3 327 läst · 52 svar
3k läst
52 svar
Swegon Casa R5H. Frånluften ökar överdrivet mycket vid kyla ute.
Hej!M Max R70 skrev:Angående tilluftstemperaturen som känns onormalt hög med -21 gr så kanske det är som på mitt aggregat. Trots att efter värmaren var avstängd så var den ändå på. Fick till slut bytt något styrkort och sedan har det funkat bra och elförbrukningen sjönk också då eftervärmaren verkligen var avstängd.
Såg att mitt också höjde frånluften något från inställt 64% till 68% och då var det ca -15 gr ute.
Eftervärmaren går inte då jag har en mätare för aggregatet och har aldrig sett att aggregatet värmer så att strömmen ökar men ska ha koll på det.
Aggregatet drar runt 0,2-0,25A
Tilluften ligger på 45% och frånluften stiger ända till 75% när det är kallt så därav att tilluftsemperaturen blir så hög.
Problemet är som jag skrivit i tidigare inlägg att det blir väldigt högt undertryck vid kyla och en ljudnivå i frånluftsdonen som inte är önskvärd. Tack för ditt inlägg.
Har oxå ett relativt nytt aggregat (R5H) som driftsattes sommaren 2023.
Idag klappade systemet ihop. 0 RPM på tilluft. Enligt installatören kan det bero på behov av filterbyte. Bor i Stockholmsområdet.
Jag har den enklare kontrollpanelen (Swegon CASA Smart Kontrollpanel SC10) utan nätverkskoppling så jag kan inte se i detalj hur systemet jobbar. Kontrollpanelen är fullkomligt undermålig.
Jag håller med tidigare talare - har ännu inte hittat vad som ska anses vara Smart med systemet.
Mina fläktar ligger betydligt högre. Till 70%, från 71%. Temp. 17C.
Bergvärme börvärde 20C. Boyta 200 kvm.
Iom att mitt system för tillfället är ur balans så ska man nog ta temperaturerna med en nypa salt. Återkommer med nya siffror när det är på banan igen.
Idag klappade systemet ihop. 0 RPM på tilluft. Enligt installatören kan det bero på behov av filterbyte. Bor i Stockholmsområdet.
Jag har den enklare kontrollpanelen (Swegon CASA Smart Kontrollpanel SC10) utan nätverkskoppling så jag kan inte se i detalj hur systemet jobbar. Kontrollpanelen är fullkomligt undermålig.
Jag håller med tidigare talare - har ännu inte hittat vad som ska anses vara Smart med systemet.
Iom att mitt system för tillfället är ur balans så ska man nog ta temperaturerna med en nypa salt. Återkommer med nya siffror när det är på banan igen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Rättelse - systemet driftsattes sommaren 2024.C cheese skrev:Har oxå ett relativt nytt aggregat (R5H) som driftsattes sommaren 2023.
[bild][bild]
Åh, nej! 😨C cheese skrev:
Återkom när felorsaken är klarlagd.
Har allt fungerat smärtfritt fram tills tvärstopp?
Det förefaller rimligt för 200m2. Dessutom välbalanserade till- och frånluftsflöden.C cheese skrev:
Vill inte hi-jacka tråden för mycket så jag försöker fatta mig kort.
Efter hård omstart och dammsugning av filter så försökte systemet starta upp i normalläge men föll tillbaka till stopp med alla möjliga alarm. Har beställt nya filter men tvivlar på att det är det som är felet. Installatör kommer imorgon em.
Systemet har fungerat utan problem hittills men jag är inte helt nöjd med ljudnivån. Likt TS skulle jag hellre köra systemet på 50% för att minimera alla oljud. Speciellt värmeväxlaren har ett oskönt periodiskt ljud.
Aggregat på vinden. Har ett gäng dämpare. Tyvärr lite kort sträcka till första frånluftsdon. Nästa FTX system skulle jag kravställa på helt annat vis. Tror dock inte att jag skulle välja FTX igen 😉...
Efter hård omstart och dammsugning av filter så försökte systemet starta upp i normalläge men föll tillbaka till stopp med alla möjliga alarm. Har beställt nya filter men tvivlar på att det är det som är felet. Installatör kommer imorgon em.
Systemet har fungerat utan problem hittills men jag är inte helt nöjd med ljudnivån. Likt TS skulle jag hellre köra systemet på 50% för att minimera alla oljud. Speciellt värmeväxlaren har ett oskönt periodiskt ljud.
Aggregat på vinden. Har ett gäng dämpare. Tyvärr lite kort sträcka till första frånluftsdon. Nästa FTX system skulle jag kravställa på helt annat vis. Tror dock inte att jag skulle välja FTX igen 😉...
Dagens besök av installatör. Omstart och återställning av larm. Både via kontrollpanel och genom att dra kontakten. Samma problem kvarstod. Funktionskoll av alla fläktar och återvinning u.a.
Testade att höja tempen från 17 till 19 i pumpen u.a.
Urkoppling/inkoppling av kontakt för tillluftsfläkt verkar ha löst problemet tillfälligt.
Nuvarande inställningar, bergvärme 20, pumpen 18 (dvs 1 grad högre än tidigare).
Efter ca 20 minuters drift larmar den åter om tilluftsfläkt fel.
Nu väntar reklamation & byte av fläktmotor.
Testade att höja tempen från 17 till 19 i pumpen u.a.
Urkoppling/inkoppling av kontakt för tillluftsfläkt verkar ha löst problemet tillfälligt.
Nuvarande inställningar, bergvärme 20, pumpen 18 (dvs 1 grad högre än tidigare).
Efter ca 20 minuters drift larmar den åter om tilluftsfläkt fel.
Nu väntar reklamation & byte av fläktmotor.
Är det verifierat att det är själva fläktmotorn som felar?
I mina öron låter det som att det är glappkontakt i själva kontakten.
Jag har även i andra trådar om R5-H som krånglar fått misstanken att det mkt väl skulle kunna vara olika typer av glappkontakter som spökar. Just kontakter är ökända för att orsaka glappkontakt för elektroniksignaler, men även lödningarna på kretskortet kan ofta vara dåliga.
Tyvärr är just glappkontakter också notoriskt svåra att detektera.
I mina öron låter det som att det är glappkontakt i själva kontakten.
Jag har även i andra trådar om R5-H som krånglar fått misstanken att det mkt väl skulle kunna vara olika typer av glappkontakter som spökar. Just kontakter är ökända för att orsaka glappkontakt för elektroniksignaler, men även lödningarna på kretskortet kan ofta vara dåliga.
Tyvärr är just glappkontakter också notoriskt svåra att detektera.
Åter till ämnet om hög frånluft.
Skickade in en reklamation 18/12 till Swegon via Ahlsell där aggregatet inhandlades.
Kollade med Ahlsell i början på veckan hur det gick i ärendet och Swegon lovade att höra av sig i slutet på veckan.
Tyvärr har dom inte hört av sig, antingen har dom ingen lösning eller väldigt mycket att göra 😔
Skickade in en reklamation 18/12 till Swegon via Ahlsell där aggregatet inhandlades.
Kollade med Ahlsell i början på veckan hur det gick i ärendet och Swegon lovade att höra av sig i slutet på veckan.
Tyvärr har dom inte hört av sig, antingen har dom ingen lösning eller väldigt mycket att göra 😔
Lite loggar från en rätt kall natt på ca-23 grader som kallast.
Då det är runt-22 verkar även tilluften minska i varv. Ingen eltillskott går utan det är frånluften som värmer växlaren och tilluften men tilluftstempen fortsätter ligga över inställt värde vid kyla ute.
Tycker frånlufthastigheten borde minska när önskad temp (börsvärde) på tilluften är uppnådd men det gör den inte.
Inställt värde på frånluft är 54%
Aggregatet ligger och drar 0,26A.
Hoppas Swegon hör av sig snart 🙂
Då det är runt-22 verkar även tilluften minska i varv. Ingen eltillskott går utan det är frånluften som värmer växlaren och tilluften men tilluftstempen fortsätter ligga över inställt värde vid kyla ute.
Tycker frånlufthastigheten borde minska när önskad temp (börsvärde) på tilluften är uppnådd men det gör den inte.
Tror nog Swegon har rätt mycket att göra nu när det har varit en massa ledigheter. Men får hoppas du får någon respons snart.
Som jag nämnt tidigare så är det mer naturligt att tilluften ska sänka sig när den inte klarar att hålla tillufttemp vilket den verkar göra nu vid -20.
Har du testat att sänka bv på frånluften till typ 10% eller det minsta värdet och se om den sänker hastigheten eller om den fortsätter köra 75%?
Nu slänger jag bara ut en teori 🙃
Märks det att frånluftfläkten varvar upp mer när den visar 75%, tänker om aggregatet får någon idiotiskt felavläsning med självdrag i frånluftskanalen. Då självdrag ofta ökar ju kallare det blir ute.
Man skulle fått mäta styrsignalen till motorn om den ändras när den visar 45% och 75%. Troligtvis är det 0-10v styrning till den.
Om det skulle vara så att fläkten går på samma varvtal men luftflödet ökar så skulle de behöva bygga in en tryckreglering som kompenserar för självdrag.
Som jag nämnt tidigare så är det mer naturligt att tilluften ska sänka sig när den inte klarar att hålla tillufttemp vilket den verkar göra nu vid -20.
Har du testat att sänka bv på frånluften till typ 10% eller det minsta värdet och se om den sänker hastigheten eller om den fortsätter köra 75%?
Nu slänger jag bara ut en teori 🙃
Märks det att frånluftfläkten varvar upp mer när den visar 75%, tänker om aggregatet får någon idiotiskt felavläsning med självdrag i frånluftskanalen. Då självdrag ofta ökar ju kallare det blir ute.
Man skulle fått mäta styrsignalen till motorn om den ändras när den visar 45% och 75%. Troligtvis är det 0-10v styrning till den.
Om det skulle vara så att fläkten går på samma varvtal men luftflödet ökar så skulle de behöva bygga in en tryckreglering som kompenserar för självdrag.
Hej och tack för inlägget!
Har inga problem med självdrag och har mätt flödet i alla don och även flödesmätat i kanal både på till och frånluften en bit från aggregatet.
Flödet ökar och minskar som det ska när varven går upp och ner.
Fortsättning följer 🙂
Har inga problem med självdrag och har mätt flödet i alla don och även flödesmätat i kanal både på till och frånluften en bit från aggregatet.
Flödet ökar och minskar som det ska när varven går upp och ner.
Fortsättning följer 🙂
Mitt agg börjar också sänka tilluften när frånluften har maxat på 75% (vid ca -18- -20).B Byggnågot skrev:Lite loggar från en rätt kall natt på ca-23 grader som kallast.
Den kör även eftervärmaren, det syns på förbrukad effekt (mäter det separat).
Har normal värdet på: frånluft 56% och tilluft 54%.
Delar några loggar.

Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Fläktarna verkar styras av utetemp och eventuellt inverkan på avlufttempen.M Mazz75 skrev:
Då programmeringen/mjukvaran ser ut som den gör så verkar det endast vara ett förvärmningsbatteri som hjälper för att höja tempen på inkommande uteluft och på så sätt få ner varven på frånluften.
Det här problemet borde Swegon upplysa bättre om framöver för att slippa reklamationer.
Swegon har varit hjälpsamma i mitt fall och lovat att skicka ett förvärmningsbatteri med ett förfilter för att bli av med problemet.
Hoppas bara man kan ställa att man vill hålla ca -10grader på inkommande luft så den inte värmer i onödan då vi har bergvärme.