D Dilato skrev:
Sprit, statens andel är 73% av priset.
[bild]
Japp, jag skrev också det i inlägget ;)

Lösningen är naturligtvis att brygga egen öl/vin/cider. Tyvärr är det dock inte tillåtet att destillera egen whisky men det är väl upp till ens egen riskbedömning antar jag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Först oroar du dig för vad elproducenter tycker om konkurrens, sedan skiter du i vad andra bolag och vi konsumenter tycker om marknaden för el.
Var har jag uttryckt oro för vad elproducenterna tycker om något? Och var har jag skitit i vad konsumenter tycker?

Jag vet att konceptet frihet är svårhanterligt för dig, men jag är inte orolig för vad företagen tycker. Jag är orolig för vad effekten blir när klåfingriga politiker tror sig kunna rigga marknader för sina egna intressen. Det blir alltid sämre än när marknadsmekanismer tillåts verka.

Vidare skrev jag exempelvis att rösträtt borde vara förbehållet fysiska personer. Är det att skita i konsumenters rätt att tycka?

Jag är övertygad om att den typ av nationalistiska regleringar du vill se är dåliga för marknaden och i förlängningen även för svenska konsumenter. Det är att kissa i sängen.

Men jag har inget emot vare sig att du tycker så eller röstar för det i val. Jag tycker bara att du har fel.
 
P paralun skrev:
Jo jag anser att ett bolag som har projektfåtöljen överfull och inte får ihop nya investeringar har problem

Sen lyckades man som många andra stora aktiebolag att flytta runt pengar i bokföringen och terminerna förefaller ha gått bra. Sen ser jag ingen "girighet" i Vattenfall som jag efterfrågade från karlmb.
Inte heller hos Fortum, Statkraft, Uniper dvs de stora elproducenterna.
Man kan ha många typer av problem men nu var diskussionen. LÖNSAMHETEN.

Det du skriver om projekt å investeringar (framtid) har INGET med lönsamhet (idag) å göra.

Sen skriver du ”flytta runt pengar”.
Osäkert vad du menar men inte heller bokslutsdispositioner har nåt med lönsamhet å göra.

Tror en grundkurs i redovisning hade varit bra ändå👍
 
Z Zodde skrev:
Man kan ha många typer av problem men nu var diskussionen. LÖNSAMHETEN.

Det du skriver om projekt å investeringar (framtid) har INGET med lönsamhet (idag) å göra.

Sen skriver du ”flytta runt pengar”.
Osäkert vad du menar men inte heller bokslutsdispositioner har nåt med lönsamhet å göra.

Tror en grundkurs i redovisning hade varit bra ändå👍
Jo vi får väl se hur det går i Bryssel?

Postade nyheten tidigare om Tyskland och det är väl Uniper samt RWE som är tänkta gaskraftverksbyggare och hur nu tyska staten får ihop ekvationen med bolagen?
 
P paralun skrev:
Jo vi får väl se hur det går i Bryssel?

Postade nyheten tidigare om Tyskland och det är väl Uniper samt RWE som är tänkta gaskraftverksbyggare och hur nu tyska staten får ihop ekvationen med bolagen?
Var det ett svar på var i RR du ser att VF har lönsamhets problem…?

Hästen heter Sverker…
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Var det ett svar på var i RR du ser att VF har lönsamhets problem…?

Hästen heter Sverker…
Jo som fröken Borg skriver i Q1-redovisningen så kanske det händer viktiga saker?

"Vårt arbete med ny kärnkraft är ett tydligt exempel på detta. Under kvartalet presenterade vi de viktigaste resultaten från förstudien om ny kärnkraft. Denna visade att det finns goda förutsättningar att bygga ny kärnkraft på Väröhalvön vid Ringhals.
Arbetet med fastighetsförvärv, bedömning av konsekvenser för närliggande naturreservat, och fortsatt dialog med myndigheter och andra intressenter pågår.

En viktig slutsats i förstudien är också att det krävs en riskdelningsmodell för att det ska vara möjligt för affärsdrivande företag att investera i nya reaktorer. Vi välkomnar att regeringen nu utreder förutsättningarna för ny kärnkraft."

Och den "riskdelningsmodellen" är då högaktuell i Bryssel och samma sak i Tyskland med deras gaskraftverk.
 
P paralun skrev:
Jo som fröken Borg skriver i Q1-redovisningen så kanske det händer viktiga saker?

"Vårt arbete med ny kärnkraft är ett tydligt exempel på detta. Under kvartalet presenterade vi de viktigaste resultaten från förstudien om ny kärnkraft. Denna visade att det finns goda förutsättningar att bygga ny kärnkraft på Väröhalvön vid Ringhals.
Arbetet med fastighetsförvärv, bedömning av konsekvenser för närliggande naturreservat, och fortsatt dialog med myndigheter och andra intressenter pågår.

En viktig slutsats i förstudien är också att det krävs en riskdelningsmodell för att det ska vara möjligt för affärsdrivande företag att investera i nya reaktorer. Vi välkomnar att regeringen nu utreder förutsättningarna för ny kärnkraft."

Och den "riskdelningsmodellen" är då högaktuell i Bryssel och samma sak i Tyskland med deras gaskraftverk.
Min fråga gällde ditt påstående om VFs lönsamhetsproblem.

Huruvida VF e intresserade av å bygga ny KK har absolut noll med frågeställningen å göra.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Min fråga gällde ditt påstående om VFs lönsamhetsproblem.

Huruvida VF e intresserade av å bygga ny KK har absolut noll med frågeställningen å göra.
Man är inte så lönsamma som man borde vara inkl att använda intjänade pengar på bra investeringar.
Men för många stora bolag idag oavsett bransch i Europa så blir det så här i brist på raka direktiv om framtiden.
 
P paralun skrev:
Man är inte så lönsamma som man borde vara
Vilka nyckeltal refererar du till då?
 
Z Zodde skrev:
Vilka nyckeltal refererar du till då?
Jo det finns väl flera och jag kan väl inte se något större värde i att sälja ut havererade vindkraftsprojekt i England för stora pengar som man gjort nu Q1. Men "giriga" är inte Vattenfall som var frågan!
 
P paralun skrev:
Jo det finns väl flera och jag kan väl inte se något större värde i att sälja ut havererade vindkraftsprojekt i England för stora pengar som man gjort nu Q1. Men "giriga" är inte Vattenfall som var frågan!
Nu frågade jag efter nyckeltal som visade lönsamhetsproblem, inte ett enskilt misslyckat projekt. Om det finns flera kan du väl visa vilka dom är…???🤔🤔

Du skrev själv ”övriga (ej Statkraft) stora elkraftsbolag har klara lönsamhetsproblem

Du får då frågan vilka nyckeltal som visar att VF har klara lönsamhetsproblem.

Du har fått frågan 10ggr utan att kunna redogöra för ditt påstående.

Är du oförsiktig med sanningen igen…?
 
Z Zodde skrev:
Nu frågade jag efter nyckeltal som visade lönsamhetsproblem, inte ett enskilt misslyckat projekt.

Du skrev själv ”övriga (ej Statkraft) stora elkraftsbolag har klara lönsamhetsproblem

Du får då frågan vilka nyckeltal som visar att VF har klara lönsamhetsproblem.

Du har fått frågan 10ggr utan att kunna redogöra för ditt påstående.

Är du oförsiktig med sanningen igen…?
Det kallas att ett bolag hamnar i "stagnation" och där är många stora bolag i Europa idag inkl Vattenfall.
Man skyfflar runt pengarna utan någon utveckling/investeringar som krävs för framtiden.
 
P paralun skrev:
Det kallas att ett bolag hamnar i "stagnation" och där är många stora bolag i Europa idag inkl Vattenfall.
Man skyfflar runt pengarna utan någon utveckling/investeringar som krävs för framtiden.
Om det är som du säger kan du väl komma med lite nyckeltal (du sa det fanns flera) som visar på lönsamhetsproblem.

Varför är det så svårt att svara på raka frågor?
Dina kommentarer har ju inget med ursprungliga frågan (som kom efter ditt vårdslösa påstående)

Säg hellre att du inte har belägg så släpper vi allt.
 
Z Zodde skrev:
Om det är som du säger kan du väl komma med lite nyckeltal (du sa det fanns flera) som visar på lönsamhetsproblem.

Varför är det så svårt att svara på raka frågor?
Dina kommentarer har ju inget med ursprungliga frågan (som kom efter ditt vårdslösa påstående)

Säg hellre att du inte har belägg så släpper vi allt.
Pengarna kommer ju inte från en utvecklande/investerings benäget företag utan ett stagnerat företag.

Vi får se om man kan få fart på Europa? Eller om Europa blir en "turistattraktion" för andra världsdelar som Jacob Wallenberg, Investor nyligen uttryckte det.

Nu ska jag se på Mbappe!
 
P paralun skrev:
Pengarna kommer ju inte från en utvecklande/investerings benäget företag utan ett stagnerat företag.

Vi får se om man kan få fart på Europa? Eller om vi blir en "turistattraktion" för andra världsdelar som Jacob Wallenberg, Investor nyligen uttryckte det.

Nu ska jag se på Mbappe!
Så trots du säger det finns flera nyckeltal som pekar på lönsamhetsproblem vägrar du å säga ett enda.

Slutsats: Jag tror återigen du självsäkert uttalat nåt som du
a) inte hade koll på själv
b) inte trodde du skulle bli synad på.

För BHs bästa, sluta låtsas kunna saker du uppenbarligen inte har koll på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.