Mikael_L Mikael_L skrev:
Kärnkraft skapar inget stabilt elsystem, den är ju fullständigt kass på att reglera för att möta förbrukningen.
Av en händelse hade vi ett stabilt elsystem när vi hade kärnkraft, alltså innan den förtida nedstängningen startade. Men självklart skapar inte kärnkraften något elsystem. Den är bara en komponent.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Solkraft är faktiskt bättre, den produktionen följer ju mer förbrukningsmönstret.
Faktiskt inte. Solkraftproduktionen i Sverige är till stor del oförutsägbar, slumpmässig och helt utan koppling till någon förbrukning.

När jag senast kollade hade vi färre soltimmar på vintern än på sommaren men större elbehov på vintern än på sommaren. Dessutom styrs solkraftproduktionen tämligen slumpmässigt vid växlande molnighet. Samt vid förbrukningstoppen vid frukostdags före soluppgången är solkraften obefintlig.

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Menar du att vi har ett instabilt elsystem nu? På vilket sätt?

• Haha
returen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad Kina iofs har är en massa billigt kol, stora fyndigheter, billig arbetskraft, dåliga och farliga arbetsförhållanden och inga utsläppsrätter som kostar.
Men den fördelen har de ju redan idag, och jag tror inte att civiliserade och demokratiska länder i väst har någon tanke på att sänka sig till Kinas nivå i detta, så har vi förlorat den ekonomiska kampen om stålet nu eller framöver, så är den redan förlorad.
Dessutom har Kina en annan konkurrensfördel det kommunistiska enpartisystemet ger. Nämligen att den inte är kapitalistisk och behöver ta hänsyn till en fri marknad. Det gåt utmärkt att driva viss verksamhet med förlust. Speciellt om syftet är i linje med partiets önskemål. Det ger en långsiktighet och en tröghet.

Så visst kan Kina sälja stål billigare än Sverige oavsett hur billigt svenska aktiebolag kan sälja. En intressant och viktig poäng

D Daniel 109 skrev:
Menar du att vi har ett instabilt elsystem nu? På vilket sätt?
Jag menar exakt det jag skrev. Inget annat.
Alltså:
Kärnkraft skapar inte elsystem.
Solkraftproduktion följer inte förbrukning/behov.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Okej, jag jag håller med om att det var ett stabilt elsystem då, som det är också nu.

• Haha
returen
  • Laddar…
O O skrev:
Jag menar exakt det jag skrev. Inget annat.
Alltså:
Kärnkraft skapar inte elsystem.
Solkraftproduktion följer inte förbrukning/behov.
Fast du skrev:
Av en händelse hade vi ett stabilt elsystem när vi hade kärnkraft, alltså innan den förtida nedstängningen startade.
Min fetning. Det ordvalet antyder att du nu tycker att vi inte längre har det. Men det är alltså fel tolkat?
Men jag kan ställa frågan istället om du vill, tycker du, eller tycker du inte, att vi har ett stabilt elsystem nu?

• Haha
returen
  • Laddar…
O O skrev:
Av en händelse hade vi ett stabilt elsystem när vi hade kärnkraft,
1. Vad menar du med "ett stabilt elsystem"?
Den frasen har nämnts tidigare i forumet. Och jag har frågat vad som menas, då jag inte begriper det. Men jag har fått 0 svar hittills. De som använt frasen verkar inte veta vad de menar med det de skriver.
Nu hoppas jag att du vet vad som menas, så att jag äntligen kan få den kunskapen.

Det skulle kunna vara att ledningsstolparna inte blåser omkull. Men jag är inte övertygad om det.

2. Vad för händelse är det du refererar till?

O O skrev:
Faktiskt inte. Solkraftproduktionen i Sverige är till stor del oförutsägbar, slumpmässig och helt utan koppling till någon förbrukning.
Det har visat grafer på detta här i forumet. För inte alltför länge sedan.
Där framgick att elproduktionen från solpaneler ganska väl matchade den variabla förbrukningen under dygnet.

O O skrev:
Dessutom styrs solkraftproduktionen tämligen slumpmässigt vid växlande molnighet.
För en enskild solcell är det så. Men inte i ett elområde. Där är elproduktionen tämligen stabil. Dvs mycket långsamt varierande.

Molnkanter tenderar att träffa en ganska mikroskopisk yta av ett elområde samtidigt.

D daVinci skrev:
1. Vad menar du med "ett stabilt elsystem"?
Den frasen har nämnts tidigare i forumet. Och jag har frågat vad som menas, då jag inte begriper det. Men jag har fått 0 svar hittills. De som använt frasen verkar inte veta vad de menar med det de skriver.
Nu hoppas jag att du vet vad som menas, så att jag äntligen kan få den kunskapen.

Det skulle kunna vara att ledningsstolparna inte blåser omkull. Men jag är inte övertygad om det.

2. Vad för händelse är det du refererar till?

Det har visat grafer på detta här i forumet. För inte alltför länge sedan.
Där framgick att elproduktionen från solpaneler ganska väl matchade den variabla förbrukningen under dygnet.

För en enskild solcell är det så. Men inte i ett elområde. Där är elproduktionen tämligen stabil. Dvs mycket långsamt varierande.

Molnkanter tenderar att träffa en ganska mikroskopisk yta av ett elområde samtidigt.
Den här bilden beskriver bra vad ett instabilt och ett stabilt elsystem är.

Själv kan jag då tänka mig en mix inklusive kärnkraft i tillräcklig mängd. Kärnkraften då utplacerad i Europa där elmarknaden redan vet att det ofta är en brist och höga elpriser.

• En tecknad bild som jämför ett instabilt elsektorn med förnybara energikällor till vänster och ett stabilt kärnkraftsdrivet elsystem till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Det är ju bara det att bilden stämmer dåligt med verkligheten. Så lite mer konkret får du nog bli.

• Haha
returen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ju bara det att bilden stämmer dåligt med verkligheten. Så lite mer konkret får du nog bli.
Jo nu tycker jag den stämmer väl med hur det ser ut idag men själv vill jag då ha en tredje bild där man mixar ihop energislagen inkl kärnkraft. Skulle nog bli ett perfekt energisystem!

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Att sydvästlänken inte kan drivas på full effekt är ett exempel på att vi har ett instabilare elnät än vi skulle behöva ha, liksom att Svenska kraftnät köpte in extra produktionstid av R1 under dess nedläggningsår för att få bättre nätstabilitet under den sensommaren.

Sånt här vet förstås ni som låtsas undra om det är fallande elstolpar som avses eller i övrigt tramsar.

Det går alldeles utmärkt att argumentera emot det utan att medvetet missförstå.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 3 till
  • Laddar…
Det finns många ledningar som inte kan gå på full effekt. Det måste ju finnas tillgänglig effekt till och från ledningen, samtidigt måste elnätet klara av att ledningen plötsligt kopplas bort. Således är det fullt normalt att transmissionsledningar inte går på max effekt.

• Haha
returen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo nu ser jag ett viktigt fel i bilden och det är att de arma tyskarna fick starta upp sina stora kolkraftverk när fossilgasen tröt. De skäms inte ens!

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Blir efterfrågan konstant om man bara har kärnkraft? Den där bilden är inte i närheten av representativ för verkligheten.

• Haha
returen
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Snarare tredje, Danmark och Luxemburg ligger högre.
Fast deras löner är betydligt högre före skatten...
Som arbetande i Danmark, vet jag att skattesatsen är hög men avdragen är många och höga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.