335 502 läst · 7 677 svar
336k läst
7,7k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Det får dom väl inte nu heller?D Daniel 109 skrev:
Nätägaren adderar på eventuell prisskillnad. Däremot tillförs ju el till destinationen. Och det kan leda till någon mindre prissänkning.
Det kan ju du och alla andra med samma uppfattning lösa, genom att ni tar era sparpengar och bygger elproduktion och levererar utan vinst.T Thomas_Blekinge skrev:
Varför har ni inte redan gjort det?
Medlem
· Halland
· 4 167 inlägg
Tyska staten? Jag vill minnas att Olaf Scholz nyligen var.och träffade Ulf, bl a stod denna ledning på agendan. Tydligen har tyska staten intressen.D daVinci skrev:Lite oklart hur du tänker där?
Tyska staten? Efterfrågar du Trabant-el?
Det är väl iaf privatkapitalistiska profitjägare som är kapabla att tillföra elproduktion. Det gör dom så länge det verkar lönsamt och staten inte hindrar dom.
Fö vill jag minnas att Tyskland var en enorm exportör av el när de franska kärnkraftverken var mass-trasiga.
Du vill ha mer tvång.
Är det ok om vi andra tvingar dig till sådant du inte vill?
Fast det är fel. Svenska staten ströp leveranser till Danmark. Varvid Danmark rätteligen klagade hos EU. Och EU funderade i 5 år innan dom kom fram till att Sverige får lösa sina problem på något annat sätt.
Stor skillnad mot det du påstod.
Du har ett ypperligt tillfälle. Nuscales SMR är godkända i USA och deras Idaho-projekt hamnade i papperskorgen.
Bara hala upp ca 93 mdr SEK så kan dom bygga 6 SMR på ca 460 MW sammanlagt.
När kan du vara igång?
Och vad gäller tvång, så har vi ju det ökända 70-procentskravet. Varför hade danskarna framgång om det nu inte var tvång med i bilden? Annars är det ju vara att strypa leveranserna.
Du spelar naiv och det har Sverige inte råd med. Elförsörjningen är betydligt viktigare än att några provats aktörer tjänar pengar på den.
Och jag skulle hellre satsa pengar i nya fullskaliga reaktorer i Barsebäck. Beprövad placering som ligger nära köparna.
Jovisst gjorde Scholz det och det är ju anmärkningsvärt att HPB diskuteras på regeringschefsnivå!?A Anders_Nilsson skrev:
Sen läser man texten så hittar man då den gröna spelevinken Robert Habeck.
https://montelnews.com/nordic/news/...rsson-ska-diskutera-hansa-power-bridge-700-mw
Vad har det med det du citerar att göra???K karlmb skrev:
Thomas_Blekinge tål inte att investerare får avkastning på riskerat kapital. Vad har det att göra med att staten inte tillåts förbjuda transporter hur som helst?
Jag ser ingen koppling alls.
Jag frågade vad du menade med Tyskland. Jag ser inte att du lyckas svara på det. Vet du vad du menade?A Anders_Nilsson skrev:
Du vill tvinga andra att göra saker. Vad har det med att staten har iklätt sig vissa restriktioner.A Anders_Nilsson skrev:
Jag ser ingen koppling.
Jag är inte nativ när jag frågar vad du menar med det du skriver, då det var synnerligen flummigt.A Anders_Nilsson skrev:
Vad som är anmärkningsvärt är att du inte lyckas förklara det.
Om elförsörjning är viktigt så är det synnerligen angeläget att privat vinstdrivande sektor sköter det.
Staten kan på sin höjd få fram Trabanter (som var en moddad kopia på en bil från 20-talet, som spydde ut avgaser, och förde mycket oväsen och var allmänt racklig). Privat sektor har fått fram BMW och Audi.
Det som är viktigt får staten inte ha något med att göra.
Just nu verkar du och andra likasinnade inte ordna något alls. Ni verkar inte alls ta av era tillgångar och ordnar vinstfri el.A Anders_Nilsson skrev:
Några vill ju hävda att elmarknaden är fri, men på en fri marknad har ju säljaren möjligt att inte sälja, dvs inget tvång. Skriv om regelverket. Vi i sverige har byggt ett system sedan snart 100 år med att ha en större produktion i norr, men större konsumtion i söder.
Helt fria marknader finns inte nånstans i nån större skala. Det finns alltid handelshinder. Framförallt politiska å nationella.trähandtag skrev:
Elmarknaden är dock mycket friare idag än vad den var innan milleniumskiftet.
Tråden är ju inne på export och den fria gränsöverskridande handeln, så jag förutsatte att du också var inne på det spåret. Producenterna/säljarna lär ju inte ha något emot att "tyskarna" kommer här och budar upp priserna och volymerna på den svenska marknaden, däremot svenska folket...trähandtag skrev:
Ja, elmarknaden på Nordpool är helt fri i den aspeketen också.trähandtag skrev:
Alla producenter är helt fria att sätta vilka säljbud de vill på nordpool, inklusive att inte sätta något bud alls.
Så det är hur lätt som helst att avstå från att sälja, du har alltså helt fel här.
Var kommer det tvingande 70% i från?
EU och ACER som är EU's myndighetträhandtag skrev:
"Den så kallade 70-procentsregeln infördes 2020 och innebär en skyldighet för systemoperatörerna inom EU att tillhandahålla minst 70 procent av nätets överföringskapacitet till marknaden."
https://www.svk.se/press-och-nyhete...egeln-visar-pa-komplexiteten-i-kraftsystemet/