K Klacken skrev:
Idag hörde jag Busch säga att vindkraften till havs har en kapicitetsfaktor på 10%. (P1). Inte ens intervjuaren reagerade.... Jag läste någonstans att k-faktorn på svensk VK under 2023 var ca 28%! Som de flesta vet så är de flesta svenska vindkraftverk på land.
En fråga: Är hon okunnig eller ljuger hon?
Hon är väl som politiker är som mest. Dvs sanningen är ointressant. Man säger det som väljarna vill höra. Och de väljare man vänder sig till är de mest korkade och okunniga. Jfr Trump.
 
  • Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Kan det vara regleringarna som gjorde att EDF inte gjorde underhåll på sina kärnreaktorer så de fick stå trasiga och driva upp elpriset i Europa till skyhöga nivåer?

Kan man inte göra så att varje kommun är ett elområde. Och så hugger man av alla kablar mellan elområdena.

Då behöver inte priset i ett elområde smitta till grannområdena.


Danmark och EU lägger sig inte i det. Dom har aldrig sagt att Sverige skall ha flera elområden. Det är ett svenskt påfund.
Du får nog läsa på lite om orsaken till våra 4 elområden...
EU var i högsta grad involverat.
https://ei.se/download/18.d4c49f01764cbd6062189fd/1608302969190/Elområden-i-Sverige-Ei-R2012-06.pdf
 
Danmark klagade på att de inte fick köpa el från Skåne. Inte på avsaknaden av elområden.
 
D Daniel 109 skrev:
Danmark klagade på att de inte fick köpa el från Skåne. Inte på avsaknaden av elområden.
Så du menar att de inte lade sig i, eller vad är din poäng? Vilka andra lösningar stod till buds?
 
Poängen är att Davinci formellt sett har rätt med. ” Dom har aldrig sagt att Sverige skall ha flera elområden. ”
Sedan stämmer det att det var den enda rimliga lösningen att införa elområden.
 
D Daniel 109 skrev:
Poängen är att Davinci formellt sett har rätt
Liksom @Peter787 då. Som utöver att ha rätt i sak också hade en poäng på riktigt.
 
P
D daVinci skrev:
Hon är väl som politiker är som mest. Dvs sanningen är ointressant. Man säger det som väljarna vill höra. Och de väljare man vänder sig till är de mest korkade och okunniga. Jfr Trump.
Antar att det är Magdalena Andersson du menar.
Om man tänker sig att Magdalena Andersson skulle ha ett valspråk, kommer jag att tänka på Gustav V, 'Med folket för fosterlandet'.
Fast Maggan hade använt 'Mot folket för makten'.
 
  • Haha
  • Gilla
taxationistheft och 3 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Antar att det är Magdalena Andersson du menar.
Om man tänker sig att Magdalena Andersson skulle ha ett valspråk, kommer jag att tänka på Gustav V, 'Med folket för fosterlandet'.
Fast Maggan hade använt 'Mot folket för makten'.
Kan vi inte släppa ut den där käpphästen i hagen en gång för alla?
Det finns ju inte en politiker idag som inte skulle sälja sin egen morsa för att få sitta kvar en mandatperiod till. Det är liksom en del av deras jobb att göra vad de kan för att just deras parti ska sitta kvar vid makten. Det är lika ocharmigt oavsett om det är röd, brun, blå, grön eller någon annan färg bakom loggan.
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 9 till
  • Laddar…
Nissens
J Jeppson skrev:
Och då kom en debatt artikel med glädjande nyheter… kul att grannländerna blir nöjda.

[länk]
Kvällspressen förnekar sig aldrig.

Det kommer ingen ”chockhöjning” i oktober…
 
Det är en del galna påståenden där. Svenska konsumenter betalar inte en krona till tysk industri. Tysk industri betalar till svenska producenter.
Hur de får det till att svenska konsumenter subventionerar det norska elnätet begriper jag inte heller. Ena sekunden är det dumt att elnätet inte ligger på maxlast, när norsk el orsakar maxlast så är det plötsligt ett problem.

Jag tror inte riktigt på att elproducenterna är emot förändringen.
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Det är en del galna påståenden där. Svenska konsumenter betalar inte en krona till tysk industri. Tysk industri betalar till svenska producenter.
Hur de får det till att svenska konsumenter subventionerar det norska elnätet begriper jag inte heller. Ena sekunden är det dumt att elnätet inte ligger på maxlast, när norsk el orsakar maxlast så är det plötsligt ett problem.

Jag tror inte riktigt på att elproducenterna är emot förändringen.
Glöm att försöka förstå. Det handlar om en enda sak: att få till dramatiska rubtriker så att de får fler läsare.

Jag ignorerar allt som står i kvällspressen - det är oerhört sällan det är någon substans i det de skriver.

Lite kul att Aftonbladet har exakt motsatt åsikt mot expressen

Citat:
”Åtta öre. Så lågt har inte elpriset legat under en månad sedan år 2000.

Det ser också i nuläget lovande ut inför hösten och vintern.”

Källa:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/yEzwoE/elpriset-lagsta-sedan-ar-2000
 
Redigerat:
P Peter787 skrev:
Antar att det är Magdalena Andersson du menar.
Var väl Ebba som diskuterades.
Eller hur läste du?
 
P Peter787 skrev:
Du får nog läsa på lite om orsaken till våra 4 elområden...
Mja, varför det?
P Peter787 skrev:
EU var i högsta grad involverat.
Ja, EU var involverat. Jag har inte skrivit något annat.
Jag har invänt mot felaktigheter.

1. SvK begränsade export av el till Danmark.
2. I Danmark blir man pissed off då Sverige är en gäng skithögar som inte följer principerna i EU om att låta bli handelshinder.
3. Då inte skithögarna Sverige kan sluta upp med skitbeteendet så klagar Danmark hos EU.
4. EU väntar i 5 år på att klåparna Sverige skall klara av att bete sig som folk. Men då Sverige inte klarar av det så hutar man till Sverige, och säger att det där får ni lösa på något annat sätt.

Hur har någon tvingat Sverige att införa elområden?
Svar: ingen.

Det är SvK (staten) som hittat på det med elområden för att lösa sina egenskapade problem.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…

Lägsta elpriset sedan år 2000​


Åtta öre. Så lågt har inte elpriset legat under en månad sedan år 2000.
https://www.di.se/live/lagsta-elpriset-sedan-ar-2000/

Hårda bud för domedags-trollen. Världen är emot dom.

Lägsta pris på 24 år.

8 öre. Hur mycket var det nu som Ebba & Co tänkte tvinga upp elpriset till för folket. Var det 80 öre?
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.