48 385 läst · 92 svar
48k läst
92 svar
Ta bort orimliga mängder berg på egen hand - hur dumt ungefär?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 941 inlägg
Enligt min ringa erfarenhet (har bara varit "gift" knappt trettio år) så finns det inget som stressar en fru mer än att se sin make utan något för händerna. Det räcker att bara ta på sig jobbarbyxorna så sjunker partnerns stressnivå på en gång.A AG A skrev:
Så bara spräck på, säger jag!
Taggar= tänk som en trappa, ju längre ner du kommer desto längre fram får du jobba då verktygen kommer ta i bergväggenD DerPontus skrev:
Söm= rad med hål som är lika djupa lutar samma och samverkar, häller du då snigel i sömmen så kommer du få en rak fin spricka som du kan spräcka med dig
Finns en firma som utbildar och utfärdar spräckkort, skriver inte ut firmans namn men googla (Har själv gått den). Sen åker du och hyr en cobra med kompressor och slår några hål och skjuter ett hål i taget, är inte många gram krut i så det blir knappt märkbara vibrationer. Se till att täcka bara.
vill minnas jag knäckte ett skut på 6-7 kubik med 2st 65g patroner
vill minnas jag knäckte ett skut på 6-7 kubik med 2st 65g patroner
Köp en Sandvik (tamrock) commando 100. Dom äldsta är spakstyrda och får inte användas av företag.
Borra 0,8x1,0 med 0,5 i underborrning.
Köp ammoniumnitrat av en bonde. blanda med 2% diesel i en gammal betongblandare.
köp lite 25 mm dynis av någon snubbe i Bredäng. Det är fullt i alla källarförråd. Be samma snubbe om sprängkapslar. Ladda så hårt du törs.kanske ladda av vid 0,8 ish. Tänd upp det med ett gammalt bilbatteri.
Ta skydd!!
Sen är det bara lasta ut.
Eller så inser du att om du jobbar extra en timme om dagen i tre år med att panta burkar så kommer du tjäna ihop mer än vad det kostar att anlita en bergsprängare och göra jobbet.
förövrigt skulle jag säga att försöka snigla en pall på över 2 m är galenskap.
Borra 0,8x1,0 med 0,5 i underborrning.
Köp ammoniumnitrat av en bonde. blanda med 2% diesel i en gammal betongblandare.
köp lite 25 mm dynis av någon snubbe i Bredäng. Det är fullt i alla källarförråd. Be samma snubbe om sprängkapslar. Ladda så hårt du törs.kanske ladda av vid 0,8 ish. Tänd upp det med ett gammalt bilbatteri.
Ta skydd!!
Sen är det bara lasta ut.
Eller så inser du att om du jobbar extra en timme om dagen i tre år med att panta burkar så kommer du tjäna ihop mer än vad det kostar att anlita en bergsprängare och göra jobbet.
förövrigt skulle jag säga att försöka snigla en pall på över 2 m är galenskap.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 941 inlägg
Kör snigamit,alla som säljer hitachi/hikoki är återförsäljare för detta och tänk på att borra i kilar så det inte trycker in grundmuren.D DerPontus skrev:
Har vart med och sniglat 220 m3
Så snigel är grymt effektivt,kolla instruktionsboken å kör !
Vi borrade c/c20cm i rutnät nära e18 då det inte gick att stänga av vägen.
Köp en tryckluft borr många som säljer i dessa tider pga konkurser mm.
Kompressor kan du också hitta eller hyra sen bara gasa.
Tänk att du behöver lyfta berget från huset och borra i dess direktion.
Eller så köper man en avfuktare för 4000-6000:-och har nere i källaren!D DerPontus skrev:Jag har en stor bergsklack intill huset som börjar 30 cm under marken och som sedan sträcker sig nedåt. Se tidigare tråd i ämnet. Jag har fått offerter på 350-500 tkr för att fixa detta genom spräckning/sågning/sprängning, vilket jag inte är sugen på. Det positiva med offerterna är i alla fall att proffsen bedömer att det är fullt möjligt att lösa. Jag funderar därför på om jag skulle kunna ta mig an det hela själv i godan ro med borrmaskin, snigeldynamit och ev. en och annan manuell spräckkil (jag såg att en hydraulspräckare kostar 65 tkr...). I värsta fall kommer jag en bra bit innan jag ger upp och kan då anlita någon för att lösa kvarvarande (till en mer rimlig peng).
Jag bedömer att för att komma ner under sulan på huset så måste jag i vart fall ner 150cm, kanske t o m 200 cm. Detta i vart fall på en sträcka om 7 meter. Det behövs ju lite frihållning från källargrundmuren och för att kunna borra/spräcka så säg 1 meter brett också, så det är alltså mellan 10,5 och 14 kubik sten det handlar om.
Hur dålig är min idé?
Jag tog bort 10 kbm berg inför vårat garagebygge helt på egen hand. Jag hyrde bergsborr (bensindriven) och använde bergsspräckare med krutpatroner och gummimattor. Detta var 15 år sen så gissar att det inte är lagligt längre. Det var oerhört tungt och skitigt. Fördelen jag hade var att berget var rätt sprött typ skiffer och var i dagen. Att ta bort berg som är i marken är betydligt svårare.
/CC
/CC
Jag har gjort en liknande sak själv.D DerPontus skrev:Jag har en stor bergsklack intill huset som börjar 30 cm under marken och som sedan sträcker sig nedåt. Se tidigare tråd i ämnet. Jag har fått offerter på 350-500 tkr för att fixa detta genom spräckning/sågning/sprängning, vilket jag inte är sugen på. Det positiva med offerterna är i alla fall att proffsen bedömer att det är fullt möjligt att lösa. Jag funderar därför på om jag skulle kunna ta mig an det hela själv i godan ro med borrmaskin, snigeldynamit och ev. en och annan manuell spräckkil (jag såg att en hydraulspräckare kostar 65 tkr...). I värsta fall kommer jag en bra bit innan jag ger upp och kan då anlita någon för att lösa kvarvarande (till en mer rimlig peng).
Jag bedömer att för att komma ner under sulan på huset så måste jag i vart fall ner 150cm, kanske t o m 200 cm. Detta i vart fall på en sträcka om 7 meter. Det behövs ju lite frihållning från källargrundmuren och för att kunna borra/spräcka så säg 1 meter brett också, så det är alltså mellan 10,5 och 14 kubik sten det handlar om.
Hur dålig är min idé?
Ett dike skulle göras i berg a ca 7-8m långt å ca 1,2m djupt.
Jag körde med diamantklinga å eldade.
Det som va nära huset blev det lite annat.
Eldade en bit ifrån å drog in kolen där mina kapningar var.
Jag testade med klyvkilar å borrade hål.
Men eldning/kapning va oslagbar med de grejerna jag hade iaf.
spännande. Testade du att bila något ?Gogeli skrev:Jag har gjort en liknande sak själv.
Ett dike skulle göras i berg a ca 7-8m långt å ca 1,2m djupt.
Jag körde med diamantklinga å eldade.
Det som va nära huset blev det lite annat.
Eldade en bit ifrån å drog in kolen där mina kapningar var.
Jag testade med klyvkilar å borrade hål.
Men eldning/kapning va oslagbar med de grejerna jag hade iaf.
Jag eldade också (tillmakning) och upplevde att ca 1dm ner i berget var det väldigt mycket porösare. Så där kunde jag med fördel använda en större bilmaskin. Men testade bara en gång så vet inte om det var representativt.
annars hade det ju varit fint att göra som under medeltiden. Elda - slå (bila) - elda - slå (bila) osv
Jag testade bila med en mindre maskin å det va ett jäkla slit. Så nä det blev eldning å korvpaketet med grabben istället..Viktor.J skrev:spännande. Testade du att bila något ?
Jag eldade också (tillmakning) och upplevde att ca 1dm ner i berget var det väldigt mycket porösare. Så där kunde jag med fördel använda en större bilmaskin. Men testade bara en gång så vet inte om det var representativt.
annars hade det ju varit fint att göra som under medeltiden. Elda - slå (bila) - elda - slå (bila) osv
menade kombinationen av eldning och bilning. Tanken med tillmakning är ju att den skapar ojämna spänningar i stenen så delar spricker. Men värmen och därmed spänningarna går inte hur djupt som hellst => man kommer bara en viss bit per eldning. Förr var det tex vanligt att man eldade med ett nattskift så avverkade man stenen med ett dagskift och sedan upprepade man. Tror det var ca 1dm/dygn som man kom vid tex. gruvbrytningGogeli skrev:
Min erfarenhet av ett mycket mindre bergprojekt är att det blir kopiöst mycket sten att frakta bort.D DerPontus skrev:Jag har en stor bergsklack intill huset som börjar 30 cm under marken och som sedan sträcker sig nedåt. Se tidigare tråd i ämnet. Jag har fått offerter på 350-500 tkr för att fixa detta genom spräckning/sågning/sprängning, vilket jag inte är sugen på. Det positiva med offerterna är i alla fall att proffsen bedömer att det är fullt möjligt att lösa. Jag funderar därför på om jag skulle kunna ta mig an det hela själv i godan ro med borrmaskin, snigeldynamit och ev. en och annan manuell spräckkil (jag såg att en hydraulspräckare kostar 65 tkr...). I värsta fall kommer jag en bra bit innan jag ger upp och kan då anlita någon för att lösa kvarvarande (till en mer rimlig peng).
Hur dålig är min idé?
Men det viktigaste enligt mig är inte att du blir insatt i hur mycket jobb det innebär, utan att personerna i din närhet blir insatta i det och vad det kommer att innebära under tiden.
Visst är det så, att uppvärmningen ger både mikrosprickor å stora sprickor.Viktor.J skrev:menade kombinationen av eldning och bilning. Tanken med tillmakning är ju att den skapar ojämna spänningar i stenen så delar spricker. Men värmen och därmed spänningarna går inte hur djupt som hellst => man kommer bara en viss bit per eldning. Förr var det tex vanligt att man eldade med ett nattskift så avverkade man stenen med ett dagskift och sedan upprepade man. Tror det var ca 1dm/dygn som man kom vid tex. gruvbrytning
Det som gav mest avverkning var när man lät det kallna av helt mellan eldningarna. Å gå på med rensning å lite hackande med huggmejsel mm..
Är det inget bråttom jobb som ska göras så skulle jag iaf ta itur med samma typ av jobb igen.
Så helt avskräckt är jag inte..
inte alls dålig, jag har gjort liknande, jag löste det genom att hyra hydralspräckare och bergsborr någon dag, men dessa är tunga att jobba med själv..D DerPontus skrev:Jag har en stor bergsklack intill huset som börjar 30 cm under marken och som sedan sträcker sig nedåt. Se tidigare tråd i ämnet. Jag har fått offerter på 350-500 tkr för att fixa detta genom spräckning/sågning/sprängning, vilket jag inte är sugen på. Det positiva med offerterna är i alla fall att proffsen bedömer att det är fullt möjligt att lösa. Jag funderar därför på om jag skulle kunna ta mig an det hela själv i godan ro med borrmaskin, snigeldynamit och ev. en och annan manuell spräckkil (jag såg att en hydraulspräckare kostar 65 tkr...). I värsta fall kommer jag en bra bit innan jag ger upp och kan då anlita någon för att lösa kvarvarande (till en mer rimlig peng).
Hur dålig är min idé?
Så jag borrade även många hål med en Hilti TE 70 och billiga borr från Jula samt snigeldynamit på det.
Det gäller att ha tid bara..