309 848 läst · 6 772 svar
310k läst
6,8k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jadu krfsm.
Jag överförenklade, för jag riktade mig mot de som överförenklar ännu mera.
De som typ inte kommit längre än:
"Men hörruu, om man lägger ner kraftproduktion så går ju priset upp, det är ju det här med tillgång och efterfrågan serru, ska det vara så svårt att fatta..."
Skulle jag rikta mig till dig, så skulle jag vara tvungen att vara mycket mer noga.
Men nu skrev jag adresserat till dem där vi ens kan börja titta på detaljer, för vi är på så skilda planeter helt enkelt.
Ibland undrar jag varför jag ens orkar.
Men den största överförenklingen var ju absolut det som du riktade in dig på mest, att priset gick ner efter att R2 stoppades.
Det är ju helt självklart inte beroende på att reaktorn ställdes av (men i den överförenklade världen så ska det ju leda till dyrare el då tillgången minskade, men nu blev det tvärtom - i den överförenklade världen).
Du har ringat in alla viktiga saker till det låga elpriset, det var rekordlågt gaspris, vilket berodde på samma saker, dvs pandemin och gott om vind och vatten det året. Petar man i mer detaljer finns det ju mer, men så kan ju räcka här och nu.
Sen skrev jag tyvärr 20-40€/MWh, jag borde nog skrivit 20-30, för nu är det ca 40€, före pandemin och under pandemin var det ofta runt 30€.
Och sen har utsläppsrätterna också blivit dyrare.
Varför hugger du på mig när jag förenklar?
Du har ju massor av skribenter som är ännu värre ute ...
Orkar du inte käfta med dem? För det kanske inte jag heller orkar mer snart.
Tråden heter "Sveriges elproduktion är bättre än någonsin"
Och det stämmer ju, faktiskt.
Men precis allt har väl inte blivit bättre, men själva elproduktion i Sverige är större än förr, och när vi har underproduktion är mer sällan än förr, mindre importbehov än förr, och mer jämnt spritt under året än förr.
Så Sveriges elproduktion är faktiskt bättre än någonsin.
Jag överförenklade, för jag riktade mig mot de som överförenklar ännu mera.
De som typ inte kommit längre än:
"Men hörruu, om man lägger ner kraftproduktion så går ju priset upp, det är ju det här med tillgång och efterfrågan serru, ska det vara så svårt att fatta..."
Skulle jag rikta mig till dig, så skulle jag vara tvungen att vara mycket mer noga.
Men nu skrev jag adresserat till dem där vi ens kan börja titta på detaljer, för vi är på så skilda planeter helt enkelt.
Ibland undrar jag varför jag ens orkar.
Men den största överförenklingen var ju absolut det som du riktade in dig på mest, att priset gick ner efter att R2 stoppades.
Det är ju helt självklart inte beroende på att reaktorn ställdes av (men i den överförenklade världen så ska det ju leda till dyrare el då tillgången minskade, men nu blev det tvärtom - i den överförenklade världen).
Du har ringat in alla viktiga saker till det låga elpriset, det var rekordlågt gaspris, vilket berodde på samma saker, dvs pandemin och gott om vind och vatten det året. Petar man i mer detaljer finns det ju mer, men så kan ju räcka här och nu.
Sen skrev jag tyvärr 20-40€/MWh, jag borde nog skrivit 20-30, för nu är det ca 40€, före pandemin och under pandemin var det ofta runt 30€.
Och sen har utsläppsrätterna också blivit dyrare.
Varför hugger du på mig när jag förenklar?
Du har ju massor av skribenter som är ännu värre ute ...
Orkar du inte käfta med dem? För det kanske inte jag heller orkar mer snart.
Tråden heter "Sveriges elproduktion är bättre än någonsin"
Men precis allt har väl inte blivit bättre, men själva elproduktion i Sverige är större än förr, och när vi har underproduktion är mer sällan än förr, mindre importbehov än förr, och mer jämnt spritt under året än förr.
Det rekordlåga gaspriset kan ju också varit dikterat av Putin, för han planerade ju kriget under den tiden, och ville ju förstås inte att Europa skulle få för sig något annat än att förlita sig på den ryska gasen.
Men om detta kommer vi förstås aldrig få veta.
Det är dessutom så nära konspiratoriskt att jag aldrig har dryftat detta publikt förut, ty ockhams rakkniv berättar att vi inte behöver ta till den förklaringen, pandemin i sig räcker.
Men om detta kommer vi förstås aldrig få veta.
Det är dessutom så nära konspiratoriskt att jag aldrig har dryftat detta publikt förut, ty ockhams rakkniv berättar att vi inte behöver ta till den förklaringen, pandemin i sig räcker.
Tittar man på spotpriser så sticker de europeiska priserna inte ut.Mikael_L skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samtidigt har väl Ryssland främst satsat på att teckna längre avtal med olika länder där priserna ligger lägre än spot, så man skulle nog ha visst fog för att säga att Ryssland försökt hålla nere gaspriset för att hålla Europa beroende av gasen.
Ja, en del har verkligen sina käpphästar, och det kan man inte käfta med varje gång. Så då får man rikta in sig på de fall när de råkar ha värre excesser för sig.Mikael_L skrev:
Dina sammanfattande inlägg markeras tydligare och ger en air av "det här har vi kommit fram till i tråden", till skillnad från om enskilda debattörer är ute och far med propellermössa och trehjuling.
Ja, den är otvivelaktigt större, och med de ändringar som skett i omvärlden (t.ex. de norska kablarna och gaspriset) så hade det nog varit svårt för det gamla systemet oavsett.Mikael_L skrev:Tråden heter "Sveriges elproduktion är bättre än någonsin"
Samtidigt kan man konstatera att vaskandet av O2 och R1 nästan borde ha statusen av "klassisk företagsmiss redo för läroböckerna", där besluten togs under de lägsta priserna på länge och redan året efter var priset påtagligt högre för att sedan stiga kontinuerligt till kraschen 2020.
Sen kan man fundera på om en del av vindkraften i SE1-2 är byggt på spekulation att efterfrågan kommer att öka där uppe, och att begränsningen söderut inte längre kommer att vara ett problem. Då kan det vara tveksamt att i dagsläget racka ner på deras placering.
Det ska också sägas att den svenska exporten har gjort annan nytta också, som att tränga undan fossil produktion i bl.a. Finland och Baltikum. Det är inte heller att förakta när man pratar om bra elproduktion.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 869 inlägg
Att man får kritik behöver verkligen inte betyda att man är det värsta exemplet på något, utan nog så ofta att man på ett rimligt sätt företräder det den andre vill vända sig emot. Man företräder då det bästa, om än inte mest extrema, på ”motståndarsidan”.Mikael_L skrev:
Jag är inte vare sig stött eller besvärad, så det är ingen fara.Nötegårdsgubben skrev:
Egentligen var det jag skrev faktiskt mest ett retoriskt grepp för att belysa vad andra skriver - när jag tänker efter. Ofta är det inte så mycket planering eller strategi över vad jag skriver och hur jag formulerar mig, det bara sker på någon magkänsla, eller humör ...
Jag har säkerligen skrivit det flera gånger, att jag också är rent av förbannad att R1 och O2 lades ner, men det är alltför sällan jag får chansen att nyansera mig i t.ex. sånt här, utan man ska hålla på och bemöta rena felaktigheter hela tiden.K krfsm skrev:
Men jag kan ta det igen.
Jag anser att B1 och B2 stoppades för tidigt, anledningen kan man undra över, men visst brukar vi skylla på danskjävlarna?
Däremot tror jag att de skulle ha stängts ner ungefär 2015 ändå, iom att de var små och bland de äldsta reaktorerna. Och elpriset var riktigt lågt 2014-15 typ, de skulle nog inte håvat in några stora vinster då, med kärnkraftsskatten dessutom som tyngde.
B1 och B2 fungerade dock väldigt bra under den tid de levde, med en bra tillgänglighetsfaktor.
O1 är jag ganska säker på var tänkt att avvecklas så fort ombyggnaden av O2 var klar och den var i drift.
Nu har jag inte haft någon plats bredvid den andra flugan på väggen i OKG's styrelserum, så det är ju mest en gissning.
Men O1 var ett riktigt problembarn, med usel tillgänglighetsfaktor, så det är ingen vågad gissning.
Medan O2 måste ju ha varit tänkt att drivas vidare, annars hade ju inte ägarna hällt en miljard kronor (eller vad det nu var uppe i) på ombyggnad och effekthöjning.
Men det var nog kärnkraftsskatten som slog ihjäl O2. Samt det väldigt låga elpriset just då.
R1 var i utmärkt skick, säger alla källor, dessutom säger källor att R1 redan var klar med kraven som kom efter Fukushima-olyckan. Den skulle inte behöva byggas om, utan det skulle räcka med tester och prov och en massa pappersarbete. (R1 var en kokarreaktor, de andra i Ringhals är tryckvattenreaktorer).
Så den tycker jag att det var dumt och tråkigt att den stoppades 2020.
Här kan vi nog peka med hela handen mot MP (och S i sidvagnen) som helt enkelt gav ägardirektiv i frågan samt bytte ut delar av styrelsen för att få genom detta.
R2 hade en korrosionsskada i bottenplåten i reaktorinneslutningen, R2 drevs med tillfälligt driftstillstånd från SSM fram till nedläggningen.
Jag är osäker på hur oreparerbar skadan var, men sen skulle reaktorn även behöva byggas om med oberoende härdkylning, OBH samt att R1 och R2 faktiskt är riktigt gamla reaktorer.
Jag tror faktiskt att det var lika så bra att R2 fick avsluta sin tjänst där.
Så sammanfattningsvis, så är det alltså två reaktorer, R1 och O2, som jag är arg över att de stängts ner.
Alla andra hade nog tillräckligt med rent affärsmässiga skäl att läggas ner, fast B1 och B2 lite för tidigt dock.
Nu har jag skrivit detta en gång till, jag hoppas att folk inser att jag inte alls är någon kärnkraftsmotståndare, inte mot tekniken eller pga några överdrivna risker (mest underdrivs risken med koleldning, det är trist).
Däremot är kanske det ekonomiska caset lite svårt. Och just därför blir jag ännu mer arg över att R1 och O2 inte fortfarande är igång.
Och vidare så har jag aldrig röstat MP, eller ens varit nära.
Jag röstade mycket S fram till 1989, men inte efter det.
Jag vill bara reda ut att det är ingen politiskt ideologisk låsning som får mig att skriva som jag gör.
Men jag ser att många har en sådan politisk ideologisk låsning, det syns när ni måste nämna MP, eller V, S MP i var och vartannat inlägg, och gärna dra till med något förklenande, som ni förmodligen läst och flabbat över på flashback, antar jag. Det är faktiskt synd om er.
Skogsägare
· 18 869 inlägg
Jag tolkade det inte så heller. Lite gnälligt kanske, men vem fan är inte gnällig ibland?Mikael_L skrev:
Släpp att försöka bemöta allt alla skriver, det tar för mycket tid och kraft. Nöj dig med någon/några enstaka och nöj dig med att bemöta bra eller vanligt förekommande argument, men de senare bara ibland.Mikael_L skrev:
Att sen några sitter och tänker ”get a room” när man ständigt kivas med sin nemesis, det får man ta. Eller vad säger du, @djac?
Lite grann det jag hävdat hela tiden. Det är de nya förbindelserna och tillämpningen av den godtyckliga 70%-regeln som satt oss här.K krfsm skrev:Helvete, varje gång du gör ett sånt här sammanfattande inlägg så ignorerar du ofelbart alla andra faktorer och tutar tillbaka till tesen i din trådstart, som ett hack i skivan.
Priset på gas har varit under €40/MWh hela 2024:
[bild]
Lik förbannat ser elpriset i SE4 ut så här:
[bild]
Och om man jämför med SE3 och SE2 blir det ännu tydligare att gaspriset knappast är det enda som inverkar:
[bild]
Om man förlorar jobbet och vinner på lotto samtidigt, så är inte lärdomen man ska dra att man får massor med pengar över om man förlorar jobbet.
2020 var unikt i att efterfrågan sjönk drastiskt pga lockdown i mer eller mindre hela världen, men främst i Europa, vilket förstås påverkar priset:
[bild]
Utöver det så hade den svenska vattenkraften ett extra inflöde av ca 10 TWh i form av mer regn än vanligt:
[bild]
Likaså hade den norska vattenkraften massor med vatten i lager eftersom ingen ville ha el och det inte fanns någonstans att skicka den till:
[bild]
Som bonus så hade vi ett fenomenalt vindår 2020, där det producerades mer el 2020 än under 2021, trots att det 2021 fanns 20% mer vindkraft installerad!
[bild]
En nedstängd reaktor är typ 7 TWh/år, vilket kamoufleras rätt bra av 10 TWh extra vatten i Sverige, en hygglig mängd i Norge och i storleksordningen 3-4 TWh extra vind. Speciellt tillsammans med radikalt lägre efterfrågan.
Ja, låga gaspriser gör förstås att det aldrig blir dyrt. Är det gratis att köra gaskraftverken så har man inget problem.
Men där är vi ju inte tillbaka - delvis för att gasproducerad el (och även kolproducerad el) även påverkas av utsläppsrätterna, som inte alls fallit tillbaka lika mycket som själva gasen:
[bild]
En annan aspekt är att exponeringen mot gaspriset har ökat betydligt, eftersom Norge har öppnat nya förbindelser till Storbritannien och Tyskland på totalt 2,8 GW. Vilket innebär att norsk vattenkraftsel som tidigare ansamlades i dammarna när efterfrågan inte fanns i Norge/Sverige går att sälja till kontinenten när det inte är soligt och blåsigt.
Om man tycker att det här inte borde spela någon roll så kan man fundera på vad som skulle hända med de svenska priserna om vi stängde elförbindelserna till Jylland, Tyskland, Polen och Litauen samtidigt. För det är så mycket extra kapacitet som tillkommit.
Ytterligare en kul bonus är att nedstängd kärnkraft låg i SE3, medan huvuddelen av vindkraften har tillkommit i SE2 och SE1.
Installerad vindkraft 2017 (blå staplar):
[bild]
Och nu:
[bild]
Men visst är det så att gaspriset var avgörande för att det skulle bli riktigt dyrt där 2022.
Inget jävla gaspris.
Men va fan...frihandel kan ju aldrig vara fel...
Jamen djac är ju rolig att kivas med, hans hjärna funkar ju åtminstone ...
(Jag håller mig dock ibland, jag tror att jag och djac tycker rätt lika rätt ofta, men vi kanske fransar ut lite extra ibland när vi skriver)
Men under er senaste drabbning här, som jag bara lurkade, så tycker jag du vinner på poäng, inte KO.
(Jag håller mig dock ibland, jag tror att jag och djac tycker rätt lika rätt ofta, men vi kanske fransar ut lite extra ibland när vi skriver)
Men under er senaste drabbning här, som jag bara lurkade, så tycker jag du vinner på poäng, inte KO.
Skogsägare
· 18 869 inlägg
Du har verkligen hakat upp dig på 70%.K karlmb skrev:
Jag fattar inte varför du tycker att man ska strypa exporten. Ska vi strypa mellan elområden inom Sverige också?