D
M Martin Lundmark skrev:
djac

Du verkar blanda ihop ägare (t.ex. moderbolag) med själva nätbolagen, som bland annat, har en egen styrelse.

Vattenfall AB får t.ex. som moderbolag äga ett antal dotterbolag, men det dotterbolag som äger elnäten får bara agera enligt det jag länkade till.

Du kan ju t.ex. skriva till Energimarknadsinspektionen och fråga om Vattenfall AB (och de övriga bolagen) är ett enda bolag, som du verkar påstå.

Redovisa sedan svaret för oss övriga här.
Det är nog inte lönt, om man inte accepterar att dotterbolag ägs av moderbolag så finns nog inget som kan hjälpa
 
D djac skrev:
Det är nog inte lönt, om man inte accepterar att dotterbolag ägs av moderbolag så finns nog inget som kan hjälpa
Men det kvittar. De har samma intäktsram att förhålls sig till oavsett ägare.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Vi har flera sådana områden där man hela tiden försöker stoppa in mer och mer regleringar men det enda det gör är att öka den administrativa bördan, alla regler rundas, vissa tar lite tid att komma runt men det är meningslöst.

Som exempel kan man titta på sanktioner mot länder, det enda som händer är att man skapar en marknad för tjänster för att runde dem.
Är du kriminell skall du jagas ner
 
D djac skrev:
Det är nog inte lönt, om man inte accepterar att dotterbolag ägs av moderbolag så finns nog inget som kan hjälpa
Hej djac

”att dotterbolag ägs av moderbolag” innebär inte att det kan agera hur som helst de måste fortfarande agera utifrån de lagar som finns.

Oberoende, vad du skriver om bolagen, så gäller ändå det jag citerade innan om ”Renodlad elnätsverksamhet”.

I artikeln om ”EU:s Ren energi-paket” så kan vi läsa; ”1. Renodlad elnätsverksamhet
Elnätsföretag kommer som huvudregel inte att få bedriva annan verksamhet än nätverksamhet. Utöver elnät får företagen driva andra nät, till exempel gas, fiber, vatten och fjärrvärme. Däremot får man inte bedriva fjärrvärmeproduktion. Dessutom får företaget också reparera och underhålla andra företags nät.– Det här kan få stora konsekvenser för många kommunala bolag, som tidigare haft flera tjänster och verksamheter i samma bolag som elnät. Elnätsföretagen har dock fått en övergångstid till den 31 december 2023 för att göra omstruktureringar, säger Catherine Lillo.”
https://www.energi.se/artiklar/2022/maj-2022/sex-viktiga-lagandringar-for-elnatsforetag/

När vi skriver här på byggahus så är det för att hjälpa varandra.
 
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

”att dotterbolag ägs av moderbolag” innebär inte att det kan agera hur som helst de måste fortfarande agera utifrån de lagar som finns.

Oberoende, vad du skriver om bolagen, så gäller ändå det jag citerade innan om ”Renodlad elnätsverksamhet”.

I artikeln om ”EU:s Ren energi-paket” så kan vi läsa; ”1. Renodlad elnätsverksamhet
Elnätsföretag kommer som huvudregel inte att få bedriva annan verksamhet än nätverksamhet. Utöver elnät får företagen driva andra nät, till exempel gas, fiber, vatten och fjärrvärme. Däremot får man inte bedriva fjärrvärmeproduktion. Dessutom får företaget också reparera och underhålla andra företags nät.– Det här kan få stora konsekvenser för många kommunala bolag, som tidigare haft flera tjänster och verksamheter i samma bolag som elnät. Elnätsföretagen har dock fått en övergångstid till den 31 december 2023 för att göra omstruktureringar, säger Catherine Lillo.”
[länk]

När vi skriver här på byggahus så är det för att hjälpa varandra.
Och som jag med ett enkla rader kunde debunka, vi har gott om företag som spelar på hela pianot inom energisektorn och vi är efter 31 december 2023, så det var en målsättning som aldrig infriades (såklart).

De ska självklart följa lagar, åtminstone till den grad det skapar aktieägarvärde, samtidigt ska de såklart hela tiden justera sitt beteende för att maximera intjäningen, det är också styrt av lagar.

Som vi ser så är energiinspektionen maktlös mot dessa och de gör självklart allt de kan på alla möjliga fronter för att hela tiden med bibehållen acceptans öka sin intäkter, om elpriserna fortsätter vara låga kommer de att bli allt mer desperata gällande att ännu aggressivare höja elnätsintäkterna. Vi kommer se ännu kreativare PR-kampanjer och än mer pengar kommer gå till politisk sponsring och lobbyism.

Jag kräver inte att du, eller någon annan, tror samma sak men det går inte att undkomma att detta bygger på drivkrafter som är ungefär lika accepterade som gravitationen.
 
D
D Daniel 109 skrev:
Men det kvittar. De har samma intäktsram att förhålls sig till oavsett ägare.
Självklart men den sätter de till största del själv, de ska bara ha den godkänd, en formsak.
 
D djac skrev:
Ja, min gissning, trots att vissa blir upprörda, är att om elproduktionen fortsätter öka och priserna därför förblir låga, så kommer debiteringen gradvis flyttas från elräkningen till näträkningen, det är liksom inte så att vi kommer komma billigare undan.

Ser inte det som en omöjlig utveckling med fasta paket, baserat på din fastighet ett fast månadspris för el och anslutning, sen kommer de försöka erbjuda mervärden i form av olika tilläggstjänster.
Hej djac

Jag tror inte din ”gissning” slår in, varför har jag förklarat med källhänvisning.

D djac skrev:
Det konstateras regelbundet att regleringen inte fungerar, nätbolagen gör i praktiken precis som de vill.

Däremot är de inte korkade, så de gör det på sätt som de kommer undan med (vi ser ju mycket av deras PR återges här bla) och höjer i sådant tempo att politiken inte reagerar. Detta är inget märkligt, inte oväntat eller överraskande, utan precis så en marknad fungerar.
Jag tillhörde inte de som jublade när elenergibolagen ”avreglerades” 1996 och t.ex. kommunala elnät kunde säljas till andra intressenter det skapar bekymmer.

Jag framförde min tveksamhet, och blev t.ex. på köpet ”oense” med villaägareföreningen trots att jag köpte villa 1994 och de upprepade gånger ville värva mig.

Du verkar ha ett ”dystert förhållande” till elnät och elenergibolag. En inställning som rimligen försvårar att handla rationellt, och hålla nere kostnaderna som elanvändare.

Villan jag köpte är byggd för ca 60 år sedan och behövde ca 43 MWh i snitt de 10 första åren.
I december 2006 installerades en varvtalsstyrd bergvärmepump som inte behöver elspets och 2007 klarade huset sig med ca 16 MWh inklusive varmvatten.

Som lägst har jag ett år behövt ca 14 MWh och besparingen i kostnad gällande elenergi och elnät kan sägas räcka till, att häromåret byta ut det nästan 60 år gamla köket och byta fönster på hela huset. Vi får se vad nya vitvaror och fönster innebär för framtida elkostnaden.

Jag räknar med att sätta in frikyla som höjer komforten varma sommardagar och eftersom borrhålen går igenom ett vattendränkt lerlager så räknar jag med, en något sänkt elnota, genom lagret av värme/kyla samt ett sänkt toppeffektbehov genom fönsterbytet.

Den varvtalsstyrda bergvärmepumpen utan elspets har som mest behövt ca 5,3 kW för att värma huset vid drygt 30 minusgrader och det låga toppeffektbehovet innebär att jag räknar med att klara övergången till effektavgifter med höjda kostnader tre kallaste vintermånaderna men lägre kostnad andra månader totalt samma kostnad eller mindre, det blir intressant att se.

Ingen energideklaration är gjord, men jag tror efter en dialog med en som upprättar energideklarationer att jag även klarar detta med ett bra betyg.

Jag har ett ”positivt förhållande” till elnät och elenergibolag. Har använt kunskap om fysikaliska grundlagar och elkraft i mina val och detta är även orsaken att jag avstått från att satsa på solceller.

Det är upp till individen att välja om man vill ha ett ”positivt förhållande” eller ”dystert förhållande” till elnät och elenergibolag. Men då gäller det att man inte "missförstår" hur elmarknaden fungerar.

Det går inte att ”trolla med knäna”. Men genom långsiktiga och genomtänkta beslut så kan man faktiskt undvika att behöva ha ett ”dystert förhållande” till elnät och elenergibolag.
 
Elnäten har inte avreglerats. Elnät har sålts till privata bolag även innan -96.
Näten borde definitivt vara offentligt ägda, men det har inte med avregleringen av elmarknaden att göra.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Elnäten har inte avreglerats. Elnät har sålts till privata bolag även innan -96.
Näten borde definitivt vara offentligt ägda, men det har inte med avregleringen av elmarknaden att göra.
Hej Daniel 10

Det har jag inte heller skrivit

Jag försöker markera tidpunkten 1996 i mitt inlägg. Och att det var då stora förändringar inträffade för många elanvändare.

Så här skriver Konsumenternas energimarknadsbyrå: ”Svensk avreglerad elmarknad sen 1996 Den svenska elmarknaden avreglerades 1996. Tre år senare avskaffades kravet på timmätning för att kunna byta elleverantör och fler hushållskunder kunde byta på ett enkelt sätt. Det finns över 100 elleverantörer i Sverige att välja mellan.”
https://www.energimarknadsbyran.se/el/elmarknaden/elmarknaden-i-sverige/
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Och från första början fanns det rent privat ägda elnät.
Ja de första var inga ägda av kommuner eller stat eller något annat "offentligt".

Sen har det varit en stor variation av ägande under åren.
Först privata bolag och sen kommuner (eller vad det kan hetat på den tiden) och så ekonomiska föreningar, det var väl de tre stora ägargrupperna.

Statligt ägda (genom vattenfall) var i början väldigt lite, inte ens stamnäten ägdes av staten, den första 220kV-ledningen byggdes av Krångede kraft tillsammans med sydkraft.

Men Vattenfall nätverksamhet har under årens lopp köpt allt fler lokalnät, och är nu stora ägare av lokalnät.

Om stamnätens tillblivelse.
https://historia.vattenfall.se/stories/hela-sverige-blir-elektriskt/ett-stamnat-blir-till


edit:
1884 byggdes ett av Sveriges allra första lokala elnät för allmänhetens behov.
Det var i Göteborg som ingenjör Edvard Bildt lät bygga ett ångdrivet elverk som sålde ström till butiker och liknande.
Verksamheten drabbades dock av ekonomiska problem och såldes och då bildades Göteborgs elektriska AB.

Och redan innan 1800-talet var slut hade det startats minst två till elverk i Göteborg.
Sedan började det bli uppköp och sammanslagningar.

Bara som ett exempel på hur elektrifieringen startade.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Martin: Du började ditt inlägg så här…

M Martin Lundmark skrev:
Jag tillhörde inte de som jublade när elenergibolagen ”avreglerades” 1996 och t.ex. kommunala elnät kunde säljas till andra intressenter det skapar bekymmer.
 
D Daniel 109 skrev:
Martin: Du började ditt inlägg så här…
Hej Daniel 109

Jag försökte kort, markera året 1996, när mycket hände gällande elmarknaden

Många tycker att jag skriver för mycket text i mina inlägg. Nu får jag överväga att (för din skull) citera Konsumenternas energimarknadsbyrå varje gång jag vill markera vad som hände 1996.

Så här skriver Konsumenternas energimarknadsbyrå: ”Svensk avreglerad elmarknad sen 1996 Den svenska elmarknaden avreglerades 1996.Tre år senare avskaffades kravet på timmätning för att kunna byta elleverantör och fler hushållskunder kunde byta på ett enkelt sätt. Det finns över 100 elleverantörer i Sverige att välja mellan.”
https://www.energimarknadsbyran.se/el/elmarknaden/elmarknaden-i-sverige/

Hade du godkänt om jag skrivit: ”Jag tillhörde inte de som jublade när elenergibolagen ”avreglerades” 1996 och t.ex. kommunala elnät i ökad utsträckning började säljas till andra intressenter, det skapar bekymmer.”?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Daniel 109

Jag försökte kort, markera året 1996, när mycket hände gällande elmarknaden

Många tycker att jag skriver för mycket text i mina inlägg. Nu får jag överväga att (för din skull) citera Konsumenternas energimarknadsbyrå varje gång jag vill markera vad som hände 1996.

Så här skriver Konsumenternas energimarknadsbyrå: ”Svensk avreglerad elmarknad sen 1996 Den svenska elmarknaden avreglerades 1996."
[länk]
Men du blandar ihop el «The commodity» med elnät (infrastrukturen).
 
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Jag tror inte din ”gissning” slår in, varför har jag förklarat med källhänvisning.


Jag tillhörde inte de som jublade när elenergibolagen ”avreglerades” 1996 och t.ex. kommunala elnät kunde säljas till andra intressenter det skapar bekymmer.

Jag framförde min tveksamhet, och blev t.ex. på köpet ”oense” med villaägareföreningen trots att jag köpte villa 1994 och de upprepade gånger ville värva mig.

Du verkar ha ett ”dystert förhållande” till elnät och elenergibolag. En inställning som rimligen försvårar att handla rationellt, och hålla nere kostnaderna som elanvändare.

Villan jag köpte är byggd för ca 60 år sedan och behövde ca 43 MWh i snitt de 10 första åren.
I december 2006 installerades en varvtalsstyrd bergvärmepump som inte behöver elspets och 2007 klarade huset sig med ca 16 MWh inklusive varmvatten.

Som lägst har jag ett år behövt ca 14 MWh och besparingen i kostnad gällande elenergi och elnät kan sägas räcka till, att häromåret byta ut det nästan 60 år gamla köket och byta fönster på hela huset. Vi får se vad nya vitvaror och fönster innebär för framtida elkostnaden.

Jag räknar med att sätta in frikyla som höjer komforten varma sommardagar och eftersom borrhålen går igenom ett vattendränkt lerlager så räknar jag med, en något sänkt elnota, genom lagret av värme/kyla samt ett sänkt toppeffektbehov genom fönsterbytet.

Den varvtalsstyrda bergvärmepumpen utan elspets har som mest behövt ca 5,3 kW för att värma huset vid drygt 30 minusgrader och det låga toppeffektbehovet innebär att jag räknar med att klara övergången till effektavgifter med höjda kostnader tre kallaste vintermånaderna men lägre kostnad andra månader totalt samma kostnad eller mindre, det blir intressant att se.

Ingen energideklaration är gjord, men jag tror efter en dialog med en som upprättar energideklarationer att jag även klarar detta med ett bra betyg.

Jag har ett ”positivt förhållande” till elnät och elenergibolag. Har använt kunskap om fysikaliska grundlagar och elkraft i mina val och detta är även orsaken att jag avstått från att satsa på solceller.

Det är upp till individen att välja om man vill ha ett ”positivt förhållande” eller ”dystert förhållande” till elnät och elenergibolag. Men då gäller det att man inte "missförstår" hur elmarknaden fungerar.

Det går inte att ”trolla med knäna”. Men genom långsiktiga och genomtänkta beslut så kan man faktiskt undvika att behöva ha ett ”dystert förhållande” till elnät och elenergibolag.
Jag har ett neutralt förhållande till elnätsbolagen, dvs jag utgår ifrån att de är vanliga aktiebolag som drivs enligt gängse lagar och traditioner.

Jag ställer med förtroende elkraftsfrågor till dig men saknar helt förtroende för dina kommersiella inlägg.

Bolag ska drivas till aktieägarnas fromma, det är den yttersta målsättningen och är regelstyrt, det måste man klara förhålla sig till, oavsett vad man tycker om deras verksamhet.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Daniel 109

Jag försökte kort, markera året 1996, när mycket hände gällande elmarknaden

Många tycker att jag skriver för mycket text i mina inlägg. Nu får jag överväga att (för din skull) citera Konsumenternas energimarknadsbyrå varje gång jag vill markera vad som hände 1996.

Så här skriver Konsumenternas energimarknadsbyrå: ”Svensk avreglerad elmarknad sen 1996 Den svenska elmarknaden avreglerades 1996.Tre år senare avskaffades kravet på timmätning för att kunna byta elleverantör och fler hushållskunder kunde byta på ett enkelt sätt. Det finns över 100 elleverantörer i Sverige att välja mellan.”
[länk]

Hade du godkänt om jag skrivit: ”Jag tillhörde inte de som jublade när elenergibolagen ”avreglerades” 1996 och t.ex. kommunala elnät i ökad utsträckning började säljas till andra intressenter, det skapar bekymmer.”?
Ser du någon om elnäten där alls?
Det är inte att du skrev för kortfattat, du skrev felaktigheter. Elnätet avreglerades inte, det separerades från elproduktionsbolag eftersom elmarknaden avreglerades.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.