Det var lönen jag skrev om, inte skatten.

Redigerat:
  • Haha
returen
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Det var lönen jag skrev om, inte skaten.
Du får gärna visa en trovärdig källa på det.

P
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
Men påståendet var ju att det var låga inkomster och höga skatter. Inte låga inkomster på grund av höga skatter.

Dessutom har höga skatter effekten att man inte behöver stå för fullt lika mycket privat. Så jämförelsen efter skatt blir inte rättvisande.

• Haha
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Men påståendet var ju att det var låga inkomster och höga skatter. Inte låga inkomster på grund av höga skatter.

Dessutom har höga skatter effekten att man inte behöver stå för fullt lika mycket privat. Så jämförelsen efter skatt blir inte rättvisande.
Problemet är att båda våra källor använder någon form av 'genomsnitt'.
Jag har inte orkat detaljstudera urvalen, men jag vet från min egen situation att jag som civilingenjör har ca 50% högre bruttolön i Danmark och har lägre total skattesats, inkl. avdrag för resor till kontor etc., dessutom är arbetstiden officiellt kortare i Danmark.
Att höga skatter innebär att medborgarna får bra vård och tryggad ålderdom är väl en offentlig lögn som ingen tror på längre.
Tror du verkligen på ditt påstående själv, Daniel?

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
Ja, Danmark ligger riktigt bra till även i min källa.

Jag kan ta ett helt annat exempel. En person med bra lön i Sverige fick ett erbjudande om en dubbelt så hög lön i USA. Men konstaterade att det inte var bättre när man räknat in alla försäkringar som behövdes där.

Sedan kan man inte titta på höglöneyrken och bilda sig en uppfattning bara där. Sverige har förhållandevis liten lönespridning. Vilket i sig har fördelar. Även om jag misstänker att du inte håller med om det.

• Haha
returen
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Ja, Danmark ligger riktigt bra till även i min källa.

Jag kan ta ett helt annat exempel. En person med bra lön i Sverige fick ett erbjudande om en dubbelt så hög lön i USA. Men konstaterade att det inte var bättre när man räknat in alla försäkringar som behövdes där.

Sedan kan man inte titta på höglöneyrken och bilda sig en uppfattning bara där. Sverige har förhållandevis liten lönespridning. Vilket i sig har fördelar. Även om jag misstänker att du inte håller med om det.
Då hade inte personen förberett sig tillräckligt för förhandlingen med den nya arbetsgivaren.
De jag känner som börjat jobba i USA, har alla företagsbetalda sjuk och andra försäkringar för sig och familjen.

Liten lönespridning får som resultat att utbildningspremien blir väldigt låg.
Sverige kommer väl att bli ett ännu mer råvaruexporterande land, med mindre innovationer, glöm nya Asea, Volvo, SKF etc., det finns ju inte ens elström till Pågen som vill expandera sitt bageri i Malmö.
Vi är ganska duktiga inom spelutveckling och liknande, men dessa jobb kan flyttas över en helg, inga stora maskiner att ta hänsyn till, betala hjärntrusten bra, och de flyttar var som helst.
Tur man är nära pensionen 😎

Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 3 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Fast du skrev:
Min fetning. Det ordvalet antyder att du nu tycker att vi inte längre har det.
Ja det har du missuppfattat.

Ordet hade använde jag för att beskriva hur det var tidigare. Det var vad jag skrev om och vad jag avsåg. Hoppas det är tydligt nog för att slippa missuppfattningar.
tveksamt tveksamt skrev:
Men det är alltså fel tolkat?
Svar ja.
tveksamt tveksamt skrev:
Men jag kan ställa frågan istället om du vill
Nej vad jag vill är inte inblandat. Eftersom det är historia refererar jag faktiska förhållandet. Upplysningsvis så vill jag inget annat än att beskriva den dåvarande verkligheten. I tiden före den förtida nedstängningen startade och före den storskaliga subventioneringen av väderberoende elproduktion.
tveksamt tveksamt skrev:
ordvalet antyder att du nu tycker att vi inte längre har det.
Bara för att jag skriver en sak om hur det var vid ett visst tillfälle eller period antyder jag inget alls om något annat. "Hade" är normalt ordval, en vanlig verbböjning bara. Inget annat.

D daVinci skrev:
1. Vad menar du med "ett stabilt elsystem"?
Den frasen har nämnts tidigare i forumet. Och jag har frågat vad som menas, då jag inte begriper det. Men jag har fått 0 svar hittills. De som använt frasen verkar inte veta vad de menar med det de skriver.
Nu hoppas jag att du vet vad som menas, så att jag äntligen kan få den kunskapen.
Finns det någon sådan definition tror du? Jag skulle helt enkelt tro att vi inte kommer hitta någon vedertagen definition av det specifika uttrycket eller termen "ett stabilt elsystem". Men finner du någon får du gärna publicera den här. Det skall jag oxo göra om jag hittar någon.

Jag skulle tro att det blir mycket svårt att hitta definitioner för mycket av det som uttrycks och som skrivs här.
D daVinci skrev:
Det skulle kunna vara att ledningsstolparna inte blåser omkull. Men jag är inte övertygad om det.
Som exempel skulle du ju kunna fundera på om du kan få fram någon definition på vad som menas med termerna "ledningsstolparna" och "omkull".

D daVinci skrev:
2. Vad för händelse är det du refererar till?
"Av en händelse" är ett talesätt i det svenska språket. Det är inte alltid självklart vad som menas med talesätt. Det är ingen referens till någon speciell händelse. Men jag föreslår att du kollar med definitionen för i detta fallet finns det faktiskt en sådan
Uttrycket "Av en händelse" är känt i svenskan sedan 1500-talet
D daVinci skrev:
Det har visat grafer på detta här i forumet. För inte alltför länge sedan.
Där framgick att elproduktionen från solpaneler ganska väl matchade den variabla förbrukningen under dygnet.
Så kan det naturligtvis vara. Men det jag inte håller med om var detta:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Solkraft är faktiskt bättre, den produktionen följer ju mer förbrukningsmönstret.
Produktionen "följer" inte förbrukningsmönstret. Om den "matchar" är det av andra orsaker.
D daVinci skrev:
För en enskild solcell är det så. Men inte i ett elområde. Där är elproduktionen tämligen stabil. Dvs mycket långsamt varierande.
Undra om du inte är definitionen på ett stabilt elsystem på spåren där! Jag håller med dig.
D daVinci skrev:
Molnkanter tenderar att träffa en ganska mikroskopisk yta av ett elområde samtidigt.
Absolut är det olika för enskilda celler och hela elområden. Men solel produceras inte som ett genomsnitt över ett elområde utan lokalt. Dvs produktionen och därmed distributionen varierar väldigt mycket på lokal nivå i ett elområde med många utspridda solcellsproducenter vid växlande molnighet. Det ställer väldigt speciella krav på elnätet att distribuera den vädervarierande energin.

Nätet är dimensionerat och byggt för att i huvudsak hantera enstaka stora kraftverk, främst vattenkraft och kärnkraft på ett fåtal platser och ett stort antal förbrukare utspridda på väldigt många platser. Detta systemet är alltså byggt för att hantera en ganska jämn och långsamt varierande förbrukning och produktion

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
O O skrev:
Finns det någon sådan definition tror du? Jag skulle helt enkelt tro att vi inte kommer hitta någon vedertagen definition av det specifika uttrycket eller termen "ett stabilt elsystem". Men finner du någon får du gärna publicera den här. Det skall jag oxo göra om jag hittar någon.

Jag skulle tro att det blir mycket svårt att hitta definitioner för mycket av det som uttrycks och som skrivs här.
Vet du inte vad du menar tycker jag inte att du ska använda begreppen.

Ett stabilt elsystem har stabil spänning och frekvens samt få avbrott.

O O skrev:
Som exempel skulle du ju kunna fundera på om du kan få fram någon definition på vad som menas med termerna "ledningsstolparna" och "omkull".
Ledningsstolpar är stolpar som håller uppledningar. Omkull är ett begrepp för att beskriva att något inte längre står upp.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Det är dock irrelevant här. Min fråga var: "Vad menar du med "ett stabilt elsystem"?"
Det är bara 7 ord. Nog borde väl de gå att läsa och förstå.
Frågan var alltså vad DU menade när DU skrev "ett stabilt elsystem".
Ifall du inte vet vad du menade, så är det väl bara att du skriver det då.

Många som talar om ett stabilt elsystem, men det är helt hopplöst för dom att berätta vad dom menar med det.
O O skrev:
Oklart varför någon skulle vilja det. För egen del är jag övertygad om att alla, utom kanske en, läsare är på det klara med vad som avses.
O O skrev:
"Av en händelse" är ett talesätt i det svenska språket. Det är inte alltid självklart vad som menas med talesätt. Det är ingen referens till någon speciell händelse. Men jag föreslår att du kollar med definitionen för i detta fallet finns det faktiskt en sådan
Är ditt svar: "jag skrev händelse, men det finns ingen händelse".

Skulle uppskatta ifall du svarade mer klart och kortfattat och inte irrade iväg till helt andra frågeställningar.
O O skrev:
Men solel produceras inte som ett genomsnitt över ett elområde utan lokalt.
Effekten av solelen sprids i elområdet, via ledningsnät. Effekten från solelen möts i nätet och medelvärdesbildas.

D Daniel 109 skrev:
Ett stabilt elsystem har stabil spänning och frekvens samt få avbrott.
Det skulle kunna vara vad som avses. Man kan iaf ana en logik där.

Men stämmer det då att volatiliteten i nätfrekvens, nätspänning och strömavbrotten var lägre förr?

Vad gäller strömavbrott var det tvärtom för min del. De var mer förekommande när jag var ung.

D Daniel 109 skrev:
Man kan underlätta diskussionen genom att titta på BNP/Capita.
Det är vad som konsumeras i landet utslaget på medborgare.
Man får ett mått på genomsnittlig levnadsstandard.

Sedan är det så att olika konsumtion levereras av offentlig och privat sektor, och det varierar mellan länderna. Och en del kommer att hävda att en Trabant inte är likvärdig med en BMW. Men trots det träsket så skulle jag nog säga att det minst dåliga måttet är BNP/Capita.

Här är det för några länder i vår närhet. https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.KD?locations=SE-FI-NO-DK-DE
Notera att Danmark och Norge alltid legat högre än Sverige. Ända sedan medeltiden.

• Haha
returen
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Det blir mer elproduktion inom elområdet som blir använd när priset går upp, men den effekten är inte så stor i SE4 (i prisspannen vi funderar på här).
nä SE4 går med konstant underskott
men det fixar sig med ett eller flera nya kkv

P Peter787 skrev:
Du får gärna visa en trovärdig källa på det.
mata inte trollpackan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.