P paralun skrev:
Jo men jag förenklade det något men Televerket och Statens Vattenfallsverk byggde upp näten i symbios med betongsossar samt LM Ericsson och Asea.

Sen jovisst var det fler komplikationer med 400kV och Sydkraft.
Du förenklade inte, du hade fel helt enkelt. Men det har du ju aldrig erkänt tidigare så varför nu?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Du förenklade inte, du hade fel helt enkelt. Men det har du ju aldrig erkänt tidigare så varför nu?
Nej jag har inte fel, Televerket byggde upp telenätet och LM Ericsson skötte huvudsakligen tekniken.

Statens Vattenfallsverk byggde upp det mesta av 400kV nätet och ASEA skötte huvudsakligen tekniken.

Sen satt det "betongsossar" på den tiden i symbios med bolagen.

Man kan ta sig en funderare på om dagens röra är bättre?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Televerket

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenfall_(företag)#Affärsverk

P paralun skrev:
Nej jag har inte fel, Televerket byggde upp telenätet och LM Ericsson skötte huvudsakligen tekniken.

Statens Vattenfallsverk byggde upp det mesta av 400kV nätet och ASEA skötte huvudsakligen tekniken.

Sen satt det "betongsossar" på den tiden i symbios med bolagen.

Man kan ta sig en funderare på om dagens röra är bättre?

[länk]

[länk]
Ok WIKIPEDIA har fel då antar jag.

”På 1890-talet inköpte telegrafverket så gott som alla de då befintliga enskilda (privata) näten och anslöt dem till rikstelefonnätet.”

P paralun skrev:
Nej jag har inte fel
Du ifrågasatte något som stämde och hävdade något annat. Gängse språkbruk är att kalla det fel.

Att det du påstod i led två möjligen skulle kunna betraktas som sant det också, om man väljer ett helt annat perspektiv än det du bemötte är sekundärt.

• Gilla
Zodde
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Ok WIKIPEDIA har fel då antar jag.

”På 1890-talet inköpte telegrafverket så gott som alla de då befintliga enskilda (privata) näten och anslöt dem till rikstelefonnätet.”
Jo det fanns väl en massa smånät som man såg som en stor fördel med att ansluta till Televerkets riksnät.

Men grundproblemet är då om det blev så mycket bättre med avregleringen?

Jag kan inte se problemet med monopolnät om de drivs med stenhård kostnadseffektivitet.

Nät drivs lämpligen som monopol, eftersom det inte är rimligt med konkurrerande nät. Jag begriper inte var för man bygger ut datanäten dom privata monopol med skattepengar. Även elnäten borde ägas offentligt.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Var långt bättre innan sossarna la ner fullt fungerande kärnkraftverk.

När det inte blåser och som under vintern solen inte skiner så är ju elkraftproduktionen väldigt mycket sämre än för 20 år sedan.

Redan byggd kärnkraft är otroligt miljövänlig. Alla utsläpp av co2 är ju redan tagna och även kostnader.

Bara att köra på och producera billig el och miljövänlig "hela tiden" el.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Jag utgår ifrån att du saknar underlag på det påståendet.

Va--vilken sten kröp du fram från.

Färdigbyggd ännu inte avstängda kärnkraftverk producerar den billigaste och miljövänligaste elen.

Forsmark ligger under 30 öre kwh.

N Nils2018 skrev:
När det inte blåser och som under vintern solen inte skiner så är ju elkraftproduktionen väldigt mycket sämre än för 20 år sedan
Tror det var detta som Daniel (å vi övriga ) gärna ser att du dokumenterar…

Z Zodde skrev:
Tror det var detta som Daniel (å vi övriga ) gärna ser att du dokumenterar…
Vad är det du inte begriper. När det inte blåser blir det ingen vindkraft. På vintern när det är kallt och störst elbehov så skiner inte solen.

Det förstår ju alla och då fungerar kärnkraften bra. Behöver man dukumentera sunt förnuft?

Allt den här skiten med att lagra el och sådant slipper man med kärnkraft. Oerhörda besparingar.

Kan du dokumentera hur stabil och alltid fungerande el kostar att ersätta?

Vad kostar vätgaslagring frånsett att verkningsgraden är urusel och man egentligen aldrig gjort någon kalkyl över kostnad eftersom den kalkylen är en katastrof.

• Gilla
najaden
  • Laddar…
N Nils2018 skrev:
Vad är det du inte begriper. När det inte blåser blir det ingen vindkraft. På vintern när det är kallt och störst elbehov så skiner inte solen.

Det förstår ju alla och då fungerar kärnkraften bra. Behöver man dukumentera sunt förnuft?
Det var nu ditt påstående om att det var bättre för 20år sen du skulle dokumentera, inget annat.

Vi exporterar mer nu än vi gjorde då så när nån påstår det var bättre förr får det gärna beläggas med siffror.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Riksrevisionen påstår att stolparna i sossarna Mp centern och vpk har förstört svensk elförsörjning.

Visst vi exporterar el men det avgörande är ju att det finns el när den behövs. Det är sådant som diverse stolpskott inre begriper.

El nu och inte nästa månad när det blåser på.

Nu är ju vindkraftindustrin en katastrof. Stoooora förluster. När det blåser är elen billig eller även att de får betala för att bli av med elen. När det inte blåser är elen dyr men då producerar inte vindkraften något att sälja.

Du som vill dokumenytera tala gärna om kostnaden för att lagra el så den alltid är tillgänglig.

Det finns ju uppenbarligen energi när det behövs. 20år sedan importerades det el klart oftare och mer än nu.

Om du har bättre källor så får du gärna visa dem.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns ju uppenbarligen energi när det behövs. 20år sedan importerades det el klart oftare och mer än nu.

Om du har bättre källor så får du gärna visa dem.
Gäsp! "På elfronten intet nytt", ny roman.

Snabbavveckla tysk industri så löser det sig själv!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.