Nissens Nissens skrev:
Den är utmärkt tack. Har du läst ts trådstart? Har du förstått vad det står?
Jag skriver raka motsatsen till vad du påstår att jag skriver. TS skriver inte heller det du påstår att jag och TS skriver. Läs igen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T Tobbe_C skrev:
Så för att få svaret på din fråga måste du hitta brytpunkterna för när vi fyll exportkablarna och därmed får ett lägre pris i Sverige. Om R1 & R2 hade kört så kan det resulterat i ett lägre pris vissa dagar då exportledningen fyllts och samma pris som idag de dagar då de inte fyllts. Men åter igen, vems "fel" det är beror på hur man ser på saken.
Jo men man måste se helheten som gör att exportkablarna fylls och att regionen, SE4, Danmark och Tyskland saknar en stor volym planerbar elproduktion. Nu kompenserade man det huvudsakligen via kolkraft.
R1/R2 är en pusselbit men Tysklands nedläggningar av kärnreaktorer är viktigare.
Idag blåser det en hel del men Tyskland konsumerar iaf nästan 20000MW med kol.
https://app.electricitymaps.com/zon...ap.org&utm_medium=website&utm_campaign=banner
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Men kommer vi verkligen se "höga elpriser " i till nästa vinter?Nu är väl det efterfågan som styr priserna med tanke på inflationen och kriget?Även fast många länder har/haft brist på el-produktion så kommer nog flera länder bygga ut sin el-produktion med bl vindkraftverk,solkraft mm.
 
  • Gilla
OverAndOut
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Men kommer vi verkligen se "höga elpriser " i till nästa vinter?Nu är väl det efterfågan som styr priserna med tanke på inflationen och kriget?Även fast många länder har/haft brist på el-produktion så kommer nog flera länder bygga ut sin el-produktion med bl vindkraftverk,solkraft mm.
Ja... och det kan bli ännu sämre för Tyskland lägger ner sina tre sista kärnreaktorer.
Det är för stor volym planerbar elproduktion som saknas i "svarta hålet", SE4, Danmark o Tyskland.
Fröken Borg, Vattenfall varnade för det. (utan att nämna vad Tyskland ska göra)
https://www.svd.se/a/mQ3R71/vattenfallchefens-varning-gasbrist-kan-leda-till-hogre-elpriser-2024
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
1) Tyskland bestämde sig för att avveckla sin kärnkraft och satsa på importerad energi istället. Först rysk gas, men när det gick sådär så blev behovet av svensk el större än tidigare.

2) Norge öppnade nya elkablar till kontinenten så att norsk el inte längre måste gå genom Sverige. Det minskade flödet i de svenska exportkablarna som inte längre nådde upp till 70%- gränsen lika ofta.

Båda är exempel på när andra länders agerande påverkar de svenska konsumenternas elpris, helt oavsett hur svensk elproduktion sett ut.
 
  • Gilla
videopac och 7 till
  • Laddar…
Tittar man på december 2022 så importerade vi ungefär var R1 och R2 hade kunnat producera. Elpriset hade kanske inte störtat men €630 kanske hade blivit €500.

Sedan är det många som missuppfattar 70%-regeln. Vad den säger är att 70% av Sveriges elproduktion ska göras tillgänglig till marknaden, inte att vi ska exportera 70% som en del tror. Vill vi behålla el själva får vi bjuda högre än grannländerna.

Allt började då Putin började krångla med gasleveranser och Nordstream 2 i mitten av 2021. Putin utnyttjade tyskarnas Energiwende.
 
  • Gilla
Incoog och 2 till
  • Laddar…
harry73
P paralun skrev:
Det viktiga för framtiden är att Frankrikes elpris INTE är volatilt som det blir med Tysklands kokbok "Energiewende". Inte heller något behov av en "sjukelpenning"....
Den får du gärna förklara för mig. Tittar jag historiskt, har Frankrike generellt haft högre månadspriser än Tyskland. Jag laddade ner en översikt med månadspriser för Sverige, Finland, Frankrike och Tyskland. Frankrike har i princip alltid haft högst elpris (med några undantag).
Så som jag ser det, betyder det att Tyskland importerar Frankrikes höga elpriser (för det är så elmarknaden fungerar) och det betyder också att Frankrikes elpriser är de minst stabila elpriser i hela elmarknaden.
Skärmbild av energimarknadsdata, Nord Pool webbplats, elpriser olika regioner, EUR/MWh, användargränssnittselement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Sedan är det många som missuppfattar 70%-regeln. Vad den säger är att 70% av Sveriges elproduktion ska göras tillgänglig till marknaden, inte att vi ska exportera 70% som en del tror. Vill vi behålla el själva får vi bjuda högre än grannländerna.
Ja, du har helt rätt i att många missuppfattar den regeln. Du missuppfattar den uppenbarligen.
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Ja... och det kan bli ännu sämre för Tyskland lägger ner sina tre sista kärnreaktorer.
Det är för stor volym planerbar elproduktion som saknas i "svarta hålet", SE4, Danmark o Tyskland.
Fröken Borg, Vattenfall varnade för det. (utan att nämna vad Tyskland ska göra)
[länk]
Visst tyskland satsade på fel häst kan man tycka om man tittar på putin (och man börjar fundera om det inte var det han hade i baktanke med kriget att sätta press på tyskland)men är ändå tveksam att vi kommer uppleva samma priser till nästa vinter om nu inte kriget eskalerar.
 
Mikael_L
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Man bör se på värde för många fler år alltså. Åtminstone så långt tillbaka så man har med Fukushima och lika långt till bakåt. Då kan man se hur produktion, import och export har sett ut historiskt.

Bara de åren du tittar på ser man en ökad export på 0,58 per år, med samtidig produktionsökning på 0,25. En minskad inhemsk förbrukning på -0,4 väger upp men VARFÖR minskar vi vår förbrukning? Är det på grund av priset så är ju "behovet" inte lägre.
Jag har valt det dataintervall jag valt för att jag är intresserad av vad som hände mellan 2017 och nu, dvs 2 reaktorer lades ner, och det finns många som påstår att elpriset skenade därför.
Jag får inte ihop den slutsatsen med vad jag kan se i att vi ändå producerar mer och importerar mindre.

Dvs vi är i ett betydligt bättre läge än vi var i 2017-2019, så det är svårt att förstå varför högre elproduktion lett till värre priser. Skulle det bli samma ifall vi blev klar en ny kärnreaktor nu, dvs vi ökar ytterligare vår elproduktion och det borde då alltså leda till ännu högre priser.
Logiken haltar, då kliar det i hela kroppen på mig.

Men vad gäller det du skriver så får du hemskt gärna sammanställa ännu äldre historik, jag orkar nog inte, jag har redan lagt ett antal timmar för alla er andras skull nu.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Den får du gärna förklara för mig. Tittar jag historiskt, har Frankrike generellt haft högre månadspriser än Tyskland. Jag laddade ner en översikt med månadspriser för Sverige, Finland, Frankrike och Tyskland. Frankrike har i princip alltid haft högst elpris (med några undantag).
Så som jag ser det, betyder det att Tyskland importerar Frankrikes höga elpriser (för det är så elmarknaden fungerar) och det betyder också att Frankrikes elpriser är de minst stabila elpriser i hela elmarknaden.
[bild]
Det är väl helt givet att det ska bli ett högre elpris med en stor volym kärnkraft.
Men priset blir ju inte volatilt om alla länder ser till att det finns planerbar elproduktion.
Om vi bara får slut på tragiken i Ukraina så kommer Frankrike och Tyskland göra upp. Garanterat!
Jag noterar att det inte varit den sedvanliga "pajkastningen" mellan länderna om energi.

Sen såg man det redan i EU's gastaksavtal före jul att just Tyskland, Danmark samt Österike (dvs antikärnkraftsländer) fick vika ner sig. Men nu är Tyskland den stora motorn inom EU så då får allt ske med små steg.
 
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Visst tyskland satsade på fel häst kan man tycka om man tittar på putin (och man börjar fundera om det inte var det han hade i baktanke med kriget att sätta press på tyskland)men är ändå tveksam att vi kommer uppleva samma priser till nästa vinter om nu inte kriget eskalerar.
Jo vi måste ta oss samman och bygga både ny kärnkraft och havsbaserad vindkraft!
Egentligen ganska enkelt, i Finland har man ett klokt grönt parti som inser det här så att det inte blir blockeringar.
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, du har helt rätt i att många missuppfattar den regeln. Du missuppfattar den uppenbarligen.
På vilket sätt missuppfattar jag den?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja mitt stora xl-ark är perfekt, man trollar fram kurvor på nolltid.
Varsågod.
Förbrukning inkl nätförluster (även detta data har jag tagit vänt på så det blir positiva värden i diagrammet)
Och import är fortfarande på höger y-axel, dvs 10 ggr "större" kurva jämfört med de andra.
[bild]
Precis, du trollar.
Du börjar med att hövda att nedlagda kärnkraften inte har med elpriser att göra. Du menar vidare att dina "framtrollade" grafer kan bevisa att så är fallet. Meb ganska snart börjar du raljera om att det inte blev så tydligt. Du försöker med en ny graf, där du önskar att det gick att förstora några punkter, men att det inte går. Efter ytterligare några grafer, tycks du själv ha insett att du inte kan bevisa ett skit. Men lovar samtidigt att om man bara stannar kvar i tråden, så ska man minsann få se.
Jag har nu läst igenom större delen av tråden, utan att visat tillstymmelse till att komma närmre ett bevis för din rappakalja.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
harry73
Nu frågade jag en förklaring och att bara skriva att det är helt givet, är inte en förklaring.
Min poäng är att Frankrike har högst spotpris i elmarknaden, och det borde betyda att det är Frankrikes elproduktion som sätter priset som sedan smittas vidare till länderna som exporterar till Frankrike (dvs Tyskland och Belgien) Därifrån smittas priset vidare till bland annat Sverige. Så om priserna i Tyskland är volatila, är det för att priserna i Frankrike är volatila.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.