43 953 läst · 368 svar
44k läst
368 svar
Ta bort Plejd
För att liknelsen ska funka så får du jämföra hus som är helt självförsörjande, "off grid" , med anslutna till elnätet... Det är rätt uppenbart vad fördelen med att kunna försörja sig själv med el är...D Den ofrivillige klåparen skrev:
D
Den ofrivillige klåparen
Medlem
· 1 043 inlägg
Den ofrivillige klåparen
Medlem
- 1 043 inlägg
Håller med liknelsen är usel men tycker det är komiskt att dessa puckar rör upp så mycket känslor, alltid hos teknikintresserade som med deras djupa kunskap byter ut dessa på en dag till AliExpress-sonoff-grejer till en kostnad av några tusenlappar, eller kanske något mer premium för en liten extra peng.
Ekonomisk risk säg 10000, on par med en trött diskmaskin eller ett par rum som behöver ny färg.
😂
Ekonomisk risk säg 10000, on par med en trött diskmaskin eller ett par rum som behöver ny färg.
😂
Inte meningen att vara autistisk. Men förstår jag dig rätt att bara man har appen kan man justera en timer? Appen behöver alltså inte kunna kontakta några "plejdservrar" någonstans för att fungera lokalt vid omkonfigurering av exempelvis en "timertid"? Jag trodde man var tvungen att "logga in" mot något för att kunna ändra men så är det alltså inte?M Masthugg skrev:
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 972 inlägg
Nej precis. Lokalt nätverk funkar. Sen finns det möjlighet att styra även remote men då behövs en gateway om jag förstått det rätt.
Själv verkar jag vara en av få som älskar funktionerna Plejd erbjuder i vårt nybyggda hus.
Är inte särskilt orolig att de ska gå i konkurs (särskilt med en stark delägare som Koenigsegg) lika lite som alla andra leverantörer som har levererat installerade system och grejer till huset. Alla lampor som är kopplade dit har egna strömbrytare så ser inget direkt problem. Skulle något hända så är det väl bara att ringa en elektriker som fixar det.
Men visst det finns säkert en massa andra bättre system som kan automatisera hemmet men nu fick vi detta och jag är helnöjd 🙂.
Är inte särskilt orolig att de ska gå i konkurs (särskilt med en stark delägare som Koenigsegg) lika lite som alla andra leverantörer som har levererat installerade system och grejer till huset. Alla lampor som är kopplade dit har egna strömbrytare så ser inget direkt problem. Skulle något hända så är det väl bara att ringa en elektriker som fixar det.
Men visst det finns säkert en massa andra bättre system som kan automatisera hemmet men nu fick vi detta och jag är helnöjd 🙂.
Man måste ha uppkoppling till deras servrar för att kunna ändra tiden på en timer. Jag testade för skojs skull att stänga av mobildata och wifi och fick detta meddelande.Alfredo skrev:Inte meningen att vara autistisk. Men förstår jag dig rätt att bara man har appen kan man justera en timer? Appen behöver alltså inte kunna kontakta några "plejdservrar" någonstans för att fungera lokalt vid omkonfigurering av exempelvis en "timertid"? Jag trodde man var tvungen att "logga in" mot något för att kunna ändra men så är det alltså inte?
Lokalt nätverk? Plejd-prylarna pratar bluteotth, inget annat, så det går inte att komma åt dom via nåt lokalt nätverk.S Småbrukaren skrev:
Men Clamitas har ju redan visat att Internet behövs för att justera en timer, så vi kan sluta gissa nu.
Får nästan lite Saab-vibbar när man motiverar sina inköp med vilka ägare (Koenigsegg)som investerat stort i bolaget. Vet inte många andra produkter med samma personkult som Plejd, där man nämner VDn vid namn och hur han tycker och tänker. Ja det är väl salig Steve Jobs eller Elon Musk som det lyssnas på då.
Har Muller köpt in sig än? Eller han Jihad?
För en tid sedan trodde en massa förståsigpåare att Easee skulle gå under när ESV säljstoppade deras storsäljare och att allt skulle sluta fungera. Men de har tagit sig ur den akuta krisen med nya uppdaterade produkter.M Masthugg skrev:TS kan tänka så här: varför gillar elektriker plejd? Jo för att kunderna inte ringer och behöver hjälp. Det bara funkar.
Om servrarna och appen slutar funka kommer det ändå att funka. Men ja, vill du ändra en timer så går det inte då. Men det är inget som den vanliga användaren gör, och den som gör det, klarar att reda ut situationen ändå.
Jag vågar påstå att Plejd är det hemautomationssystem som är mest robust. Just för att kunderna (primärt elektrikerna) inte vill att deras kunder ska ringa och behöva hjälp.
Nu är omsättningen och aktiekursen så pass god i bolaget att det kommer finnas kvar i minst tio år i någon form. Skulle det gå dåligt finns det ett värde för någon att köpa bolaget.
Telldus har väl vacklat en del men är fortfarande på banan.
Jag kan inte se att Plejd är i riskzonen på något sätt. De är iofs rätt små internationellt sett, men om pengarna tar slut så finns garanterat någon som köper upp produkterna. Deras prylar är bra och systemet är smart.
Störst konkurrens kommer väl från China Engineering som sprutar ut prylar som sedan labelas med något känt eller okänt varumärke.
Många har haft farhågor om Homey. Men nej, de har inte kursat. De köptes upp av LG. Med det så finns en annan problembild, men det är en annan sak.
lilytwig skrev:
Det handlar inte om risken för att Plejd går under. Det handlar om huruvida man vill vara beroende av en extern part för att nyttja sin egendom fullt ut. Kan jag undvika det så gör jag det.lilytwig skrev:
Det där var väl lite väl sakligt? Nästan Off topic.Alfredo skrev:
Bättre att snöa in på aktiekurser och ägarfamiljer. Jag hörde att Saddam H körde med X10, och ändå försvann det.
Vet inte om det var mitt inlägg du syftade på med Koenigsegg referens!? I vilket fall så var det inget aktivt val vi gjorde av att välja just Plejd i vårt nybyggda hus. Hustillverkaren hade det som standard installation vilket jag tyckte var bra att få någon automatisk ljusinställning då jag hade ett astrour i mitt förra nybygge som funkade bra för att få ytterbelysningen automatiserad.J Jocke Best skrev:Får nästan lite Saab-vibbar när man motiverar sina inköp med vilka ägare (Koenigsegg)som investerat stort i bolaget. Vet inte många andra produkter med samma personkult som Plejd, där man nämner VDn vid namn och hur han tycker och tänker. Ja det är väl salig Steve Jobs eller Elon Musk som det lyssnas på då.
Jag hade läst gott om Plejd att det var en relativt ny Svensk spelare på belysningsfronten som satsade på smarta hem lösningar vilket jag tycker är kul. Annars är det väl mest kinesiska företag som levererar det mesta. Med den erfarenheten önskade jag något liknande i det nya huset vilket vi fick fast då App styrd och mycket mer individuellt anpassad efter belysning inne som ute.
Det finns inlägg i tråden som berör båda dessa farhågor.Alfredo skrev:
Absolut kan det vara fördel med ett oberoende system, men för den som prioriterar enkelhet är oberoende kanske inte högst på dagordningen.
M Masthugg skrev:
Så påståendet från @Masthugg stämmer inte? Håller du med om det @Masthugg ?C clamitas skrev:
Jag vill inte vara besvärlig utan försöker förstå vilka begränsningar systemet har. Plejd har helt klart en del fördelar (bland annat bra dimningsegenskaper som jag förstår det) men utan att veta omfattningen av dess begränsningar är det svårt att bedöma om det är intressant att pröva.
Självklart är det så att det är ett problem om Plejd går i konkurs, men det skulle inte hindra mig från att köpa ett hus med Plejd kopplat.
Det har till och med ett mervärde även om jag inte skulle installera det själv. Mervärdet är helt enkelt att det finns neutral draget till brytare och de flesta lär vara fjädrade. Enkelt att byta till ZigBee eller Thread puckar.
Det har till och med ett mervärde även om jag inte skulle installera det själv. Mervärdet är helt enkelt att det finns neutral draget till brytare och de flesta lär vara fjädrade. Enkelt att byta till ZigBee eller Thread puckar.