27 849 läst · 86 svar
28k läst
86 svar
Ta bort ett eluttag själv? Input tack! :-)
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 866 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 866 inlägg
Vill nog ändå dela den kategorin i två sidor.. de som läser på och gör så rätt de bara kan, och de som likt ovan exempel inte alls tycker om sin familjM Modski skrev:
Huset är inte byggt denna sidan av seklet om du har 2st 3fasgrupper till tvätt och tork. Inte ens 80-talS Stockholms skrev:
Kanske sur på att det finns sånt här och pga det här är att hobby som elektriker förbjudet enligt lagen. Du ska ha certifikat och innehar man certikat är det ju knappast längre ens hobby 🤔JanneJanne123 skrev:
Kan i den punkten faktiskt hålla med hobby elektrikern!
Skulle det hända dödsolyckor med vatten så skulle vi även vara tvugna anlita rörmokare till precis allt och alla rörjobb!
Sen verkar det ju även gå mot det hållet när försäkringsbolag vägrar ersätta vid skador. Så så småningom är vi nog där.
Har ju redan börjats med Anticimex och diverse larmbolag samarbete att ge kunder rabatter och överhuvudtaget ersättning.
Kan bara ta mina bolag som exempel. Första bolaget var jag fullt ärlig vad jag vet och då blev det bara aja baja det ska ha gjots enligt säkert vatten och certifierad företag! Blir ingen ersättning för badrum om det blir nån skada.
Andra bolaget var jag inte fullt så ärlig till, men där blev det då istället "ja då skriver jag att badrum äldre standard" och då blir det inte så bra ersättning vid skada.
Personerna knappast ens brydde sig mer än om just papper och certikat. Då dessa bara frågade om ålder av badrummet. Visst var dessa där och mätte och sade att allt ser okej ut....
Allt sånt här förstör idioter som inte bryr sig hur dom bygger, hur dom kopplar vatten och EL.
Tillslut är det bättre på bo på hyra när man inget får göra fast man äger bostaden!
Redigerat:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 013 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 013 inlägg
För en som inte vet så kan kanske "3fas" vara "3 kablar".
Till och med yrkesfolk har svårt med begreppen.
Jag kontaktade en firma för att få ett 110mm hål borrat i ett betonggolv och frågade då om han behövde 3fas och fick svaret "Nej det räcker med ett vanligt 2 fas"
Jag frågade inte vidare utan antog att han menade vanligt enfas med 2 stift
Jag kontaktade en firma för att få ett 110mm hål borrat i ett betonggolv och frågade då om han behövde 3fas och fick svaret "Nej det räcker med ett vanligt 2 fas"
Nä det kanske man inte borde för snart är vi där att även lagen förbjuder hemmapulade av vatten.U UffeH skrev:
Även om jag själv är för rädd att hålla på med hemmapul där pga just vattenskador. Speciellt också när man vet att man får nada hjälp av försäkringsbolaget.
Men nu var det ju i det här fallet ingen yrkesman inom el utan en som sysslar med håltagning, det räcker inte med att vara "yrkesfolk" utan det ska även vara inom rätt yrke. Jag menar en håltagare vet kanske inte mer inom el än tex en kock.P PappasHammare skrev:För en som inte vet så kan kanske "3fas" vara "3 kablar".
om man antar en massa så har man bäddat för skitP PappasHammare skrev:För en som inte vet så kan kanske "3fas" vara "3 kablar".
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 677 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 677 inlägg
En fråga, har du egen auktorisation eller arbetar du som elektriker under ett EKP?M Modski skrev:
Om det är det senare så antar jag att du ringer en behörig elfirma om du behöver göra något som kräver behörighet hemma, korrekt?
För mig är det viktigast att det blir korrekt utfört, inte vem som utför jobbet. Det här är extremt taffligt och garanterat uselt hempul av någon som inte får. Andra hempul kan vara säkra, men kanske inte så snygga, helt ok för mig och några är både snygga och säkra, också helt ok för mig. För mig alltså, inte juridiskt, det är jag medveten om