P paralun skrev:
EU och ACER som är EU's myndighet
"Den så kallade 70-procentsregeln infördes 2020 och innebär en skyldighet för systemoperatörerna inom EU att tillhandahålla minst 70 procent av nätets överföringskapacitet till marknaden."
[länk]
Oavsett hur mkt kabel dom ligger...
Egentligen är detta diskriminering av Sverige och andra länder som valt att omfamna frihandel mer än andra.
Vi straffas när vi råkar ha grannländer som budar över våra inhemska konsumenter av el.
Hur kan detta få fortgå?
 
D daVinci skrev:
Vad har det med det du citerar att göra???
Att det du citerade handlade om att elproducenter vill ha kablar för att kunna sälja med vinst.
 
D daVinci skrev:
Just nu verkar du och andra likasinnade inte ordna något alls. Ni verkar inte alls ta av era tillgångar och ordnar vinstfri el.
Det verkar inte vara lönsamt för oliksinnade att investera sina surt förvärvade pengar och privata kapital i vindkraft heller.
Man talar om förlustmarginal isf vinstmarginal för branchen.
Ägarna får skjuta till miljarder för att vindkraften inte ska gå omkull.

Hur länge kommer vindkraften fortsatta att byggas ut med sänkta elpriser som följd?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Förra månaden var det sommar, då är elpriset alltid lågt. Och Danmark stabiliserar med svensk kraft. Som fortfarande i viss mån är planerbar tack vare Ringhals. Hur blir det en vintermånad? Och Danmark har som sagt milt klimat.

Om inte vanligt folk har råd att köpa el kallar jag det intressanta saker. Ursäkta om du blev kränkt över min nomenklatur. Nu har vi haft en rätt lugn vinter med som sagt snart skall vi dubbla elproduktionen med endast sol och vind som tillskott.

Sedan den senaste omgången elmätare kan kraftbolaget på distans frånskilja ditt hus så, helt riktigt, det går alltid st5 förhindra sammanbrott av elnätet. Om det nu var det här man hade tänkt sig.

Och vad gäller baltstaterna var det väl där man slog i prisspärren förra vintern. Undrar varför. Skall OL3 stabilisera upp deras elnät när de kopplar från Ryssland?
jag försöker kommentera och sammanfatta lite utav dina inlägg:

...Om man ökar andelen planerbar kraft till sisådär 70-80% inträffar intressanta saker i elnätet...

...Om inte vanligt folk har råd att köpa el kallar jag det intressanta saker…ursäkta…nomenklaturen…


det är alltså därför som du som svar på ”vad det är som händer i elnätet?” länkade till två webbsidor som – förutom regeringen som säger "kärnkraft till konkurrensmässiga priser" – inte tar upp prisfrågan över huvud taget, utan behandlar tekniska och logistiska utmaningar med att öka Sveriges elproduktion?

...Och vad gäller baltstaterna var det väl där man slog i prisspärren förra vintern. Undrar varför...

det skedde under en timme i augusti för två år sedan – veckan när Putins idiotiska anfallskrig mot Ukraina gjorde att gas- och elpriset slog alla rekord i Europa (svårslagna rekord får vi hoppas)

[om Danmark i juni] ...Som fortfarande i viss mån är planerbar tack vare Ringhals. ..

där då Ringhals 3 har varit avstängd hela juni för en 2-månaders revision, och Ringhals 4 har gått på halv fart sedan mitten av juni

men visst ingår det i elförsörjningspusslet att man kan ha överföring mellan elområden så att inte varje elområde i varje sekund behöver vara självförsörjande – det är en del av varför jag ifrågasätter varför du hävdar:

... alla experter varnar för vad som händer när andelen oplanerbar el överstiger en viss andel...

och du har angett att den där andelen är 70-80% – men du har varken plockat fram "alla experter", eller något som stödjer dina siffror, att det skulle finnas någon etablerad gräns vid 70-80%

[om Danmark i juni]...Förra månaden var det sommar, då är elpriset alltid lågt...

alltid? det är en helt felaktig killgissning som du torgför som en sanning – under åtta av de senaste 17 åren var sommarmånaderna dyrare än vintermånaderna (och lägg därtill till ytterligare några år när prisskillnaden var några procent billigare på sommaren, men alltså i huvudsak samma pris på sommaren som på vintern)

Graf som jämför skillnad i elpriser mellan sommar- och vintermånader i Danmark från 2007-2023. Linjer representerar DK1 (Jylland) och DK2 (Själland). Datakälla: nordpoolgroup.com.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


så 70-80%-regeln som alla [okända] experter är eniga om, gäller då inte för Danmark, gäller inte utifall grannområden har tillgänglig elproduktion, och gäller inte när det är sommar…?

...Om inte vanligt folk har råd att köpa el kallar jag det intressanta saker...

och då låter det ju logiskt att du propagerar för att vi ska bygga ut massor med kärnkraft och att det är okej att leva med ett elpris på mycket höga 2kr/kWh – en nivå som vi bara upplevt under några månader när skriken på elstöd var som högst i Putins kölvatten?

go’natt!
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vi straffas när vi råkar ha grannländer som budar över våra inhemska konsumenter av el.
Hur kan detta få fortgå?
För att det inte är ett straff att tjäna pengar.
 
På tal om diskussionen kring Danmark och ”intressanta saker” så hittade jag detta inlägg.

Jag har dålig koll på vad vilka ”Katternö” eller författaren är men att situationerna inträffat gick att hitta på andra ställen. Sedan hur allvarlig den var känner jag mig inte tillräckligt insatt för att bedöma.

Före detta chefen för Danska kraftnätet har också sagt;
”– När försörjningstryggheten mäts visar den på en rimlig nivå för Danmark, något sämre för elområde DK2 än för elområde DK1. Men det förutsätter ett helt intakt internationellt samspel. Vid total isolering från omvärlden blir det fysiskt omöjligt för Danmark att täcka sina egna behov när det inte blåser”

I denna artikel.

På det hittar jag många artiklar om ett eftersatt elnät där ny produktion på många ställen inte kan anslutas.

Nej Danmark känns inte som ett bra exempel för framtida elförsörjning…
 
  • Gilla
Anders_Nilsson och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För att det inte är ett straff att tjäna pengar.
Elförsörjning för Sverige handlar om mer än att göra det möjligt för vissa att tjäna mer pengar.
 
Ja, men likafullt är det privata företag som du vill hindra från att sälja till utlänningar för att göra ditt (och mitt) liv enklare.
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, men likafullt är det privata företag som du vill hindra från att sälja till utlänningar för att göra ditt (och mitt) liv enklare.
Du tror inte att det finns ett gäng privata företag (utöver elproducenterna) som har synpunkter på elmarknadens utveckling sedan 70% -regeln infördes?
 
K karlmb skrev:
Du tror inte att det finns ett gäng privata företag (utöver elproducenterna) som har synpunkter på elmarknadens utveckling sedan 70% -regeln infördes?
Det är inget större fel på 70% regeln om man har en trovärdig andel planerbar elproduktion.
Men nu har vi ju inte det!
 
K karlmb skrev:
Du tror inte att det finns ett gäng privata företag (utöver elproducenterna) som har synpunkter på elmarknadens utveckling sedan 70% -regeln infördes?
Jodå, de talar ju i egen sak, så det är klart att det gör. Men tittar vi i stort är en överväldigande majoritet av Sveriges företag och företagare för frihandel.
 
  • Gilla
  • Haha
Cheezez och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
På tal om diskussionen kring Danmark och ”intressanta saker” så hittade jag detta inlägg.

Jag har dålig koll på vad vilka ”Katternö” eller författaren är men att situationerna inträffat gick att hitta på andra ställen. Sedan hur allvarlig den var känner jag mig inte tillräckligt insatt för att bedöma.

Före detta chefen för Danska kraftnätet har också sagt;
”– När försörjningstryggheten mäts visar den på en rimlig nivå för Danmark, något sämre för elområde DK2 än för elområde DK1. Men det förutsätter ett helt intakt internationellt samspel. Vid total isolering från omvärlden blir det fysiskt omöjligt för Danmark att täcka sina egna behov när det inte blåser”

I denna artikel.

På det hittar jag många artiklar om ett eftersatt elnät där ny produktion på många ställen inte kan anslutas.

Nej Danmark känns inte som ett bra exempel för framtida elförsörjning…
Ja om en hög andel vindkraft nu är så bra undrar man ju varför Danmark gapade så högt om våra exportbegränsningar. Problemet borde ju inte finnas.

Men först ser Danmark till att Barsebäck läggs ner, sedan skriker de högljutt om att Sverige måste hjälpa till att stabilisera deras elnät, trots att Tyskland har ländförbindelse.

Detta är vetkligheten när man har mycket vindkraft.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Ja om en hög andel vindkraft nu är så bra undrar man ju varför Danmark gapade så högt om våra exportbegränsningar. Problemet borde ju inte finnas.

Men först ser Danmark till att Barsebäck läggs ner, sedan skriker de högljutt om att Sverige måste hjälpa till att stabilisera deras elnät, trots att Tyskland har ländförbindelse.

Detta är vetkligheten när man har mycket vindkraft.
Jo och Danmark lyckades få till att Sverige fick elområden. och det finns väl absolut ingen trovärdighet i deras energimix!

"Sverige delades in i elområden

År 2006 anmäldes Svenska kraftnät till EU-kommissionen av Dansk Energi. Det är Svenska kraftnät som driver det svenska stamnätet.

I sin anmälan protesterade Dansk Energi mot att Svenska kraftnät periodvis begränsat exporten av el till Danmark. Begränsningarna hade Svenska kraftnät bland annat gjort under kalla vinterdagar då det svenska stamnätet inte räckte till för att transportera el från norra till södra Sverige och vidare till de europeiska länder som är anslutna till södra Sverige. Att begränsa exporten var ett sätt att undvika elbrist i landets södra delar.

EU-kommissionen krävde under våren 2010 att Svenska kraftnät måste hantera överföringsbegränsningar i det svenska stamnätet på ett annat sätt för att inte diskriminera användare i andra delar av Europa. Det resulterade i att Svenska kraftnät den 1 november 2011 delade in Sverige i fyra elområden."

https://ei.se/konsument/el/elmarknaden/elomrade
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jodå, de talar ju i egen sak, så det är klart att det gör. Men tittar vi i stort är en överväldigande majoritet av Sveriges företag och företagare för frihandel.
De menar att elproducenterna inte talar i egen sak då eller? 😂
Tänk om man skulle anordna en omröstning, där företagets omsättning gav tyngden på rösten, och låta alla Sveriges bolag rösta om ifall de är nöjda med nuvarande förmögenhetsöverföringar, eller inte?
Vad tror du utfallet skulle bli då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.