Ja, naturligtvis. Men jag syftade på regleringen.

D djac skrev:
De måste hela tiden söka maximera vinsten, de är ingen hjälporganisation, det räcker inte som VD att säga att man gör viss vinst, den ska såklart vara högsta möjliga.
Vilket alltså motsvarar det jag skrev. Att del inte förstår vad det betyder är ju typiskt.

Konstigt nog står det något helt annat i ditt inlägg när jag läser det.

K karlmb skrev:
Vilket alltså motsvarar det jag skrev. Att del inte förstår vad det betyder är ju typiskt.
Nej du skrev INGET om att maximera vinsten, snarare diametralt motsatt

Du skrev:
”en avkastning motsvarande vad de investerat i nätet är ju det enda rimliga”

Intressant att inga plastliberaler har något att säga här.
Men de gillar väl inte regler om begränsad vinst förstås. Så om någon nämner att de måste skärpas kryper de tillbaka under sina stenar.

Attitudeswe
Intressant att den flödesbaserade prissättningen gjorde att se1, se2, se3 och se4 inte har samma elpris någon timme under första dygnet.

Graf över elpriser i SE1, SE2, SE3 och SE4, där varje område har olika prisnivåer timme för timme under dygnets 24 timmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Tydligen norrmän som kommer att tjäna på detta genom att utnyttja vårt nät.

Hur tänker du då? Att det som du anser är ett stort problem om det händer i Sverige är till nytta om det händer i Norge?

Attitudeswe
Sverige tjänar väl på detta genom att BNP och exportintäkter ökar med några miljarder.

Vore smakligt om man hade frusit elskatten för att kompensera konsumenter som inte kan vidarefakturera kostnadsökningen.

• Arg
karlmb
  • Laddar…
Kärnfrågan 😀 är väl om svensk elproduktion och reglerkraft som behövs för balansera produktionen från vindkraften också ska vara en handelsvara?

Var elen så hemskt dyr på 80-talet?
Innan avregleringen?
Jag minns inte att elen var dyr, fast jag behövde iofs inte betala några elräkningar då.

Att vindkraften pressat ner priserna gillar väl alla och särskilt stolta är väl vissa politiker som samtidigt undrar varför inte SvK planerade stamnätet för nedläggningen av flera reaktorer.

Vet inte aktuell status men H2gren steel nekades anslutning av Vattenfall. De ville ha elkraft motsvarande två Uppsala.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/stalforetaget-i-boden-nekas-eleffekt-anmaler-vattenfall

LKAB kommer inte överens om elpriset på framtida produktion.
Afv har också talat med en annan källa som arbetar nära marknaden. Hen vill vara anonym men bekräftar att kraftproducenter och elköpare står långt ifrån varandra. Personen säger att en producent vill ha ett pris på minst 40 euro per megawattimme efter de senaste årens prishöjningar, medan en kund av LKAB:s kaliber kanske är beredd att betala 30 euro per megawattimme just nu
https://www.affarsvarlden.se/artike...mmer-inte-overens-med-lkab-kan-forsena-hybrit

Så hur gör vi för att ha låga elpriser och samtidigt öka elkonsumtion för den gröna omställningen?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Så hur gör vi för att ha låga elpriser och samtidigt öka elkonsumtion för den gröna omställningen?
Jag tror jag envisades om det här problemet tidigare i tråden, t.ex. i det här inlägget:
K krfsm skrev:
Om det huvudsakligen är höga priser så kommer de att kasta bort relativt sett mindre skattepengar. Men man är återigen tillbaka till att det inte går att göra alla nöjda.
  • Staten vill klara sina utsläppsmål.
  • Industri som ska elektrifieras vill ha billig el så de går runt.
  • Elproducenter som ska bygga nya kraftverk vill ha tillräckligt betalt för att gå runt.
  • Övriga elkonsumenter (inklusive väljarna) vill ha överkomligt billig el.
Det går inte magiskt ihop. Marknaden kan lätt klara de tre sista någorlunda halvdant, men då bommar staten första. Osv. Det är bara att välja vilket man vill ska gå åt helvete, eller vilket hål man vill hälla pengar i.
Dvs man är tillbaka till att staten häller pengar i något hål om de vill klara utsläppsmålen. Eller så skiter man i utsläppsmålen och den gröna omställningen blir som den blir, även om det råkar bli en tummetott.

K karlmb skrev:
Tydligen norrmän som kommer att tjäna på detta genom att utnyttja vårt nät.
SvK har väl inte sänkt priset på transporten.
Någon i Norge får betala precis lika mycket som tidigare.

Det som hänt är väl däremot att man kan transportera lite mer effekt. Och staten (SvK) roffar åt sig mer.

Påminner mig om att det är utlänningar som använder vägtunnlarna i Schweiz mest. Skulle det vara en fördel om Schweiz bara tillät inrikes födda att passera genom tunnlarna? Och bara fordon med varor producerade i Schweiz. Jag tror tvärtom att Schweiz då skulle trilla tillbaka rejält i levnadsstandard.

Attitudeswe
Man skulle ju kunna prova slopa elskatten (så kan producenterna få upp till 100% mer betalt utan att konsumenten får det dyrare).

Finansieras lämpligen med dubblad skatt på olja/co2.

Tabell över punktskatter på tobak, alkohol, energi, koldioxid och miljö från Ekonomifakta, totalt 159,4 miljarder kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D daVinci skrev:
SvK har väl inte sänkt priset på transporten.
Någon i Norge får betala precis lika mycket som tidigare.

Det som hänt är väl däremot att man kan transportera lite mer effekt. Och staten (SvK) roffar åt sig mer.

Påminner mig om att det är utlänningar som använder vägtunnlarna i Schweiz mest. Skulle det vara en fördel om Schweiz bara tillät inrikes födda att passera genom tunnlarna? Och bara fordon med varor producerade i Schweiz. Jag tror tvärtom att Schweiz då skulle trilla tillbaka rejält i levnadsstandard.
Om norrmännen kan importera lite mer så kommer deras priser att sjunka lite, samtidigt som priset går upp lite i området de importerar från.

SVK får som du säger lite mer vanliga inkomster från transmission eftersom överföringen går upp något. Hur flaskhalsavgifterna förändras är svårt att säga eftersom å ena sidan överförs lite mer, å andra sidan så blir prisskillnaden över flaskhalsen något mindre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.