D djac skrev:
Jag hoppas inte att någon köpt solceller för att få stabilare el, så funkar det liksom inte.

Vi har väl aldrig någonsin haft ett sådant avbrott, varken i Sverige eller länder runt oss?
Varför installerar någon solceller då anser du?

(Läs mitt inlägg igen och fundera på om man kan tolka in något mer i "stabil elförsörjning" än just lampan lyser när jag sätter i stickproppen)

• Haha
returen
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Varför installerar någon solceller då anser du?

(Läs mitt inlägg igen och fundera på om man kan tolka in något mer i "stabil elförsörjning" än just lampan lyser när jag sätter i stickproppen)
Stabil elförsörjning bör ju vara motsatsen till ostabil (instabil) elförsörjning och det har vi inte eller har haft någonsin.

Jag känner heller inte till att Sveriges el är slut och att vi inte kan ansluta fler brukare, det stämmer heller inte.

Det som däremot ligger i närheten är att det finns planer på industrier som kräver mycket av mycket billig el, så om någon hittar ett alternativt sätt att nästan gratis framställa och samtidigt vill sälja densamma för detta låga pris, så har man en vinnande kombination.

Nissens
D djac skrev:
Stabil elförsörjning bör ju vara motsatsen till ostabil (instabil) elförsörjning och det har vi inte eller har haft någonsin.

Jag känner heller inte till att Sveriges el är slut och att vi inte kan ansluta fler brukare, det stämmer heller inte.

Det som däremot ligger i närheten är att det finns planer på industrier som kräver mycket av mycket billig el, så om någon hittar ett alternativt sätt att nästan gratis framställa och samtidigt vill sälja densamma för detta låga pris, så har man en vinnande kombination.
Du har inte hört något om att den växande elbilsparken kräver mängder av el?

D
Nissens Nissens skrev:
Du har inte hört något om att den växande elbilsparken kräver mängder av el?
Japp, det är försumbart och ryms mycket lätt inom vårt växande överskott, somna om.

• Gilla
  • Haha
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Varför installerar så många privatpersoner då mer produktion om det redan finns en kräm i väggen? Måste ju vara hål i huvudet att betala hundratals tusen för något man redan har, eller hur?
D djac skrev:
Importerar vi aldrig någon el menar du?

Jag antar också att detta är "fake-news"; https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/stalforetaget-i-boden-nekas-eleffekt-anmaler-vattenfall

https://www.tn.se/naringsliv/29469/kemiindustrier-nekas-el-drabbar-stora-delar-av-svensk-industri/

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Japp, det är försumbart och ryms mycket lätt inom vårt växande överskott, somna om.
Där ser man. Det spelar ingen roll hur stor parken blir, det är ändå försumbart?
Tycker du skall ringa Volvo cars om det, de verkar inte ha koll på detta.

• Gilla
returen
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Varför installerar så många privatpersoner då mer produktion om det redan finns en kräm i väggen? Måste ju vara hål i huvudet att betala hundratals tusen för något man redan har, eller hur?

Importerar vi aldrig någon el menar du?
Ja, det finns säkert många anledningar men främst för att det är en besparing att tillverka själv jämfört med att köpa, skulle jag tro? Många fäller och hugger ved, trots att det finns att köpa osv, inte ovanligt tänk.

Självklart både importerar och exporterar vi el, det är ju en handelsvara och det har spenderats mycket pengar på sladdarna som används, så det är väl en rimlig aktivitet.

• Haha
returen
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Där ser man. Det spelar ingen roll hur stor parken blir, det är ändå försumbart?
Tycker du skall ringa Volvo cars om det, de verkar inte ha koll på detta.
Ja, så är det, alla transporter i hela Sverige, inga problem!

• Gilla
  • Haha
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Jag antar också att detta är "fake-news"; [länk]

[länk]
Du la till dessa, det inte fake news men används i propagandan för att lura folk. Detta handlar om att lokalnäten behöver förstärkas när man ändrar användningen, sånt har vi haft i Skåne också och även det plockades upp av svärjevänner och framställdes felaktigt. Jag misstänker att såna här felaktigheter uppfinns i trollfabriker och sen sprids via sociala medier.

• Gilla
  • Haha
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, det finns säkert många anledningar men främst för att det är en besparing att tillverka själv jämfört med att köpa, skulle jag tro? Många fäller och hugger ved, trots att det finns att köpa osv, inte ovanligt tänk.
Huvudet på spiken. I stabil elförsörjning så tolkar jag även in ett pris där man inte behöver investera hundratals tusen som privatperson för alternativ källa.
D djac skrev:
Självklart både importerar och exporterar vi el, det är ju en handelsvara och det har spenderats mycket pengar på sladdarna som används, så det är väl en rimlig aktivitet.
Men varför importerar vi om vår el inte är slut som du säger? (ja jag retas lite)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Du la till dessa, det inte fake news men används i propagandan för att lura folk. Detta handlar om att lokalnäten behöver förstärkas när man ändrar användningen, sånt har vi haft i Skåne också och även det plockades upp av svärjevänner och framställdes felaktigt. Jag misstänker att såna här felaktigheter uppfinns i trollfabriker och sen sprids via sociala medier.
Yes, dessa kom lite i efterhand när jag ville kontrollera ditt påstående att ingen har nekats elanslutning ( som då var felaktigt).

Sedan kan man naturligtvis resonera att det inte är rimlig att ha ett elnät som är redo för vilken storlek på anslutning som helst. Med fog absolut.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är det så det fungerar alltså?😅
Daniel tillämpar en princip.
Sådant blir obegripligt för de som går på känslobaserat godtycke.
Hade det inte varit för rädslan för kärnkraft så hade det aldrig ens blivit någon diskussion om andra energislag.
Varför det?
I privat sektor i alla fall så blir det nästan alltid diskussioner om priser, leveranssäkerhet, leveranstid, och risker i produktionsförfarande.
Varför skulle inte det inträffa för elproduktion?

(Eller ser du ett kommunistsamhälle som Östtyskland framför dig. Då kan du ha rätt i att det inte blir så mycket diskussion, utan mer dekret uppifrån).
Det är propaganda. Hur slutförvarar man ett vindkraftverk?
Vad specifikt är det i ett vindkraftverk som du vill slutförvara?
Är det betongen?
Eller metallen?
Eller träet i vingarna?

I de få fall vindkraftverk skrotats så har man lagt vingarna på deponi tillsvidare. Då det inte (ännu) funnits något etablerat sätt att hantera de. Men när volymerna ökar så kommer ett förfarande etableras.

• Haha
returen
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Men varför importerar vi om vår el inte är slut som du säger? (ja jag retas lite)
Det där blir nästan filosofiskt och ifrågasätter såklart hela kapitalismen och all vår konsumtion, jag kan bara konstatera att i vår värld är det normalt att "göra affärer" och handla med varandra och att det finns tusentals varor som passerar våra gränser åt bägge hållen varje dag, bla bilar och el.

Du får hitta något annat att belägga ditt påstående med, det var sladden som var tunn, inte elen som var slut.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Ja, så är det, alla transporter i hela Sverige, inga problem!
I det skenet undrar man ju hur behov av solpaneler och vindkraft ens diskuteras . 😂😂

• Gilla
returen
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Eller träet i vingarna?

I de få fall vindkraftverk skrotats så har man lagt vingarna på deponi tillsvidare. Då det inte (ännu) funnits något etablerat sätt att hantera de. Men när volymerna ökar så kommer ett förfarande etableras.
Jag tänker att du skrev fel, eller har jag missat att vingarna är gjorda av trä??? Jag trodde det var hårdplastkompositer... Dessa läggs som sagt på deponi i många fall;
Gamla nedmonterade vindkraftsblad i en deponi, placerade i rader på en annars tom markyta som sträcker sig bort mot horisonten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mycket av dem går att återvinna, men sist jag läste på lite i ämnet så var det väldigt dyrt så ofta blev det deponi istället. Förhoppningsvis förändras detta i framtiden!

Sedan kan man resonera i vad man ska göra med betongfundamenten. Har för mig det var en ansenlig mängd i backen när jag läste på sist.

• Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.