För övrigt så noterade jag att jag köpt el för 338kr i Juni men får betala 748kr i elnätsavgift. D.v.s. 2/3 av elkostnaden består av avgifter som jag inte kan styra över till ett bolag som har monopol.

Jag kan tycka att det är ett mindre bra system.
 
Alternativen är sämre. Monopolet borde inte vara privat, men monopolet är vettigt.
 
S Styrman_jansson skrev:
För övrigt så noterade jag att jag köpt el för 338kr i Juni men får betala 748kr i elnätsavgift. D.v.s. 2/3 av elkostnaden består av avgifter som jag inte kan styra över till ett bolag som har monopol.

Jag kan tycka att det är ett mindre bra system.
Var 748kr elnätsavgift eller beloppet på elnätsfakturan?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Alternativen är sämre. Monopolet borde inte vara privat, men monopolet är vettigt.
För mig är det egalt om det är privat eller inte men eftersom det inte är en fri marknad så borde de regleras mycket hårdare. T.ex. skulle det krävas att en mycket stor del av intäkterna investeras i infrastrukturen.

Detta i sig skulle ju kunna leda till att det inte är intressant för privata aktörer och då får det vara så. Kravbilden/samhällsfunktionen är viktigare än hur det uppnås.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Var 748kr elnätsavgift eller beloppet på elnätsfakturan?
Beloppet på faktura från elnätsägaren. Jag uttryckte mig lite slarvigt.
 
S Styrman_jansson skrev:
För mig är det egalt om det är privat eller inte men eftersom det inte är en fri marknad så borde de regleras mycket hårdare. T.ex. skulle det krävas att en mycket stor del av intäkterna investeras i infrastrukturen.

Detta i sig skulle ju kunna leda till att det inte är intressant för privata aktörer och då får det vara så. Kravbilden/samhällsfunktionen är viktigare än hur det uppnås.
Om vi reglerar att 99% av intäkterna ska gå till drift och underhåll så blir enda sättet att öka vinsten att se till att driften blir dyrare….. Det blir kanske inte riktigt rätt incitament.
 
S Styrman_jansson skrev:
Beloppet på faktura från elnätsägaren. Jag uttryckte mig lite slarvigt.
Där ligger ju även elskatten.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
De menar att elproducenterna inte talar i egen sak då eller? 😂
Jag är inte elproducent, och jag talar för den fria marknaden. Jag kan dock tänka mig att det finns många elproducenter också som är besvärade av den när de ser att priset på deras varor går ner i konkurrensen.
K karlmb skrev:
Tänk om man skulle anordna en omröstning, där företagets omsättning gav tyngden på rösten, och låta alla Sveriges bolag rösta om ifall de är nöjda med nuvarande förmögenhetsöverföringar, eller inte?
Varför ska vi tänka oss ett sådant system tycker du?
K karlmb skrev:
Vad tror du utfallet skulle bli då?
Bryr mig inte. Jag tycker att rösträtt bör reserveras för fysiska personer.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag är inte elproducent, och jag talar för den fria marknaden.
Det finns ju alltid fakirer 😀

En anledning är att ca 55% av produktionen sker i offentlig regi (https://www.energiforetagen.se/energifakta/elsystemet/produktion/vem-ager-elproduktionen/). Därmed uppstår så klart den principella frågan hur offentlig verksamhet skall förhålla sig till medborgarnas vs. omvärldens intressen.
Man kan ju inte undvika att avundsjukt snegla på norrmännen och hur de hanterar denna intressekonflikt.
För att inte tala om (M):s väljarsvek...
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om vi reglerar att 99% av intäkterna ska gå till drift och underhåll så blir enda sättet att öka vinsten att se till att driften blir dyrare….. Det blir kanske inte riktigt rätt incitament.
Fast då är det ju ingen vinst längre ;)

Men jag kan väl tycka att en välfinansierad driftorganisation, utrymme för nyinvesteringar samt avsättningar till framtida nyinvesteringar är att föredra framför aktieutdelning till privata aktörer.

Sedan finns ju förstås alternativet med lägre belopp på kundernas fakturor…
 
D Daniel 109 skrev:
Där ligger ju även elskatten.
Jovisst.

Men vilken annan produkt består till 2/3 av skatter, leverans och avgifter?

Det brukar i så fall röra sig om produkter där man vill ge incitament att minska användningen av miljö eller hälsomässiga skäl. Typ diesel/bensin och alkohol.

Vi vill ju snarare öka användningen av el på bekostnad av fossila bränslen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jovisst.

Men vilken annan produkt består till 2/3 av skatter, leverans och avgifter?

Det brukar i så fall röra sig om produkter där man vill ge incitament att minska användningen av miljö eller hälsomässiga skäl. Typ diesel/bensin och alkohol.

Vi vill ju snarare öka användningen av el på bekostnad av fossila bränslen.
Det är ju bara att höja skatterna på fossila bränslen då...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det är ju bara att höja skatterna på fossila bränslen då...
Jovisst, men vi behöver ju ha fler tankar i huvudet samtidigt. Energibehovet behöver ju då tillgodoses på annat sätt och om även det är hårt plågat av skatter och avgifter ( samt praktiska problem) så får man inte önskad effekt. Det blir ju bara mindre pengar i plånboken eller konkurs för användarna
 
S Styrman_jansson skrev:
Jovisst, men vi behöver ju ha fler tankar i huvudet samtidigt. Energibehovet behöver ju då tillgodoses på annat sätt och om även det är hårt plågat av skatter och avgifter ( samt praktiska problem) så får man inte önskad effekt. Det blir ju bara mindre pengar i plånboken eller konkurs för användarna
Ursäkta, jag försökte ironisera. Det fungerar inte så bra här, jag vet bättre än så.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.