456 485 läst · 11 823 svar
456k läst
11,8k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Det är väl inget alls faktum.Boilerplate4U skrev:
Det är mer ett faktum att de tvingas dra ner för att deras produkt inte längre efterfrågas.
Den som har en 5-årings logiska förmåga kan ju se detta.
Nu har du och jawen straffat ur er här, jag lägger ner diskussionen ensidigt nu.
Det finns bättre saker att ägna sin tid åt.

Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 348 inlägg
Så när argumenten tryter blir det personangrepp och en "ensidig nedläggning" av diskussionen? Så passande och fegt!Mikael_L skrev:
Det är väl inget alls faktum.
Det är mer ett faktum att de tvingas dra ner för att deras produkt inte längre efterfrågas.
Nu har du och jawen straffat ur er här, jag lägger ner diskussionen ensidigt nu.
Att Hylte Paper behövde kapa 200 miljoner i elkostnader är ett faktum. Att elpriserna i SE4 är oproportionerligt höga jämfört med andra delar av Sverige är också ett faktum. Men istället för att bemöta detta väljer du att blanda ihop orsaker och konsekvenser för att passa din egen berättelse. Kausalitetsförvrängning kallas det.
Om du nu tycker att det finns bättre saker att ägna din tid åt, varför har du lagt så mycket energi på att undvika kärnfrågan då?
Dessutom går företaget bättre och bättre (kanske för att elpriserna går ner?)Z Zodde skrev:Vid närmare koll så har väl ingen i företagsledningen uttryckt detta utan såvitt jag kan se har detta blivit en trådsanning.
Det är ett kommunalråd som säger att elkostnaderna hade varit 200miljoner lägre om bruket legat i Gävle (varför just Gävle?)
Tar självkritik på att jag inte avslöjat trådsanningen (felaktigheten) tidigare men ibland gör man det ödesdigra valet att lita på vad som skrivs.
År | 2024 (7 månader) | 2023 (12 månader) | 2022 (14 månader) | |
| 121 948 | 32 559 | 50 025 |
https://www.merinfo.se/foretag/HYLTE-PAPER-AB-5593482002/2ki7qc2-26pvk/nyckeltal
Njau, det får vi hoppas man inte är utan mer försvarsbudget och stöd.K karlmb skrev:
Efter det ligger nog energiutmaningen högt på listan att lösas.
Tyskland är ju nyckeln till det hela och det ser ju mycket illa ut för tysk industri i likhet med industrin i SE4.
Germany’s economy is driving off a cliff. The car industry is behind the wheel.
https://www.politico.eu/article/ger...automotive-crisis-tariffs-china-energy-costs/
Sluta sprid felaktiga trådsanningar.Boilerplate4U skrev:
Ingenstans står det om ”skenande elkostnader”
200 miljoner kommer från ett kommunalråds jämförelse med Norra Sverige.
Nej, det är en felaktig trådsanning.Boilerplate4U skrev:
Beloppet är ett kommunalråds påstående hur mycket lägre kostnad bruket hade haft om det legat i Gävle.
Edit: sorry 2 liknande men blir så j**la trött på dessa trådsanningar som inte har förankring i verkligheten men passar skribentens narrativ.
INGENSTANS, absolut INGENSTANS kommunicerar bolaget siffran 200miljoner
Efter lite dyk i olika chart ser det ut som spöket heter PULP prices. Råvaran för papperstillverkning nådde all time high under 2024 (mens elpriserna sjönk)
Fritt fram å gissa vilken insatsvara som slår mot resultatet å tvingar fram permitteringar…
Fritt fram å gissa vilken insatsvara som slår mot resultatet å tvingar fram permitteringar…
Hylte Paper i Hyltebruk är idag ett av världens största pappersbruk, så att kanske några tänker "ett i mängden" blir fel.Z Zodde skrev:
Köparen Sweden Timber med Mikael Arvidsson som ägare, & Sweden Timber är ett företag verksamma inom sågverk och hyvleri, så din tes om råvaran känns inte heller helt rätt.
Kanske är så enkelt att det är girig-Sverige med ny ägare, även jag behåller min åsikt om rättvis konkurrenskraft.
Ett av världens 25 största kanske?J jawen skrev:Hylte Paper i Hyltebruk är idag ett av världens största pappersbruk, så att kanske några tänker "ett i mängden" blir fel.
Köparen Sweden Timber med Mikael Arvidsson som ägare, & Sweden Timber är ett företag verksamma inom sågverk och hyvleri, så din tes om råvaran känns inte heller helt rätt.
Kanske är så enkelt att det är girig-Sverige med ny ägare, även jag behåller min åsikt om rättvis konkurrenskraft.
Men vad var poängen med det?
Vad i mitt påstående i att det är Pulp som ökat kostnaderna många mycket mer än el är det som inte är rätt?
Mtp den pressade marknaden har pappers producenter inte kunnat höja priser till kund i den utsträckning som de behövt.
”Rising pulp prices have had a direct impact on the EU paper industry. Paper producers have faced rising costs for some time, and have sought to raise product prices since the beginning of 2024. However, the first price increases occurred in Apri”
Det kan ju vara så att båda sakerna är bidragande orsaker.Mikael_L skrev:
Det är väl inget alls faktum.
Du menar både vikande efterfrågan på papper åS Snikholt skrev:
ATH på Pulp?
Absolut !
Däremot bidrar INTE sjunkande elpriser i sig till sämre resultat, även om priset fortfarande är mycket högre än i Norra Sverige
Så här gick alla som ville slå mynt av nyheten om permitteringar pga elpris ordentligt vilse.
Talande är också att alla som med hög svansföring argumenterade utifrån för dem passande (men felaktig) info nu verkar stuckit av med svansen mellan bena.
Ivartfall lyser de i stor utsträckning med sin frånvaro…
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 952 inlägg
Det är klart de har. Poängen var dock att hänga ut @karlmb för hans återkommande låga debattstil så fort han blir trängd. Ingen annan regelbunden skribent här beter sig regelmässigt lika ohyfsat.J jawen skrev:
På vad sätt respekteras de genom att vi spelar med i charaden att deras företag är livskraftigt? Visst har de otur att deras energikrävande företag ligger i SE4, men jag har inte röstat för den kärnkraftsnedläggande politik som drivits sen Göran Persson. Jag lider med dem., men känner ingen skuld för deras situation och vill inte se mina skattepengar hålla deras företag under armarna.J jawen skrev:
Nej, det tycker jag inte. Jag tycker jämförelsen är träffande. Men även om jag tyckt att den varit dålig hade jag inte tyckt att jämförelsen varit respektlös. Det är ett företag i en vikande bransch som går under. Det är sånt som händer och inte ens nödvändigtvis någons fel.J jawen skrev:
En liten, liten del av mitt jobb är faktiskt att köpa papper. Vi har gått från hundratals ton per år till något tiotal på ett drygt decennium. Att pappersbruk går under förvånar mig inte det minsta och jag tror få i en sådan bransch är så ömhudade att de tar illa vid sig av ett sånt konstaterande.
Du läser @Mikael_L ganska illa om du tror att det är den något skeva konkurrensen han hånar. Han är i mina ögon en pragmatiker som konstaterar att villkoren är olika och att det är olämpligt att staten stödjer olönsamma företag. En åsikt man mycket väl kan ha samtidigt som man tycker att det är eftersträvansvärt att komma till bukt med skillnaden mellan våra elområden.J jawen skrev:
Tackar för förtroendet. Beklagar att du blivit besviken.J jawen skrev:
Det har ingen motsagt.S Snikholt skrev:
Det som påstods, och argumenterades hårt men felaktigt för, var nåt helt annat.
Detta tex;
”Att Hylte Paper behövde kapa 200 miljoner i elkostnader är ett faktum.”
Saknar all förankring i verkligheten.
Det trista är att folk skyr inga medel, tyr till direkta lögner, bara för att ens egna åsikter ska framstå i bättre dager.
Inget forumet öht är betjänt av.
Redigerat:
Jag har bara hittat uttalande från en Hylte politiker och påståenden i fackliga tidskrifter som pekar ut just elkostnaden som problemet.
(Det finns ju fler medier men vad har de för källor?)
Rangordnat kostnader ~
1) Råvara/pappersmassa
2) el
3) löner
4) investeringar
Kan inte nån rota fram en årsredovisning eller räkna på elkonsumtionen utifrån produktionsvolymen?
(Det finns ju fler medier men vad har de för källor?)
Rangordnat kostnader ~
1) Råvara/pappersmassa
2) el
3) löner
4) investeringar
Kan inte nån rota fram en årsredovisning eller räkna på elkonsumtionen utifrån produktionsvolymen?
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Off-grid - börjar det funka på riktigt nu?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Vill inte låta mig ladda
Elavtal, elpriser & elförbrukning