321 368 läst · 7 099 svar
321k läst
7,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Ja, elbehovet hos existerande konsumenter går generellt sett något neråt, och EU-länderna har mål för 2030 de vill försöka nå. Om det hade varit allt, så hade det varit relativt problemfritt.D daVinci skrev:Den grafen visar att elförbrukningen mattas något sedan 2021. Eller tom sedan 2018 om man accepterar att 2021 var en avvikelse. Och då borde vi väl inte se någon hysteri kring elproduktionen. En hysteri som vi trots allt ser. Inte minst här i forumet.
Vidare kan man notera att elförbrukningen varit ganska konstant under hela 2000-talet. Trenden är ungefär 0.
Varför då inte bara låta marknaden sköta detta så vi får lägsta tänkbara priser?
Fast nu vill ju EU-länderna komma ner till netto noll till om det är 2045 eller 2050, och då behöver stålindustri, kemisk industri, transporter, gas-/koluppvärmning av bostäder etc också sluta drivas med fossila råmaterial. En hel del av det förväntas ersättas direkt eller indirekt med el. För Sveriges del är det i storleksordningen 50% extra förbrukning för enbart stål och viss kemi. (Stålindustrin blir något i stil med 9-10 GW utslaget på kontinuerligt 24/7/365.)
Marknaden kan säkert fixa det, men knappast med den tidplanen. Åtminstone inte utan att konsumenterna blir väldigt ledsna.
Det här handlade om en anomali runt 2020. Tittar man SVKs export/import mot Norge (negativt är export) för de relevanta åren får man:D daVinci skrev:
2018: 3878 GWh
2019: -1294 GWh
2020: 7799 GWh
2021: 2741 GWh
2022: 1358 GWh
2023: -1493 GWh
Dvs det varierar mellan åren, men en uppenbar puckel 2020 - där det helt enkelt fanns gott om norsk vattenkraft som inte kunde säljas till några andra.
Precis, men när vi inte har "tillräckligt" med export så blir det priskoppling till elområden som har gas i sin elmix, och då styrs vårt elpris av det i alla fall.D daVinci skrev:
Fast uppenbart finns det tillräcklig produktion för att det inte ska vara ett akut problem - vi har inte hört om frånkopplingar och utbrända nät i något av våra grannländer.D daVinci skrev:
Det som i praktiken händer är ju att dyrare produktion kopplas in, och vanligtvis är det mer gaskraftverk och i svårare fall de dyraste peaker-gaskraftverken. Utsläppsrätterna har gjort det lite krångligare, eftersom det minskar spridningen mellan effektiva gaskraftverk och kolkraftverken.
Så "exponering mot utbudsunderskott" är i praktiken exponering mot gaspriset (+utsläppsrätter), för det är den dyraste produktion som normalt tas i drift när inte sol/vind/kk/vatten räcker till.
Fast nu tänker du på typ 10-15 års sikt (om man antar att vi pratar om att bygga kraftverk). På kort sikt så jämnar mer export ut priser mellan områden. Området med högre pris får något lägre och det med lägre pris får något högre. Om någon drar en ny kabel så blir utjämningseffekten större. Det är så prissättningsalgoritmen fungerar.D daVinci skrev:Det som skulle hända är att ingen bygger mer elproduktion i Sverige. Under överskådlig tid. Och befintlig produktion tas ur drift. Och så blir det tills elpriset åkt upp till nivån att ny elproduktion är lönsam.
Jag förstår inte riktigt varför en del tror att producenterna skall producera till förlust om man förbjuder försäljning (dvs förbjuder export).
Samma personer borde då tro att lastbilar från Volvo blir billigare i Sverige om man förbjuder export av de. I verkligheten skulle de bli mycket dyrare i Sverige.
Export sänker priserna.
Eftersom Sverige nästan alltid är ett lågprisland i det här sammanhanget innebär större export högre priser i Sverige, och minskad export lägre priser. I ett kort perspektiv.
(Och f.ö. var exemplet främst för de som ifrågasätter att exportkapaciteten har någon påverkan på elpriset. Vilket är lite spännande eftersom det är eminent enkelt att se det nästan dagligen på elmarknaden.)
Jo, vi behöver stabilitet på elpriset timme för timme. Vi är redan ett u-land gällande elpriset idag. I alla fall i SE4. Du borde kolla lite på hur tung processindustri fungerar i Sverige. Det som månt och mycket byggt vår välfärd.D Daniel 109 skrev:
Det är inga grejer man stänger av och på hela tiden. Fast det gör vi nu. Kvalitet blir lidande och livslängden på maskiner blir skit. Inga saker blir bra av att sättas på/av hela tiden.
Det är total katastrof idag med elen i Sverige. Vi liknar ett bananland och många industrier kommer snart få stänga ner.
Många industrier får inte heller bygga ut då det inte finns någon el att tillgå. Så ser verkligheten ut. Tack för nedläggningen av våra kärnkraftverk.......
Vad du får dina "Nej, prisstabilitet är inte ett krav för industrin" ifrån är i alla fall inte från verkligheten. Kanske från någon mindre mekanisk verkstad i SE1....
Redigerat:
OK. Jag skall förklara.D daVinci skrev:
Jag skrev så här:
Jag menade att det alltid fanns elkraft tillgänglig när man behövde den till ett så rimligt och förutsägbart pris att man kunde fasa ut oljeeldad uppvärmning av bostäder med direktverkande el. Helt enkelt att systemet fungerade och levererade så pålitligt att ingen intresserade sig för elpris eller om det var vattenkraft eller kärnkraft som producerade. Det var helt enkelt en icke-fråga under den perioden. Ett stabilt elsystem fungerar helt enkelt utan märkbara fluktuationer.O skrev:
Så ser jag det. Andra ser det antagligen annorlunda. Vissa kanske till och med tycker jag har fel. Men nu var ju frågan vad jag menar. Inte om jag har rätt.
Frs05: Nej, ett stabilt elpris är inte nödvändigt. Vi kommer inte heller att få det. Med en stor andel sol, vin och kärnkraft som kör på oavsett elpris så blir priset varierande.
Sverige har bland de lägsta elpriserna du kan hitta.
Sverige har bland de lägsta elpriserna du kan hitta.
Medlem
· Blekinge
· 10 603 inlägg
Kan de starkt fluktuerande elpriser ha något att göra med avregleringen som gjordes?
Nu är det många lycksökare på marknaden och det finns ett obegripligt prissättningssystem som inte är en logisk följd av utbud och efterfrågan.
Nu är det många lycksökare på marknaden och det finns ett obegripligt prissättningssystem som inte är en logisk följd av utbud och efterfrågan.
Ja, naturligtvis är det så att ett rörligt marknadspris är rörligare än ett fast reglerat elpris….
Det faktum att man gått från kol och olja till vind och solkraft gör också att priserna varierar mer. Oljekraft stänger ner när priset går ner. Det här är en fullt naturlig utveckling.
Påståendet om att
Det faktum att man gått från kol och olja till vind och solkraft gör också att priserna varierar mer. Oljekraft stänger ner när priset går ner. Det här är en fullt naturlig utveckling.
Påståendet om att
Är helt fel. Prissättningen är inte svår att begripa. Jag kan förklara den översiktligt för en genomsnittsbegåvad sexåring. Det finns en tydlig koppling mellan priset och förhållandet mellan tillgång och efterfrågan.T Thomas_Blekinge skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Vinkraft låter intressant? Är det den som slår in på lördagkvällen efter stek och bea? 😂D Daniel 109 skrev:
Skämt och sido.
Att ett medelpris är lågt är ju en klen tröst om priset när man behöver el är högt. Då blir räkningen hög även om medelpriset är lågt om man kör timpris. Kör man månadsmedel jämnar det förvisso ut sig men då är ju vitsen med systemet lite borta då meningen med att anpassa förbrukningen är noll.
Hela upplägget blir dessutom extra krångligt nu när även effekttariffer kommer in. Försöker man förbruka mycket el när den är billiga så åker man istället på straffavgifter från elnätsägare... Det blir liksom ett system där det inte går att göra rätt utan blir man inte pungsparkad av elleverantören så får man en käftsmäll av elnätsägaren....
Det är ingen som tror att den tunga elintensiva industrin köper sin ström (ofta högspänning) till helt andra priser och låånga avtalsperioder? Dessutom gör dom fulla avdrag för kostnaderna. Man kan inte jämföra med privatpersoners situation.
Det finns ingen marknad ”med helt andra priser”
Hade det inte varit för rädslan för kärnkraft så hade det aldrig ens blivit någon diskussion om andra energislag.
Det är propaganda. Hur slutförvarar man ett vindkraftverk? Inte som de flesta tror i alla fall! Kolla upp det ni som förespråkar vindkraft 😉
Det är propaganda. Hur slutförvarar man ett vindkraftverk? Inte som de flesta tror i alla fall! Kolla upp det ni som förespråkar vindkraft 😉
Ser man det som ett stort problem så måste man omedelbart förbjuda fritidsbåtar.
Visst är det märkligt. Är det inte för rädslan så är det den ekonomiska frågan som lägger krokben. Jag tycker att stabil elförsörjning ska få kosta dyra skattepengar då det är så pass viktigt för oss innevånare. BYGG NYTT FÖR BÖVELEN!Farstatjej90 skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Skillnaden är väl att livslängden på en fritidsbåt vida överstiger den hos en vindkraftverk och jag skulle gissa att de inte alls produceras i samma mängder som vi skulle behöva bygga vindkraftverk.D Daniel 109 skrev:
Dock är jag inte så orolig för vingarna, den återvinningen löser man nog på något sätt. Det går dock åt betydligt mer betong att bygga fundament till vindkraftverk med motsvarande effekt som ett kärnkraftverk än det går åt för ett kärnkraftverk och dessutom har vindkraftverken 1/3-1/4 av livslängden. Och betong är ju som sagt inte så miljövänligt...