310 212 läst · 6 778 svar
310k läst
6,8k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Men för att exporten till Sverige ska vara möjlig så behöver det ju finnas ett behov, eller vad säger du? Alternativt så är våran el så dyr att den utländska var billigare...D djac skrev:Det där blir nästan filosofiskt och ifrågasätter såklart hela kapitalismen och all vår konsumtion, jag kan bara konstatera att i vår värld är det normalt att "göra affärer" och handla med varandra och att det finns tusentals varor som passerar våra gränser åt bägge hållen varje dag, bla bilar och el.
Du får hitta något annat att belägga ditt påstående med, det var sladden som var tunn, inte elen som var slut.
Det sistnämnda är väl inget bra betyg på Sveriges elförsörjning eller vad säger du?
Skulle du säga att i konsekvens därmed skall staten tillhandahålla bilar (Trabanter) så att privatpersoner inte skall behöva investera hundratusentals kronor (i en BMW).S Styrman_jansson skrev:
Skulle tro att ditt svar blir ett klart och tydligt JA.
Och då är dina preferenser klara och tydliga.
De med någon basal kännedom om marknadsekonomi skulle säga att det då är mer lönsamt att importera än att producera mer själv.S Styrman_jansson skrev:
Men det är dom det. För övriga, där kostnad är ett okänt begrepp, så kan det nog framstå som att man "har slut på el".
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Så du menar att solceller producerar en alldeles särskild "lyx-el/BMW-el" som är bättre än den "trabant-el" som kommer ur ledningarna? Lyser lamporna starkare och elbilen (BMW förstås för trabant gör ingen elbil vad jag vet) laddas snabbare på "lyx-elen"?D daVinci skrev:
Javisst. Det skrev jag också i mitt svar till djac.D daVinci skrev:
Om du läser vad jag skrev var det: "träet i vingarna"S Styrman_jansson skrev:
Det står alltså inte att vingarna är gjorde i trä, utan att det finns trä i vingarna. Balsa är vanligt.
Vad gör man med betong som skrotas?S Styrman_jansson skrev:
Och vad gör man med betongen från skrotade kkv?
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Ok, då missförstod vi varandra. Jag tänker att man behöver sortera de olika materialen i vingarna för att kunna återvinna det. Sist jag läste gick ca. 85% att återvinna men det var väldigt dyrt så det blev deponi. Hållbart?D daVinci skrev:
Det går åt betydligt mer( ca.30% har jag för mig) betong att bygga vindkraft som producerar energi motsvarande ett kkv än ett kkv.D daVinci skrev:
Sedan kan man fundera vad som är mest användbart. En betongplatta med en byggnad på eller en massa ”små”fundament ”ute i skogen.”
Känslomässigt? Tillämpar en princip?D daVinci skrev:Daniel tillämpar en princip.
Sådant blir obegripligt för de som går på känslobaserat godtycke.
Varför det?
I privat sektor i alla fall så blir det nästan alltid diskussioner om priser, leveranssäkerhet, leveranstid, och risker i produktionsförfarande.
Varför skulle inte det inträffa för elproduktion?
(Eller ser du ett kommunistsamhälle som Östtyskland framför dig. Då kan du ha rätt i att det inte blir så mycket diskussion, utan mer dekret uppifrån).
Vad specifikt är det i ett vindkraftverk som du vill slutförvara?
Är det betongen?
Eller metallen?
Eller träet i vingarna?
I de få fall vindkraftverk skrotats så har man lagt vingarna på deponi tillsvidare. Då det inte (ännu) funnits något etablerat sätt att hantera de. Men när volymerna ökar så kommer ett förfarande etableras.
Ska vi ta den där principen igen då?
Vad exakt är alternativet till båtarna som "i så fall också måste skrotas" ?
Mitt alternativ till vindkraft är kärnkraft.
Det du beundrar hos Daniel är inte att hålla sig till en princip utan att fultolka nån man inte håller med....
Kan du inte utveckla hur känslomässig jag är också? Det har jag aldrig fått höra innan när nån inte håller med. Ska bli roligt att förstå mer om det ur din synvinkel 😉
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Läste ditt inlägg igen och vill bara förtydliga att jag inte har någon särskild önskan att just staten skulle stå för elproduktionen generellt. Däremot tänker jag att elnäten kanske skulle göra sig bättre i helstatlig regi men har inte funderat så mycket längre i frågan.D daVinci skrev:
Samma som med andra varor, det är handel att man från tid till annan kan göra pengar på arbitrage.S Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Bara för att ge lite mer substans till argumentet att just elbilar skulle ställa till det för oss så hade vi 2023 ett överskott på 28TWh (https://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2024/minskad-elanvandning-och-elproduktion-under-2023/).Nissens skrev:
Vi har ca. 5miljoner bilar i Sverige och om alla skulle vara elbilar och köra 1000mil (ungefär medelsträckan) om året till en förbrukning av 2kWh/mil så skulle de förbruka 10TWh. D.v.s ca. 1/3 av vårat överskott. Energi finns m.a.o. redan.
(Någon får gärna dubbelkolla min matte så jag inte rörde ihop tiopotenserna)
Sedan finns det säkerligen lokala begränsningar i elnätet på många ställen, men det är en annan femma.
Det kommer snart 😢D djac skrev:
Sveriges energibehov kan om ett par år öka med nästan en kärnkraftsreaktor varje år – i ett decennium. Göteborg och Västsverige är några av de platser som står i centrum – liksom Volvo Cars och Northvolts nya batterifabrik.
Om inget görs kommer elen inte att räcka i Göteborg.
– Det är ett gap fram till mitten av 2030-talet, säger Lars Edström, vd för Göteborg Energi Nät.
I dagsläget, ifall en stor aktör skulle komma till Göteborg nu, krävs det att den aktören är beredd på att dra ned effekten till ett minimum då det uppstår effektbrist. Annars kan man inte ansluta till nätet.
https://www.gp.se/ekonomi/hotet-mot...-planer-.9684989d-640b-4265-8a5f-ad49281f5854
Lustigt att ledningen för tex Volvo och Northvolts bygger fabriken på vinst och förlust?? Chansar dom bara på att det ska finnas tillräckligt med el?? Eller vet dom nått som dom som skriver här inte vet??