K karlmb skrev:
”Katastrof för svensk konkurrenskraft”. Kritiken är svidande mot Svenska kraftnäts nya system för elöverföring som väntas lyfta elpriset.
Jo och vad spelar det för roll i den gröna cirkulära ekonomin med energiomställningen?
Att välfärden sedan raseras är ju mindre viktigt i den gröna religionen.
 
D
Svårt att se att Sveriges välfärd någonsin varit mer hotad än nu, havererade åtgärder gör oss snabbt fattigare och med en planerad förmögenhetstransferering på initial enorm klumpsumma och förbindelser om fortsatta sådana i all överskådlig framtid, så blir läckan nog för stor även för oss. Trist men det är så fanatism gestaltas.
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
D djac skrev:
Svårt att se att Sveriges välfärd någonsin varit mer hotad än nu, havererade åtgärder gör oss snabbt fattigare och med en planerad förmögenhetstransferering på initial enorm klumpsumma och förbindelser om fortsatta sådana i all överskådlig framtid, så blir läckan nog för stor även för oss. Trist men det är så fanatism gestaltas.
Jo, kärnkraft är galet dyrt
 
D djac skrev:
Svårt att se att Sveriges välfärd någonsin varit mer hotad än nu
Jasså? Baserat på känslor eller någon form av statistik?

Jag skulle säga att den sällan varit bättre eller robustare finansierad. Sverige är inte utan problem, men jag har svårt att se att just nåt hot mot välfärden skulle vara bland de större. Graf som visar offentlig sektors inkomster och utgifter samt finansiella sparande mellan 1980 och 2023, med y-axel i mdkr och procent av BNP.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Graf som visar statsskulden som andel av BNP från 1980 till 2023, enligt Ekonomifakta. Den generella trenden är en minskning.
Båda graferna från Ekonomifakta.
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jasså? Baserat på känslor eller någon form av statistik?

Jag skulle säga att den sällan varit bättre eller robustare finansierad. Sverige är inte utan problem, men jag har svårt att se att just nåt hot mot välfärden skulle vara bland de större. [bild]
[bild]
Båda graferna från Ekonomifakta.
Pengar finns, men...
 
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jasså? Baserat på känslor eller någon form av statistik?

Jag skulle säga att den sällan varit bättre eller robustare finansierad. Sverige är inte utan problem, men jag har svårt att se att just nåt hot mot välfärden skulle vara bland de större. [bild]
[bild]
Båda graferna från Ekonomifakta.
De där siffrorna gäller ju bakåt, -historisk avkastning är ingen garanti, osv.

Nu uppfyller vi ju inte våra åtaganden längre och ser vår relation med EU gå upp i kostnad, vi ska subventionera företag och el som sannolikt företrädesvis används i andra länder, det kommer säkert inte sluta där men stora dåliga affärer och ökande löpande kostnader kommer påverka hur mycket som blir över till vår välfärd.

Vad blir nästa, subventionerat snöförsäljningsbolag på Grönland..?!
 
Känslor och missnöje alltså.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Känslor och missnöje alltså.
Jag tror inte "och" hör hemma där, alla är väl missnöjda med att vi blir fattigare till absolut ingen nytta, och missnöje är en känsla?

Att ekonomin var skaplig innan galenskapen började saknar ju relevans i samanhanget.
 
D djac skrev:
Jag tror inte "och" hör hemma där, alla är väl missnöjda med att vi blir fattigare till absolut ingen nytta, och missnöje är en känsla?

Att ekonomin var skaplig innan galenskapen började saknar ju relevans i samanhanget.
Domedagsprofetior har funnits i alla tider å hittills ALLTID haft fel.

Och NEJ, vi blir inte fattigare även om omvärlden kör om oss.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
D
Z Zodde skrev:
Domedagsprofetior har funnits i alla tider å hittills ALLTID haft fel.

Och NEJ, vi blir inte fattigare även om omvärlden kör om oss.
Nu tror jag inte riktigt på domedagen, inte lagd åt det hållet, men däremot förstår de flesta att om man slarvar bort 40 miljarder och betalar multiplar av detta i företagsstöd så har man mindre i kassan än om man inte gjort det.
 
D djac skrev:
Nu tror jag inte riktigt på domedagen, inte lagd åt det hållet, men däremot förstår de flesta att om man slarvar bort 40 miljarder och betalar multiplar av detta i företagsstöd så har man mindre i kassan än om man inte gjort det.
Du ser på en enskild transferering å inte på helheten. Långt ifrån allt görs rätt med våra offentliga utgifter men det innebär INTE att vi totalt sett blir fattigare.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D
Z Zodde skrev:
Du ser på en enskild transferering å inte på helheten. Långt ifrån allt görs rätt med våra offentliga utgifter men det innebär INTE att vi totalt sett blir fattigare.
Haha, helheten består av många transaktioner såklart men få så stora och dåliga som dessa, tro mig det kommer märkas och det kommer vara mycket negativt.
 
D djac skrev:
Haha, helheten består av många transaktioner såklart men få så stora och dåliga som dessa, tro mig det kommer märkas och det kommer vara mycket negativt.
Summa summarum blir vi INTE fattigare hur mycket du än vrider å vänder på det.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D
Z Zodde skrev:
Summa summarum blir vi INTE fattigare hur mycket du än vrider å vänder på det.
Känns bra, jag tror dig, det spelar alltså ingen roll att inkomsterna minskar och utgifterna ökar, man blir helt enkelt inte fattigare av det.

Goda nyheter för många som tror sig ha upplevt det motsatta.
 
  • Haha
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
men däremot förstår de flesta att om man slarvar bort 40 miljarder och betalar multiplar av detta i företagsstöd så har man mindre i kassan än om man inte gjort det.
Är det bygget av järnvägen mellan Borås och götlaborg du tänker på? ...
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.