465 632 läst · 11 920 svar
466k läst
11,9k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Tvärtom! Med timdebitering av el kommer många elbilsägare att välja att ta effekt från bilbatteriet de timmar elen är dyr. Och med elbilar som har 50 mils räckvidd är det inte många dagar per år som man behöver ha fulladdat hela dygnet. Allt fler bilföretag bygger sina elbilar för att stödja V2G. Jag tror att de har rätt bra koll på vad kunderna vill ha.S Snikholt skrev:
Idén i sig är inte dum alls, men det är nog svårt att få ekonomi i det med bara elpriset. I alla fall om utvecklingen går åt det håll jag önskar, med jämnare priser.B bjorn.abelsson skrev:Tvärtom! Med timdebitering av el kommer många elbilsägare att välja att ta effekt från bilbatteriet de timmar elen är dyr. Och med elbilar som har 50 mils räckvidd är det inte många dagar per år som man behöver ha fulladdat hela dygnet. Allt fler bilföretag bygger sina elbilar för att stödja V2G. Jag tror att de har rätt bra koll på vad kunderna vill ha.
Däremot kan det ju finnas skäl till att göra det för att ducka effektavgift, men jag tror ändå inte att intresset kommer att vara så värst stort.
Att upplåta den till nätet för effekt ut på nätet kan jag inte se som realistiskt. I så fall har vi horribla priser för att det ska vara lockande.
Du skrev att produktionen bör anpassas till efterfrågan. Och jag kan hålla med, om prissättningen är fri, elen debiteras per timme eller kortare och elen kan överföras mellan länder och inom länder. D.v.s. för att de ska vara rimligt att anpassa produktionen till efterfrågan krävs det frihandel.S Snikholt skrev:
Att bygga ut elproduktionen så att alla kan använda så mycket effekt de önskar, när som helst, utan att bli påverkade av att produktionskostnaden är mångdubbelt högre när efterfrågan är hög och eltillgången liten, kommer att bli orimligt dyrt. I synnerhet om dessutom varje land ska vara självförsörjande på el.
Tack för den länken.S Snikholt skrev:
OK, så det är detta vi pratar om i princip, ett stam/regionnät som ser ut så här i de relevanta delarna i sydsverige:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har markerat de större produktionsanläggningar jag tror finns i västra området där jag bor, samt de primära inmatningsvägarna, med blått. Jag har inte tagit med flödet från Ringhals söderfrån då jag antar att det numera, en dag med hög belastning på nätet, går söderut för export via SE4.
Så vitt jag vet planeras inga avgörande förändringar av dessa ställen, nätet är alltså redan förberett för dem.
Sedan ser vi prognos för förbrukning, regionväst ska dra ca 3 ggr så mkt som idag:

Logga in
Skapa konto
Men bara 10% mer i lokalnäten:

Logga in
Skapa konto
Lokalnäten är alltså inte det stora problemet enligt dessa prognoser.
Till regionnivå då:
Det här förstår jag inte alls:
Ny produktion är väl sol o vind? Funkar de bara när det är låg konsumtion?Redogörelse för ökning och minskning av behov avöverföringskapacitet
Historiskt sett har elnätet i södra Sverige dimensionerats för hög förbrukning, medannätet i norra Sverige har varit dimensionerat för att ta emot elproduktion. Detta harmedfört att det varit möjligt att ansluta ny förbrukning i norra Sverige utan att behövaförstärka nätet, det samma har gällt för ny elproduktion i södra Sverige.Denna situation har förändrats. Idag medför ny produktion av el i södra Sverigeinmatning på stamnätet under perioder med låg förbrukning. Anläggningar för elproduktion byggs ofta i glesbefolkade områden, vilket kräver omfattande nätutbyggnader, ibland ända fram till stamnätstationerna. De last- och produktionsprofiler som presenteras i avsnittet “Uttags och produktionsprofiler” visar att den såkallade nätnyttan för ny väderberoende produktion är begränsad
Eller är problemet att de funkar även då? Produktionen måste då exporteras ur regionnätet.
Jaha, så i fallet region väst så måste då el matas söderut mot kontinenten i första hand.
Vi exporterrar allt vad vi kan från Norrland idag. Skillnaden skulle bli att vi vill exportera ännu mer antar jag att man menar.
Det krävs då ev förstärkning av stamnätsanslutningarna som i tider av låg lokal konsumtion kommer att bli högre belastade än idag.
Men vänta nu, dessa anslutningar mot stamnätet är ju dimensionerade för lokal konsumtion en smättkall vinter 1980. Med en massa direktverkande el, full produktion i industrin och all tillgänglig el från Norrland. (Utäver det som finns lokalt i Trollhättan och Stenungsund.
Eller handlar det inte om detta utan om lokala produktioner som solparker o vindparker i gelsbygd där nätet inte alls är dimensionerat för ngn produktion?
Ja, i det fallet kan jag köpa resonemanget på regionnivå.
Men igen, hur många solparker har vi haft hittills? Och hur många vindparker? I Region väst?
Jag kommer inte på en enda förutom vad som byggdes i Vätterbygden för bra många år sen. Fick man bygga om halva elnätet då?
Och hur är solproduktion öht ett problem i Sverige där den infaller vid denna lägsta belastning på nätet?:

Logga in
Skapa konto
Sammanfattningsvis är det bara större nyanslutningar som bedöms ge några problem i väst:
Regionnät
För att kunna ansluta ny, elintensiv verksamhet och ny produktion i form avvindkraftparker och solparker behöver nytt regionnät byggas fram till verksamheterna och befintligt nät behöver förstärkas. Det finns även begränsningar iöverliggande nät (stamnätet) som medför att nätet behöver förstärkas med nyaledningar och stationer.
Regionnätet bedöms i huvudsak ha tillräcklig kapacitet för att kunna hantera förväntad tillväxt i form av bostäder, verksamheter samt elektrifiering av transportsektorn under perioden 2025-2034.
Lokalnät
Vattenfall Eldistribution ABs lokalnätsanläggningar har idag tillräcklig kapacitet för att klara dagens behov.
Med de effektprognoser som redovisas under avsnitt 2 såkommer kapaciteten i delar av lokalnätet att behöva höjas och nytt nät behöverbyggas ut för att ansluta nya kunder. Det sker en tillväxt av konsumtion och nyproduktion i lokalnätet. Elektrifiering av fordonsflottan kommer ske vilket förväntas rymmas inom lagda prognoser. Den största utvecklingen (anslutning av stor industrioch stora vindkraftparker) sker i regionnätet varför trender beskrivs i dessa avsnitt.
Flexibilitetslösningar används i nuläget inte vare sig för regionnätet eller lokalnätet iområdet.
Jaha, så då var det iaf inget prolblem med lokalnätet.
Precis vad jag hävdat länge.
Och att större nyanslutningar kräver en del investeringar i regionnätet är ju en nobrainer. Och dessa får ju normalt sett betala sina kostnader. Men igen, kvantifiering av problemen lyser ju helt med sin frånvaro.
Dessutom, rimligen borde alla dessa investeringar kunna skrivas ned med 50% pga åndå nödvändigt åldersrelaterat underhåll. Det är ett gammalt nät vi har.
Redigerat:
Ja du har ju relevanta frågeställningar absolut, men slutsatsen blir att man kan varken säga bu eller bä.K karlmb skrev:Tack för den länken.
OK, så det är detta vi pratar om i princip, ett stam/regionnät som ser ut så här i de relevanta delarna i sydsverige:
[bild]
Jag har markerat de större produktionsanläggningar jag tror finns i västra området där jag bor, samt de primära inmatningsvägarna, med blått. Jag har inte tagit med flödet från Ringhals söderfrån då jag antar att det numera, en dag med hög belastning på nätet, går söderut för export via SE4.
Så vitt jag vet planeras inga avgörande förändringar av dessa ställen, nätet är alltså redan förberett för dem.
Sedan ser vi prognos för förbrukning, regionväst ska dra ca 3 ggr så mkt som idag:
[bild]
Men bara 10% mer i lokalnäten:
[bild]
Lokalnäten är alltså inte det stora problemet enligt dessa prognoser.
Till regionnivå då:
Det här förstår jag inte alls:
Ny produktion är väl sol o vind? Funkar de bara när det är låg konsumtion?
Eller är problemet att de funkar även då? Produktionen måste då exporteras ur regionnätet.
Jaha, så i fallet region väst så måste då el matas söderut mot kontinenten i första hand.
Vi exporterrar allt vad vi kan från Norrland idag. Skillnaden skulle bli att vi vill exportera ännu mer antar jag att man menar.
Det krävs då ev förstärkning av stamnätsanslutningarna som i tider av låg lokal konsumtion kommer att bli högre belastade än idag.
Men vänta nu, dessa anslutningar mot stamnätet är ju dimensionerade för lokal konsumtion en smättkall vinter 1980. Med en massa direktverkande el, full produktion i industrin och all tillgänglig el från Norrland. (Utäver det som finns lokalt i Trollhättan och Stenungsund.
Eller handlar det inte om detta utan om lokala produktioner som solparker o vindparker i gelsbygd där nätet inte alls är dimensionerat för ngn produktion?
Ja, i det fallet kan jag köpa resonemanget på regionnivå.
Men igen, hur många solparker har vi haft hittills? Och hur många vindparker? I Region väst?
Jag kommer inte på en enda förutom vad som byggdes i Vätterbygden för bra många år sen. Fick man bygga om halva elnätet då?
Och hur är solproduktion öht ett problem i Sverige där den infaller vid denna lägsta belastning på nätet?:
[bild]
Sammanfattningsvis är det bara större nyanslutningar som bedöms ge några problem i väst:
Regionnät
För att kunna ansluta ny, elintensiv verksamhet och ny produktion i form avvindkraftparker och solparker behöver nytt regionnät byggas fram till verksamheterna och befintligt nät behöver förstärkas. Det finns även begränsningar iöverliggande nät (stamnätet) som medför att nätet behöver förstärkas med nyaledningar och stationer.
Regionnätet bedöms i huvudsak ha tillräcklig kapacitet för att kunna hantera förväntad tillväxt i form av bostäder, verksamheter samt elektrifiering av transportsektorn under perioden 2025-2034.
Lokalnät
Vattenfall Eldistribution ABs lokalnätsanläggningar har idag tillräcklig kapacitet för att klara dagens behov.
Med de effektprognoser som redovisas under avsnitt 2 såkommer kapaciteten i delar av lokalnätet att behöva höjas och nytt nät behöverbyggas ut för att ansluta nya kunder. Det sker en tillväxt av konsumtion och nyproduktion i lokalnätet. Elektrifiering av fordonsflottan kommer ske vilket förväntas rymmas inom lagda prognoser. Den största utvecklingen (anslutning av stor industrioch stora vindkraftparker) sker i regionnätet varför trender beskrivs i dessa avsnitt.
Flexibilitetslösningar används i nuläget inte vare sig för regionnätet eller lokalnätet iområdet.
Jaha, så då var det iaf inget prolblem med lokalnätet.
Precis vad jag hävdat länge.
Och att större nyanslutningar kräver en del investeringar i regionnätet är ju en nobrainer. Och dessa får ju normalt sett betala sina kostnader. Men igen, kvantifiering av problemen lyser ju helt med sin frånvaro.
Dessutom, rimligen borde alla dessa investeringar kunna skrivas ned med 50% pga åndå nödvändigt åldersrelaterat underhåll. Det är ett gammalt nät vi har.
Historiskt har man använt Velanders formler för sammanlagring och dimensionering av näten. Med solceller får man ju en kraft som påverkar nätet på samma sätt som en belastning, men från flera mikroproducenter samtidigt. Om du tänker dig produktionen som en belastning istället så ser du att du får en sammanlagring av guds nåde i ett område, då förbrukningen är låg och anläggningarna levererar ut.
I lokalnätet sker detta nästan momentant.
Detta blir såklart ett problem - om andelen producenter i ett område är stort, och eller nätet är svagt.
Att säga att detta inte kostar pengar att åtgärda blir fel.
Men man kan absolut hävda att eftersom de tar så förbannat mycket betalt redan, borde det rymmas inom budget.
Men i det läget som jag visade, så går ju elen på export ut från regionnätet. Och det under en tid när belastningen i övrigt är lägre än mitt i vintern. Så sommartid använder vi nätet (och de påstått hårt belastade anslutningarna mot stamnätet) istf att det inte används alls nästan.S Snikholt skrev:Historiskt har man använt Velanders formler för sammanlagring och dimensionering av näten. Med solceller får man ju en kraft som påverkar nätet på samma sätt som en belastning, men från flera mikroproducenter samtidigt. Om du tänker dig produktionen som en belastning istället så ser du att du får en sammanlagring av guds nåde i ett område, då förbrukningen är låg och anläggningarna levererar ut.
I lokalnätet sker detta nästan momentant.
Detta blir såklart ett problem - om andelen producenter i ett område är stort, och eller nätet är svagt.
Att säga att detta inte kostar pengar att åtgärda blir fel.
Om det inte går på export så används det ju lokalt och ännu mindre påverkan på regionnätet. (Utan möjligen i lokalnätet)
Redigerat:
Istället för att du seglar iväg bort i tok hela tiden kan du gå igenom Kalmarfallet som nämndes tidigare. Det är rimligare att börja med och lämpligtvis kostnad min-max för en lokal förstärkning. Faktorn 3.5 passar bra där som går i produktion max jämfört med dimensionerad konsumtion.K karlmb skrev:Men i det läget som jag visade, så går ju elen på export ut från regionnätet. Och det under en tid när belastningen i övrigt är lägre än mitt i vintern. Så sommartid använder vi nätet (och de påstått hårt belastade anslutningarna mot stamnätet) istf att det inte används alls nästan.
Om det inte går på export så används det ju lokalt och ännu mindre påverkan på regionnätet. (Utan möjligen i lokalnätet)
När du fått det på plats är det läge att börja multiplicera och bedöma hur många det är rimligt att ta in som inte direkt får göra reda för sig ekonomiskt. Sen går vi mot ditt regionnät via Kalmars mottagningsstationer det är en egen övning. Så vi stannar på nivå 0.4 kV som du alltid drar upp men du kommer strax inte undan 10 kV sidan heller sett till förstärkningar.
Skriv nu inget fånigt i försök att dra dig ur. Det kan vara bra för tråden att konkretisera och på en låg nivå i periferin först. Allt handviftande helt utan minsta insikter, kunskaper som är så vanligt här ger ju inget.
Alla kan ju svara och ge synpunkter men du kan stå för grunden. Det är helt ärligt tänkt och menat från min sida och inget angrepp på något sätt. Det måste ju gå att få till något realistiskt och genomtänkt i denna trådtypen också. All rundgång här kanske kan ta en liten paus.
https://www.tn.se/article/42402/stor-uppslutning-bakom-ny-karnkraft-handlar-om-dina-barn/
Läs och begrunda.
Det är ett problem med vindkraft, finns det kapital och investerare kvar när det är dax att byta ut vindkraftverk efter 20-30 år?
Alla verk går ju med stora förluster för ägarna! Om 10 år är kanske pengarna slut i EU för underhåll.
Läs och begrunda.
Det är ett problem med vindkraft, finns det kapital och investerare kvar när det är dax att byta ut vindkraftverk efter 20-30 år?
Alla verk går ju med stora förluster för ägarna! Om 10 år är kanske pengarna slut i EU för underhåll.
TN, de är för bra asså!L Leif i Skåne skrev:
Till och med Sydsvenskan börjar förstå att vi behöver planerbar elproduktion ihop med andra energislag.😉D djac skrev:
https://www.sydsvenskan.se/artikel/...nte-kan-bygga-karnkraftverk-lika-snabbt-idag/
Redigerat:
Skribenter får väl bli bättre på att använda emojis så inlägg inte feltolkas.
Mest lästa artiklarna
Tjänster
Populärt i forumet
-
Off-grid - börjar det funka på riktigt nu?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Eons ” nya” erbjudande är märkligt
Elavtal, elpriser & elförbrukning