434 312 läst · 11 092 svar
434k läst
11,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Detta handlar om en mycket mogen marknad, kanske övermogen eftersom efterfrågan på produkterna har dalat i decennier, då bör uppskattningsvis minst 10% av företagen gå med förlust vid en given tidpunkt, tills de gör ytterligare effektiviseringar/besparingar och kan hanka sig fram ett tag till. Som visats är det mer sannolikt att det är andra faktorer som är mer besvärande än just elen men oavsett så är detta som det ska vara i en marknadsekonomi och det går sällan bra när man försöker manipulera tillstånden.Boilerplate4U skrev:
Att Hylte Paper hade behov av att kapa sina elkostnader med 200 miljoner är inget påhitt, det är ett välkänt faktum som rapporterats av både företaget själva och flera medier. Om du verkligen var intresserad av sakfrågan hade du redan kollat upp det själv men jag antar att det är lättare att ifrågasätta för sakens skull. Eller menar du att Hylte Paper ljuger om sina egna kostnader?
Jag misstänker att du som vanligt snarare letar efter en semantisk petitess att haka upp dig på än att faktiskt bemöta kärnfrågan. Det verkar vara viktigare för dig att hitta en språklig detalj att gnälla på än att "diskutera" sakfrågan.
PS. För övrigt är det rätt tröttsamt att du leker forumpolis igen. Vad är viktigast för dig, att hålla dig till ämnet eller att som vanligt försöka mästra andra?
Inte alls och efter våra grannar Norges inspel så måste man hitta lösningar med att få bort en volatil elmarknad som leder till orimliga priser i landet som exporterar elen.D djac skrev:Detta handlar om en mycket mogen marknad, kanske övermogen eftersom efterfrågan på produkterna har dalat i decennier, då bör uppskattningsvis minst 10% av företagen gå med förlust vid en given tidpunkt, tills de gör ytterligare effektiviseringar/besparingar och kan hanka sig fram ett tag till. Som visats är det mer sannolikt att det är andra faktorer som är mer besvärande än just elen men oavsett så är detta som det ska vara i en marknadsekonomi och det går sällan bra när man försöker manipulera tillstånden.
https://www.energi.se/artiklar/2025/februari-25/sa-paverkar-norgepriset-den-nordiska-elmarknaden/
Det börjar bli samma tongångar i Sverige och det blir mycket intressant när EU-ACER ska pröva Norges nej till EU-direktiv.
Grundproblemet verkar vara vikande efterfrågan på produkterna, kanske Norge kan lösa detta genom stödköp och börja bygga upp lager med papper?P paralun skrev:Inte alls och efter våra grannar Norges inspel så måste man hitta lösningar med att få bort en volatil elmarknad som leder till orimliga priser i landet som exporterar elen.
[länk]
Det börjar bli samma tongångar i Sverige och det blir mycket intressant när EU-ACER ska pröva Norges nej till EU-direktiv.
Elkostnader är en stor del av den här typen av industris driftkostnad.
Känns som senaste diskussionen här är ett lågvattenmärke.
Det må vara så att Hylte inte enkom går ruttet på grund av höga elpriser, men det är en starkt bidragande orsak.
Att säga att de inte ska gnälla om höga elpriser, eftersom trenden varit nedåtgående....
Ja det blir närmast som att säga att den misshandlade parten i ett förhållande inte ska gnälla för partnern slår ju mindre nu än förra året,
Känns som senaste diskussionen här är ett lågvattenmärke.
Det må vara så att Hylte inte enkom går ruttet på grund av höga elpriser, men det är en starkt bidragande orsak.
Att säga att de inte ska gnälla om höga elpriser, eftersom trenden varit nedåtgående....
Ja det blir närmast som att säga att den misshandlade parten i ett förhållande inte ska gnälla för partnern slår ju mindre nu än förra året,
Nej jag pratar om volatila priser.D djac skrev:
HylteBruk är egentligen bara en detalj men ett bra exempel på konsekvensen av elhandelsavtalet och priser i elområden.
Tar man Norge så är det ju obegripligt för "Nordmennen" att de själva ska drabbas av volatila elpriser i NO1- NO2.
Men Norges vägran att följa EU-direktiv som icke medlem kommer man ju naturligtvis att pröva och det blir intressant.
Men jag tror det snart är slut på de här dumheterna.....
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 814 inlägg
Norges?
Jo "Norgepriset" och att de vägrar EU-direktivNötegårdsgubben skrev:
https://www.energi.se/artiklar/2025/februari-25/sa-paverkar-norgepriset-den-nordiska-elmarknaden/
Mycket bra inspel från Nordmennen! Det börjar bli samma tongångar i Sverige förutom att inte en stat ska gå in och kompensera.
De hade alltså varit bra om de varit konstant högre, jag tro inte på dina teorier, för industrier som förbrukar mycket el är snittet viktigare än att priset är konstant.P paralun skrev:Nej jag pratar om volatila priser.
HylteBruk är egentligen bara en detalj men ett bra exempel på konsekvensen av elhandelsavtalet och priser i elområden.
Tar man Norge så är det ju obegripligt för "Nordmennen" att de själva ska drabbas av volatila elpriser i NO1- NO2.
Men Norges vägran att följa EU-direktiv som icke medlem kommer man ju naturligtvis att pröva och det blir intressant.
Men jag tror det snart är slut på de här dumheterna.....
Jag kan hålla med delar av båda sidors punkter i trådens tema det enda jag vänder mig mot är när i princip allt när det är som värst bygger på första resultaten av slösurfning som i tex fallet Hyltebruk. Det är så klart inget fel att stärka sig i sin uppfattning oavsett rätt eller fel sett i ett mer korrekt större perspektiv men så flagrant som just i denna lilla gren med pappersbruket då är det tröttsamt.Boilerplate4U skrev:
Att avfärda diskussionen som "propaganda" bara för att den inte passar din uppfattning är rätt bekvämt. Men det ändrar inte faktumet att Hylte Paper tvingades dra ner på grund av skenande elkostnader något som är direkt kopplat till den snedvridna elmarknaden.
Det är en tråkig trend med whataboutism i många svar där man tydligt undviker pudelns kärna dvs att Hylte Paper har 200 miljoner mer i elkostnader i SE4. Det är en konkret konsekvens av dagens elsystem, inte en abstrakt marknadsmekanism.
Vidare, om du menar att ett tidningspappersbruk omöjligen kan ställa om eller diversifiera sin produktion får du gärna förklara varför och vad du baserar det på. Eller är det bara ett antagande du gör för att undvika kärnfrågan?
Slutligen, att begära att vissa problem ska ignoreras bara för att andra verksamheter klarar sig bättre är ett märkligt argument. Att vissa överlever betyder inte att marknaden fungerar rättvist eller effektivt. En seriös analys belyser både negativa och positiva exempel men det verkar som att du bara är intresserad av att avfärda det som inte passar din bild av verkligheten.
Det är intressant att göra en sökning och sen i princip se det som ordagrant använt här av diverse skribenter och utan egen eftertanke eller försök att se andra aspekter än problem i eldelen. När man som tex jag väl känner till platsen och de olika steg som tagits där under decennier får du förstå att jag knappast faller i farstun när googlarna drar igång och inte ens gör ett försök att göra normal hemläxa. Det andra bruket jag tog med i samma elområde har i stort samma produktion fast då bara massan men det är där elenergin till stor del kommer in vid olika TMP processer.
Jag är som sagt inte speciellt intresserad av tråden men läser lite ibland och då var det lite kul när så uppenbara skrivbordsprodukter stödda via googling går in här. Delen kring hur ett sånt bruk kan ställas om till annan produktion får vi kanske ta i en annan mycket lång och mer djuplodande tråd det är verkligen inget att lite på en höft ens schematiskt försöka göra någon som helst reda för.
Klart slut för min del.
Nej men det urholkar ju sakta men säkert konkurrenskraften om man har en elintensiv industri i fel elområde.D djac skrev:
Mycket enkelt samband!
Och det ser ju betydligt värre ut i Tyskland.
https://www.politico.eu/article/ger...automotive-crisis-tariffs-china-energy-costs/
Och lösningen är ju en större andel planerbar elproduktion och för att den ska vara fossilfri finns det egentligen bara två sätt, fossilgas eller kärnkraft.
Vi får se vad kansler Merz totar ihop! (nyckeln till det hela)

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 047 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 047 inlägg
Men visst håller du väl med om att problemet är att snittpriset är högt, inte att priser varierar mycket?P paralun skrev:Nej men det urholkar ju sakta men säkert konkurrenskraften om man har en elintensiv industri i fel elområde.
Mycket enkelt samband!
Och det ser ju betydligt värre ut i Tyskland.
[länk]
Och lösningen är ju en större andel planerbar elproduktion och för att den ska vara fossilfri finns det egentligen bara två sätt, fossilgas eller kärnkraft.
Vi får se vad kansler Merz totar ihop! (nyckeln till det hela)
Nej det är ju volaliteten som är det stora problemet. Oavsett vad vi gör så måste det in mer planerbar fossilfri elproduktion i elsystemet och framförallt i Danmark samt Tyskland. Och då finns det bara fossilgas eller kärnkraft som tänkbara alternativ.Fairlane skrev:
Nu fick kansler Merz fullt upp med annat men energifrågan måste lösas för Tyskland. Sen tror jag inte de återstartar sina kärnkraftverk igen men att man slutar att obstruera i EU-Bryssel om kärnkraft samt finansiering.
Vi får se!

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 047 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 047 inlägg
Det problemet är väldigt enkelt att lösa isåfall.P paralun skrev:
De kan säkert be om ett fastpris på säg 2 kr/kWh tecknat på 3 år. Noll volatilitet = mycket bättre än en hög volatilitet och ett snittpriset på 60 öre/kWh?
Tänker du så privat också?
Nej jag har ett mixavtal, fast och en rörlig andel, passar mig bra.Fairlane skrev:
Hursomhelst så var Donna Busch i farten för ett par dagar sedan om det stora gröna megafiaskot Northvolt och att EU skulle stötta fiaskot. Sen kom hon även in på kärnkraft och det är intressant.
"Parallellt tryckte Busch under måndagen också på för en mer välvillig EU-inställning till kärnkraften.
– Man behöver se till att bana väg för investeringar i mer baskraft, annars kommer kostnaderna för nätet att skena och vi kommer att se mer slitningar länder emellan, säger Busch.
Samtidigt ser hon fram mot en rejäl energiomsvängning i Tyskland, efter förbundsdagsvalet i februari.
– Det är klart att jag hoppas på en tysk kärnkraftsrenässans nu."
Jag tror inte Tyskland återstartar sin kkv men däremot att de slutar obstruera kärnkraften inkl finansieringar och för övrigt är hon ju klarsynt och det får inte bli flera gröna fiaskon utan vi måste satsa på säkra kort.
https://www.svd.se/a/yEnpRA/busch-hopp-om-batteristod-fran-eu

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 047 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 047 inlägg
Dvs du betalar hellre lite mer i snitt för att få en trygghet. Vill du vara ännu tryggare och betala ännu mer i snitt så tecknar du fastpris.P paralun skrev:
Men tror du att ett företag föredrar högt snitt och låg volatilitet före ett lägre snitt och lägre volatilitet så är det väl rätt tydligt att du inte förstår ekonomi.
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Jämför elförbrukning
Vattenfall timpris rörlig kostnad
Byta ut bergvärmepump, besparing/erfarenheter av pumpbyte?
Elavtal, elpriser & elförbrukning