49 323 läst · 93 svar
49k läst
93 svar
Ta bort orimliga mängder berg på egen hand - hur dumt ungefär?
Absolut en intressant idé! Det är ju lite vanskligt det hela eftersom det är intill huset så känns bra att ha lite mer koll på vad man sysslar med.J jonasz skrev:Varför inte gå en utbildning för spräckpatroner och göra det med små laddningar. Dels är det väldigt roligt och dels lär du spara pengar och tid jämfört med snigeldynamit.
Köper du en bergborr, en hydraulspräckare och lite spräckpatroner kan du ha en rolig sommar och du kommer få igen en hel del pengar när du är klar och säljer verktygen. Komplettera med en grävmaskin så är du redo att börja jobba.
Tycker det låter som extremt höga offerter du fått för dom små mängderna berg.
Haha! Jag är ju bara 35 så då har jag god tid på mig.pacman42 skrev:
Ja det är god tillgänglighet på berget helt klart, så lättarbetat kommer det bli ur det perspektivet.rotbackarn skrev:
Jag tror att jag kommer tycka att det är kul, men jag vill ju inte ge mig på något som kommer hänga efter mig i flera år och vara just orimligt. Jag har lite svårt att föreställa mig vad "kopiöst mycket arbete" innebär i praktiken så därför denna tråd. Men jag ägnade ett par månader åt att rulla sprängsten över 10+ kubik sprängsten över tomten för att bygga kallmur förra året och det var mest ett nöje även om det var grisigt tungt emellanåt.E Eld skrev:
Tack för tipsen! Ja, det krävs nog en investering ändå. Att snåla sig igenom projektet känns som ett recept på misslyckande. Det måste vara hyfsat effektivt även om jag kör utan stora maskiner.V växelventil skrev:Om du beslutar dig för att genomföra att ta bort berget så ett tips är att lyssna med som har gjort samma vägval men ingen erfarenhet.Ser inte omöjligt ut men det är tungt jobb så lite hjälp med borrning och spräckning är nog behövligt.Själv började jag med att ta bort berg men snigeldynamit och stort misstag att det skulle ta 4 veckor men tog betydligt längre tid och anledningen var fel snigeldynamit som var dålig effekt och satsade på spräckkilar som gick bättre.hade jag lyssnat lite mer på folk som genomfört liknade projekt hade det spart mycket tid och framförallt pengar.bytte till ett annat märke på snigeldynamiten och blev lite bättre resultat.Och skulle hyrt en bergborrmaskin med en kompressor från början hade det gått snabbare.
Det känns som en orimligt stor mängd, givet djupet på berget som jag måste få bort. Det ska väl nämnas att detta är den värsta sidan, det finns mer berg att ta bort runt hörnet på huset men det är mera svårberäknat. Men syftet med tråden är väl att få reda på om det är orimligt eller inteJ jbernspang skrev:Vad är orimliga mängder berg, och vad är syftet med att ta bort det?
Vi spräckte bort ca 30 ton för ett par år sedan för att kunna gjuta en isolerad platta till en vinterträdgård i direkt anslutning till huset. Anlitade en firma som spräckte på hydraulisk väg och betalade ca 50 papp på löpande räkning för spräckning av det mesta och bortforsling från gropen. Sen kunde de inte komma tillbaka efter semestern så jag körde det sista med borrhammare, spräckkilar och det berömda pannbenet…. Rygg och äktenskap är intakt.
Bortforsling av sten kostade en slant det med. Fick plats i två lastväxlarflak, även om bilen som hämtade hade vissa problem i första försöket…
Tack för tips!hoffret skrev:
Intressant! Det där ser ut att vara rimligare mängder ändå, även om det uppenbarligen var en hel del ändå!J jbernspang skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 209 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 209 inlägg
Jag byggde mig en balk till grävmaskinen och satte lufthammaren på.
Fick tag i en hammare för underjord med vatten i tillägg för luft blåsning för att dämpa damm.
Jag tog bort 10-11 lastbilslass med sten.
tack vare att jag hade den i grävmaskin så kunde jag borra väldigt mycket över kort tid och knäcka ur utan att bli sliten.
Jag köpte snigeldynamit i Norge då¨priset är helt annorlunda här, skillde massa i pris.
Fick tag i en hammare för underjord med vatten i tillägg för luft blåsning för att dämpa damm.
tack vare att jag hade den i grävmaskin så kunde jag borra väldigt mycket över kort tid och knäcka ur utan att bli sliten.
Jag köpte snigeldynamit i Norge då¨priset är helt annorlunda här, skillde massa i pris.
Någon grävmaskin har jag tyvärr inte och tänker att det inte står på inköpslistan för just detta projekt Även om det vore bra...H Hallerudsbo skrev:Jag byggde mig en balk till grävmaskinen och satte lufthammaren på.
Nu har jag inte några dylika grejer själv, men det knasiga med sådana offerter du fått är ju att det faktiskt möjligen är billigare att köpa en äldre traktor och verktygen på Blocket och till och med behålla dem efter än att ta in hantverkare…D DerPontus skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 209 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 209 inlägg
Grävmaskin kan man hyra.D DerPontus skrev:
hammare med kompressor hyr man.
Balk är inte stor kostnad, bara för man ska bli lite mer effektiv om man ska göra själv.
Beror på tiden man har på sig med.
Det jag tog bort hemma kosta mig cirka 4000 kr i snigel dynamit för 500 kg.
betalade ett par tusen i bortkörning av sten, då de körde till grustagt så tog de emot gratis.
diesel till kompressor 200 liter kanske.
Köpte borrstål i norge för 2-3000 kr
Så jag hamnade på cirka 14-15000 för att ta bort 10-11 lastbilar med berg.
Kobra, snigeldynamit och tålamod löser mycket. Kompisen har ett sutteränghus där det är berg under en stor bit av huset. Han schemalade en halvtimme var kväll till jobbet och när han väsnades i källare så gick fru och ätteläggar ut och rastade jycken. Det var rätt kul för hunden lärde sig snabbt att när husse gick ner i källaren så var det dags att komma ut. Tog ca 1,5 år att få bort berget med benägen hjälp från grannar och andra kompisar för vi lärde oss också att gick man dit när det var dags och gav honom ett handtag så vankades det pilsner efteråt.
det är inte säkert det löser sig genom att spräcka bort berget där. Jag har också spräckt min beskärda del av sten och berg. Det tar tid, är ganska kul, inte så tungt men slitsamt att borra. Nästa gång jag spräcker mycket så blir det riktig borr och kanske hydraulisk.D DerPontus skrev:
utveckla omfattning och syfte med bilder och annat så kan vi nog ge dig mer tips
Redigerat:
Ja, jag läste din tråd. Bra kämpat! I vårt fall verkar alla bedömare vara eniga om att det är ytvatten som rinner i sprickor i berget. Det är också torrt när det inte regnar. Så dränering efter borttagande av berg bör hjälpa. Men som diskuterades kan ju en ”åder” komma upp under huset och också orsaka problem. Det verkar dock mer osannolikt. Det får bli ett senare problem i så fall.Viktor.J skrev:
När du säger riktig borr - vad menar du då mer exakt?
jag snackade med en hydrogeolog han sa 80% går i berget. Även firman som dränerade här sa samma. Är det ”bara” ytvatten så åker på berget går det ju att skapa rännor i berget som det kan åka i. Kanske enklare än att ta bort mängder med sten. Hade ju varit tråkigt om du höll på i ett år och så har du inte löst problemet.D DerPontus skrev:Ja, jag läste din tråd. Bra kämpat! I vårt fall verkar alla bedömare vara eniga om att det är ytvatten som rinner i sprickor i berget. Det är också torrt när det inte regnar. Så dränering efter borttagande av berg bör hjälpa. Men som diskuterades kan ju en ”åder” komma upp under huset och också orsaka problem. Det verkar dock mer osannolikt. Det får bli ett senare problem i så fall.
När du säger riktig borr - vad menar du då mer exakt?
riktig borr menar jag typ cobra/tryckluftsdriven Atlas-Copco. Jag har 12-16J borrhammare och det tar för lång tid. Borrningen är det som tar tid och sliter mest. Borrhammare i +10J klassen är bra att ha till mindre sten för att kunna lyfta dom själv. Men när vi dränerade hade de tryckluftsdriven borr, vi borrade 40mm hål 500mm djupt på någon minut i granit. Så den käkade på bra.