309 848 läst · 6 772 svar
310k läst
6,8k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jag håller med om din analys.
Det var betydligt mer än så som de spenderade även om det inte framgår exakt hur mycket då de avvecklade innan arbetet var klart. Men planen var att det skulle kosta 7-8 miljarder, och de borde väl ha hunnit bränna åtminstone 4-5 innan de la ner. De hade ju gjort en hel del i etapper tidigare också.Mikael_L skrev:
Ja, det var ju inte en chans att vara lönsam där runt 2015. Den här artikeln antyder att det var problem redan 2012-2013, fast å andra sidan levererade O1 nästan ingenting de åren. Det är inte svårt att gå back om man inte levererar någon el.Mikael_L skrev:
Och @Nötegårdsgubben, tack för nobelt deltagande, ni och några till (nämner inte fler för då riskerar jag glömma någon men det är fler) gör det intressant att snacka här och trots synes lite skilda åsikter, så tror jag nog att vi tycker rätt lika i mycket, kommer kanske från olika håll men till sist finns det kanske inte så många svar egentligen.Mikael_L skrev:Jamen djac är ju rolig att kivas med, hans hjärna funkar ju åtminstone ...
(Jag håller mig dock ibland, jag tror att jag och djac tycker rätt lika rätt ofta, men vi kanske fransar ut lite extra ibland när vi skriver)
Men under er senaste drabbning här, som jag bara lurkade, så tycker jag du vinner på poäng, inte KO.
Det är väl egentligen det som är problemet, saker som vi (och andra) diskuterar till leda är de svåra sakerna utan lätta lösningar och svar.D djac skrev:
Och sen vill vår hjärna för det mesta förenkla för att få det greppbart, men de här sakerna går inte att förenkla, utan det är för komplicerat med allt för många faktorer och frihetsgrader.
Så det finns inget egentligt rätt svar, det blir mest en massa åsikter till sist.
Hursomhelst måste ju saker till sist lösas, och det är så det går, ibland försvinner problemet av sig självt, eller glider över till ett annat problem, ibland blir det en lösning som kanske inte alls är bra, men det behövdes ändå för att gå vidare.
Jag minns när jag frågade en som är från England om vad han tyckte om brexit, precis efter det blivit klart, jag var hyggligt övertygad om att han inte skulle tycka det var bra.
Men svaret förvånade mig lite, han konstaterade bara att "it was time to get brexit done".
Utan att egentligen meddela mig om vad han egentligen tyckte om sakfrågan i sig, så lät han mig förstå att det viktigaste var att britterna fick det ur världen, för det blockerade precis allt annat hela tiden.
Nu 35.7 på TTF. Har varit nere i 22 EUR/MWh i vintras. 35 är en real prisökning sedan 10 år. Men 22 är en real prissänkning. Gaspriset håller sig ganska stabilt så länge inte asiaterna spekulationsköper som galningar och Frankrike låter blir att stänga ned 30 kkv och exporten från USA rullar på. Dessvärre är inte det alltid uppfyllt.K krfsm skrev:
Det är de onda solpanelerna och vindkraftverken som toksänker elpriset.K krfsm skrev:
Med mer lagring på plats kommer priskurvan jämna ut sig. Det kommer med tiden, så länge staten låter bli att hindra det.
Om vi hugger av kablarna till SE4 så blir det billigare i SE3.K krfsm skrev:
Det är alldeles riktigt. En datapunkt bör man inte dra så mycket lärdomar ur.K krfsm skrev:
Den grafen visar att elförbrukningen mattas något sedan 2021. Eller tom sedan 2018 om man accepterar att 2021 var en avvikelse. Och då borde vi väl inte se någon hysteri kring elproduktionen. En hysteri som vi trots allt ser. Inte minst här i forumet.K krfsm skrev:
Vidare kan man notera att elförbrukningen varit ganska konstant under hela 2000-talet. Trenden är ungefär 0.
Varför då inte bara låta marknaden sköta detta så vi får lägsta tänkbara priser?
Har nettoimporten från Norge ökat markant?K krfsm skrev:
Ifall nu vattenkraft i Norge har varit räddningen när några kkv stängts ned, så borde det synas i data från SkV.
Gratis är det ju inte men särskilt dyrt är det ju inte. Dock är det väl nästan ingen elproduktion i Sverige från naturgas. Finns väl några turbiner som används i nödfall.K krfsm skrev:
Det är ju riktigt. Utsläppsrätterna driver upp DC-nivån på elpriset i Europa.K krfsm skrev:
Fast är det en exponering mot just gaspriset?K krfsm skrev:En annan aspekt är att exponeringen mot gaspriset har ökat betydligt, eftersom Norge har öppnat nya förbindelser till Storbritannien och Tyskland på totalt 2,8 GW. Vilket innebär att norsk vattenkraftsel som tidigare ansamlades i dammarna när efterfrågan inte fanns i Norge/Sverige går att sälja till kontinenten när det inte är soligt och blåsigt.
Det har varit en exponering mot svårt underskott och astronomiska priser i Frankrike. Priserna propagerar ju till grannländerna.
Nu är det väl mer en exponering mot utbudsunderskott i UK. Det kommer väl i sig Xlinks att lösa men det är kanske 10 år dit.
Det som skulle hända är att ingen bygger mer elproduktion i Sverige. Under överskådlig tid. Och befintlig produktion tas ur drift. Och så blir det tills elpriset åkt upp till nivån att ny elproduktion är lönsam.K krfsm skrev:
Jag förstår inte riktigt varför en del tror att producenterna skall producera till förlust om man förbjuder försäljning (dvs förbjuder export).
Samma personer borde då tro att lastbilar från Volvo blir billigare i Sverige om man förbjuder export av de. I verkligheten skulle de bli mycket dyrare i Sverige.
Export sänker priserna.
Jo mycket om gas och EU enades ju om ett gaspristak som trädde i kraft förra året.D daVinci skrev:Nu 35.7 på TTF. Har varit nere i 22 EUR/MWh i vintras. 35 är en real prisökning sedan 10 år. Men 22 är en real prissänkning. Gaspriset håller sig ganska stabilt så länge inte asiaterna spekulationsköper som galningar och Frankrike låter blir att stänga ned 30 kkv och exporten från USA rullar på. Dessvärre är inte det alltid uppfyllt.
Fast är det en exponering mot just gaspriset?
Det har varit en exponering mot svårt underskott och astronomiska priser i Frankrike. Priserna propagerar ju till grannländerna.
Nu är det väl mer en exponering mot utbudsunderskott i UK. Det kommer väl i sig Xlinks att lösa men det är kanske 10 år dit
https://www.svd.se/a/76Pbjv/ny-jakt-pa-gastak-i-eu
Kan tänka mig att Gazproms leveranser även håller nere priset? Ändamålet helgar medlen!
Någon gång skulle du ju kunna fundera på att läsa iaf ingressen till det du länkar.P paralun skrev:
Första meningen var: "EU-ländernas energiministrar är överens om ett pristak på gas, på 180 euro per megawatt-timme."
180 EUR/MWh alltså. Och nu svänger det runt 30 EUR/MWh.
För alla som kan räkna har det sk taket exakt inget med årets priser att göra.
Nej men det svängde rejält i början och ett pristak är det som övervakas noga.D daVinci skrev:Någon gång skulle du ju kunna fundera på att läsa iaf ingressen till det du länkar.
Första meningen var: "EU-ländernas energiministrar är överens om ett pristak på gas, på 180 euro per megawatt-timme."
180 EUR/MWh alltså. Och nu svänger det runt 30 EUR/MWh.
För alla som kan räkna har det sk taket exakt inget med årets priser att göra.
Men det är ju inget problem med priset när Gazprom kan leverera.
https://www.euractiv.com/section/en...u-imports-of-russian-gas-outstrip-us-volumes/
USA och Conoco som skulle leverera så mycket LNG sas det.....
Volvo säljer inte till marginalprissättning. Vad hindrar producenter som vill att teckna PPA med köpare i Tyskland? Det är kanske tom bättre att veta sina (lägre)intäkter än att flera ggr i veckan se dem bli negativa.D daVinci skrev:Jag förstår inte riktigt varför en del tror att producenterna skall producera till förlust om man förbjuder försäljning (dvs förbjuder export).
Samma personer borde då tro att lastbilar från Volvo blir billigare i Sverige om man förbjuder export av de. I verkligheten skulle de bli mycket dyrare i Sverige.
Export sänker priserna.
Ett pristak så långtifrån verkligheten har öht aldrig varit i spel å sålunda INTE påverkat priset, även om du tidigare hävdat motsatsen.P paralun skrev:
Kalla det ett spel för galleriet men absolut inte nåt mer.
Nej det tror jag inte om man stängt Gazproms leveranser till EU vilket man uppenbarligen inte gjort.Z Zodde skrev:
Sen ska ju Quatars LNG leveranser komma igång men det är ju också från ett diskutabelt land.
https://www.politico.eu/article/ger...ny-emir-tamim-bin-hamad-al-thani-olaf-scholz/
Allt för att slippa kärnkraft! Smutsig grön-röd politik är det.
Som vanligt svarar du på nåt helt annat än det som ifrågasattes i din första länk.P paralun skrev:
Faktum är att pristaket är kosmetika, nåt som ALDRIG varit i närheten av att ha haft nån som helst praktisk betydelse för prisbildningen på gas.
Återigen visar du att du inte ens läser länkarna du sprider hej vilt (men menar vi andra ska läsa)
.
Samma ramsa, röd-gröna, sossar, tyskar, EU ska lösa allt, osv, osv, osv, samma länkar som spretar all over men enstaka relaterade ord kan förekomma...Z Zodde skrev:Som vanligt svarar du på nåt helt annat än det som ifrågasattes i din första länk.
Faktum är att pristaket är kosmetika, nåt som ALDRIG varit i närheten av att ha haft nån som helst praktisk betydelse för prisbildningen på gas.
Återigen visar du att du inte ens läser länkarna du sprider hej vilt (men menar vi andra ska läsa)
.
Även lastbilar säljs på en marknad. Den är inte så väsensskild från elmarknaden som du tycks tro.K karlmb skrev:
Eftersom man inte kan boka överföringskapacitet kan du inte sälja i något annat elområde än produktionen finns i, utan att någon part måste ta risken gör kapacitetsavgifter.
Jo men hur får du förutsättningar för ett prisrally när Gazprom kan leverera de här volymerna?Z Zodde skrev:Som vanligt svarar du på nåt helt annat än det som ifrågasattes i din första länk.
.
Citat översatt Google Translate.
"Ändå, "under andra kvartalet 2024 importerade EU 12,8 miljarder kubikmeter (bcm) naturgas från Ryssland, vilket var större än den totala importen från Amerika (12,2 bcm)", förklarade Ben McWilliams, en affiliate fellow vid Bryssel- baserad tankesmedja Bruegel, till Euractiv.
"Detta var första gången på nästan två år som importen från Ryssland har varit större än den från Amerika", tillade han. Tyska dagstidningen Welt rapporterade först om historien i söndags (1 september).
Två tredjedelar av den ryska gasimporten strömmar genom Ukrainas transit- och Turkstream-ledningar och pumpar gas direkt till avtagarna i EU-länderna. Den sista tredjedelen av de 12,8 bcm skeppas som en superkyld flytande gas till mestadels spanska, belgiska och franska hamnar."
https://www.euractiv.com/section/en...u-imports-of-russian-gas-outstrip-us-volumes/
Smutsig grön-röd politik!!
Det du skriver nu har fortfarande noll relevans till din tidigare länk. Får väl acceptera att du inte lyckas förklara varför du skrev å länkade till EUs gaspristak som aldrig varit i spel å aldrig påverkat elpriset ett enda uns…P paralun skrev:Jo men hur får du förutsättningar för ett prisrally när Gazprom kan leverera de här volymerna?
Citat översatt Google Translate.
"Ändå, "under andra kvartalet 2024 importerade EU 12,8 miljarder kubikmeter (bcm) naturgas från Ryssland, vilket var större än den totala importen från Amerika (12,2 bcm)", förklarade Ben McWilliams, en affiliate fellow vid Bryssel- baserad tankesmedja Bruegel, till Euractiv.
"Detta var första gången på nästan två år som importen från Ryssland har varit större än den från Amerika", tillade han. Tyska dagstidningen Welt rapporterade först om historien i söndags (1 september).
Två tredjedelar av den ryska gasimporten strömmar genom Ukrainas transit- och Turkstream-ledningar och pumpar gas direkt till avtagarna i EU-länderna. Den sista tredjedelen av de 12,8 bcm skeppas som en superkyld flytande gas till mestadels spanska, belgiska och franska hamnar."
[länk]
Smutsig grön-röd politik!!