48 434 läst · 92 svar
48k läst
92 svar
Ta bort orimliga mängder berg på egen hand - hur dumt ungefär?
Jag hade möjlighet att låna motorkap på mitt tidigare jobb. Då tog jag bort mkt berg genom att såga remsor av det och sen köra med bilhammare för att knäcka bort remsorna. Detta var tungt men gick rätt bra.
Gissar dock om man måste betala hyra av maskin och klingor kan det det nog bli rätt dyrt.
Gissar dock om man måste betala hyra av maskin och klingor kan det det nog bli rätt dyrt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 945 inlägg
Jag har jobbat som bergsprängare och jag ksn säga att göra det på egen hand är omöjligt, och att priset du fått är högst rimligt. Att spräcka eller spränga med små patroner kommer ta dig orimligt lång tid.D DerPontus skrev:Jag har en stor bergsklack intill huset som börjar 30 cm under marken och som sedan sträcker sig nedåt. Se tidigare tråd i ämnet. Jag har fått offerter på 350-500 tkr för att fixa detta genom spräckning/sågning/sprängning, vilket jag inte är sugen på. Det positiva med offerterna är i alla fall att proffsen bedömer att det är fullt möjligt att lösa. Jag funderar därför på om jag skulle kunna ta mig an det hela själv i godan ro med borrmaskin, snigeldynamit och ev. en och annan manuell spräckkil (jag såg att en hydraulspräckare kostar 65 tkr...). I värsta fall kommer jag en bra bit innan jag ger upp och kan då anlita någon för att lösa kvarvarande (till en mer rimlig peng).
Jag bedömer att för att komma ner under sulan på huset så måste jag i vart fall ner 150cm, kanske t o m 200 cm. Detta i vart fall på en sträcka om 7 meter. Det behövs ju lite frihållning från källargrundmuren och för att kunna borra/spräcka så säg 1 meter brett också, så det är alltså mellan 10,5 och 14 kubik sten det handlar om.
Hur dålig är min idé?
Hyr en riktig bergborrmaskin med en dieselkompressor.D DerPontus skrev:Jag har en stor bergsklack intill huset som börjar 30 cm under marken och som sedan sträcker sig nedåt. Se tidigare tråd i ämnet. Jag har fått offerter på 350-500 tkr för att fixa detta genom spräckning/sågning/sprängning, vilket jag inte är sugen på. Det positiva med offerterna är i alla fall att proffsen bedömer att det är fullt möjligt att lösa. Jag funderar därför på om jag skulle kunna ta mig an det hela själv i godan ro med borrmaskin, snigeldynamit och ev. en och annan manuell spräckkil (jag såg att en hydraulspräckare kostar 65 tkr...). I värsta fall kommer jag en bra bit innan jag ger upp och kan då anlita någon för att lösa kvarvarande (till en mer rimlig peng).
Jag bedömer att för att komma ner under sulan på huset så måste jag i vart fall ner 150cm, kanske t o m 200 cm. Detta i vart fall på en sträcka om 7 meter. Det behövs ju lite frihållning från källargrundmuren och för att kunna borra/spräcka så säg 1 meter brett också, så det är alltså mellan 10,5 och 14 kubik sten det handlar om.
Hur dålig är min idé?
Den jobbar bra mycket bättre än en elektrisk borrmaskin.
Det går åt enormt mycket snigeldynamit!
Jag har spräckt berg i den delen av källaren som är en 1/3 del av ytan. Jag har inte lagt särskilt hög prioritet på det, men jag har pysslat med det säkert 10+ år. Men någon gång blir jag nog klar.D DerPontus skrev:Jag har en stor bergsklack intill huset som börjar 30 cm under marken och som sedan sträcker sig nedåt. Se tidigare tråd i ämnet. Jag har fått offerter på 350-500 tkr för att fixa detta genom spräckning/sågning/sprängning, vilket jag inte är sugen på. Det positiva med offerterna är i alla fall att proffsen bedömer att det är fullt möjligt att lösa. Jag funderar därför på om jag skulle kunna ta mig an det hela själv i godan ro med borrmaskin, snigeldynamit och ev. en och annan manuell spräckkil (jag såg att en hydraulspräckare kostar 65 tkr...). I värsta fall kommer jag en bra bit innan jag ger upp och kan då anlita någon för att lösa kvarvarande (till en mer rimlig peng).
Jag bedömer att för att komma ner under sulan på huset så måste jag i vart fall ner 150cm, kanske t o m 200 cm. Detta i vart fall på en sträcka om 7 meter. Det behövs ju lite frihållning från källargrundmuren och för att kunna borra/spräcka så säg 1 meter brett också, så det är alltså mellan 10,5 och 14 kubik sten det handlar om.
Hur dålig är min idé?
Det dyraste är att köpa nya borr. "Sds max" vill jag minnas.
Lycka till med projektet.
Mycket dålig. Låt proffs ta bort berget och transportera till en tipp.D DerPontus skrev:Jag har en stor bergsklack intill huset som börjar 30 cm under marken och som sedan sträcker sig nedåt. Se tidigare tråd i ämnet. Jag har fått offerter på 350-500 tkr för att fixa detta genom spräckning/sågning/sprängning, vilket jag inte är sugen på. Det positiva med offerterna är i alla fall att proffsen bedömer att det är fullt möjligt att lösa. Jag funderar därför på om jag skulle kunna ta mig an det hela själv i godan ro med borrmaskin, snigeldynamit och ev. en och annan manuell spräckkil (jag såg att en hydraulspräckare kostar 65 tkr...). I värsta fall kommer jag en bra bit innan jag ger upp och kan då anlita någon för att lösa kvarvarande (till en mer rimlig peng).
Jag bedömer att för att komma ner under sulan på huset så måste jag i vart fall ner 150cm, kanske t o m 200 cm. Detta i vart fall på en sträcka om 7 meter. Det behövs ju lite frihållning från källargrundmuren och för att kunna borra/spräcka så säg 1 meter brett också, så det är alltså mellan 10,5 och 14 kubik sten det handlar om.
Hur dålig är min idé?
Att ta bort den mängden berg själv är nog ingen bra ide'. Jag har spräckt sten med både snigeldynamit och kilar. Att använda kilar i berg går inte. Det var helt stumt när jag för 20 år skulle bygga en källare till en urinseparerande toalett för placering av en fekalietunna. Jag försökte själv med 34 mm kilar, men anlitade sedan en entreprenör som sprängde. Däremot kan man spräcka frilagda stenar på 1-2 kubik med 3 kilar. För några år sedan spräckte vi med krut bort ungefär 5 kubik berg för att ge plats för ett Attefallshus. I dagens penningvärde kostade det 60 kkr. Vi hade bara möjlighet att komma till med en minigrävare max 1,85 m bred. Sprängstenen grävdes ner på tomten som höjdes max 0,5 m. Det visade sig att det kom upp mycket vatten från sprickor i berget så ännu har inget Attefallshus kommit på plats. Vår plan är att antigen ha en helt inorganisk bottenplatta eller ha huset på plintar och i båda fallen låta vattnet rinna under huset. Huset kommer att ligga 2,2 m över medelvattennivån och bottenplattan måste därför vara så tung att huset inte flyter om typ 50 år. Vi har blivet lovade bygglov av kommunen vad avser höjd över havet. Jag visar en bild och en video från detta projekt.
I källaren till vår urinseparerande toalett finns en 1,5x2,5 m bergvägg. Den har jag täckt med plastfolie och under den kondenseras vatten på sommaren, men sällan ovan på den. Vattnet leds ner till en spygatt under ett golv som inte är lufttätt. Bjälklaget i denna källare är av icke impregnerat trä och asfaltbord. Toaletten blev färdig 2005 och ingen mögel har funnits där sedan dess. Källaren har förbindelse med uteluften via "ett" rör med diametern 5 cm. De första åren mätte jag luftfuktigheten i källaren och den låg alltid under 70-80%, om jag minns rätt. I din tidigare tråd föreslog signaturen karlmb att du skulle bygga en ny vägg som tål fukt innanför den gamla. Detta tror jag är en mycket bra ide. På sommaren måste du hindra varm luft att nå utrymmet. Om varm luft i viss utsträckning når utrymmet så bör det räcka med en mindre aktiv avfuktare för att sänka luftfuktigheten om det visar sig nödvändigt.
I källaren till vår urinseparerande toalett finns en 1,5x2,5 m bergvägg. Den har jag täckt med plastfolie och under den kondenseras vatten på sommaren, men sällan ovan på den. Vattnet leds ner till en spygatt under ett golv som inte är lufttätt. Bjälklaget i denna källare är av icke impregnerat trä och asfaltbord. Toaletten blev färdig 2005 och ingen mögel har funnits där sedan dess. Källaren har förbindelse med uteluften via "ett" rör med diametern 5 cm. De första åren mätte jag luftfuktigheten i källaren och den låg alltid under 70-80%, om jag minns rätt. I din tidigare tråd föreslog signaturen karlmb att du skulle bygga en ny vägg som tål fukt innanför den gamla. Detta tror jag är en mycket bra ide. På sommaren måste du hindra varm luft att nå utrymmet. Om varm luft i viss utsträckning når utrymmet så bör det räcka med en mindre aktiv avfuktare för att sänka luftfuktigheten om det visar sig nödvändigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går utmärkt med kilar, bara man kan "läsa" hur ådrorna i berget går så man borrar hålen i den linjen.A Antropocen skrev:Att ta bort den mängden berg själv är nog ingen bra ide'. Jag har spräckt sten med både snigeldynamit och kilar. Att använda kilar i berg går inte. Det var helt stumt när jag för 20 år skulle bygga en källare till en urinseparerande toalett för placering av en fekalietunna. Jag försökte själv med 34 mm kilar, men anlitade sedan en entreprenör som sprängde. Däremot kan man spräcka frilagda stenar på 1-2 kubik med 3 kilar. För några år sedan spräckte vi med krut bort ungefär 5 kubik berg för att ge plats för ett Attefallshus. I dagens penningvärde kostade det 60 kkr. Vi hade bara möjlighet att komma till med en minigrävare max 1,85 m bred. Sprängstenen grävdes ner på tomten som höjdes max 0,5 m. Det visade sig att det kom upp mycket vatten från sprickor i berget så ännu har inget Attefallshus kommit på plats. Vår plan är att antigen ha en helt inorganisk bottenplatta eller ha huset på plintar och i båda fallen låta vattnet rinna under huset. Huset kommer att ligga 2,2 m över medelvattennivån och bottenplattan måste därför vara så tung att huset inte flyter om typ 50 år. Vi har blivet lovade bygglov av kommunen vad avser höjd över havet. Jag visar en bild och en video från detta projekt.
I källaren till vår urinseparerande toalett finns en 1,5x2,5 m bergvägg. Den har jag täckt med plastfolie och under den kondenseras vatten på sommaren, men sällan ovan på den. Vattnet leds ner till en spygatt under ett golv som inte är lufttätt. Bjälklaget i denna källare är av icke impregnerat trä och asfaltbord. Toaletten blev färdig 2005 och ingen mögel har funnits där sedan dess. Källaren har förbindelse med uteluften via "ett" rör med diametern 5 cm. De första åren mätte jag luftfuktigheten i källaren och den låg alltid under 70-80%, om jag minns rätt. I din tidigare tråd föreslog signaturen karlmb att du skulle bygga en ny vägg som tål fukt innanför den gamla. Detta tror jag är en mycket bra ide. På sommaren måste du hindra varm luft att nå utrymmet. Om varm luft i viss utsträckning når utrymmet så bör det räcka med en mindre aktiv avfuktare för att sänka luftfuktigheten om det visar sig nödvändigt.
[bild] [video]
På den udde som min fastighet ligger består berget av granit och för lite mer än hundra år sedan fanns det ett par stenbrott där. Jag är ingen geolog men antar att linjer/ådror som du nämner företrädelsevis finns i sedimentära bergarter.G globalnorrort skrev: