Helt sanslöst hur en tråd som startar tydligt med en fråga om det är lätt att ta bort en befintlig installation av ett "hemautomat system" drar iväg till ytterligare en tråd om för och nackdelar till systemet i fråga.
Jag har inte heller kunskapen till hur just detta system är uppkopplat och det vet nog ingen annan än elektriker eller möjligtvis säljaren.
Vad jag har förstått ang just detta system skulle man teoretiskt kunnat koppla upp det enligt principen att alla brytare och uttag bara matas med fas, nolla och jord. Man har då puckar vid alla punkter. Har man gjort på detta vis är det väldigt svårt att bygga om till hur man historiskt byggt elsystem i hus med tändtrådar.
Denna frågeställning har ju inget att göra med namnet på systemet att göra.
Alla byggsätt har sina fördelar och nackdelar och som köpare kanske man föredrar ett annat byggsätt än den som byggde huset.
Personligen gillar jag att tydligt veta att jag stänger av strömmen fysiskt med en brytare. Men jag förstår fullt ut fördelar med att lätt kunna styra saker både från en trådlös brytare och kanske via mobilen.

• Gilla
STB och 1 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Helt sanslöst hur en tråd som startar tydligt med en fråga om det är lätt att ta bort en befintlig installation av ett "hemautomat system" drar iväg till ytterligare en tråd om för och nackdelar till systemet i fråga.
Jag har inte heller kunskapen till hur just detta system är uppkopplat och det vet nog ingen annan än elektriker eller möjligtvis säljaren.
Vad jag har förstått ang just detta system skulle man teoretiskt kunnat koppla upp det enligt principen att alla brytare och uttag bara matas med fas, nolla och jord. Man har då puckar vid alla punkter. Har man gjort på detta vis är det väldigt svårt att bygga om till hur man historiskt byggt elsystem i hus med tändtrådar.
Denna frågeställning har ju inget att göra med namnet på systemet att göra.
Alla byggsätt har sina fördelar och nackdelar och som köpare kanske man föredrar ett annat byggsätt än den som byggde huset.
Personligen gillar jag att tydligt veta att jag stänger av strömmen fysiskt med en brytare. Men jag förstår fullt ut fördelar med att lätt kunna styra saker både från en trådlös brytare och kanske via mobilen.
Det ena utesluter inte det andra. Hemma går i stort sätt all belysning på Plejd men innan jag flyttade in fanns inga andra styrningar än knappar. Det går fortfarande att tända och släcka med samma knappar (fast nu återfjädrande). Skulle någon vilja plocka bort puckarna är det inte heller några problem, alla "gamla" trådar finns kvar även om inte alla används.
Så här tror jag nog de flesta med Plejd har det även om det såklart finns de som har tagit genvägar och hoppat över tändtrådar m.m.

Pen Pen skrev:
Vi har varit och tittat på ett nytt hus. I elcentralen låg en lös blå lapp med texten "Din elektriker har installerat Plejd".
Tolkar jag som att huset är nybyggt och då kan det vara hur som.
Men visst kan man tolka det som att det är nytt för TS och inte nybyggt.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
C clamitas skrev:
Om det händer får tiden utvisa. Jag valde bort Shelly för att jag inte var nöjd med det. Jag har inte hittat Zigbee-puckar med dubbla ingångar så det är inte heller intressant. Plejd är det enda som uppfyller mina krav så jag får köra det så länge det går, vilket förhoppningsvis är väldigt lång tid.
Dubbla ingångar? 2 gang zigbeepuckar finns det många av.

K karlmb skrev:
Jag tror det är två utgångar som menas. Plejds krondimmer är väl näst intill unik i sitt slag?

K karlmb skrev:
Har sett några relän, men inte till dimmer. Iallafall inte av etablerade märken. Vill ju inte bygga in vad som helst i väggarna.

• Gilla
jbr
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tror det är två utgångar som menas. Plejds krondimmer är väl näst intill unik i sitt slag?
Nej, jag menar faktiskt ingångar. Så man kan ha två knappar till samma enhet och använda ena knappen som scenarioknapp.

J
Så för att sammanfatta. Plejd är lite som kondylom. Små oönskade upphöjningar man kan hitta i diverse öppningar? Dessa är oftast medsläpade av andra, och man märkte inte mycket själv, men får betala dyrt efteråt? Berättar man om dom blir man hånad för sin naivitet? Ofta finns de redan på plats när man går in i ett gemensamt hushåll, vilket skapar spänning. Samtidigt vanligare förr, men nu utmanade av virussmittade varianter från Asien?

Redigerat:
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C clamitas skrev:
Men behöver jag lägga till nya enheter så är det rätt kört. Men det gäller ju bara OM det skulle hända. Det är ett väldigt stort OM och inget som bekymrar mig om.
Det är inte bara nya enheter. Du kan inte heller ersätta en enhet som gått sönder. Ett öppet system som kan man underhålla är ju mycket skönare på det sättet.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
C clamitas skrev:
Nej, jag menar faktiskt ingångar. Så man kan ha två knappar till samma enhet och använda ena knappen som scenarioknapp.
Men för det kan du ju lika gärna ha en separat mottagare ansluten till knapp 2.
Men en 2-gang löser väl problemet?

S sjoelund skrev:
Det är inte bara nya enheter. Du kan inte heller ersätta en enhet som gått sönder. Ett öppet system som kan man underhålla är ju mycket skönare på det sättet.
Att behöva riva ut hela skiten den dag man vill lägga till eller byta ut en enhet är ju helt värdelöst.

C clamitas skrev:
Ok. Men Zigbee-/Shellypuckar med dubbla ingångar finns det väl gott om?

K karlmb skrev:
Men för det kan du ju lika gärna ha en separat mottagare ansluten till knapp 2.
Men en 2-gang löser väl problemet?
Ja, men så blir det fler enheter i systemet, samt att det är trängt i dosorna.

Som sagt har jag inte sett 2-gang för dimmer från ett etablerat märke. Jag vill inte bygga in vad som helst i väggarna.

Redigerat:
useless useless skrev:
Ok. Men Zigbee-/Shellypuckar med dubbla ingångar finns det väl gott om?
Shellys dimmrar har det ja, men de har jag valt bort jag skrivit tidigare. För Zigbee finns det inte mycket från de etablerade tillverkarna. Jag vågar inte bygga in vad som helst i mina väggar.

K karlmb skrev:
Att behöva riva ut hela skiten den dag man vill lägga till eller byta ut en enhet är ju helt värdelöst.
Går en enhet sönder så byter jag bara ut den och inte hela systemet. Eftersom jag kör HA så är det inget problem att blanda protokoll. Jag använder inte Plejds timers ändå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.