27 850 läst · 86 svar
28k läst
86 svar
Ta bort ett eluttag själv? Input tack! :-)
Certifikatet är ett bevis på att man fullgjort sin lärlingstid på 1600 tim och har godkända betyg i de ämnen som krävs. Arbetsgivarnas och arbetstagarnas förbund har ett samarbete och samsyn där och man har representanter från bägge förbund i samma nämnd.
Det är branschens intyg.
Elsäkerhetsverket har ett eget intyg som inte har med detta att göra.
Det är branschens intyg.
Elsäkerhetsverket har ett eget intyg som inte har med detta att göra.
Det visar bara att man uppfyller arbetsgivarorganisationernas krav för att bli anställd hos ett elinstallationsföretag. Ytterligare ett medel för att låsa ute folk från skrået.E elmont skrev:
Inte ens då, jag känner många elektriker som inte har ECY cert.
Certet som sagt inget reglerat krav utan bara nått som vissa arbetsgivare kan kräva av jobbsökande för att veta att "gubben" har en viss nivå på sina färdigheter.
Ps
Bla jag saknar certet och ingen har någon sin efterfrågat det.
Certet som sagt inget reglerat krav utan bara nått som vissa arbetsgivare kan kräva av jobbsökande för att veta att "gubben" har en viss nivå på sina färdigheter.
Ps
Bla jag saknar certet och ingen har någon sin efterfrågat det.
Tanken är att man ska få prova på det mesta under sin lärlingstid (sina första 1600 tim) och på så sätt faktiskt lära sig sitt yrke och de krav som ställs på en när man lämnar lärlingstiden därav finns certifikatet med tidsatta arbetsuppgifter som faktiskt visar att man haft en allsidig träningsperiod.
En ny elektriker som bara fått spendera alla sina timmar på att naja kablar har knappast en gedigen och eftertraktad grund och får heller inte ut ett certifikat på de arbetsuppgifterna. Då behövs kompletterande lärlingstid.
Om det sedan finns arbetsgivare som tycker detta ändå låter vettigt eller helt struntar certifikatet får stå för dem.
Certifikatet är inte perfekt men tanken bakom det är ändå god.
En ny elektriker som bara fått spendera alla sina timmar på att naja kablar har knappast en gedigen och eftertraktad grund och får heller inte ut ett certifikat på de arbetsuppgifterna. Då behövs kompletterande lärlingstid.
Om det sedan finns arbetsgivare som tycker detta ändå låter vettigt eller helt struntar certifikatet får stå för dem.
Certifikatet är inte perfekt men tanken bakom det är ändå god.
Jo, ifall firman har kollektivavtal med SEF, då får man endast anställa folk med ECY-cert.E elmont skrev:
De kan inte ens anställa mig, trots att jag har auktorisation som elinstallatör.
Eller, tja ... de kan ju anställa mig, men risken finns att facket bråkar sen.
Nu tog jag mig faktiskt tid att kolla kollektivavtalet, och det öppnar ju faktiskt för anställning baserad på likvärdig eller bättre erfarenhet. Så jag hade väl fel.Mikael_L skrev:
En paragraf ur installationsavtalet:
2 KAP ANSTÄLLNING
§ 1 Rekrytering till yrket
Rekrytering av yrkesman som ska arbeta med sådana arbetsuppgifter som
endast får utföras under överinseende av Elinstallatör och rekrytering av
övriga arbetstagare ska ske enligt bestämmelserna i yrkesutbildningsavtalet.
Vid rekrytering av övriga arbetstagare ska vederbörandes kompetensnivå
motsvaras av lägst treårig gymnasieutbildning med inriktning inom avsett teknikområde.
Arbetstagare får dock anställas om vederbörande på annat sätt förvärvat sådan
yrkeskunnighet, som bedöms jämförlig med den utbildning som föreskrivs i
yrkesutbildningsavtalet. I sådana fall bör ELY (Elbranschens lokala yrkesnämnd)
rådfrågas innan anställning sker.
Anmärkning
Med Elinstallatör avses en person som av Elsäkerhetsverket meddelats behörighet att
utföra elinstallationsarbete.
Ja, där har vi skilda åsikter. Det finns massor av elektriker som inte har ECYcert. Alla som är lite äldre saknar det.Mikael_L skrev:
Det är bara om arbetsgivaren kräver det som det behövs och som jag skrev tidigare har jag aldrig varit med om att arbetsgivaren krävt certet. Jag har dels jobbat på Sveriges största elinstalationsföretag samt ett medelstort lokalt och där fans inget krav annat än dom som anställdes måste styrka sina kvalifikationer för att få anställning. Jag har haft enstallationsföretag med kollektivavtal och aldrig varit utsatt för någon "påtryckning" angående dom anställda och ECY.
Men till trådens egentliga ämne.
Ärligt talat tror jag inte att det här är så farligt.
Allt som är kopplat utanför väggen är väldigt dåligt och ska förstås rivas bort, och det var ju det som TS vill göra - allt klart så långt.
Sen håller jag med om att det verkar vara en dosa som är inkaklad där. Då bör man väl försöka såga upp kaklet så det blir ett ca 70mm hål i diameter, detta är såklart inte helt plättlätt, men går.
Är det en dosa där, så är det nog troligast helt korrekt sen inne i väggar till elcentralen.
Sen finns det flera sätt att fortsätta; isolera kablarna där med godkända klämmor av något slag (Ja, t.o.m sockerbitar kan användas) och på med ett doslock över, välj ett som skruvas fast då, med tanke på höjden från golv.
Eller så kan man ju (kanske) sätta in ett vägguttag.
Men kravet för att det ska få vara ett vägguttag är att avstånden enligt badrumsreglerna är korrekta, samt att det finns jordfelsbrytare.
Ärligt talat tror jag inte att det här är så farligt.
Allt som är kopplat utanför väggen är väldigt dåligt och ska förstås rivas bort, och det var ju det som TS vill göra - allt klart så långt.
Sen håller jag med om att det verkar vara en dosa som är inkaklad där. Då bör man väl försöka såga upp kaklet så det blir ett ca 70mm hål i diameter, detta är såklart inte helt plättlätt, men går.
Är det en dosa där, så är det nog troligast helt korrekt sen inne i väggar till elcentralen.
Sen finns det flera sätt att fortsätta; isolera kablarna där med godkända klämmor av något slag (Ja, t.o.m sockerbitar kan användas) och på med ett doslock över, välj ett som skruvas fast då, med tanke på höjden från golv.
Eller så kan man ju (kanske) sätta in ett vägguttag.
Men kravet för att det ska få vara ett vägguttag är att avstånden enligt badrumsreglerna är korrekta, samt att det finns jordfelsbrytare.
Ja, jag pudlade med ett inlägg medan du skrev detta.E elmont skrev:Ja, där har vi skilda åsikter. Det finns massor av elektriker som inte har ECYcert. Alla som är lite äldre saknar det.
Det är bara om arbetsgivaren kräver det som det behövs och som jag skrev tidigare har jag aldrig varit med om att arbetsgivaren krävt certet. Jag har dels jobbat på Sveriges största elinstalationsföretag samt ett medelstort lokalt och där fans inget krav annat än dom som anställdes måste styrka sina kvalifikationer för att få anställning. Jag har haft enstallationsföretag med kollektivavtal och aldrig varit utsatt för någon "påtryckning" angående dom anställda och ECY.
De kräver ECY, men ändå inte (helt).