1 419 läst · 34 svar
1k läst
34 svar
Swegon Casa R5H. Frånluften ökar överdrivet mycket vid kyla ute.
Hej!M Max R70 skrev:Angående tilluftstemperaturen som känns onormalt hög med -21 gr så kanske det är som på mitt aggregat. Trots att efter värmaren var avstängd så var den ändå på. Fick till slut bytt något styrkort och sedan har det funkat bra och elförbrukningen sjönk också då eftervärmaren verkligen var avstängd.
Såg att mitt också höjde frånluften något från inställt 64% till 68% och då var det ca -15 gr ute.
Eftervärmaren går inte då jag har en mätare för aggregatet och har aldrig sett att aggregatet värmer så att strömmen ökar men ska ha koll på det.
Aggregatet drar runt 0,2-0,25A
Tilluften ligger på 45% och frånluften stiger ända till 75% när det är kallt så därav att tilluftsemperaturen blir så hög.
Problemet är som jag skrivit i tidigare inlägg att det blir väldigt högt undertryck vid kyla och en ljudnivå i frånluftsdonen som inte är önskvärd. Tack för ditt inlägg.
Har oxå ett relativt nytt aggregat (R5H) som driftsattes sommaren 2023.
Idag klappade systemet ihop. 0 RPM på tilluft. Enligt installatören kan det bero på behov av filterbyte. Bor i Stockholmsområdet.
Jag har den enklare kontrollpanelen (Swegon CASA Smart Kontrollpanel SC10) utan nätverkskoppling så jag kan inte se i detalj hur systemet jobbar. Kontrollpanelen är fullkomligt undermålig.
Jag håller med tidigare talare - har ännu inte hittat vad som ska anses vara Smart med systemet.
Mina fläktar ligger betydligt högre. Till 70%, från 71%. Temp. 17C.
Bergvärme börvärde 20C. Boyta 200 kvm.
Iom att mitt system för tillfället är ur balans så ska man nog ta temperaturerna med en nypa salt. Återkommer med nya siffror när det är på banan igen.
Idag klappade systemet ihop. 0 RPM på tilluft. Enligt installatören kan det bero på behov av filterbyte. Bor i Stockholmsområdet.
Jag har den enklare kontrollpanelen (Swegon CASA Smart Kontrollpanel SC10) utan nätverkskoppling så jag kan inte se i detalj hur systemet jobbar. Kontrollpanelen är fullkomligt undermålig.
Jag håller med tidigare talare - har ännu inte hittat vad som ska anses vara Smart med systemet.
Iom att mitt system för tillfället är ur balans så ska man nog ta temperaturerna med en nypa salt. Återkommer med nya siffror när det är på banan igen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rättelse - systemet driftsattes sommaren 2024.C cheese skrev:Har oxå ett relativt nytt aggregat (R5H) som driftsattes sommaren 2023.
[bild][bild]
Åh, nej! 😨C cheese skrev:
Återkom när felorsaken är klarlagd.
Har allt fungerat smärtfritt fram tills tvärstopp?
Det förefaller rimligt för 200m2. Dessutom välbalanserade till- och frånluftsflöden.C cheese skrev:
Vill inte hi-jacka tråden för mycket så jag försöker fatta mig kort.
Efter hård omstart och dammsugning av filter så försökte systemet starta upp i normalläge men föll tillbaka till stopp med alla möjliga alarm. Har beställt nya filter men tvivlar på att det är det som är felet. Installatör kommer imorgon em.
Systemet har fungerat utan problem hittills men jag är inte helt nöjd med ljudnivån. Likt TS skulle jag hellre köra systemet på 50% för att minimera alla oljud. Speciellt värmeväxlaren har ett oskönt periodiskt ljud.
Aggregat på vinden. Har ett gäng dämpare. Tyvärr lite kort sträcka till första frånluftsdon. Nästa FTX system skulle jag kravställa på helt annat vis. Tror dock inte att jag skulle välja FTX igen 😉...
Efter hård omstart och dammsugning av filter så försökte systemet starta upp i normalläge men föll tillbaka till stopp med alla möjliga alarm. Har beställt nya filter men tvivlar på att det är det som är felet. Installatör kommer imorgon em.
Systemet har fungerat utan problem hittills men jag är inte helt nöjd med ljudnivån. Likt TS skulle jag hellre köra systemet på 50% för att minimera alla oljud. Speciellt värmeväxlaren har ett oskönt periodiskt ljud.
Aggregat på vinden. Har ett gäng dämpare. Tyvärr lite kort sträcka till första frånluftsdon. Nästa FTX system skulle jag kravställa på helt annat vis. Tror dock inte att jag skulle välja FTX igen 😉...