Om det var vad hon sa så har hon blandat ihop saker. Det hon sannolikt syftade på var effekt tillgängligheten. Den effekt man kan räkna med att finns tillgänglig med hög sannolikhet när lasten är som störst.

Jag tycker att hon har blivit kunnigare på området. Men det började från en låg nivå.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jovisst är det och den tyska galenskapen slår ju alla rekord.

"Nu får industrin ta smällen för tyska energifiaskot – ”Fullständig galenskap”"
[länk]

Vi får hoppas på en tysk regeringskris!
Tidningen Näringsliv är en tidning som har anknytning till Svensk Näringsliv. Dom kan inte anses som opartiska.
Artikeln om Tysklands idioti i energifrågan illustreras av sprängningen av kyltornen 2024 på gamla kärnkraftverket Grafenrheinfeld. Det hör till saken att detta kraftverk lades ned redan 2015 och var bortom all räddning. Så sprängningen är inte ett nytt tilltag mot kärnkraft utan en konsekvent följd av det som har gjorts tidigare.
Jag försvarar inte Tysklands energipolitik men detta visar att det jobbas med desinformation även hos TN med någorlunda reputerade huvudmän.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jovisst är det och den tyska galenskapen slår ju alla rekord.

"Nu får industrin ta smällen för tyska energifiaskot – ”Fullständig galenskap”"
[länk]

Vi får hoppas på en tysk regeringskris!
Krisen finns redan men det hjälper föga. Man kan inte återuppliva gamla kärnkraftreaktorer.
Det blåser högervindar i Tyskland och det ska man vara väldigt rädd för även om vissa här på BH verkar gilla tankesättet. Regeringskris och högersväng i Tyskland kommer leda till ekonomiska problem som även kommer att drabba Sverige. Sveriges ekonomi är i hög grad beroende av Tyskland.
Att önska en regeringskris i Tyskland är att acceptera sämre ekonomi i Sverige.
 
  • Gilla
  • Haha
Zodde och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Frankrike är landet där man hela tiden kissar i sängen igen, för att det ska hålla sig varmt och skönt.

Macron har försökt stoppa vansinnet.
Hur ofta har du varit i Frankrike?
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Idag hörde jag Busch säga att vindkraften till havs har en kapicitetsfaktor på 10%. (P1). Inte ens intervjuaren reagerade.... Jag läste någonstans att k-faktorn på svensk VK under 2023 var ca 28%! Som de flesta vet så är de flesta svenska vindkraftverk på land.
En fråga: Är hon okunnig eller ljuger hon?
hon tittar nog på england
 
K Klacken skrev:
Idag hörde jag Busch säga att vindkraften till havs har en kapicitetsfaktor på 10%. (P1). Inte ens intervjuaren reagerade.... Jag läste någonstans att k-faktorn på svensk VK under 2023 var ca 28%! Som de flesta vet så är de flesta svenska vindkraftverk på land.
En fråga: Är hon okunnig eller ljuger hon?
Man får nog säga att hon är okunnig. Det är många siffror att hålla rätt på i hennes ämne ingen ingen har väl trott att hon skulle klara den uppgiften!
Att intervjuaren inte reagerade är inte konstigt. Många journalister är urbota oinformerade. Jag hörde några exempel där målpersonerna inte kunde skilja mella miljoner och miljarder, och journalisterna inte reagerade på orimligheter. Hur obildad kan man vara?
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Mikael_L
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur ofta har du varit i Frankrike?
Dricker franska viner, räcker inte det? :)
 
  • Haha
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Utmärkt! Kommer du ihåg tiden vi skulle bojkotta franska viner för dom kärnbombade i Pacific?
 
Mikael_L
T Thomas_Blekinge skrev:
Man får nog säga att hon är okunnig. Det är många siffror att hålla rätt på i hennes ämne ingen ingen har väl trott att hon skulle klara den uppgiften!
Att intervjuaren inte reagerade är inte konstigt. Många journalister är urbota oinformerade. Jag hörde några exempel där målpersonerna inte kunde skilja mella miljoner och miljarder, och journalisterna inte reagerade på orimligheter. Hur obildad kan man vara?
Egentligen är det rätt dumt att partiledare så ofta ska få en ministerpost.
De har ju redan fullt upp med partiledaruppdraget att det blir rätt knappt om tid att även sätta sig in i ministerjobbet ordentligt.

Jag tycker att Ebba Busch ändå får godkänt i kunskap inom sitt ministerområde, hon excellerar ju inte, utan når precis till godkänt.
Men att en minister ska ha djupa kunskaper och koll på detaljnivå kan vi glömma, det har de sina sakkunniga till.

Däremot anser jag att Ebba Busch slirar lite på sanningen ibland, och framförallt blir lite väl populistiskt lite för ofta och för mycket. Jag anar att hon kan ämnet bättre, men låter politisk realitet gå före.

Jag tycker t.ex. att Ibrahim Baylan kändes som mer okunnig. Eller Strandhäll, även om hon nu inte var näringsminister, utan miljö och klimatminister (som mest hade en beröring med näringsministern i just energi och kärnkraftsfrågan ).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
T Thomas_Blekinge skrev:
Utmärkt! Kommer du ihåg tiden vi skulle bojkotta franska viner för dom kärnbombade i Pacific?
Jodå.
Men jag gillar ju kärnkraft, så då måste jag ju i miljöpartisters och fredisars ögon även gilla atombomber, och därmed blir Franska viner de bästa i världen. :D
 
  • Haha
  • Gilla
Joak och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är en riskdelningsmodell. Staten tar viss risk, ägarbolagen viss. Prissäkringsmodellen gör att staten får huvuddelen av uppsidan av prisosäkerheten. Men visst, är man mot att staten inte tar hela risken har jag svårt att säga emot det resonemanget.
Vad menar du med att staten "får huvuddelen av uppsidan"?
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Statens kraftbolag vill ju inte heller bygga utan garantier.
De ville väl ha kreditgarantier för att få billiga lån. Vilket borde räcka, utan att behöva blanda in prissäkring. Tyvärr är EU så vansinnigt inne på strike prices, även om det är dåligt för elmarknaden och dåligt för staten/staterna. (Å andra sidan är det mindre dåligt i fallet kärnkraft.)
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ingen har föreslagit en sådan delning. Där har du helt enkelt fel igen.
Fast jag kan se hur han menar. Företagen får låga räntor och ett högt garanterat pris för sin el. Dvs en fet garanterad vinst om de inte är totalt inkompetenta på att bygga. Staten får kreditrisk och risken att överbetala för el, men samtidigt en viss uppsida om elpriset blir kriminellt högt (men då har staten andra problem istället).

Sen kan jag tycka att 400 miljarder är väl mycket att satsa, speciellt om man utöver det ska täcka eventuella underskott vid låga elpriser.
 
K krfsm skrev:
Vad menar du med att staten "får huvuddelen av uppsidan"?
Prisgarantin är dubbelriktad, så uppsidan över 80 öre/kWh är statens (i fyrtio år). Räntan på de statliga lånen höjs därtill efter produktionsstart så att möjligheten att utnyttja den riskfria räntan successivt tas bort.

Att påstå att staten tar risken och företagen får all vinst, som @djac gjorde, är alltså fel. Överskott hänförliga till höga elpriser blir statens, likaså går staten plus på räntan när verken är i drift. Det senare kan iofs. nullifieras genom att bolagen löser lånen.

Man kan med skäl mena att jag uttryckte mig slarvigt, blir det stora vinster vid relativt låga elpriser har jag ju rent av fel. Men antagandet är ju att bolagen behöver ett pris uppåt 80 öre/kWh för att få ihop verksamheten (givet de garanterade lånevillkoren) så då är det rimligen vinster över den prisnivån som är intressanta. Och de tillfaller som sagt staten i fyrtio år.
K krfsm skrev:
De ville väl ha kreditgarantier för att få billiga lån. Vilket borde räcka, utan att behöva blanda in prissäkring.
Jag har inte sett några exakta krav från Vattenfall för vad som skulle krävas för att de ska vilja bygga, men säger du det så tror jag dig.

Jag tycker dock att det är principiellt klokt att inte lägga alla ägg i samma korg, och tycker stt det är bra om inte all kärnkraft byggs och drivs sv ett och samma statliga bolag.
K krfsm skrev:
Fast jag kan se hur han menar. Företagen får låga räntor och ett högt garanterat pris för sin el. Dvs en fet garanterad vinst om de inte är totalt inkompetenta på att bygga.
Om garantipriset ger en fet vinst om man inte är totalt inkompetent håller jag med om att det är satt för högt. Jag har iofs. inte sett något sådant argument från @djac, men tycker att man kan vara generös i sina tolkningar av vad andra menar, så är det vad han menat håller jag med även honom. Om det är så, vilket är bortom min förmåga att bedöma.
K krfsm skrev:
Sen kan jag tycka att 400 miljarder är väl mycket att satsa, speciellt om man utöver det ska täcka eventuella underskott vid låga elpriser.
Det är 300 miljarder i grundkalkylen (3/4 av 400 miljarder, resten ska vara eget kapital från de byggande bolagen), men det finns en utgiftsram upp till 600 miljarder (dubbla kalkylerade priset) om projekten skulle haverera. Det är klart att man kan tycka att det är för mycket pengar, men det är ju relaterat till antagna bygg-/finansieringskostnader och skälet till att man alls anser det behövas.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Tidningen Näringsliv är en tidning som har anknytning till Svensk Näringsliv. Dom kan inte anses som opartiska.
Artikeln om Tysklands idioti i energifrågan illustreras av sprängningen av kyltornen 2024 på gamla kärnkraftverket Grafenrheinfeld. Det hör till saken att detta kraftverk lades ned redan 2015 och var bortom all räddning. Så sprängningen är inte ett nytt tilltag mot kärnkraft utan en konsekvent följd av det som har gjorts tidigare.
Jag försvarar inte Tysklands energipolitik men detta visar att det jobbas med desinformation även hos TN med någorlunda reputerade huvudmän.
Jo men står man näringslivet nära så borde man ju veta och vad som nu händer är att de hisnande siffrorna för Tysklands Energiewende blir synliga och vad notan kostar och måste betalas av någon.
Jag tror det är en stor chans för en regeringskris
https://www.politico.eu/article/ger...holz-minister-christian-lindner-2025-spf-fdp/.

Sen att spränga kyltorn är mest symbolik och i sak skulle Tyskland kunna återstarta fem stora reaktorer.
 
  • Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Krisen finns redan men det hjälper föga. Man kan inte återuppliva gamla kärnkraftreaktorer.
Det blåser högervindar i Tyskland och det ska man vara väldigt rädd för även om vissa här på BH verkar gilla tankesättet. Regeringskris och högersväng i Tyskland kommer leda till ekonomiska problem som även kommer att drabba Sverige. Sveriges ekonomi är i hög grad beroende av Tyskland.
Att önska en regeringskris i Tyskland är att acceptera sämre ekonomi i Sverige.
Njau, de gröna med Robert Habeck i spetsen måste bort innan det kan bli ordning.
https://www.politico.eu/article/ger...holz-minister-christian-lindner-2025-spf-fdp/
Och jovisst blåser det högervindar i likhet med i Frankrike.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.