D Daniel 109 skrev:
Skillnaden är att de inte begränsar exporten. Vi får handla el till samma villkor som Tyskar i nordtyskland. Danmark fick inte köpa el till Skånska priser.
Det får dom väl inte nu heller?

Nätägaren adderar på eventuell prisskillnad. Däremot tillförs ju el till destinationen. Och det kan leda till någon mindre prissänkning.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Felet ligger inte i kablarnas existens utan i elmarknadens struktur och i elbolagens girighet. Vem säger att det är omöjligt att ha svenskpris och exportpris för el?
Det kan ju du och alla andra med samma uppfattning lösa, genom att ni tar era sparpengar och bygger elproduktion och levererar utan vinst.

Varför har ni inte redan gjort det?
 
D daVinci skrev:
Det kan ju du och alla andra med samma uppfattning lösa, genom att ni tar era sparpengar och bygger elproduktion och levererar utan vinst.

Varför har ni inte redan gjort det?
Nästan all produktion i Sverige byggdes innan den sjuka 70%-regeln började tillämpas.
 
D daVinci skrev:
Lite oklart hur du tänker där?
Tyska staten? Efterfrågar du Trabant-el?

Det är väl iaf privatkapitalistiska profitjägare som är kapabla att tillföra elproduktion. Det gör dom så länge det verkar lönsamt och staten inte hindrar dom.

Fö vill jag minnas att Tyskland var en enorm exportör av el när de franska kärnkraftverken var mass-trasiga.

Du vill ha mer tvång.
Är det ok om vi andra tvingar dig till sådant du inte vill?

Fast det är fel. Svenska staten ströp leveranser till Danmark. Varvid Danmark rätteligen klagade hos EU. Och EU funderade i 5 år innan dom kom fram till att Sverige får lösa sina problem på något annat sätt.

Stor skillnad mot det du påstod.

Du har ett ypperligt tillfälle. Nuscales SMR är godkända i USA och deras Idaho-projekt hamnade i papperskorgen.
Bara hala upp ca 93 mdr SEK så kan dom bygga 6 SMR på ca 460 MW sammanlagt.
När kan du vara igång?
Tyska staten? Jag vill minnas att Olaf Scholz nyligen var.och träffade Ulf, bl a stod denna ledning på agendan. Tydligen har tyska staten intressen.

Och vad gäller tvång, så har vi ju det ökända 70-procentskravet. Varför hade danskarna framgång om det nu inte var tvång med i bilden? Annars är det ju vara att strypa leveranserna.

Du spelar naiv och det har Sverige inte råd med. Elförsörjningen är betydligt viktigare än att några provats aktörer tjänar pengar på den.

Och jag skulle hellre satsa pengar i nya fullskaliga reaktorer i Barsebäck. Beprövad placering som ligger nära köparna.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Tyska staten? Jag vill minnas att Olaf Scholz nyligen var.och träffade Ulf, bl a stod denna ledning på agendan. Tydligen har tyska staten intressen.
Jovisst gjorde Scholz det och det är ju anmärkningsvärt att HPB diskuteras på regeringschefsnivå!?
Sen läser man texten så hittar man då den gröna spelevinken Robert Habeck.

https://montelnews.com/nordic/news/...rsson-ska-diskutera-hansa-power-bridge-700-mw
 
K karlmb skrev:
Nästan all produktion i Sverige byggdes innan den sjuka 70%-regeln började tillämpas.
Vad har det med det du citerar att göra???

Thomas_Blekinge tål inte att investerare får avkastning på riskerat kapital. Vad har det att göra med att staten inte tillåts förbjuda transporter hur som helst?

Jag ser ingen koppling alls.

A Anders_Nilsson skrev:
Tyska staten? Jag vill minnas att Olaf Scholz nyligen var.och träffade Ulf, bl a stod denna ledning på agendan. Tydligen har tyska staten intressen.
Jag frågade vad du menade med Tyskland. Jag ser inte att du lyckas svara på det. Vet du vad du menade?
A Anders_Nilsson skrev:
Och vad gäller tvång, så har vi ju det ökända 70-procentskravet. Varför hade danskarna framgång om det nu inte var tvång med i bilden? Annars är det ju vara att strypa leveranserna.
Du vill tvinga andra att göra saker. Vad har det med att staten har iklätt sig vissa restriktioner.
Jag ser ingen koppling.

A Anders_Nilsson skrev:
Du spelar naiv och det har Sverige inte råd med. Elförsörjningen är betydligt viktigare än att några provats aktörer tjänar pengar på den.
Jag är inte nativ när jag frågar vad du menar med det du skriver, då det var synnerligen flummigt.
Vad som är anmärkningsvärt är att du inte lyckas förklara det.

Om elförsörjning är viktigt så är det synnerligen angeläget att privat vinstdrivande sektor sköter det.

Staten kan på sin höjd få fram Trabanter (som var en moddad kopia på en bil från 20-talet, som spydde ut avgaser, och förde mycket oväsen och var allmänt racklig). Privat sektor har fått fram BMW och Audi.

Det som är viktigt får staten inte ha något med att göra.

A Anders_Nilsson skrev:
Och jag skulle hellre satsa pengar i nya fullskaliga reaktorer i Barsebäck. Beprövad placering som ligger nära köparna.
Just nu verkar du och andra likasinnade inte ordna något alls. Ni verkar inte alls ta av era tillgångar och ordnar vinstfri el.
 
Några vill ju hävda att elmarknaden är fri, men på en fri marknad har ju säljaren möjligt att inte sälja, dvs inget tvång. Skriv om regelverket. Vi i sverige har byggt ett system sedan snart 100 år med att ha en större produktion i norr, men större konsumtion i söder.
 
C
trähandtag trähandtag skrev:
på en fri marknad har ju säljaren möjligt att inte sälja, dvs inget tvång
Så är det väl här också?
Säljaren är ju inte svenska folket, utan de producenter som säljer sin produktion på marknaden.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Några vill ju hävda att elmarknaden är fri, men på en fri marknad har ju säljaren möjligt att inte sälja, dvs inget tvång. Skriv om regelverket. Vi i sverige har byggt ett system sedan snart 100 år med att ha en större produktion i norr, men större konsumtion i söder.
Helt fria marknader finns inte nånstans i nån större skala. Det finns alltid handelshinder. Framförallt politiska å nationella.

Elmarknaden är dock mycket friare idag än vad den var innan milleniumskiftet.
 
C cpalm skrev:
Så är det väl här också?
Säljaren är ju inte svenska folket, utan de producenter som säljer sin produktion på marknaden.
Var någonstans står det att det är sverige som säljer?
 
C
trähandtag trähandtag skrev:
Var någonstans står det att det är sverige som säljer?
Tråden är ju inne på export och den fria gränsöverskridande handeln, så jag förutsatte att du också var inne på det spåret. Producenterna/säljarna lär ju inte ha något emot att "tyskarna" kommer här och budar upp priserna och volymerna på den svenska marknaden, däremot svenska folket...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
trähandtag trähandtag skrev:
Några vill ju hävda att elmarknaden är fri, men på en fri marknad har ju säljaren möjligt att inte sälja, dvs inget tvång. Skriv om regelverket. Vi i sverige har byggt ett system sedan snart 100 år med att ha en större produktion i norr, men större konsumtion i söder.
Ja, elmarknaden på Nordpool är helt fri i den aspeketen också.
Alla producenter är helt fria att sätta vilka säljbud de vill på nordpool, inklusive att inte sätta något bud alls.

Så det är hur lätt som helst att avstå från att sälja, du har alltså helt fel här.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Var kommer det tvingande 70% i från?
 
trähandtag trähandtag skrev:
Var kommer det tvingande 70% i från?
Det handlar om att nätoperatören inte får strypa kapaciteten mellan två elområden med mer än 30%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.