JanneJanne123
M Modski skrev:
Är så trött på att se sånt här.. Folk ser elarbete som en bagatell och tycker det är tufft att vara ”hemmapulare”. Finns en anledning till varför det är reglerat vad man får göra och inte göra som lekman när det kommer till el..
Säger personen som har hobbyelektriker som titel? 🤔

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
namnbyte
M Modski skrev:
Är så trött på att se sånt här.. Folk ser elarbete som en bagatell och tycker det är tufft att vara ”hemmapulare”. Finns en anledning till varför det är reglerat vad man får göra och inte göra som lekman när det kommer till el..
Vill nog ändå dela den kategorin i två sidor.. de som läser på och gör så rätt de bara kan, och de som likt ovan exempel inte alls tycker om sin familj

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
A
S Stockholms skrev:
Värt att tillägga är att torktumlare och tvättmaskin har separata uttag på samma vägg. De går till en varsin trefas-koppling i säkringsskåpet, så de kopplingarna är inte relevanta i sammanhanget.
Huset är inte byggt denna sidan av seklet om du har 2st 3fasgrupper till tvätt och tork. Inte ens 80-tal

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D
S Stockholms skrev:
Värt att tillägga är att torktumlare och tvättmaskin har separata uttag på samma vägg. De går till en varsin trefas-koppling i säkringsskåpet, så de kopplingarna är inte relevanta i sammanhanget.
Måste vara rejäla maskiner ⚙️

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Säger personen som har hobbyelektriker som titel? 🤔
Kanske sur på att det finns sånt här och pga det här är att hobby som elektriker förbjudet enligt lagen. Du ska ha certifikat och innehar man certikat är det ju knappast längre ens hobby 🤔

Kan i den punkten faktiskt hålla med hobby elektrikern!

Skulle det hända dödsolyckor med vatten så skulle vi även vara tvugna anlita rörmokare till precis allt och alla rörjobb!

Sen verkar det ju även gå mot det hållet när försäkringsbolag vägrar ersätta vid skador. Så så småningom är vi nog där.
Har ju redan börjats med Anticimex och diverse larmbolag samarbete att ge kunder rabatter och överhuvudtaget ersättning.

Kan bara ta mina bolag som exempel. Första bolaget var jag fullt ärlig vad jag vet och då blev det bara aja baja det ska ha gjots enligt säkert vatten och certifierad företag! Blir ingen ersättning för badrum om det blir nån skada.

Andra bolaget var jag inte fullt så ärlig till, men där blev det då istället "ja då skriver jag att badrum äldre standard" och då blir det inte så bra ersättning vid skada.

Personerna knappast ens brydde sig mer än om just papper och certikat. Då dessa bara frågade om ålder av badrummet. Visst var dessa där och mätte och sade att allt ser okej ut....

Allt sånt här förstör idioter som inte bryr sig hur dom bygger, hur dom kopplar vatten och EL.

Tillslut är det bättre på bo på hyra när man inget får göra fast man äger bostaden!

Redigerat:
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
M
Det står hobby då man inte kan välja annan titel på byggahus. Är samma med hobbysnickare.

Men ja jag har det både som hobby och yrke.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
För en som inte vet så kan kanske "3fas" vara "3 kablar".

Till och med yrkesfolk har svårt med begreppen.
Jag kontaktade en firma för att få ett 110mm hål borrat i ett betonggolv och frågade då om han behövde 3fas och fick svaret "Nej det räcker med ett vanligt 2 fas"
Jag frågade inte vidare utan antog att han menade vanligt enfas med 2 stift

• Haha
  • Gilla
BL66 och 4 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Skulle det hända dödsolyckor med vatten så skulle vi även vara tvugna anlita rörmokare till precis allt och alla rörjobb!
Väck nu inte den björn som sover! Det drunknar ju fler personer i badkaret än vad som dör av elolyckor i hemmet.

• Haha
  • Gilla
kwasibengt och 7 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det där är gjort av någon som aldrig sett en riktig elkoppling, bara bil-el. Kan inte vara sedan bygget.
Ska inte ens se ut sådär i bilen heller. Total katastrof 🤢

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
U UffeH skrev:
Väck nu inte den björn som sover! Det drunknar ju fler personer i badkaret än vad som dör av elolyckor i hemmet.
Nä det kanske man inte borde för snart är vi där att även lagen förbjuder hemmapulade av vatten.

Även om jag själv är för rädd att hålla på med hemmapul där pga just vattenskador. Speciellt också när man vet att man får nada hjälp av försäkringsbolaget.

• Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:

Jag kontaktade en firma för att få ett 110mm hål borrat i ett betonggolv och frågade då om han behövde 3fas och fick svaret "Nej det räcker med ett vanligt 2 fas"
Men nu var det ju i det här fallet ingen yrkesman inom el utan en som sysslar med håltagning, det räcker inte med att vara "yrkesfolk" utan det ska även vara inom rätt yrke. Jag menar en håltagare vet kanske inte mer inom el än tex en kock.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
P PappasHammare skrev:

om man antar en massa så har man bäddat för skit

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
U UffeH skrev:
och än fler skjuts utanför

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
A
F Falkengrip skrev:
Ska inte ens se ut sådär i bilen heller. Total katastrof 🤢
nä ingen katastrof innan TS gav sig på det

Fairlane
M Modski skrev:
Det står hobby då man inte kan välja annan titel på byggahus. Är samma med hobbysnickare.

Men ja jag har det både som hobby och yrke.
En fråga, har du egen auktorisation eller arbetar du som elektriker under ett EKP?

Om det är det senare så antar jag att du ringer en behörig elfirma om du behöver göra något som kräver behörighet hemma, korrekt?

För mig är det viktigast att det blir korrekt utfört, inte vem som utför jobbet. Det här är extremt taffligt och garanterat uselt hempul av någon som inte får. Andra hempul kan vara säkra, men kanske inte så snygga, helt ok för mig och några är både snygga och säkra, också helt ok för mig. För mig alltså, inte juridiskt, det är jag medveten om

• Gilla
Emil.P och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.