48 385 läst · 92 svar
48k läst
92 svar
Ta bort orimliga mängder berg på egen hand - hur dumt ungefär?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är inte en utbildad geolog, men det berget jag har i källaren och bråkar med är utifrån min erfarenhet av hårdhet, så om jag gissar på granit. Med det menar jag att det är en väldigt tålig sort, sliter ut borr för fort. Men när jag väl har borrat en rad, så spricker det perfekt.Karrock skrev:Bergkvalitetskartans beskrivning är inte superlättläst, det handlar mycket om ifall materialet är bra att använda till betong, vägmaterial, återfyllnad där man inte vill ha radon etc.
Det borde inte bli orimligt svårt att spräcka eller spränga när du inte har värre gnejsighet. Jag bor en liten bit nord/öst om dig, men på gnejs. Då gäller det verkligen att ha koll på både foliation ock sprickor innan man bankar loss på berget. Jag har bara gjort mindre gropar, några dm djupt och någon kvm stort, då har det funkat med spräckkilar.
Bilden förklarar nog mer.
Redigerat:
Hej!D DerPontus skrev:Jag har en stor bergsklack intill huset som börjar 30 cm under marken och som sedan sträcker sig nedåt. Se tidigare tråd i ämnet. Jag har fått offerter på 350-500 tkr för att fixa detta genom spräckning/sågning/sprängning, vilket jag inte är sugen på. Det positiva med offerterna är i alla fall att proffsen bedömer att det är fullt möjligt att lösa. Jag funderar därför på om jag skulle kunna ta mig an det hela själv i godan ro med borrmaskin, snigeldynamit och ev. en och annan manuell spräckkil (jag såg att en hydraulspräckare kostar 65 tkr...). I värsta fall kommer jag en bra bit innan jag ger upp och kan då anlita någon för att lösa kvarvarande (till en mer rimlig peng).
Jag bedömer att för att komma ner under sulan på huset så måste jag i vart fall ner 150cm, kanske t o m 200 cm. Detta i vart fall på en sträcka om 7 meter. Det behövs ju lite frihållning från källargrundmuren och för att kunna borra/spräcka så säg 1 meter brett också, så det är alltså mellan 10,5 och 14 kubik sten det handlar om.
Hur dålig är min idé?
Jag tror det är fullt möjligt om man gör en bra planering för arbetet.
Hade liknande projekt förra året, fick bort 70 ton berg.
Berget var 2 meter från huset.
Hyrde hydraulisk bergborrmaskin med 1,2 m. borr och sedan använde snigel-dynamit.
Ett mycket slitsamt och hårt arbete som tog ca. 3 veckor.
Lycka till
Mvh
Robert
wow, snyggt jobbat!R Roj75 skrev:Hej!
Jag tror det är fullt möjligt om man gör en bra planering för arbetet.
Hade liknande projekt förra året, fick bort 70 ton berg.
Berget var 2 meter från huset.
Hyrde hydraulisk bergborrmaskin med 1,2 m. borr och sedan använde snigel-dynamit.
Ett mycket slitsamt och hårt arbete som tog ca. 3 veckor.
Lycka till
Mvh
Robert
Produkter som diskuteras i tråden