465 632 läst · 11 920 svar
466k läst
11,9k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Ok. Men i detta fall var det ju inte ng ny anslutning, bara en form av ändring under trafo antar jag med en gemensam mätare istf 300 vanliga samt då att det tidvis kommer att produceras säg 300 kW när de inte gör av med allt själva.S Snikholt skrev:Vattenfall till exempel, har ”särskild utredning” >300 kW.
Sen har jag erfarenhet av nyanslutningar som tagit 2-3 år efter färdiganmälan, och det har varit vanliga sketna 16A abonnemang.
Gällande tid…
Nu vet jag inte hur Kalmar gör, men de som tar emot beställningarna kan oftast inte ett skit. De ger en P1 kalkyl som offert - sen skickar de ärendet vidare för beredning och utförande. Och det finns en enorm backlog…
Hur skulle det kunna påverka något negativt i Kalmars regionnöt?
*ÖverspänningK karlmb skrev:
* Snabba variationer i effektriktning, som ger problem att hålla spänningskvalitet.
Lindningskopplare som inte hänger med.
Reläskyddsberäkningar….
*Du får även räkna in övrig solproduktion i området som sannolikt är betydande och samverkar med denna.
För att nämna en del som det skulle kunna vara… vi vet ju inte hur deras nät är uppbyggt så det går inte att säga så mycket egentligen.
Dyrare el leder till minskad efterfrågan, då behöver vi allt mindre.S Snikholt skrev:Hm.. det där är väl BS.
Elen ÄR svinbillig i SE1. Varför ökar inte efterfrågan lavinartat där?
(Vet att satsningar gjorts men hur gick det?)
Är efterfrågan större än utbud så ökar priset och vice versa. Så du menar att det vettigaste att göra nu är att förstärka trenden billig el på dagen, särskilt på sommaren. Dyrare el på natten och vintern när det inte blåser. Låter klokt.
Och pladdra inte om medelpris, vi använder mest el när det är som sämst förutsättningar för momentan väder elproduktion.
Och lagring har du ingen lösning för.
Det där är problem under trafo, inte över.S Snikholt skrev:*Överspänning
* Snabba variationer i effektriktning, som ger problem att hålla spänningskvalitet.
Lindningskopplare som inte hänger med.
Reläskyddsberäkningar….
*Du får även räkna in övrig solproduktion i området som sannolikt är betydande och samverkar med denna.
För att nämna en del som det skulle kunna vara… vi vet ju inte hur deras nät är uppbyggt så det går inte att säga så mycket egentligen.
Hur skulle samverkande solproduktion i regionnätet bli ett problem när 300kW tillkommer?
Som ifall 75 villor installerar Bvp och börjar dra 2 kW istf 6.
Nä, det håller inte.
? Nej, det är inte bara problem ”under trafo”.K karlmb skrev:
Och ditt exempel vänder inte effektriktning.
Matematik är svårt… statistik är ännu svårare.D djac skrev:
Planering är inte din grej heller va?
Industrins teorier om tillgänglighet i produktionslinjer, underhåll, planerat underhåll, förebyggande underhåll, är bara vilda gissningar om framtiden?
Ericssons aktie kommer att vara värd 0 kr (noll kr) om de varje gång kunder frågade om framtida leveranser svarade ”Om framtiden vet vi inget”. Vi kan inte planera några leveranser. Vi kan ju inte veta om det blir komponentbrister eller produktionsstörningar. Leveransprecision ligger mellan 0% till 100%.D djac skrev:
—
Kärnkraften vet man aldrig om den levererar!
Titta bara på Oskarshamns reaktor 3 som står stilla — nu igen!
0 MW produktion. Skandal!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och bara 89,8% tillgänglighet 2024. Inte alls 90% som @Snikholt påstod.
F-n att folk ska ljuga så och förvränga fakta.
Paus för underhåll efter bara 325 dagars drift?
Vilket trams. Skitkraftverk. Slumpkraft.
Se vad billig elen varit idag.
O3 behövs ju inte ens.
Inlägget kan innehålla viss ironi 😇
en [helt kostnadsfri] uppmuntran kunde vara ett politiskt stöd – att energiministern erkänner betydelsen av att det även fortsättningsvis byggs mer [exempelvis] vindkraft fram till 2035; och inte i debatter bemöta vindkraftsförslag med att "det är hål i huv'et"; sådant sätter avtryck hos allmänhet och kommunalpoilitikerNötegårdsgubben skrev:
Fair enough.
Ja, det är förstås inte en politisk majoritet som är för allt som är förnyelsebart bara för att. Då blir det ju för i vissa frågor och mot i andra. Vet inte riktigt hur det skulle kunna vara på något annat sätt.
Så vindkraftssubventioner hade varit bra enligt dig? Det kan man förstås tycka; själv är jag glad om det inte subventioneras i sådana här frågor.
Det var ett förslag om tillfällig lösning i väntan på vidare utredning i syfte att stärka den kommunala energiplaneringen. Jag har inte heller grävt i det, men syftet var alltså aldrig att just det stödet skulle bli permanent, utan att det skulle införas i väntan på något mer genomtänkt.
För egen del är jag skeptisk till såväl den här typen av öronmärkning av skatt som sättet att köpa samtycke på, men det är en politisk realitet att sånt sker.
Det finns en skattesubvention av vindkraften idag, då den beläggs med 0,2 % fastighetsskatt där annan elproduktion har 0,5. Den subventionen tas som sagt bort per 1 januari 2026. Det är en av alla dessa småsubventioner av vindkraften som får sådana som mig att ifrågasätta om den någonsin varit eller kommer vara förmögen att stå på egna ben. Att det inte är ett stöd till vindkraften kan jag dock hålla med om.
Ja? Det finns som bekant andra intressen att beakta också, i det här fallet militära sådana mot Ryssland.
Vad har vindkraftstillstånd till havs med el till 2030 att göra? Det är en lika orealistisk tidsplan som om någon skulle säga att vi ska ha ny kärnkraft på plats till dess.
Ok.
Pratar Ebba Busch för lite om ny kärnkraft menar du?
Det var ansökningar. Det är inte som om det var elproduktion som fanns som lades ned eller som om det ens vore realistiskt att alla projekten blivit av om de fått tillstånd, så nej, det var inte 100 TWh som plötsligt försvann.
Sakna uppmuntran (subventioner) till ny vindkraft menar du?
Två saker:
- Att andra projekt nekats gör inte att det som godkänts gjort så pliktskyldigast. Det är bara retorik.
- Andra havsvindkraftparker har godkänts av samma regering andra dagar, vilket gör att din kritik än mer upplevs som mer retorisk än genuin.
Ja, kärnkraftssatsningen är en investering i baskraft. Oavsett vad man tycker om vindkraft torde det vara uppenbart för alla att det inte är sådan.
Vad krävs för att man ska få räknas som ärligt intresserad då, en vilja att subventionera?
Inte med ett ord berör du andra kraftslag än vind- och kärnkraft. Inget om sådant som stoppet av tvångsnedläggningen av vattenkraft i södra Sverige eller om kraftvärme. Och det var ju själva min poäng med inlägget du svarade på, så den poängen får väl nu ses som bekräftad.
jag tog inte upp bevekelsegrunderna till varför regeringen avslog ansökningarna om havsbaserad vindkraft (även om jag kan ha synpunkter där också) – utan konstaterar att regeringens reaktion på att de projekt som under flera år arbetats på med möjlighet att erbjuda ca 60% mer elproduktion än dagens, i ett slag försvann från alternativen för Sveriges elförsörjning, och det bemöttes av energiministern med en gäspning ("trist, men vi ska titta på energieffektiviseringar, nya utredningar och regelverk, och bevara den småskaliga vattenkraften i södra Sverige som är så oerhört viktig")
även om man förbjöd – vad vitt jag vet har ingen framfört det – samtliga vattenkraftverk i SE4, så skulle vi gå miste om runt 1.2 TWh el (produktionsgenomsnittet de senaste åtta åren), där de tre största vattenkraftverken har en kapacitetsfaktor på runt 45%, men andra vattenkraftverk ofta mellan 25 och 35% [vindkraften gav 5.9 TWh i fjol]
om man är energiminister och
– har lagt fram ett mål på ytterligare 130 TWh elproduktion om tjugo år,
– där man hoppas på 40 TWh i slutet av trettiotalet från de föreslagna finansieringslösningarna för ny kärnkraft,
– där 100 TWh långt gångna havsvindprojekt i södra Sverige avslås på ett bräde
– där inget annat realistiskt alternativ finns till en fortsatt kraftfull utbyggnad av sol- och vindkraft
då hade jag, förmodligen naivt, förväntat mig ett kraftfullare agerande av energiministern än att säga "vi satsar på att lösa lite regionala problem och vi tillsätter två utredningar som ska föreslå ett regelverk"
jag tycker hon som energi- och näringsminister smiter från sitt ansvar för Sveriges fortsatta välstånd
visst borde det finnas utrymme för mer kraftvärme, men jag ser inte att den är ett realistiskt alternativ till en kraftig utbyggnad av elproduktionenS Snikholt skrev:Helt klart är att en MW installerad kraftvärme, gör mångdubbelt mer nytta för kraftsystemet än motsvarande intermittent kraft. Vilka platser det är aktuellt att utöka på vet jag inte. I första hand bör de fjärrvärmeverk som inte har elgenerering i SE3-4 kompletteras med det. Underlätta tillståndshantering gällande kylning i vattendrag osv.
Det tycks finnas gott om billig el att köpa från utlandet när det blåser som det är nu. Och du vill bygga mer vindkraft här - som levererar överskott?
Okomplicerat är det dock inte. Kraftvärme konkurrerar till viss del med tex. värmepumpar, som tar bort efterfrågan på fjärrvärme.
typ avsättningen för värmen, tillgången till råvara och kostnaden
i Sverige producerar kraftvärmen nuförtiden cirka 5 TWh el per år (ej inkluderade den från industrin), jag har svårt att se den kan skalas upp till det tiodubbla
Energiforsk räknade i rapporten El från nya anläggningar, 2021:714 att elproduktionskostnaden från nya kraftvärmeverk, eldade med skogsflis, uppgår till 51-59 öre/kWh vid 5500 timmar fullproduktion per år (63% nyttjande)
rapporten skrevs 2021, sedan dess har priset på skogsråvaran fördubblats:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så elpriset från ny kraftvärme ligger rimligen ännu högre numera
...men vad finns att tillgå? Jo - fossil gas....S Snikholt skrev:Jo jag fattar vad du menar - och ja, landbaserad vindkraft är billig att bygga. Rent krasst så går det inte att argumentera mot att vindkraften ger billiga kWh, på det den producerar, när den producerar.
Lönsamheten lägger jag inte så stor vikt vid - det är upp till den som bygger att avgöra.
Men är det vad kraftsystemet behöver?
Från min horisont är det en felsatsning. Jag kan förstå att det är lockande att ösa på med det tillsynes billigaste och snabbaste kraftslaget. Men det kommer en baksmälla.
Förutsättningarna för att någon ska vilja satsa på stabil baskraft minskar med ökad installerad vindkraftseffekt.
Förutsättningarna för att vilja investera i reglerkraft ökar - men vad finns att tillgå? Jo - fossil gas....
Vindkraft har en självklar del i vårat kraftsystem - men det bör införas kvoter, så att otptimal samverkan med den fossilfria reglerkraften nås.
varför måste det vara fossila bränslen? om det nu gäller något som inte används för konstant produktion (bas-) utan som kortvarig stöttning
är det svalt?blackarrow skrev:
i Svenska kraftnäts nya Kortsiktig marknadsanalys 2024 (publicerad för några veckor sedan) antar man en efterfrågeflexibilitet på 0.6 GW i år, för att stiga till 2.0 GW om fyra år (2029) – är det svalt?
...hade vi ... inte lagt 300 miljarder på vindkraft ...L Leif i Skåne skrev:Men hade vi haft kvar dom nyrenoverade kärnkraftverken och inte lagt 300 miljarder på vindkraft så hade elpriset varit 30-40 öre/kWh som det var förr i tiden! Det var enkelt att teckna fast avtal på 38 öre flera år framåt. Ingen med sunt förnuft förstår vad vindkraft är bra för.
Det är bara den som bygger samt dom som lånar ut pengarna som tjänar våldsamt mycket.
vilka är "vi" som lagt 300 miljarder på vindkraft? och finns det en källa på beloppet?
att gammal, avbetald kraftproduktion är billigare att nyttja, än att bygga nytt är inte förvånande – men vi (i alla fall regeringen) tänker fördubbla elproduktionen, och då lönar sig föga att drömma om det gamla, utan behöver se på hur ny produktion lämpligen anordnas
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Off-grid - börjar det funka på riktigt nu?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Eons ” nya” erbjudande är märkligt
Elavtal, elpriser & elförbrukning