309 848 läst · 6 772 svar
310k läst
6,8k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
stabilt elsystem är att kunna hålla 50hz oavsett belastning och tillgång till kraftO skrev:Finns det någon sådan definition tror du? Jag skulle helt enkelt tro att vi inte kommer hitta någon vedertagen definition av det specifika uttrycket eller termen "ett stabilt elsystem". Men finner du någon får du gärna publicera den här. Det skall jag oxo göra om jag hittar någon.
Jag skulle tro att det blir mycket svårt att hitta definitioner för mycket av det som uttrycks och som skrivs här.
Som exempel skulle du ju kunna fundera på om du kan få fram någon definition på vad som menas med termerna "ledningsstolparna" och "omkull".
"Av en händelse" är ett talesätt i det svenska språket. Det är inte alltid självklart vad som menas med talesätt. Det är ingen referens till någon speciell händelse. Men jag föreslår att du kollar med definitionen för i detta fallet finns det faktiskt en sådan
Uttrycket "Av en händelse" är känt i svenskan sedan 1500-talet
Så kan det naturligtvis vara. Men det jag inte håller med om var detta:
Produktionen "följer" inte förbrukningsmönstret. Om den "matchar" är det av andra orsaker.
Undra om du inte är definitionen på ett stabilt elsystem på spåren där! Jag håller med dig.
Absolut är det olika för enskilda celler och hela elområden. Men solel produceras inte som ett genomsnitt över ett elområde utan lokalt. Dvs produktionen och därmed distributionen varierar väldigt mycket på lokal nivå i ett elområde med många utspridda solcellsproducenter vid växlande molnighet. Det ställer väldigt speciella krav på elnätet att distribuera den vädervarierande energin.
Nätet är dimensionerat och byggt för att i huvudsak hantera enstaka stora kraftverk, främst vattenkraft och kärnkraft på ett fåtal platser och ett stort antal förbrukare utspridda på väldigt många platser. Detta systemet är alltså byggt för att hantera en ganska jämn och långsamt varierande förbrukning och produktion
Det är en omöjlighet. Att hålla stabil frekvens förutsätter att konsumtion och levererar effekt matchar hela tiden.
Husägare
· Skåne
· 4 996 inlägg
Det hjälper inte att bygga nya KKV för SE4!returen skrev:
Man såg till att gränsen för elområde drogs så alla 10 st. KÄRNKRAFTVERK hamnar i SE3= Stockholm !
Trotts att 5 st kkv Beställa ock Byggts samt betalts av Sydkraft!
Som ägs av EOn som ägs av UNIPER Som Tyska staten fick ta över när dom håll på att gå i KK.
Och Tyska staten har deklarerat att dom inte vill bygga ny kkv i Sverige när det är förbjudet enligt de GRÖNA i Tyskland att ha kärnkraft.
Ändå ville Tyskand att vi bygger en ny HansaLink kabel mellan Skåne och Tyskland! Vilket Tidöpartierna nyligen satte stopp för!
jo det hade hjälpt rejältL Leif i Skåne skrev:Det hjälper inte att bygga nya KKV för SE4!
Man såg till att gränsen för elområde drogs så alla 10 st. KÄRNKRAFTVERK hamnar i SE3= Stockholm !
Trotts att 5 st kkv Beställa ock Byggts samt betalts av Sydkraft!
Som ägs av EOn som ägs av UNIPER Som Tyska staten fick ta över när dom håll på att gå i KK.
Och Tyska staten har deklarerat att dom inte vill bygga ny kkv i Sverige när det är förbjudet enligt de GRÖNA i Tyskland att ha kärnkraft.
Ändå ville Tyskand att vi bygger en ny HansaLink kabel mellan Skåne och Tyskland! Vilket Tidöpartierna nyligen satte stopp för!
men tyskar är tyskar , herrefolket från 30-talet lever vidare
Medlem
· Blekinge
· 10 582 inlägg
Liknande diskussioner hade jag med utländska kollegor förr i tiden. Vi kom fram att skattesatser, lönenivåer mm i de olika länder går inte att jämföra. Det enda måttet är hur många öl man kan köpa per månad. En slags McDonaldindex, men mycket tidigare.D Daniel 109 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 582 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 582 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 582 inlägg
Nu ska inte jag recensera andras påstående, men jag tror att stabiliteten så avses prisstabilitet. Att vi haft en svajig period med både höga o låga priser har nog de flesta märkt, speciellt i SE4. Nu vet vi inte något om framtiden, men de flesta tror att vi kommer troligen att ha ett volatilt pris framöver.
Det är ju några av er som bestämt påstått att vi får nedstängningar av elnätet, med elavbrott. Detta har inte hänt.
Det är ju några av er som bestämt påstått att vi får nedstängningar av elnätet, med elavbrott. Detta har inte hänt.