S STB skrev:
Artikeln är tydlig med att kärnkraften minskar behovet av och kostnaden för stödtjänster.
[länk]
Då kan du få citera de delar i den artikeln som visar kausalitet för att kärnkraft skulle minska behov av stödtjänster.

Jag vill se logik. Inte svammelpåståenden.

(Jag tvivlar också på att någon kommer kunna visa på att en ökad "DC-nivå" på produktionssidan kommer kunna kommer leda till att kortvarig mismatch mellan produktion och förbrukning minskar).
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Nej, min fråga är inte underlig. Den var direkt kopplad till påståenden som lyfts fram. Jag vet att mitt användande av order balans har kritiserats. Men då för att jag använde det just som SVK gör.
Nu frågade jag vad ni egentligen menar.
Jag ser inte att någon är på forumet egentligen skrivit några åsikter, bara att vi håller med resonemangen i artikeln. Den är väl formulerad och behöver, enligt mig, ingen ytterligare tolkning.
D Daniel 109 skrev:
Artikeln i fråga har inte stöd för att minskad kärnkraft är orsaken. Däremot finns det en koppling till mer väderberoende produktion. Det medför att vattenkraften varierar mer i stället för att tuffa på på jämn produktion. Det medför att den inte lika lätt kan anpassa produktionen ytterligare. Vind och sol är på väg in mer och mer på dessa marknader. Så priserna kommer säkerligen att minska.
Artikeln kopplar tydligt nedlagd kärnkraft med ökade kostnader för stödtjänster. Sedan står det ju läsaren fritt att bedöma om stödet för resonemanget är starkt eller svagt.
Jag håller med dig om att artikeln också anser att mer väderberoende produktion kopplas till ökade kostnader för stödtjänster.
 
Nej, det gör den inte. Den konstaterar att det skedde i samma tidsperiod. Om jag påstår att glass är en orsak till drunkning efter som att fler drunknar under perioder med hög glasskonsumtion. Skulle du då okritiskt tro på sambandet?
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
S
https://www.tn.se/naringsliv/39549/...orkar-om-kostnadssmall-for-nedlagd-karnkraft/

Rubriken: "Granskning: Svenska kraftnät mörkar om kostnadssmäll för nedlagd kärnkraft"

Ingressen: "Efter TN:s artikel om de höga stödtjänstkostnaderna har Svenska kraftnät valt att dementera att detta skulle ha att göra med ett mer väderberoende elsystem. När TN granskar tidigare årsredovisningar och hittar affärsverkets egen undersökning om orsakerna visar sig dock en annan bild, där nedlagd kärnkraft är en viktig orsak."

Jag tycker artikeln anger en tydlig koppling mellan nedlagd kärnkraft och ökade kostnader för stödtjänster. Du får tycka vad du vill, jag bryr mig inte.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Nej, det gör den inte. Den konstaterar att det skedde i samma tidsperiod. Om jag påstår att glass är en orsak till drunkning efter som att fler drunknar under perioder med hög glasskonsumtion. Skulle du då okritiskt tro på sambandet?
Svaret är högst sannolikt ett rungande -ja!
 
D
S STB skrev:
Jag ser inte att någon är på forumet egentligen skrivit några åsikter, bara att vi håller med resonemangen i artikeln. Den är väl formulerad och behöver, enligt mig, ingen ytterligare tolkning.

Artikeln kopplar tydligt nedlagd kärnkraft med ökade kostnader för stödtjänster. Sedan står det ju läsaren fritt att bedöma om stödet för resonemanget är starkt eller svagt.
Jag håller med dig om att artikeln också anser att mer väderberoende produktion kopplas till ökade kostnader för stödtjänster.
Återigen, detta är bara en debattartikel, inget behöver vara sant, de bygger ett resonemang på att några saker korrelerar. Viktigare är att med de stora prissvängningar vi har så varierar förbrukningen kraftigare, om man själv säljer stödtjänster så ser man att behovet av dessa för det mesta sammanfaller med prisvariationer än med väderförändringar.

Jag tycker inte at man ska förbjuda opinionsbildning i sig men att man borde ta tag i detta med maskerade avsändare och syften, källkritiken saknas ofta hos mottagarna.
 
S
@djac Du har helt rätt i att det är en debattartikel, men har fel i att det är en maskerad avsändare. Även om du inte explicit uttrycker det så gör du det implicit.

SVKs kostnad för stödtjänster har stigit från väl under 1 miljard till ca 6 miljarder.

Stapeldiagram över nettokostnad för stödtjänster 2013–2024 visar ökande kostnader, särskilt för aFRR, FCR-Upp och FCR-N. Prognos för 2024.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Artikeln framför goda argument för att det är på grund av mer värderberoende kraft och mindre kärnkraft. Finns det egentligen någon annan förklaring till en så stor höjning?
 
Ja, priserna varit höga. Något som gynnat de som skaffat batterier, men de kommer nu snabbt att rasa. Kärnkraften bidrar inte med någon av dessa stödtjänster.
 
Mikael_L
S STB skrev:
Artikeln framför goda argument för att det är på grund av mer värderberoende kraft och mindre kärnkraft.
Är det inte lite märkligt att det inte syns redan 2020 att Ringhals 2 stängdes (R2 stängdes i dec 2019).
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
D
S STB skrev:
@djac Du har helt rätt i att det är en debattartikel, men har fel i att det är en maskerad avsändare. Även om du inte explicit uttrycker det så gör du det implicit.

SVKs kostnad för stödtjänster har stigit från väl under 1 miljard till ca 6 miljarder.

[bild]

Artikeln framför goda argument för att det är på grund av mer värderberoende kraft och mindre kärnkraft. Finns det egentligen någon annan förklaring till en så stor höjning?
Den är inte märkt "annons", det borde den vara, också oklart vilka intressen de avser gynna.

Förutom att glass bidrar till drunkning så blir man ju lång av att spela basket, det är sen gammalt!
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
S STB skrev:
@djac Du har helt rätt i att det är en debattartikel, men har fel i att det är en maskerad avsändare. Även om du inte explicit uttrycker det så gör du det implicit.

SVKs kostnad för stödtjänster har stigit från väl under 1 miljard till ca 6 miljarder.

[bild]

Artikeln framför goda argument för att det är på grund av mer värderberoende kraft och mindre kärnkraft. Finns det egentligen någon annan förklaring till en så stor höjning?
Ja. Att 70%-regeln numera tillämpas strikt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det inte lite märkligt att det inte syns redan 2020 att Ringhals 2 stängdes (R2 stängdes i dec 2019).
Eftersom kostnaderna påverkas av spotpriset och spotpriset 2020 var rock bottom pga ingen efterfrågan och alla andra orsaker som jag dragit nuttifjorton gånger i diverse trådar, så blev förstås kostnaderna lägre för balansering också. Det är inte för inte som 2015 är den minsta stapeln i diagrammet.

Om man anser att de ökade kostnaderna 2021 och framåt främst beror på högre spotpriser, så bör man rimligen acceptera att de låga kostnaderna 2020 beror på det extremt låga spotpriset som var då.
 
S STB skrev:
@djac Du har helt rätt i att det är en debattartikel, men har fel i att det är en maskerad avsändare. Även om du inte explicit uttrycker det så gör du det implicit.

SVKs kostnad för stödtjänster har stigit från väl under 1 miljard till ca 6 miljarder.

[bild]

Artikeln framför goda argument för att det är på grund av mer värderberoende kraft och mindre kärnkraft. Finns det egentligen någon annan förklaring till en så stor höjning?
Höga elpriser gör balansmarknaden dyrare också, eftersom alternativet till att agera på stödmarknaden är att sälja spot.

(F.ö. vore det intressant att veta vad den där notisen "Notera att FCR-D ned och mFRR kapacitetsmarknad tillkommer" innebär, eftersom de är nya fenomen från och med 2022 respektive 2023.)

Samtidigt så kan man ju konstatera att elpriserna 2024 inte är höga.
 
Ang FCR-D ser jag att den tjänsten upphandlas i förväg. Och antar att det SVK betalar är till balansansvarig? för att tillhandahålla kapaciteten att leverera tjänsten vid behov.

Ersättningen är då inte kopplat till faktisk leverans av tjänsten utan en kostnad för att någon skall ha kapaciteten.

Kan någon bekräfta eller dementera?


Om detta stämmer och t ex Vattenfall är stor leverantör så innebär det att SvK då får betala till Vattenfall för att Vattenfall reserverar viss kapacitet som inte dom kan utnyttja annat än när tjänsten aktiveras.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det inte lite märkligt att det inte syns redan 2020 att Ringhals 2 stängdes (R2 stängdes i dec 2019).
Det är inte märkligt alls!
Då fanns inte så mycket elenergi som inmatades från vind och sol så det påverkade frekvensen på 50 Hz.
Men i dag 4 år senare har det byggts så många MW vindenergi och solenergi att man blir inte av med elen om det blåser, den går inte att exportera då det oftast blåser samtidigt i Danmark och norra Tyskland.
Det man kan göra är att stänga ner vattenkraft och vaska energi i utskotten, det är inte alltid möjligt att spara vattnet då vattendom regelerar flödet nedströms.
Vattenkraften får då betalt för förlorad inkomst samt ökad förslitning på komponenter. Allt det kostar 2024 6-8 miljarder / år och stiger med c:a 2 miljarder / år !!!
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.