namnbyte
J Jontha skrev:
Vill du leva i en sådan verklighet som TS? Det är på gränsen till uppmaning till lagbrott att ens ha denna forumdel. El är el och amatörer är amatörer.
Jag lever i en sådan verklighet. Hela vårt hus var så när det köptes, det mesta är dock fixat och korrekt nu. Ja, av certifierade, bortsett från möjligen ute i garaget, där drabbas bara jag själv.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Jag lever i en sådan verklighet. Hela vårt hus var så när det köptes, det mesta är dock fixat och korrekt nu. Ja, av certifierade, bortsett från möjligen ute i garaget, där drabbas bara jag själv.
Eller jag, den dagen huset blir mitt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O
blackarrow blackarrow skrev:
Finns inte våtrumsintyg så gäller inte försäkringen.
Det enda försäkringsbolaget kan kräva är att det är fackmannamässigt utfört, och det är upp till dem att bevisa att så inte är fallet. Det där därför man skall följa tillverkarens anvisningar slaviskt och dokumentera alla relevanta steg när man själv renoverar badrum. Våtrumsintyg är bara relevat om man anlitar någon annan och är då inget annat än en förstärkt garanti från hantverkaren.

Edit: För att slippa en messa tjafs och killgissande sökte jag på nu Google med "Renovera badrum själv" och tar en av de första träffarna som referens: https://www.lansforsakringar.se/ostgota/privat/forsakring/hemforsakring/renovera/badrum/.

J Jontha skrev:
Eller jag, den dagen huset blir mitt.
Vilken tur att du innan den dagen hade en långtgående undersökningsplikt innan du skrev på köpeavtalet, och du att då självklart anlitade en auktoriserad elfirma för att göra en överlåtelsebesiktning som hittade dessa fel. Om du inte göra det, eller själv har kompetens att bedöma elsäkerheten, så får du faktiskt skylla dig själv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Det finns inga ursäkter. Vad skulle du säga om personen som skapat det där monstret påstod att han läst på??? Certifikat eller Ge Fan I!! Endast dessa kategorier finns!!!
Certifikat för vad?
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
O
kisumisu kisumisu skrev:
Kanske sur på att det finns sånt här och pga det här är att hobby som elektriker förbjudet enligt lagen. Du ska ha certifikat och innehar man certikat är det ju knappast längre ens hobby 🤔
Det där stämmer inte. Det varken finns eller krävs några certifikat för att arbeta som elektriker. Det finns inga formella kompetenskrav och vem som helst får lagligt utföra elinstallationer så länge de omfattas av ett egenkontrollprogram i auktoriserat elinstallationsföretag. Det är företaget som helt själva bestämmer vem som får göra vad. Det finns inte heller några formella kompetenskrav på den som driver företaget. Däremot behöver företaget "knyta en auktoriserad elinstallatör för regelefterlevnad" till sig. Denna kan vara en utomstående konsult som sitter på annan plats, men som granskar egenkontrollprogrammet, vid behov svarar på regelfrågor, osv.

Så det där med "behörig elektriker" betyder inte alls vad de flesta tror. Dessutom är dte så att de allra flesta som arbetar som elektriker inte är auktoriserad elinstallatörer och alltså inte får göra mer än någon annan på sin fritid. Du kan alltså stå en hel dag och bygga kärnkraftverk, och sen inte få flytta ett enkelt vägguttag en meter åt sidan när du kommer hem. Som en extra tvist är det tvärt om för auktoriserade elinstallatörer. På sin fritid får de koppla hur mycket de vill, men de får inte göra det yrkesmässigt. Rätten att utföra elinstallationer åt andra är förbehållet enbart företag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Vill du leva i en sådan verklighet som TS? Det är på gränsen till uppmaning till lagbrott att ens ha denna forumdel. El är el och amatörer är amatörer.
Lagbrott att diskutera el? Nu får du lugna ner dig.

I det här fallet hade det väl varit bättre att den som gjorde detta skapade en tråd och fick hjälp istället?

Forumet tror jag har förhindrat många felaktiga installationer....

De allra flesta som gör elarbeten i Sverige har dessutom ingen egen certifiering utan jobbar via nån annans. Och det är inte alla som är duktiga och noggranna. 🤔

Tillägg: förra inlägget är bättre, det är det jag menar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Det där stämmer inte. Det varken finns eller krävs några certifikat för att arbeta som elektriker. Det finns inga formella kompetenskrav och vem som helst får lagligt utföra elinstallationer så länge de omfattas av ett egenkontrollprogram i auktoriserat elinstallationsföretag. Det är företaget som helt själva bestämmer vem som får göra vad. Det finns inte heller några formella kompetenskrav på den som driver företaget. Däremot behöver företaget "knyta en auktoriserad elinstallatör för regelefterlevnad" till sig. Denna kan vara en utomstående konsult som sitter på annan plats, men som granskar egenkontrollprogrammet, vid behov svarar på regelfrågor, osv.

Så det där med "behörig elektriker" betyder inte alls vad de flesta tror. Dessutom är dte så att de allra flesta som arbetar som elektriker inte är auktoriserad elinstallatörer och alltså inte får göra mer än någon annan på sin fritid. Du kan alltså stå en hel dag och bygga kärnkraftverk, och sen inte få flytta ett enkelt vägguttag en meter åt sidan när du kommer hem. Som en extra tvist är det tvärt om för auktoriserade elinstallatörer. På sin fritid får de koppla hur mycket de vill, men om det sker yrkesmässigt. Rätten att utföra elinstallationer åt andra är förbehållet enbart företag.
Ja, så är det.
En korrigering dock på den sista meningen, som auktoriserad elinstallatör får du göra hur mycket som helst på fritiden åt andra så länge du gör det ideellt eller utan krav på ersättning.

Edit (länk):
https://www.elsakerhetsverket.se/fr...gor/far-jag-da-gora-privata-elinstallationer/
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
O
J Jontha skrev:
Det är på gränsen till uppmaning till lagbrott att ens ha denna forumdel.
Trams.
J Jontha skrev:
El är el och amatörer är amatörer.
Du glömde "kompetens är kompetens". Det vill säga: Yrkesmannen som på arbetstid utför elinstallationer inom elinstallationsföretag har samma kompetens på och arbetstid och fritid. Det vill säga att vederbörande gör lika bra instllationer på arbetstid som på fritid. Trots detta är det olagligt. Så blanda inte ihop, och förväxla, huruvida någon bryter mot lagen med huruvida de gör bra elinstallationer. Det mesta i en vanlig villa är tillräckligt enkelt och okomplicerat för att vem som helst med tillgång till rätt information kan utgöra en bra installation på ett säkert sätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Det där stämmer inte. Det varken finns eller krävs några certifikat för att arbeta som elektriker. Det finns inga formella kompetenskrav och vem som helst får lagligt utföra elinstallationer så länge de omfattas av ett egenkontrollprogram i auktoriserat elinstallationsföretag. Det är företaget som helt själva bestämmer vem som får göra vad. Det finns inte heller några formella kompetenskrav på den som driver företaget. Däremot behöver företaget "knyta en auktoriserad elinstallatör för regelefterlevnad" till sig. Denna kan vara en utomstående konsult som sitter på annan plats, men som granskar egenkontrollprogrammet, vid behov svarar på regelfrågor, osv.

Så det där med "behörig elektriker" betyder inte alls vad de flesta tror. Dessutom är dte så att de allra flesta som arbetar som elektriker inte är auktoriserad elinstallatörer och alltså inte får göra mer än någon annan på sin fritid. Du kan alltså stå en hel dag och bygga kärnkraftverk, och sen inte få flytta ett enkelt vägguttag en meter åt sidan när du kommer hem. Som en extra tvist är det tvärt om för auktoriserade elinstallatörer. På sin fritid får de koppla hur mycket de vill, men de får inte göra det yrkesmässigt. Rätten att utföra elinstallationer åt andra är förbehållet enbart företag.
Vilket tydligt belyser att nuvarande regelverk inte är till för att säkerställa elsäkerheten, utan för att skydda ett hantverkarskrås arbetstillfällen.


Varför slutar alltid alla trådar om fulkopplingar med en ändlös diskussion om behörighetssystemet?
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
O
useless useless skrev:
Varför slutar alltid alla trådar om fulkopplingar med en ändlös diskussion om behörighetssystemet?
Jag har noterat att det nästan alltid beror på att det dyker upp en förnärmad elektriker, auktoriserad elinstallatör eller präktig Ove och börjar predika. Jag försöker, och blir bättre och bättre, på att inte bemöta dumheterna för att inte bidra till spektaklet. I trådar där de inte dyker upp ligger fokus istället på att förstå frågeställaren och att hjälpa dem lösa sitt problem på ett säkert och korrekt sätt, och när det ser ut att bli farligt eller olämplig brukar forumet faktiskt säga ifrån.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
D
snaggletooth snaggletooth skrev:
Ja, så är det.
En korrigering dock på den sista meningen, som auktoriserad elinstallatör får du göra hur mycket som helst på fritiden åt andra så länge du gör det ideellt eller utan krav på ersättning.

Edit (länk):
[länk]
För länge sen, när jag byggde ut, hade jag hjälp av en bekant som var en gammal elektriker som hade en gammal, livslång personlig behörighet. Han tog en kopia på sitt behörighetsbevis som jag skickade in någonstans med bygglovshandlingarna. På den tiden.

Vad jag försöker säga är att han hade en form av certifikat.
 
D datja skrev:
För länge sen, när jag byggde ut, hade jag hjälp av en bekant som var en gammal elektriker som hade en gammal, livslång personlig behörighet. Han tog en kopia på sitt behörighetsbevis som jag skickade in någonstans med bygglovshandlingarna. På den tiden.

Vad jag försöker säga är att han hade en form av certifikat.
Auktorisationen är alltid personlig (eller behörighet som det hette då, jag vet dock inte hur långt tillbaka i tiden begreppet behörighet sträcker sig).
Den har varit tidsbegränsad, t.ex. gällde till och med det år man fyllde 75 när jag fick den, men numera står det bara tillsvidare som giltighetstid på beviset.
 
Ett certifikat är ett intyg på att en tjänst utförs enligt vissa krav för att bland annat garantier ska gälla. Genom dessa standardiseringar säkerställer man att en korrekt installation gjorts. Genom att kunna garantera en enhetlig lösning minskar man också risken att ytterligare utbyggnad av ett system tar längre tid, svårt med delar, dålig skalbarhet.

Så ser min verklighet ut. Jag byter inte ens elföretag. Det ska vara samma leverantör hela vägen. De kan mitt hus. De vet var trådarna går och vilka grupper som hör till vilka uttag.
 
J Jontha skrev:
Ett certifikat är ett intyg på att en tjänst utförs enligt vissa krav för att bland annat garantier ska gälla. Genom dessa standardiseringar säkerställer man att en korrekt installation gjorts. Genom att kunna garantera en enhetlig lösning minskar man också risken att ytterligare utbyggnad av ett system tar längre tid, svårt med delar, dålig skalbarhet.

Så ser min verklighet ut. Jag byter inte ens elföretag. Det ska vara samma leverantör hela vägen. De kan mitt hus. De vet var trådarna går och vilka grupper som hör till vilka uttag.
Ok. Så din elektriker innehar någon form av certifikat? Vem har utfärdat det?

Tidigare skrev du:

J Jontha skrev:
Certifikat eller Ge Fan I!! Endast dessa kategorier finns!!!
Så du menar alltså att de som är auktoriserade av elsäkerhetsverket ska ge fan i att koppla el? Men om man innehar certifikatet du pratar om så är det ok?
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Det finns ett certifikat som nyutbildade elektriker brukar få det heter ECY-certifikat. Men det har inget med ev behörighet/auktorisation att göra, utan är ett certifikat på att man har den utbildning och praktik som behövs för att jobba som elektriker.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.