Oldboy Oldboy skrev:
Har för mig att alt till varvtalsreglering är en extern tilluftsvärmare, "vid extrema temperaturer"...
Ja, de skriver i sitt produktblad för R5-H:
"Med hjälp av en förvärmare (tillbehör) kan man bibehålla ba-
lanserad ventilation och undvika undertryck i bostaden även
under extrema förhållanden.."


Vet dock inte vad de menar med "extrema förhållanden"?
Bor själv i Umeå, och det är inte helt ovanligt att det är -15 eller kallare under vintern.
 
M Mazz75 skrev:
Ja, de skriver i sitt produktblad för R5-H:
"Med hjälp av en förvärmare (tillbehör) kan man bibehålla ba-
lanserad ventilation och undvika undertryck i bostaden även
under extrema förhållanden.."


Vet dock inte vad de menar med "extrema förhållanden"?
Bor själv i Umeå, och det är inte helt ovanligt att det är -15 eller kallare under vintern.
Mitt aggregat börjar höja vid -10 och kallare. Som du säger så verkar det märkligt om dom kallar det extrema förhållanden. Har då redan frånluft som ligger 10% högre än tilluften.
Östberg Heru klarar det utan problem så känns tråkigt om man ska behöva en förvärmare till Casa för att det ska fungera.
Att aggregatet går på så höga varv som det gör vid kall väderlek känns mycket märkligt.
 
B Byggnågot skrev:
Mitt aggregat börjar höja vid -10 och kallare. Som du säger så verkar det märkligt om dom kallar det extrema förhållanden. Har då redan frånluft som ligger 10% högre än tilluften.
Östberg Heru klarar det utan problem så känns tråkigt om man ska behöva en förvärmare till Casa för att det ska fungera.
Att aggregatet går på så höga varv som det gör vid kall väderlek känns mycket märkligt.
Ser ut att stämma för mig också.
 
  • Diagram över FTX Defrost exhaust forcing och inkommande uteluft, med stigande och sjunkande kurvor från den 1:a januari.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Byggnågot
  • Laddar…
Jag skulle inte bli förvånad om extrema förhållanden avser kallare än sisådär -10C, tyvärr. Är ju egentligen inte extremt ens här i Skåne...

Sedan beror ju isbeläggningen helt och hållet på hur mkt fukt det finns i frånluften. Då är det inte säkert att det är bättre i milda Skåne då RH utomhus ligger på snudd 100% hela vintern, vilket bör återspeglas i RH inomhus. Nå, det lär jag väl märka...
RH är 46% om jag kommer ihåg rätt från senaste avläsningen av aggregatets data.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Jag skulle inte bli förvånad om extrema förhållanden avser kallare än sisådär -10C, tyvärr. Är ju egentligen inte extremt ens här i Skåne...

Sedan beror ju isbeläggningen helt och hållet på hur mkt fukt det finns i frånluften. Då är det inte säkert att det är bättre i milda Skåne då RH utomhus ligger på snudd 100% hela vintern, vilket bör återspeglas i RH inomhus. Nå, det lär jag väl märka...
RH är 46% om jag kommer ihåg rätt från senaste avläsningen av aggregatets data.
Så kan det vara.

Jag ser ut att haft som lägst RH (under natten, med minst påverkan från dusch och annat) mellan 30-34% sista veckan.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Jag skulle inte bli förvånad om extrema förhållanden avser kallare än sisådär -10C, tyvärr. Är ju egentligen inte extremt ens här i Skåne...

Sedan beror ju isbeläggningen helt och hållet på hur mkt fukt det finns i frånluften. Då är det inte säkert att det är bättre i milda Skåne då RH utomhus ligger på snudd 100% hela vintern, vilket bör återspeglas i RH inomhus. Nå, det lär jag väl märka...
RH är 46% om jag kommer ihåg rätt från senaste avläsningen av aggregatets data.
Ligger bara på 20% luftfuktighet för tillfället men det verkar inte ha nån betydelse för hastigheten på frånluftsfläkten vid kyla. Den ökar alltid vid ca 10 minus så den verkar helt styras av utetemperaturen.
Eftervärmaren går aldrig in utan frånluften ökar innan.
Eftervärmare kan vara bra för dom som har dåligt isolerade spirorör med låg frånluft temperatur, men i mitt fall går aldrig eftervärmaren.
Tycker det vore okej om frånluften ökar några % men då den ökar så pass mycket bör dom se över sin mjukvara då det även skapar ett oljud i donen vid höga varv.
Swegon borde även upplysa om att förvärmare rekommenderas om du bor där det kan bli kallare än -10 och du inte vill få undertryck i huset och suga in kall luft i och med det.
(Om dom nu inte lyckas med en ny mjukvara)

Har inte hört nått från Swegon än men min grossist har skickat in en reklamation den 18/12 så får se vad dom säger om problemet när dom hör av sig.
Dom kanske har nån bra lösning 🙂
 
Redigerat:
  • Gilla
Mazz75
  • Laddar…
B Byggnågot skrev:
Eftervärmaren går aldrig in utan frånluften ökar innan.
Så är det nog tänkt att det ska vara för att minimera energiåtgången. Eftervärmare tas till först när det är absolut nödvändigt.
Däremot tror jag att den går, men att det kanske inte visas. Såg själv häromdagen när jag kollade upp systemet att det diffade ett par grader mellan tilluft före och efter eftervärmaren så då måste den ha gått, men när jag tittade på displayen med eftervärmardriften så sa den 0%.

B Byggnågot skrev:
Eftervärmare kan vara bra för dom som har dåligt isolerade spirorör med låg frånluft temperatur, men i mitt fall går aldrig eftervärmaren.
Min uppfattning är att eftervärmaren behövs just för att minska problemen vid avfrostning och förebygga isbildning genom att agget inte behöver gå så hårt och suga precis all värme ur frånluften. Varje grad som temp sänks på frånluften så närmas daggpunkten. När daggpunkten nås och det är minusgrader ute så sker isbildning.

Jag utgår från att man vill ligga så nära denna gräns som möjligt, men på rätt sida så att det inte sker isbildning, för då måste avfrostning ske, vilket jag gissar sänker effektiviteten.
Med eftervärmaren kan aggregatet klara att hålla temp på tilluften utan att behöva riskera isbildning. Alternativet är ju att aggregatet stannar om tilluften underskrider den nedre gränsen, och det är ett alternativ som i princip inte är acceptabelt, alltså är systemlösningen att maxa frånluften (=tillgänglig värmeenergi) och minimera tilluften. Med en eftervärmare klarar aggregatet att gå i kallare temp utan att behöva stänga av sig, samt gissningsvis att det går snålare totalt sett i alla temperaturer, (vilket bör motsvara scop-värdet på en VP).

Det här är mina antaganden, men jag vet att styrningen påverkas av många variabler och där det inte är simpla rätlinjära samband så jag kan naturligtvis anta fel. 🤔
 
Oldboy Oldboy skrev:
Så är det nog tänkt att det ska vara för att minimera energiåtgången. Eftervärmare tas till först när det är absolut nödvändigt.
Däremot tror jag att den går, men att det kanske inte visas. Såg själv häromdagen när jag kollade upp systemet att det diffade ett par grader mellan tilluft före och efter eftervärmaren så då måste den ha gått, men när jag tittade på displayen med eftervärmardriften så sa den 0%.


Min uppfattning är att eftervärmaren behövs just för att minska problemen vid avfrostning och förebygga isbildning genom att agget inte behöver gå så hårt och suga precis all värme ur frånluften. Varje grad som temp sänks på frånluften så närmas daggpunkten. När daggpunkten nås och det är minusgrader ute så sker isbildning.

Jag utgår från att man vill ligga så nära denna gräns som möjligt, men på rätt sida så att det inte sker isbildning, för då måste avfrostning ske, vilket jag gissar sänker effektiviteten.
Med eftervärmaren kan aggregatet klara att hålla temp på tilluften utan att behöva riskera isbildning. Alternativet är ju att aggregatet stannar om tilluften underskrider den nedre gränsen, och det är ett alternativ som i princip inte är acceptabelt, alltså är systemlösningen att maxa frånluften (=tillgänglig värmeenergi) och minimera tilluften. Med en eftervärmare klarar aggregatet att gå i kallare temp utan att behöva stänga av sig, samt gissningsvis att det går snålare totalt sett i alla temperaturer, (vilket bör motsvara scop-värdet på en VP).

Det här är mina antaganden, men jag vet att styrningen påverkas av många variabler och där det inte är simpla rätlinjära samband så jag kan naturligtvis anta fel. 🤔
Om man kollar i aggregatet sitter ingen givare på tilluft före eftervärmaren, det verkar vara samma givare som sitter på tilluften efter värmaren. Provade värma den givaren med handen och då steg temperaturen på både givare före och givare efter värmare, det verkar vara så att det är fördröjning inlagd i mjukvaran så man tror att det ska finnas en givare före eftervärmaren. Kan ha fel men skicka gärna en bild om ni hittar tempgivaren före eftervärmaren på nya Casa R5-H.
 
Redigerat:
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Så är det nog tänkt att det ska vara för att minimera energiåtgången. Eftervärmare tas till först när det är absolut nödvändigt.
Däremot tror jag att den går, men att det kanske inte visas. Såg själv häromdagen när jag kollade upp systemet att det diffade ett par grader mellan tilluft före och efter eftervärmaren så då måste den ha gått, men när jag tittade på displayen med eftervärmardriften så sa den 0%.


Min uppfattning är att eftervärmaren behövs just för att minska problemen vid avfrostning och förebygga isbildning genom att agget inte behöver gå så hårt och suga precis all värme ur frånluften. Varje grad som temp sänks på frånluften så närmas daggpunkten. När daggpunkten nås och det är minusgrader ute så sker isbildning.

Jag utgår från att man vill ligga så nära denna gräns som möjligt, men på rätt sida så att det inte sker isbildning, för då måste avfrostning ske, vilket jag gissar sänker effektiviteten.
Med eftervärmaren kan aggregatet klara att hålla temp på tilluften utan att behöva riskera isbildning. Alternativet är ju att aggregatet stannar om tilluften underskrider den nedre gränsen, och det är ett alternativ som i princip inte är acceptabelt, alltså är systemlösningen att maxa frånluften (=tillgänglig värmeenergi) och minimera tilluften. Med en eftervärmare klarar aggregatet att gå i kallare temp utan att behöva stänga av sig, samt gissningsvis att det går snålare totalt sett i alla temperaturer, (vilket bör motsvara scop-värdet på en VP).

Det här är mina antaganden, men jag vet att styrningen påverkas av många variabler och där det inte är simpla rätlinjära samband så jag kan naturligtvis anta fel. 🤔
Eftervärmaren sitter efter växlaren så den bör inte påverka isbildningen på växlaren i någon större grad därav att frånluften ökar istället. Då vi redan har 20-21 grader in till aggregatet på frånluften kan jag tycka att aggregatet inte ska behöva höja varven på frånluften överdrivet mycket då vi redan har 10% mer flöde på frånluften mot för tilluften.
Deras lösning verkar vara en förvärmare på uteluften men kan tycka att man inte ska behöva det redan vid -10 och torr luft.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
B Byggnågot skrev:
Eftervärmaren sitter efter växlaren så den bör inte påverka isbildningen på växlaren i någon större grad därav att frånluften ökar istället. Då vi redan har 20-21 grader in till aggregatet på frånluften kan jag tycka att aggregatet inte ska behöva höja varven på frånluften överdrivet mycket då vi redan har 10% mer flöde på frånluften mot för tilluften.
Deras lösning verkar vara en förvärmare på uteluften men kan tycka att man inte ska behöva det redan vid -10 och torr luft.
I manualen för "Casa R5-H Comfort" modellen, alltså inte "Smart", modellen före som jag förstår, står det följande:

Vinterjusteringsfunktion
• Om aggregatet ej är utrustat med eftervärmningsbatteri eller om batteriets kapacitet inte räcker kan denna funk-
tion väljas.
• Aggregatets frånluftsfläkt ökar då 0-20% (ställbart) för att höja energiutbytet i värmeväxlaren och på så vis höjs
inblåsningstemperaturen.


Där behöver aggregatet bara öka frånluften om inte eftervärmaren finns? Får inte ihop det.
 
M Mazz75 skrev:
I manualen för "Casa R5-H Comfort" modellen, alltså inte "Smart", modellen före som jag förstår, står det följande:

Vinterjusteringsfunktion
• Om aggregatet ej är utrustat med eftervärmningsbatteri eller om batteriets kapacitet inte räcker kan denna funk-
tion väljas.
• Aggregatets frånluftsfläkt ökar då 0-20% (ställbart) för att höja energiutbytet i värmeväxlaren och på så vis höjs
inblåsningstemperaturen.


Där behöver aggregatet bara öka frånluften om inte eftervärmaren finns? Får inte ihop det.
Intressant 🙂
Ökar frånluften så höjer man tilluftstempen mer då rumsvärmen (frånluften) värmer växlaren mer.
Kan vara bra till en viss gräns men ökar frånluften för mycket så blir verkningsgraden bra på tilluften men dålig på avluften och kall luft sugs in i huset via läckage i byggnaden.
Blir då husets värmesystem som värmer luften istället för att eftervärmaren går in och stöttar.
Eftervärmaren kan ej heller frosta av växlaren då den sitter efter växlaren så det är bra om frånluften har lite högre flöde än tilluften Ca10%
I mitt fall går som sagt aldrig eftervärmaren in eftersom frånluften ökar innan dess och det går ej att ändra på utan aggregatet reglerar frånluften beroende på utetemperatur.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
M Mazz75 skrev:
I manualen för "Casa R5-H Comfort" modellen, alltså inte "Smart", modellen före som jag förstår, står det följande:

Vinterjusteringsfunktion
• Om aggregatet ej är utrustat med eftervärmningsbatteri eller om batteriets kapacitet inte räcker kan denna funk-
tion väljas.
• Aggregatets frånluftsfläkt ökar då 0-20% (ställbart) för att höja energiutbytet i värmeväxlaren och på så vis höjs
inblåsningstemperaturen.


Där behöver aggregatet bara öka frånluften om inte eftervärmaren finns? Får inte ihop det.
B Byggnågot skrev:
Intressant 🙂
Ökar frånluften så höjer man tilluftstempen mer då rumsvärmen (frånluften) värmer växlaren mer.
Kan vara bra till en viss gräns men ökar frånluften för mycket så blir verkningsgraden bra på tilluften men dålig på avluften och kall luft sugs in i huset via läckage i byggnaden.
Blir då husets värmesystem som värmer luften istället för att eftervärmaren går in och stöttar.
Eftervärmaren kan ej heller frosta av växlaren då den sitter efter växlaren så det är bra om frånluften har lite högre flöde än tilluften Ca10%
I mitt fall går som sagt aldrig eftervärmaren in eftersom frånluften ökar innan dess och det går ej att ändra på utan aggregatet reglerar frånluften beroende på utetemperatur.
Förstår inte hur Swegon kan ha en sån funktion på dessa aggregat när de på kommersiella jobbar tvärtom. Där nedreglerar man tilluftfläkten när inte värmebatteriet eller återvinning klarar att hålla rätt tillufttemp. Som denna gör nu är att den som sagt suger in ännu mer kall luft i fastigheten och kyler ner den. Om det inte hade stått i manualen så skulle man nästan kunna tro att fläktarna är felkopplade.
 
  • Gilla
Mazz75 och 1 till
  • Laddar…
S svebbe skrev:
Förstår inte hur Swegon kan ha en sån funktion på dessa aggregat när de på kommersiella jobbar tvärtom. Där nedreglerar man tilluftfläkten när inte värmebatteriet eller återvinning klarar att hålla rätt tillufttemp. Som denna gör nu är att den som sagt suger in ännu mer kall luft i fastigheten och kyler ner den. Om det inte hade stått i manualen så skulle man nästan kunna tro att fläktarna är felkopplade.
Hoppas dom kommer med en ny mjukvara!
Det kan inte vara så att man ska kyla ut huset som mest när det är som kallast.
Då det är -22 grader ute skiljer det som sagt ca 30L/sekund mellan till och frånluft och att värma upp den luften som sugs in i fastigheten blir en extrakostnad.
Blir intressant att se hur aggregatet jobbar när det blir -30 🥶
 
  • Gilla
svebbe och 1 till
  • Laddar…
Kollat lite temperaturer idag och tilluften är inställd på 17 grader men i och med att det är kallt ute verkar aggregatet skicka på mycket frånluft så tilluften ligger på 19,4 grader i skrivande stund, märkligt då tillufts temperaturen är ställd på 17 grader.
Har runt 22 grader i huset då vi eldar i kaminen.
Utetemp-21 och avluft -1,5 så skillnaden vi blåser ut i avluften är 19,5 grader med ca 70L/sek plus att vi suger 30l/sek kall luft genom stommen i undertryck 🫣
Inställda värden är 46% på tilluft och 54% på frånluft.
 
  • Display som visar temperaturer för uteluft, tilluft före och efter, tilluft, frånluft och avluft i ventilationsaggregat från Swegon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel för ventilationssystem visar tilluftsinställning på 17°C och aktuell tilluftstemperatur på 19,4°C, med eftervärme effekt på 0%.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram som visar temperaturkurvor över uteluft, tilluft och rumsluft under en dag, med datum den 6 januari 2025.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över smart styrning och fläkthastigheter för tilluftsfläkt och frånluftsfläkt med tidslinje och temperaturvariation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.