F Falkengrip skrev:
Ska inte ens se ut sådär i bilen heller. Total katastrof 🤢
Nej, Scotch lock är skit oavsett var man är, tyvärr så är 3M:s original faktiskt godkänd för 600 V, och alltså i teorin en ok klämma, men teori och verklighet är sällan samma sak, för dom röda så är dom dessutom godkända för 19 A, vilket känns sådär med tanke på kvalitén på anslutningen.

M Mats_Andersson skrev:
Nej, Scotch lock är skit oavsett var man är, tyvärr så är 3M:s original faktiskt godkänd för 600 V, och alltså i teorin en ok klämma, men teori och verklighet är sällan samma sak, för dom röda så är dom dessutom godkända för 19 A, vilket känns sådär med tanke på kvalitén på anslutningen.
Dom är inte helt isolerade då "bygeln" man kontakterar med inte i sin helhet är täkt med isolering. Därför kan man komma att beröra spänningsatta delar, därför är den inte godkänd för att koppla i tex en kopplingsdosa. Det är lika illa som för långt skalade trådändar

TRJBerg
OT, men jag har en lite lustig lösning för min tvättmaskin o torktumlare.
För ung 10 år sedan så lät jag installera dom i ett badrum på 2:a våningen. Anlitade en elektriker som gjorde den här lösningen:
- Elen togs från en undercentral på 3:e våningen.
- Där finns två säkringar som går till respektive TM o TT. Bägge på 10A.
- Från undercentralen går EN kabel ner till badrummet på 2:a våningen.
- I badrummet går kabeln till två separata uttag som sitter tätt intill varandra (antar kabel uttag-uttag, men det går inte att se).

Gissar att han har använt en kabel för 3-fas och låtit 1 ledare + 1 annars oanvänd ledare, här använd som nolla, gå till ena urtaget samt låtit 1 ledare + egentliga nollan gå till det andra urtaget.
Eller hur har han gjort? (Kan tillägga att kabeln ser smal ut för 3-fas.) Huset är byggt 1995.

TRJBerg TRJBerg skrev:
OT, men jag har en lite lustig lösning för min tvättmaskin o torktumlare.
För ung 10 år sedan så lät jag installera dom i ett badrum på 2:a våningen. Anlitade en elektriker som gjorde den här lösningen:
- Elen togs från en undercentral på 3:e våningen.
- Där finns två säkringar som går till respektive TM o TT. Bägge på 10A.
- Från undercentralen går EN kabel ner till badrummet på 2:a våningen.
- I badrummet går kabeln till två separata uttag som sitter tätt intill varandra (antar kabel uttag-uttag, men det går inte att se).

Gissar att han har använt en kabel för 3-fas och låtit 1 ledare + 1 annars oanvänd ledare, här använd som nolla, gå till ena urtaget samt låtit 1 ledare + egentliga nollan gå till det andra urtaget.
Eller hur har han gjort? (Kan tillägga att kabeln ser smal ut för 3-fas.) Huset är byggt 1995.
Troligen är det en tvåfasgrupp, två OLIKA faser 1 jord och 1 nolla. Är det så är det helt ok

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
MBL19 MBL19 skrev:
Det är inte från när det byggdes.
Det är en sak som är säker.
Är det från bygget ? så vem var besiktningsman ?

SVARTLISTA denne direkt, och låt personen jobba med med överrock en tid.
Det här ska inte kunna gå igenom besiktning över huvud taget. Eller eventuellt tog byggherren EN RIKTIGT ful genväg när pengapåsen blev tom.

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Sen verkar det ju även gå mot det hållet när försäkringsbolag vägrar ersätta vid skador. Så så småningom är vi nog där.
Har ju redan börjats med Anticimex och diverse larmbolag samarbete att ge kunder rabatter och överhuvudtaget ersättning.

Kan bara ta mina bolag som exempel. Första bolaget var jag fullt ärlig vad jag vet och då blev det bara aja baja det ska ha gjots enligt säkert vatten och certifierad företag! Blir ingen ersättning för badrum om det blir nån skada.

Andra bolaget var jag inte fullt så ärlig till, men där blev det då istället "ja då skriver jag att badrum äldre standard" och då blir det inte så bra ersättning vid skada.

Personerna knappast ens brydde sig mer än om just papper och certikat. Då dessa bara frågade om ålder av badrummet. Visst var dessa där och mätte och sade att allt ser okej ut....

Allt sånt här förstör idioter som inte bryr sig hur dom bygger, hur dom kopplar vatten och EL.

Tillslut är det bättre på bo på hyra när man inget får göra fast man äger bostaden!
Problemet är väl att försäkringsbolagen gör allt för att inte betala ut något.
Finns inte våtrumsintyg så gäller inte försäkringen.
Finns våtrumsintyg så ska skadan gå på garantin.
Har garantin gått ut så får du heller inte ut något, eller mycket lite pga åldersavdrag.

Hur vanligt är deatt få reparerat våtrumsskador på garantin?

Nygjorda badrum som kontrollerades efter några år av något försäkringsbolag. 70% av de nya barumen som skulle vara gjorda efter branch regler hade fuktproblem. Någon som minns den undersökningen?

Då kan man väl lika gärna renovera sitt badrum själv om det är äldres än 10 år?

Är inte det stora problemet kaklade badrum i trähus?
Kombinationen med att branchen är dålig på att bygga enligt branschreglerna...

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
F Falkengrip skrev:
Ska inte ens se ut sådär i bilen heller. Total katastrof 🤢
Verkligen inte 12volt ska man verkligen inte leka med heller!

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Dom är inte helt isolerade då "bygeln" man kontakterar med inte i sin helhet är täkt med isolering. Därför kan man komma att beröra spänningsatta delar, därför är den inte godkänd för att koppla i tex en kopplingsdosa. Det är lika illa som för långt skalade trådändar
Korrekt monterad och förutsatt att det är en original 3M så har man ett plastlock man fäller ner över "ryggen" på bygeln, detta låser med en hake över resten av klämman, dessutom så har originalet en vägg i den ena kanalen där man sticker in den tråd som skall avgrenas, så änden på den blir inte heller åtkomlig. Så i en kopplingsdosa och korrekt monterad så är den godkänd som grundläggande isolering, men godkänd innebär ju inte bra, och den är inte godkänd för beröringsskydd.

Även en äkta 3M blir glapp efter en tid, och ger "roliga" funktioner och ljudeffekter, hittade detta på ett ställe där man av någon anledning inte använt Torix eller motsvarande, utan klämt såna här, och det var i torr miljö, vill man addera till eländet så använder man dom i en bil, gärna i nån del av fordonet som utsätts för lite saltslask.

kisumisu
blackarrow blackarrow skrev:
Problemet är väl att försäkringsbolagen gör allt för att inte betala ut något.
Så är det ju alltid och sen inte tal på alla självrisker mm.

Jag har själv sagt upp de flesta onödiga försäkringarna och sparar tusenlappar per år som jag lägger undan till en egen fond ifall nåt händer.

Men bilförsäkring och husförsäkring måste man ju ändå ha.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Huset är inte byggt denna sidan av seklet om du har 2st 3fasgrupper till tvätt och tork. Inte ens 80-tal
70tal däremot, mitt hus har två trefasgrupper framdragna för tvättmaskin/torktumlare, det är byggt 1976.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
70tal däremot, mitt hus har två trefasgrupper framdragna för tvättmaskin/torktumlare, det är byggt 1976.
Farsan har åtminstone trefas till en av maskinerna, om inte båda, kommer inte ihåg.

Hus byggt 86 av Skanska.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Vill nog ändå dela den kategorin i två sidor.. de som läser på och gör så rätt de bara kan, och de som likt ovan exempel inte alls tycker om sin familj
Det finns inga ursäkter. Vad skulle du säga om personen som skapat det där monstret påstod att han läst på??? Certifikat eller Ge Fan I!! Endast dessa kategorier finns!!!

• Gilla
BL66
  • Laddar…
A
GlennB GlennB skrev:
jaha du vet att TS hus är byggd på 70-talet eller?
eller vad tyckte du att jag skrev?
inte en 80-tal betyder ju att det fanns på 70-talet eller?

namnbyte
J Jontha skrev:
Det finns inga ursäkter. Vad skulle du säga om personen som skapat det där monstret påstod att han läst på??? Certifikat eller Ge Fan I!! Endast dessa kategorier finns!!!
Öm punkt ser jag, hade förmodligen svarat i stil med 'haha nej, det har du inte'. Håller med om att lagen säger så som dig, verkligenheten är mer så jag skrev. Välkommen till verkligheten.

namnbyte namnbyte skrev:
Öm punkt ser jag, hade förmodligen svarat i stil med 'haha nej, det har du inte'.

Håller med om att lagen säger så som dig, verkligenheten är mer så jag skrev. Välkommen till verkligheten.
Vill du leva i en sådan verklighet som TS? Det är på gränsen till uppmaning till lagbrott att ens ha denna forumdel. El är el och amatörer är amatörer.

• Haha
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.