Fadai Fadai skrev:
Tycker att man bör respektera TS ramar för vad som diskuteras i tråden. Annars faller hela idén om en faktabaserad tråd ihop och det blir det vanliga tjafset som bara baseras på tyckande. Heja TS!
@Fadai, du har ju inga fakta eller regler att luta dig på utan skriver precis som jag och en del andra vad du tycker.

Heja TS vill jag instämma i, du har all rätt att tycka att Sveriges elproduktion är bättre än någonsin och skapa en tråd om det här.
 
  • Haha
  • Gilla
DataJonny och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den bilden bekräftar det Mikael skriver. Inte det du skriver.
Svårt att få det helt rätt beskrivet ibland.. (ibland förenklar man för mycket, ibland tolkar man det olika, ibland har man fel osv).. så för att INTE någon skulle bli fundersam så bifogade jag ju en "informatoionslapp" mer vetenskaplig än mina ord :)

Poängen som jag ville påpeka var mest att vi har mycket elproduktion, men vi styr inte riktigt över hur den ska delas ut själva.

(priset på elen. har jag ingen aning om hur det sätts generellt.. men däremot är det, för mig, fullkomligt logiskt att ta mer betalt för saker man vill att färre köper.. så att säga - är det billigt skulle ju alla ha det! Så när det exporteras mycket el till andra länder och vi samtidigt behöver mycket el i sverige.. ja då känns det ju logiskt att de höjer priset rejält under den tiden behovet är som störst.. och att det sjunker tillbaka när tillgången på elen är bättre el vårt behov minskar..)

Rätt eller fel, alla företag vill gå med vinst!
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kan plotta det.
Såhär ser det ut med alla länder.
Säg vilka länder du vill ha med så tar jag bort övriga, så det syns tydligare.
Förresten är alla priser jag visar i €, bara så ni vet.
[bild]
Jag har tagit bort alla baltiska stater, småstaterna i Europa (Frankrike och Tyskland/Luxemburg kvar), tagit bort tre norska elområden, kvar är det lägsta samt Oslo. Sveriges och danmarks kurvor har jag jag gjort streckade på olika vis.
Hoppas det går att se något vettigt nu. Frankrike har mycket riktigt lidit värst av elpriserna (men detta är spotpriser, jag tror att Frankrike har något slags samhällskontrakt med takpris på elen)
Linjediagram visar fluktuerande elpriser över tid för olika regioner, med en topp nära slutet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Kan du förklara dig närmare? Vilka avgifter menar du? Handlar det om de rörliga avgifter, de fasta avgifter, skatten, eller bara totalbeloppet på fakturan?
Jag menar precis det jag skriver.
Kostnaden från nätägaren (bolag x) är mer än fem gånger så hög som kostnaden från elleverantören (bolag y).

Eller nu tänker jag fel. Nätavgiften debiteras ju på tvåmånadersbasis, så det blir "bara" nästan tre gånger mer i nätavgifter. Men ändå omotiverat, anser jag.

Priserna är i båda fall totalbelopp.

Kostnad för el: 56 öre kWh
Kostnad för nät plus energiskatt: 62 öre kWh.

Till det senare tillkommer abonnemangsavgift
 
Redigerat:
Mikael_L
Snigla Snigla skrev:
Poängen som jag ville påpeka var mest att vi har mycket elproduktion, men vi styr inte riktigt över hur den ska delas ut själva.
Det är samma med trä, papper, stål och mjölk.
Vi producerar mycket inom landet, men priserna bestäms av världsmarknadspriset. Om sågverket i Sundsvall tjänar mer på att lasta virket på en båt och skicka dit de får bra betalt, så gör de det. De bryr sig inte om ifall de producerar mycket eller billigt, utan de bryr sig om var de får bäst betalt. På samma sätt fungerar elen nu när vi har sammankopplat alla Europeiska elnät.

Detta med ingen annan anledning än att förklara lite hur elprismarknaden fungerar.

Det är verkligen OK att inte veta allt, denna tråd är ju tänkt vara för de som är nyfikna. Jag hoppas att jag själv får tillägna mig något nytt också.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kan plotta det.
Såhär ser det ut med alla länder.
Säg vilka länder du vill ha med så tar jag bort övriga, så det syns tydligare.
Förresten är alla priser jag visar i €, bara så ni vet.
Linjediagram visar flera dataserier över tid med toppar och dalar, från dec-16 till dec-22.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En annan intressant sak är att Sverige lade ner två reaktorer och det påverkade absolut hela Europas alla elpriser. Samtidigt och ganska lika, men värst drabbade det Frankrike att Sverige lade ner två reaktorer.
<ironi>Det är nog en ganska frostig diplomatisk relation numera. </ironi>

Det var väl lite smått ironiskt allt, men ändå, den enkla förklaringsmodellen, att priset berodde på -R2 och -R1, blir ju svårt att ta till sig när man försöker få in detta i det större perspektivet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ingenjören och 5 till
  • Laddar…
Lägg till en *IRONI* markering annars kommer folk tro att det är så du ser på saken.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Framförallt vad som får prisökningarna att rimma så dåligt med att vi, trots nedlagda reaktorer, både producerar och exporterar mer, och importerar mindre.
Jag kan inte se att vi har tagit sönder något. Vi verkar bara ha bytt produktionssätt.
Sveriges exportkapacitet har inte förändrats under perioden, men notera att Sveriges kapacitet till stor del består av kapacitet till Norge och Finland.

Tittar man på hur exportkapaciteten förändrats mellan 2019 och 2022 för Sverige, Sverige+Norge som en enhet, respektive Sverige+Norge+Finland som en enhet så får man:
  • Sverige - 2019: 10200MW, 2022: 10200MW
  • Sverige+Norge - 2019: 8900MW, 2022: 11700MW
  • Sverige+Norge+Finland - 2019: 7200MW, 2022: 10000MW

Om vi har tur kanske vi kan få testa "ger det högre priser att ploppa in en kärnreaktor till", om OL3 får tummen ur och börjar producera el igen. Det rimliga svaret är förstås att det inte höjer priserna, eftersom kärnkraftselen bjuds ut till minimipris på marknaden.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Jag menar precis det jag skriver.
Kostnaden från nätägaren (bolag x) är mer än fem gånger så hög som kostnaden från elleverantören (bolag y).

Eller nu tänker jag fel. Nätavgiften debiteras ju på tvåmånadersbasis, så det blir "bara" nästan tre gånger mer i nätavgifter. Men ändå omotiverat, anser jag.

Priserna är i båda fall totalbelopp.

Kostnad för el: 56 öre kWh
Kostnad för nät plus energiskatt: 62 öre kWh.

Till det senare tillkommer abonnemangsavgift
1. Du verkar ha ett riktigt billigt fast elavtal. Grattis!
2. Energiskatten är 49 öre/kWh inklusive moms. Det är inte en kostnad för nätet utan bara en fråga om vem som fakturerar den till dig och skickar pengarna till staten. Tidigare var det elhandlarna, men det flyttades till elnätsägarna eftersom det är enklare.

Tar man bort energiskatten så är din kostnad för nät 13 öre/kWh+abonnemangsavgift.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
harry73
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Jag menar precis det jag skriver.
Kostnaden från nätägaren (bolag x) är mer än fem gånger så hög som kostnaden från elleverantören (bolag y).

Eller nu tänker jag fel. Nätavgiften debiteras ju på tvåmånadersbasis, så det blir "bara" nästan tre gånger mer i nätavgifter. Men ändå omotiverat, anser jag.

Priserna är i båda fall totalbelopp.

Kostnad för el: 56 öre kWh
Kostnad för nät plus energiskatt: 62 öre kWh.

Till det senare tillkommer abonnemangsavgift
Nja, det tycker jag inte är en särskild relevant jämförelse.
Min nätkostnad är 57,20 öre/kWh (ex moms), varav 18 öre är elöverföringskostnad och 39,20 öre energiskatt
Skatten betalas (indirekt) till staten och egentligen spelar det ingen roll om man skulle betala den på näträkningen eller elhandelsräkningen. Staten har väl bedömt att det blir enklare om skatten betalas till elnätsbolaget. Du skriver att du betalar 56 öre/kWh som elpris. Jag antar att det betyder att du har ett fastprisavtal, men även den är ju uppbyggt av en kostnad för inköp av el (som elhandelsbolaget har prissäkrat på terminsmarknaden), en kostnad för balanskostnader, elcertifikat, mm, och ett påslag för elbolagets vinst.
När du jämför nätpriser med handelspriser jämför du äpplen med päron och konstaterar att den ena är dyrare än den andra, men funderar inte över varför det är så och hur priserna är uppbyggda. Du har bara en magkänsla att det är orimligt.
Sedan kan det absolut vara så att elhandelsbolag utnyttjar sin monopolställning och investerar för lite i nätet och tar ut för mycket vinst, men det är inget som framgår av din prisjämförelse.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
K krfsm skrev:
Om vi har tur kanske vi kan få testa "ger det högre priser att ploppa in en kärnreaktor till", om OL3 får tummen ur och börjar producera el igen. Det rimliga svaret är förstås att det inte höjer priserna, eftersom kärnkraftselen bjuds ut till minimipris på marknaden.
Rimligen ska högre produktion inte leda till högre priser.
Dock stämmer det inte för svenskt vidkommande.
Vi fick högre elpriser samtidigt som högre produktion.
Linjediagram visar elpriser och produktion över tid i fyra olika regioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
[bild]
En annan intressant sak är att Sverige lade ner två reaktorer och det påverkade absolut hela Europas alla elpriser. Samtidigt och ganska lika, men värst drabbade det Frankrike att Sverige lade ner två reaktorer.
<ironi>Det är nog en ganska frostig diplomatisk relation numera. </ironi>

Det var väl lite smått ironiskt allt, men ändå, den enkla förklaringsmodellen, att priset berodde på -R2 och -R1, blir ju svårt att ta till sig när man försöker få in detta i det större perspektivet.
Jag ser ingen "ironi" alls när man ser helheten.
Det som sannolikt sänkte skeppet var Tysklands stängning av 3 kärnreaktorer nyåret 2021.
De stängningarna slår ju det mesta i korkad energipolitik
Angående franska reaktorer så hade men då i åratal haft dålig lönsamhet samt pandemin som förstörde revisioner.
Sverige
Ringhals
1 BWR 881 1976 2020 "Nu stängs reaktor 2"[1]
2 PWR 905 1975 2019 [1]
Oskarshamn
1 BWR 473 1972 2017 okg.se anläggningar[12]
2 BWR 638 1975 2015 Beslut om förtida stängning O1 & O2[13]

Tyskland
Grafenrheinfeld 1 PWR Shut down 1275 31-dec-17
Gundremmingen B BWR Shut down[76] 1284 31-dec-17
Philippsburg 2 PWR Shut down[77] 1402 31-dec-19
Gundremmingen C BWR Shut down[75] 1288 31-dec-21
Grohnde 1 PWR Shut down[75] 1360 31-dec-21
Brokdorf 1 PWR Shut down 1410 31-dec-21


Källor:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_Germany
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_Sweden
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
harry73
Mikael_L Mikael_L skrev:
Rimligen ska högre produktion inte leda till högre priser.
Dock stämmer det inte för svenskt vidkommande.
Vi fick högre elpriser samtidigt som högre produktion.
Anledningen varför det inte stämmer för Sverige, kan vara att du tittar på vad vi faktiskt producerar och inte vilken produktionskapacitet vi har. Vi har mycket vattenkraft och vi kan fortfarande producera mycket el, även när vi börjar tömma våra vattenmagasin för mycket. Konsekvensen kan då bli att vi senare inte kan producera tillräckligt med el, så då är producenterna inte benägen att sälja nu till lågt pris, men sparar hellre vattnet till senare tillfället. Så då erbjuder de ut partier med el till högre pris på elbörsen.
Är vattenmagasinen däremot överfulla, då behöver de producera el, annars får de bara släppa det förbi turbinerna. Då vill de såklart gärna sälja till lågt pris. Så är efterfrågan lågt, är produktionen lågt och vattenmagasinen fullare. Då blir elpriset lägre. Är däremot efterfrågan högre, då blir produktionen högre och vattenmagasinen tommare, då blir också elpriset högre.
Förutom det har vi reservkraftsverket i Karlshamn, som börjar producera bara om elpriset är tillräckligt högt. Så är elproset tillräckligt högt, ökar vår produktion pga det.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.