466 529 läst · 11 920 svar
467k läst
11,9k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Njae, problemet är ju en brist på dynamik i marknaden, både på konsument- och producentsidan. Det löser man inte i sig genom att öka efterfrågan eller att göra marknaden större.Mikael_L skrev:
Ja fakta är väl det dummaste att angripa. 
Ideologi, tro och åsikter är väl lite mer framkomligt att försöka påverka.
Men med allt sämre utbildning så blir ju även fakta allt lättare att bortse ifrån, se bara Nordkorea, USA och Somalia, länder som plötsligt kan styras helt emot fakta.
Ideologi, tro och åsikter är väl lite mer framkomligt att försöka påverka.
Men med allt sämre utbildning så blir ju även fakta allt lättare att bortse ifrån, se bara Nordkorea, USA och Somalia, länder som plötsligt kan styras helt emot fakta.
Jag känner igen den där bilden, jag har för mig att det var propagandamaterial från KD, om jag inte minns fel.
Den säger väl typ ingenting.
Du kanske ville visa vad otroligt bra det var att stänga R2, eller vad är du ute efter?
Graferna stämmer, det är fakta, men de bär dock ingen information i sig själva.
Den säger väl typ ingenting.
Du kanske ville visa vad otroligt bra det var att stänga R2, eller vad är du ute efter?
Graferna stämmer, det är fakta, men de bär dock ingen information i sig själva.
Ungefär som dom flesta av dina inlägg gör för mig.Mikael_L skrev:
Nej du har full rätt att tolka saker precis som DU vill, men försök inte få mig i din lilla "sekt" som konstant antyder att "allt är bra".Mikael_L skrev:
Du ser inget "hack i skivan" ifrån 2020 eller?
I elproduktion? Eller effekttillgänglighet?J jawen skrev:
Nej det ser jag inte.
Du hade lika gärna kunnat visa ett diagram över morotskörden i Spanien, för det diagrammet visar inte heller en enda siffra på elproduktion eller effekt.
Dessutom har jag ALDRIG påstått att allt är bra.
Jag har påstått OCH visat att Sveriges elproduktion är bättre än förut.
Jag har inte påstått att den inte går att göra ännu bättre, eller att den är perfekt.
Jag har verkligen inte påstått att ALLT är bra.
Fast just ordet BÄTTRE är en definition, som kan vridas & vändas hur som helst.Mikael_L skrev:
För MIG vad gäller ordet bättre i just DIN meningsuppbyggnad, så tycker jag att du har direkt fel!
Så inte mycket att orda om där för mig.
I stort sett samtliga av dina inlägg uppfattas (av MIG), som om elbranschen i stort "mår bra "är bra" är bättre än förr" mm, & detta speglar inte MIN verklighet!Mikael_L skrev:
Världens bästa nät kan inte hantera att byta typ 100 lägenheter mot en industrianslutning 600A...
😂😂😂😂😂
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...bostadsomrade-i-kalmar-motarbetade-fran-start
😂😂😂😂😂
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...bostadsomrade-i-kalmar-motarbetade-fran-start
Jo, jag har förstått det.J jawen skrev:
Men jag har lite svårt att ringa in vad du tycker är sämre.
Vi har fått mer elproduktion, det tycker du är sämre.
Vi säljer mer el utomlands, och köper mindre, det tycker du är sämre.
Jag förstår liksom inte var du tycker det har kraschat för dig, du har väl haft ström i uttagen 24/7/365 som alla vi andra?
Priset har varit ohemult ett tag, men det var ju inte produktions eller effektbetingat, utan det berodde ju på Putins energikrig mot Europa.
Och det kan man förstås ha synpunkter på, hur vi kunde sätta oss i den sitsen.
Men det hade ju dock inget med den Svenska elproduktionen att göra, det är ju alla som kan något om detta helt överens om.
Själv ser jag väl knappast vindkraften eller solceller som den heiliga graal, ingen silver bullet som löser allt.
Men jag är ändå glad att vi har den kraftproduktion vi har, bättre det än att inte ha den.
Av samma skäl sörjer jag de märkliga besluten att stänga en del reaktorer i Tyskland och Sverige, för det är också elproduktion jag hellre hade haft än inte.
Om det nu var så att de reaktorerna inte behövdes just då, skulle man kanske istället satt dem på halvårslånga revisioner, eller längre.
Nu var det nog ideologi och politik som bestämde.
Vidare är det svårt att veta var vi hade varit med dessa igång, vi kanske inte hade producerat ett dugg mer el idag, för att annan produktion inte hade byggts då.
Men jag är ändå glad att vi har den kraftproduktion vi har, bättre det än att inte ha den.
Av samma skäl sörjer jag de märkliga besluten att stänga en del reaktorer i Tyskland och Sverige, för det är också elproduktion jag hellre hade haft än inte.
Om det nu var så att de reaktorerna inte behövdes just då, skulle man kanske istället satt dem på halvårslånga revisioner, eller längre.
Nu var det nog ideologi och politik som bestämde.
Vidare är det svårt att veta var vi hade varit med dessa igång, vi kanske inte hade producerat ett dugg mer el idag, för att annan produktion inte hade byggts då.
Norrland har fått markant bättre elproduktion utan någon som helst tvekan.Mikael_L skrev:
SE3+SE4 är sämre än t.ex. 2018-2019.
Visst. Men samtidigt lär de har en egen trafo och alltså inte ha de problem med spänningsfall i 0..4 kV nätet som har anförts som det stora problemet.S Snikholt skrev:
Mest lästa artiklarna
Tjänster
Populärt i forumet
-
Off-grid - börjar det funka på riktigt nu?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Eons ” nya” erbjudande är märkligt
Elavtal, elpriser & elförbrukning