D Daniel 109 skrev:
Har du någon som helst aning om storleken på vårt luftförsvar?
Jo inte är det närheten av Iron Dome iaf för det har vi inte råd med och inte i närheten av vad man nu skyddar Ukraina med.

https://en.wikipedia.org/wiki/Iron_Dome

Magnus E K
Har inte läst alla inlägg i tråden och inte följt elpriserna lika noga som förr, men känns som det inte är så väldigt långt kvar till följande situation:

Ordentligt med vind och/eller mycket sol => pris nära noll eller ibland t o m under noll

Vinstilla och kallt => pris svinhögt

Så oavsett hur mycket vind- och solkraft som tillkommer så kommer genomsnittspriserna gå mot svinhögt (hälften av svinhögt fortfarande är svinhögt).

Nissens
Magnus E K Magnus E K skrev:
Har inte läst alla inlägg i tråden och inte följt elpriserna lika noga som förr, men känns som det inte är så väldigt långt kvar till följande situation:

Ordentligt med vind och/eller mycket sol => pris nära noll eller ibland t o m under noll

Så oavsett hur mycket vind- och solkraft som tillkommer så kommer genomsnittspriserna gå mot svinhögt (hälften av svinhögt fortfarande är svinhögt).
Hur högt är ett ”svinhögt” genomsnittspris?
Och under hur lång tid är det?

Nej, varför skulle det bli svindyrt? När det ofta är väldigt billigt så blir det inte svindyrt av några dyra timmar.

Mikael_L

Det låter som att du tror att vind är ett on/off-fenomen, att det antingen blåser halv storm, eller inte det minsta.

Jag observerade tidigare att månadsvis så producerar sol-vind ganska konstant över året i Tyskland. Ungefär lika många MWh varje månad.

I Sverige är det inte riktigt så utan här är det mer på vintern än på sommaren. Och det är kanske inte så tokigt heller då vi har större elförbrukning på vintern.

Med annan tillgång på data skulle man kunna ta ned detta på veckonivå och ser hur mycket lagring som kan behövas mellan veckor. Och även mellan dagar.
Ser inte ut att behövas så mycket över månader. Inte som jag antog tidigare iaf. Bulken är troligen timmar och dagar. När vattenfall får igång juktan kan nog en del lagringsbehov täckas. Men mer lär behövas.
Och mer vindkraft behövs nog.

SvD:s ledarredaktion har idag en intressant podd om havsbaserad vindkraft och kärnkraft med Maja Lundbäck, Regeringskansliet, Miriam Münnich Vass, Teknikföretagen, och Lars Andersson, Energiföretagen.

Jag slås av ett antal saker:
  • Båda kraftslagen är osäkra investeringar
  • Båda tar lång tid att bygga
  • Båda är dyra (vindkraften sannolikt dyrare, men svårbedömt
  • Vindkraften är intermittent
I debatten är de rörande överens om att båda sakerna behövs, men jag förstår ärligt talat inte varför. Om man inte är rädd för kärnkraft (som många iofs. är), vad är egentligen poängen med havsbaserad vindkraft? Den landbaserade fattar jag, den är billig. Men det är ju inte den havsbaserade; dess företräden verkar vara att den är marginellt snabbare att bygga än kärnkraft och saknar den senares härdsmälte- och avfallsrisker. Duger det, eller är det projekt för drömmare?

• Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
SvD:s ledarredaktion har idag en intressant podd om havsbaserad vindkraft och kärnkraft med Maja Lundbäck, Regeringskansliet, Miriam Münnich Vass, Teknikföretagen, och Lars Andersson, Energiföretagen.

Jag slås av ett antal saker:
  • Båda kraftslagen är osäkra investeringar
  • Båda tar lång tid att bygga
  • Båda är dyra (vindkraften sannolikt dyrare, men svårbedömt
  • Vindkraften är intermittent
I debatten är de rörande överens om att båda sakerna behövs, men jag förstår ärligt talat inte varför. Om man inte är rädd för kärnkraft (som många iofs. är), vad är egentligen poängen med havsbaserad vindkraft? Den landbaserade fattar jag, den är billig. Men det är ju inte den havsbaserade; dess företräden verkar vara att den är marginellt snabbare att bygga än kärnkraft och saknar den senares härdsmälte- och avfallsrisker. Duger det, eller är det projekt för drömmare?
Anledningen till att man letar sig ut i havet med vindkraften är att det är mycket bättre medelvind, så turbinerna kan vara oerhört mycket kraftfullare, det är ca 3ggr effekten i dagsläget, och med en bättre produktionskurva.
Men, som du säger, mycket dyrare att bygga i havet.
Om det är någon ekonomi i det har jag ingen aning om, men med tanke på antalet projektansökningar så finns det tydligen både intresse och pengar.

Intresse finns det uppenbarligen, att det finns pengar är inte lika givet. Flertalet ansökningar är flera år gamla, sp man hade nog en större förhoppning om att kunna lasta över en större andel av kostnaden på staten när man ansökte än vad som verkar sannolikt nu.

• Gilla
Marcus-AA och 2 till
  • Laddar…
D
Intresse finns det uppenbarligen, att det finns pengar är inte lika givet. Flertalet ansökningar är flera år gamla, sp man hade nog en större förhoppning om att kunna lasta över en större andel av kostnaden på staten när man ansökte än vad som verkar sannolikt nu.
Utan att veta allt om hur man driver vindparker så kan man ju titta på lite underliggande fakta, branschen för vindkraftsinstallationer verkar ligga på ca 10% CAGR, omsätter 2024 knappt $170 miljarder och förväntas 2028 omsätta $250 miljarder, så förmodligen ingen dålig marknad att befinna sig på, även om det verkar tufft för vår granne Vestas, är det kanske Kineserna här också, som på bilsidan?

Att argumentera för vindkraften med att installationsföretagen går bra är som att argumentera för kärnkraft med att Skanska tjänar pengar.

Visst är det förbryllande att det satsas så mycket på vindkraft när lönsamheten synes så låg, men man blir inte klokare av att blanda in byggindustrin så länge som den inte driftar och äger verken.

• Gilla
Filbert och 5 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Utan att veta allt om hur man driver vindparker så kan man ju titta på lite underliggande fakta, branschen för vindkraftsinstallationer verkar ligga på ca 10% CAGR, omsätter 2024 knappt $170 miljarder och förväntas 2028 omsätta $250 miljarder, så förmodligen ingen dålig marknad att befinna sig på, även om det verkar tufft för vår granne Vestas, är det kanske Kineserna här också, som på bilsidan?
Jo det förefaller likna bilmarknaden där man nu efterlyser EU åtgärder även för vindkraft.
Sen de stora är då alltså Vestas och Siemens Gamesa som uppenbarligen har svårigheter med konkurrensen.

https://www.reuters.com/business/en...-answers-chinese-wind-competition-2024-10-24/

D
Att argumentera för vindkraften med att installationsföretagen går bra är som att argumentera för kärnkraft med att Skanska tjänar pengar.

Visst är det förbryllande att det satsas så mycket på vindkraft när lönsamheten synes så låg, men man blir inte klokare av att blanda in byggindustrin så länge som den inte driftar och äger verken.
Du läste inte första meningen eller så känner du att du är bäst i världen på förvaltning och drift av vindkraft, det är inte jag, så jag får förutsätta att det finns saker jag inte känner till i sammanhanget.

Man kan säkert tolka det på olika sätt men en möjlighet är att om nu efterfrågan är så stor så finns det dels pengar och därmed ser de som har bättre insyn och kunskaper möjligheter, som du förklarar att inte du ser.

Jag håller det inte för osannolikt att de som arbetar med ett område kan det bättre än vi privatspanare på BH.

D djac skrev:
Du läste inte första meningen eller så känner du att du är bäst i världen på förvaltning och drift av vindkraft
Inget av det anförda är det mest troliga alternativet. Så lek du med din halmdocka.

D
Inget av det anförda är det mest troliga alternativet. Så lek du med din halmdocka.
Så vad är då det mest troliga?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.