att få ta över både servrar och kunder…

• Gilla
Skymag
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
” om företaget Plejd försvinner lär det finnas företag i kö för att få ta över både servrar och kunder…
Varför skulle någon vilja det om det inte finns någon affärsmässig vinst? Jag tror inte alls att andra företag skulle stå i kö för att få erbjuda en gratistjänst till kunder man aldrig kommer att ha någon annan relation till.
Om någon skulle ta över kunderna så skulle man såklart göra allt för att tjäna pengar på dom. T ex ta betalt för molntjänsten som behövs för att kunna ställa om tiden på timern.

• Gilla
roli och 6 till
  • Laddar…
Plejd kommer säkert fortsätta fungera, ingen kommer stänga av det och Kina kommer inte stänga din elbil heller men bara vetskapen att de skulle kunna det tycker många är obehaglig och därför vill de inte ha det.
Detta med att vara så oberoende som möjligt är inte något dumt utan det är många som värdesätter.....

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Varför skulle någon vilja det om det inte finns någon affärsmässig vinst?
Hur vet du att det inte skulle finnas det?
Det kommer människor med nya ideer hela tiden.
useless useless skrev:
Jag tror inte alls att andra företag skulle stå i kö för att få erbjuda en gratistjänst till kunder man aldrig kommer att ha någon annan relation till.
Du kan knappast veta hur det skulle se ut i ett sådant läge.
useless useless skrev:
Om någon skulle ta över kunderna så skulle man såklart göra allt för att tjäna pengar på dom. T ex ta betalt för molntjänsten som behövs för att kunna ställa om tiden på timern.
Eller något annat.

Oavsett, så är företaget sedan länge i kraftig tillväxt, och de går in på flera nya marknader, och nya genomtänkta produkter droppas efter hand.

Så, allt pekar mot att företaget inte lär försvinna över en natt.
Jag tror att du kan sova lugnt.

Skulle det absolut värsta scenariot inträffa så får man väl byta puckarna till något annat. 😊

useless useless skrev:
Nu är det ett tag sen jag kollade på HA's Plejdintegration, men förr var det väl så att man måste plocka ut nån API-nyckel för att kunna dekryptera BT-trafiken? Kan det innebära problem om man vill stoppa in fler Plejd-grejer och inte har internetaccess? Om den nya prylen inte läggs till i Plejd-meshen (vilket kräver app och internet?) så kan man inte prata med den?
Hur HA pratar med Plejd via bluetooth kan jag inte svara på, men gatewayen behövs ju inte för att kunna lägga till nya enheter till meshen. Mobilen kopplar upp sig till meshen via bluetooth också.

C clamitas skrev:
Mobilen kopplar upp sig till meshen via bluetooth också.
Ja, men appen i mobilen måste autenticera sig mot Plejds moln för att kunna prata med meshen och nya plrylar ska kunna läggas till med rätt nycklar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.