Jag är inte ens intresserad av att köpa spiken, mina ögon föll på "produkten" och dess pris då jag drog mig undan för att prata i telefon på K-rauta. :)
 
vad som helst från PostNord...
 
Mikael_L
thomasx skrev:
Ärligt talat, man sparar på 131:- på att slippa ha 196 spikar liggandes och skräpa, hur kan det inte vara prisvärt? ;)
:D (y)
 
Nja, de där spikarna är lite speciella.... Meningen är att man ska sticka dem i sin lilla voodoo-indegodocka som numera medföljer varje indego när den inte gör som den ska. Och det verkar ju vara rätt ofta :)
 
harry73
Började leta efter 150mm spik för att kolla priset och hittade några som kostade drygt 10 spänn/styck i storpack. Så 69 för 4 är kanske inte orimligt

Webbsida som visar pris för 150mm spikar, 2 035 kr per låda, med texten "Produktbild saknas".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Real7 skrev:
Men alltså tävlingen måste ju redan vara avgjord, vad skulle kunna slå vattenvirvlaren!
Jag fick en skrattattack när jag läste detta.

"För att minska den negativa verkan från jordstrålningen i ett rum, kan det virvlade vattnet placeras ut i flaskor i hörnen. Rummet blir då tvåpoligt. "
"

Lantbrukare: Hönor som fått "2-polig" föda värper "2-poliga" ägg.

Hönsägg blir 2-poliga om hönsen fått tomater som odlats med 2-poligt vatten.


Bil: Känsliga personer, t ex el-allergiker, märker skillnad då man t. ex. blandar virvlat vatten i spolarvätskan och i kylvätskan / expansionskärl - i den mån det är ok enl. instr.boken.


"



Jisses...
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Klippspikens fördel är att den kan dras ur virket utan att det spricker. Den är smidd vilket är en betydligt dyrare tillverkningsmetod.
 
mexitegel skrev:
Klippspikens fördel är att den kan dras ur virket utan att det spricker. Den är smidd vilket är en betydligt dyrare tillverkningsmetod.
Varför kan man inte dra ur en trådspik utan att virket spricker?
 
Klippspik brukar väl primärt användas tex för fästning i lättbetong och liknande material där en trådspik med samma diameter längs hela spikens längd inte fäster. Klippspikens poäng är att diametern ökar mot huvudet. Allt fäst i mitt gamla lättbetonghus sitter med klippspik.

Prisjämförelse med trådspik skulle jag säga är helt irrelevant
 
myrstack skrev:
Klippspik brukar väl primärt användas...
Nja, är det inte helt enkelt så att klippspik är en anakronism.
Dvs en kvarleva från den tiden då man inte kunde tillverka spik i industriell skala (=trådspik),
utan varje spik fick tillverkas individuellt av en smed.

Jag skulle tro att trådspik, eller annan spik som skjuts med pistol, fäster utomordentligt bra i betong.

Vem står och manuellt slår in klippspik i betongbyggen idag?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
jac skrev:
att klippspiken är klippt har jag referenser på.
Det hörs ju nästan på namnet dessutom.
 
Ja klippspik är klippt i avsmalnande form i ändan av ett plåtband.
Framför allt är den ingen anakronism. Inom båtbyggeri är klippspik ofta fullkomligt överlägsen trådspik och alla andra sammanfogningsmetoder också. Enda nackdelen är att de rostar med tiden men om man tjärar båten ordentligt kan spiken hålla i 50-100 år i bräckvattnet som vi har här uppe.

En speciell sorts flat klippspik som kallas båtspik används att spika ihop borden med varandra då man bordar upp en båt på klink. Eftersom spiken är flat kan man enkelt böja spetsen över en järnten och slå in den tillbaka i bordet. Det kallas för att man viar spiken. Man spikar fast sudband och vränger med samma sorts flata spik.

Då man spikar fast rötterna i en klinkbyggd båt brukar man slå en tretums eller fyratums vanlig klippspik rätt igenom landet och in i roten. Stamlaskar och laskarna i betorna andra grövre sammanfogningar spikar man också med vanlig klippspik om man inte är modern och skruvar med rostfri skruv.

Givetvis kan man bygga med bronsskruvar och kopparnitar i stället men det är ett rent elände att hantera nät eller ömtålig last i en kopparnitad båt. Dessutom vill kopparnitarna töjas med åren...... och varken kopparnitar eller bronsskruvar är billiga.
Min egen båt var spikad men vrängerna var kopparnitade och de där nitskallarna var ett evigt förträt.
Nu står den på land och väntar på nya sudar och nu framstam och ny motorbädd och ett nytt bord. Någon gång skall jag väl hinna till det.

Jag är ingen båtbyggare men jag har varit inblandad i en del reparationer och lärde mig litet grunder i båtbyggarhantverket på den vägen.
 
  • Gilla
hyggabus och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.