Logad Logad skrev:
På vilket sätt missuppfattar jag den?
70%-regeln handlar om hur mycket man får strypa existerande kablar mellan elområdena. Dvs har du 1000MW exportkapacitet så får du inte strypa ner den till under 700MW utan att ha ett bra skäl.

Det handlar inte om 70% av vår elproduktion totalt.

(Däremot har EU ett mål - inte ett krav - om att en viss andel (jag tror det är 15%) av installerad kapacitet ska göras tillgänglig för export genom utlandsförbindelser. Hur som så slår Sverige det målet med råge.)
 
  • Gilla
UffePlåtis och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Att nätavgiften bör öka när elpriset ökar, är ju för att nätägaren står för energiförlusterna pga eltransporten. När elen blir dyrare, blir kostnaden för dessa energiförluster också mer.
Nätavgifter som är mer än fem gånger högre än förbrukningsavgifterna står inte i rimlig proportion till de effektförlustkostnader du nämner.
 
  • Gilla
Jättefranskan och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
harry73 harry73 skrev:
Den får du gärna förklara för mig. Tittar jag historiskt, har Frankrike generellt haft högre månadspriser än Tyskland. Jag laddade ner en översikt med månadspriser för Sverige, Finland, Frankrike och Tyskland. Frankrike har i princip alltid haft högst elpris (med några undantag).
Jag kan plotta det.
Såhär ser det ut med alla länder.
Säg vilka länder du vill ha med så tar jag bort övriga, så det syns tydligare.
Förresten är alla priser jag visar i €, bara så ni vet.
Linjediagram som visar tidsbunden data, flera linjer, toppar; möjligen energipriser eller liknande ekonomiska indikatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M
Haha, vet inte om jag skall skratta eller gråta åt er!

Kan bara säga som Stickan Andersson:
"Folk är inte så dumma som man tror - folk är dummare!"

Ni skall nog hålla er till att diskutera hur man sorterar skruvar och enklast rätar ut böjda spik istället!
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
UffePlåtis och 4 till
  • Laddar…
harry73
Logad Logad skrev:
På vilket sätt missuppfattar jag den?
Det är inte 70% av elproduktionen som ska vara tillgängligt för export. Det är 70% av exportkablarnas kapacitet som ska vara tillgängligt för export.
Så om man har Land A och Land B med en exportkabel mellan båda som kan transportera 100 MW, då får man inte blockera exporten innan kabeln transporterar 70 MW.
Så producerar Land A 1000 MW och vill Land B importera 500 MW, då ska Land B kunna importera minst 70 MW
 
  • Gilla
UffePlåtis och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det avgör knappast du även om du startat tråden, hittar du inget som bryter mot forumreglerna i inläggen får du nog acceptera att folk skriver vad de tycker..
Mikael_L har valt att ämnet inte ska inkludera sådant, så jo.
§ 5.2 Håll dig till ämnet
Det är bättre att du startar en ny tråd än att du avviker från ämnet. Flera ämnen i samma tråd gör det svårt att hitta informationen man söker.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
A AG A skrev:
Precis, du trollar.
Du börjar med att hövda att nedlagda kärnkraften inte har med elpriser att göra. Du menar vidare att dina "framtrollade" grafer kan bevisa att så är fallet. Meb ganska snart börjar du raljera om att det inte blev så tydligt. Du försöker med en ny graf, där du önskar att det gick att förstora några punkter, men att det inte går. Efter ytterligare några grafer, tycks du själv ha insett att du inte kan bevisa ett skit. Men lovar samtidigt att om man bara stannar kvar i tråden, så ska man minsann få se.
Jag har nu läst igenom större delen av tråden, utan att visat tillstymmelse till att komma närmre ett bevis för din rappakalja.
Nä alla är ju inte intresserade av få veta hur det funkar egentligen.
Det är ett personligt val, tack för din medverkan *pling*
 
  • Gilla
aunnr1 och 10 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
70%-regeln handlar om hur mycket man får strypa existerande kablar mellan elområdena. Dvs har du 1000MW exportkapacitet så får du inte strypa ner den till under 700MW utan att ha ett bra skäl.

Det handlar inte om 70% av vår elproduktion totalt.

(Däremot har EU ett mål - inte ett krav - om att en viss andel (jag tror det är 15%) av installerad kapacitet ska göras tillgänglig för export genom utlandsförbindelser. Hur som så slår Sverige det målet med råge.)
Det verkar stämma, det är transmissionskapaciteten mellan elområdena och inte produktionen. Jag får pudla.
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 3 till
  • Laddar…
Men du har ju helt rätt i att det är många som inte förstår.
 
  • Haha
Incoog och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
harry73 harry73 skrev:
Nu frågade jag en förklaring och att bara skriva att det är helt givet, är inte en förklaring.
Min poäng är att Frankrike har högst spotpris i elmarknaden, och det borde betyda att det är Frankrikes elproduktion som sätter priset som sedan smittas vidare till länderna som exporterar till Frankrike (dvs Tyskland och Belgien) Därifrån smittas priset vidare till bland annat Sverige. Så om priserna i Tyskland är volatila, är det för att priserna i Frankrike är volatila.
Ja det där måste man ju ha i bakhuvudet hela tiden.
Vår marknadsmodell med marginalprissättning (samma som gäller för priset för smör, bensin och träplankor) får ju denna effekt. Att landet som ligger bredvid lägger bud på elen, även för att köpa från länderna bredvid, och då driver det upp priset till samma nivå.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
harry73
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Nätavgifter som är mer än fem gånger högre än förbrukningsavgifterna står inte i rimlig proportion till de effektförlustkostnader du nämner.
Kan du förklara dig närmare? Vilka avgifter menar du? Handlar det om de rörliga avgifter, de fasta avgifter, skatten, eller bara totalbeloppet på fakturan?
 
Fadai
F fribygg skrev:
Det avgör knappast du även om du startat tråden, hittar du inget som bryter mot forumreglerna i inläggen får du nog acceptera att folk skriver vad de tycker..
Tycker att man bör respektera TS ramar för vad som diskuteras i tråden. Annars faller hela idén om en faktabaserad tråd ihop och det blir det vanliga tjafset som bara baseras på tyckande. Heja TS!
 
  • Gilla
  • Älska
guggen och 19 till
  • Laddar…
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det måste finnas något mer som påverkar, eller något helt annat ...
Jag tror det skulle framträda en helt annan bild om du kikar på de fyra elområdena enskilt. Och då betrakta överföringen mellan elområdena som import/export till/från elområdet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
tveksamt tveksamt skrev:
Mikael_L har valt att ämnet inte ska inkludera sådant, så jo.
Det finns en helt uppenbar risk att denna tråd kapsejsar i ett åsiktshav.
Så jag skulle vara glad ifall vi mest kan hålla det på nivån att vi delar och analyserar data.
Framförallt vad som får prisökningarna att rimma så dåligt med att vi, trots nedlagda reaktorer, både producerar och exporterar mer, och importerar mindre.
Jag kan inte se att vi har tagit sönder något. Vi verkar bara ha bytt produktionssätt.

Jag ska peta in mer värden i mitt ark, så ska vi se hur produktionen har ändrats under åren.
Detta är inte klart än, utan jag har ytterligare någon timmes jobb att ta data från Svenska kraftnät och peta in i mitt ark.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
C cpalm skrev:
Jag tror det skulle framträda en helt annan bild om du kikar på de fyra elområdena enskilt. Och då betrakta överföringen mellan elområdena som import/export till/från elområdet.
Där får jag efterlysa siffror.
Är det någon som vet var jag hittar energiöverföringen mellan elområden i månadsvärden?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.